Gå til innhold

Datterselskap konkurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, datterselskapet er på raden til konkurs dessverre. Spørsmålet er hva som skjer med holdingselskapet, det er da moderselskapet over dette selskapet som går konkurs.

slik jeg har forstått det eier holdingselskap kun aksjene i datterselskapet, og derfor «taper» man bare datterselskapet og holdingselskapet ender opp med å eie aksjer som er null i datterselskapet.

men en venn sier jeg også vil tape alle pengene som står på konto i holdingselskapet?? Da blir det virkelig krise her i hjemmet, snakk om et par millioner som står på konto og er «rene penger» og ikke verdi.

takk for alle svar.

Anonymkode: 49254...250

Skrevet

Hvor stort udekket tap har datterselskapet? Hvem skylder det penger til? 

Anonymkode: 61035...b4c

Skrevet

Hvis dette er dine selskaper så burde du vite hvordan dette fungerer. Ett av hovedpoengene med å organisere eierstruktur via slike holdingselskaper er jo nettopp å dele opp risiko. 

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stort udekket tap har datterselskapet? Hvem skylder det penger til? 

Anonymkode: 61035...b4c

Du kan tenke det at det er snakk om en kiosk, det udekte tapet er uke stadfestet. Selskapet går med 1 mill i underskudd i år. Tenker på hvordan man kan forebygge at holdingselskapet ikke skal gå konkurs i samme sleng.

35 minutter siden, Pappi skrev:

Hvis dette er dine selskaper så burde du vite hvordan dette fungerer. Ett av hovedpoengene med å organisere eierstruktur via slike holdingselskaper er jo nettopp å dele opp risiko. 

Der har du nok rett, er ikke mitt, men skrev på en måte slik at jeg ikke ønsker at det skal bli gjenkjent hvem sitt det er. Snakk om et nært familiemedlem som er redd vedkommende skal miste alt nå. Og slik vi har forstått det og som jeg skriver i HI, så vil ikke holdingselskapet tape på at datterselskapet går konkurs, men når venner sier det motsatte er det ikke rart man tar til kvinnegguiden på kvelden for å spørre og tilfelle noen kan svaret på spørsmålet..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan tenke det at det er snakk om en kiosk, det udekte tapet er uke stadfestet. Selskapet går med 1 mill i underskudd i år. Tenker på hvordan man kan forebygge at holdingselskapet ikke skal gå konkurs i samme sleng.

Der har du nok rett, er ikke mitt, men skrev på en måte slik at jeg ikke ønsker at det skal bli gjenkjent hvem sitt det er. Snakk om et nært familiemedlem som er redd vedkommende skal miste alt nå. Og slik vi har forstått det og som jeg skriver i HI, så vil ikke holdingselskapet tape på at datterselskapet går konkurs, men når venner sier det motsatte er det ikke rart man tar til kvinnegguiden på kvelden for å spørre og tilfelle noen kan svaret på spørsmålet..

Jeg gikk ut i fra at det var ditt ettersom du skriver i HI at "en venn sier jeg også vil tape alle pengene som står på konto i holdingselskapet"

Så sant alle transaksjoner mellom datter og mor her har gått redelig for seg, og holdingselskapet ikke har stilt garantier eller lignende skulle ikke det rammes.

• Liker 3
Skrevet (endret)
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, datterselskapet er på raden til konkurs dessverre. Spørsmålet er hva som skjer med holdingselskapet, det er da moderselskapet over dette selskapet som går konkurs.

slik jeg har forstått det eier holdingselskap kun aksjene i datterselskapet, og derfor «taper» man bare datterselskapet og holdingselskapet ender opp med å eie aksjer som er null i datterselskapet.

men en venn sier jeg også vil tape alle pengene som står på konto i holdingselskapet?? Da blir det virkelig krise her i hjemmet, snakk om et par millioner som står på konto og er «rene penger» og ikke verdi.

takk for alle svar.

Var ganske sikker på at ved en konkurs i et as kan eierne kun tape aksjekapitalen i selskapet....

Endret av Dominas leketøy
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

takk for alle svar.

Nei, verdiene i holdingselskapet er beskyttet og konkurskrav rettes mot datterselskap.

Anonymkode: 91fef...ffe

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for alle svar.

Jeg bare spekulerer egentlig, men vil jo anta at pengene som står på konto i datterselskapet blir brukt for å betale eventuelle kreditorer.

Anonymkode: 3cd1d...9ff

Skrevet

Dette reguleres etter aksjeloven. 
Så sant alt er på stell, så er holdingselskapet trygt. Men om det har vært drift for lenge, etter at det var klart at det gikk mot konkurs, eller at det har vært mystiske pengeoverføringer fra datterselskap til holdingselskap, da kan det være at det blir problemer. 

• 3 år senere...
Skrevet

Dytt

Anonymkode: f7409...5f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dytt

Anonymkode: f7409...5f2

Hvorfor?

• Liker 2
Skrevet

betal skatt og mva til det er avviklet .. lønninger er det fond til.. kreditorer kan man ordne avtaler med.. som feks banker etc..

Skrevet

Så hvordan gikk det? Siden det er 3 år siden så vet dere mer no

Anonymkode: b2eea...408

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...