Gå til innhold

Viruset er ufarlig

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, T-Rex skrev:

De 20% er tallet på de som trengte helsehjelp, ikke dødstall. Men naturligvis er det nok de som fikk sykdommen såpass lett at det reelle tallet er lavere. Det er likevel alarmerende, det som skjedde i Wuhan.

Hvor tar du det fra at 20% trenger helsehjelp? Da skulle vi hatt over 3000 innlagte på sykehus nå (og det bare beregnet fra bekreftede tilfeller). Det er under 1% som trenger helsehjelp. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutter siden, LisbethBerg said:

Hvor tar du det fra at 20% trenger helsehjelp? Da skulle vi hatt over 3000 innlagte på sykehus nå (og det bare beregnet fra bekreftede tilfeller). Det er under 1% som trenger helsehjelp. 

Jeg skrev om Wuhan. Tallene er de som ble innrapportert til WHO. Om de er riktige eller ikke, kan jeg ikke vite.

(Ville gjerne lenket, men nå er det vanskelig å finne tilbake til de tallene, siden det er millioner av artikler om korona.)

Endret av T-Rex
  • Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, T-Rex skrev:

De 20% er tallet på de som trengte helsehjelp, ikke dødstall. Men naturligvis er det nok de som fikk sykdommen såpass lett at det reelle tallet er lavere. Det er likevel alarmerende, det som skjedde i Wuhan.

Ok, men dette er da altså i den første fasen, i et land med vanvittig mange flere innbyggere enn i Norge, samt større forskjeller i folkehelse. Selvsagt er det alarmerende, for det meste fordi de ikke greide å holde det kun til Kina denne gangen. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg skrev om Wuhan. Tallene er de som ble innrapportert til WHO. Om de er riktige eller ikke, kan jeg ikke vite.

(Ville gjerne lenket, men nå er det vanskelig å finne tilbake til de tallene, siden det er millioner av artikler om korona.)

Men du argumenterer altså for at viruset er svært farlig med bakgrunn i høyst usikre tall fra Wuhan...? Jeg forstår ikke hva du forsøker å formidle med innlegget ditt? At vi skal gå til kilden? 

• Liker 1
Skrevet
Just now, LisbethBerg said:

Men du argumenterer altså for at viruset er svært farlig med bakgrunn i høyst usikre tall fra Wuhan...? Jeg forstår ikke hva du forsøker å formidle med innlegget ditt? At vi skal gå til kilden? 

Jeg argumenterer med at det ble kaostilstander i Wuhan på grunn av viruset. Det ble opprettet provisoriske sykehus, for å romme tusener av mennesker. Jeg tror ikke kinesiske myndigheter gjorde det for gøy.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, T-Rex skrev:

Jeg argumenterer med at det ble kaostilstander i Wuhan på grunn av viruset. Det ble opprettet provisoriske sykehus, for å romme tusener av mennesker. Jeg tror ikke kinesiske myndigheter gjorde det for gøy.

Kinesiske myndigheter går hardt til verks for mange typer kriser, ikke alltid til befolkningens beste. Men at de laget provisoriske sykehus for sikkerhets skyld kan man neppe kritisere dem for. Dette kunne jo flere land ha gjort også. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Capt. Obvious said:

Kinesiske myndigheter går hardt til verks for mange typer kriser, ikke alltid til befolkningens beste. Men at de laget provisoriske sykehus for sikkerhets skyld kan man neppe kritisere dem for. Dette kunne jo flere land ha gjort også. 

Kineserne ga oss et forhåndsvarsel, som dessverre ikke ble tatt alvorlig nok, tidlig nok. Det synes jeg vi skal respektere.

• Liker 5
Skrevet
29 minutter siden, Robert Koch skrev:

Nå skal du ikke glemme at disse tallene i hovedsak kom fra store byer, der levestandarden er betydelig høyere enn på landsbygda. Jeg kan for så vidt være enig i at de kinesiske tallene ikke nødvendigvis er pålitelige - men jeg tror snarere de er for lave, med tanke på kinesisk infrastruktur, og det faktum at de i enkelte provinser har ekstremt store mørketall på antall innbyggere (uten at jeg skal gå god for det, har jeg latt meg fortelle at innbyggertallet kan ha en usikkerhet på flere millioner i enkelte områder). Sannsynligheten for underrapportering under en slik situasjon, er betydelig. Og med tanke på regimet i kina, tror jeg ikke vi skal tenke så mye på tall derfra i det hele tatt.

At det "for de fleste går bra" sier ingen ting om en sykdoms alvorlighetsgrad. Det er et argument man kan bruke på sykdommer med dødelighet helt opp til 49.9%. Det er svært få infeksjonssykdommer som har tosifret dødelighetsprosent hvis man har tilgang til helsetjenester.

Er det du igjen ja, jeg tror nok vi bare får si at vi er ganske uenige basert på tidligere diskusjoner. 

Men nei, levestandarden er ikke nødvendigvis høyere i byene. Det finnes svært mange fattige også i kinesiske byer, med de utfordringene de har i forhold til folkehelse. 

Underrapportering går får si vidt begge veier, det vil sikkert være noen covid-syke som har dødd eller fått alvorlige forløp som aldri ble registrert, men det tilsvarende vil også være tilfelle når det gjelder flertallet det går bra med, og som heller aldri ble registrert. 

I et makroperspektiv så bør det siste du skriver ha en betydning. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Capt. Obvious said:

Er det du igjen ja, jeg tror nok vi bare får si at vi er ganske uenige basert på tidligere diskusjoner. 

Men nei, levestandarden er ikke nødvendigvis høyere i byene. Det finnes svært mange fattige også i kinesiske byer, med de utfordringene de har i forhold til folkehelse. 

Underrapportering går får si vidt begge veier, det vil sikkert være noen covid-syke som har dødd eller fått alvorlige forløp som aldri ble registrert, men det tilsvarende vil også være tilfelle når det gjelder flertallet det går bra med, og som heller aldri ble registrert. 

I et makroperspektiv så bør det siste du skriver ha en betydning. 

Poenget er strengt tatt bare at de kinesiske tallene neppe kan vektlegges, og at det er stor sannsynlighet for at kineserne underrapporterer, og antagelig har gjort det hele tiden. At utbruddet i Wuhan var dramatisk, kan man dog ikke se bort fra.

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Capt. Obvious said:

Ja, vi får håpe, men det ser mørkt ut akkurat nå. "Vaksine kommer til høsten" har jo vært mantraet, når har det blitt flyttet til våren, og jeg blir ikke overrasket hvis det da sies "Den kommer til høsten" igjen. 

Litt dårlig timing på den påstanden.

• Liker 4
Skrevet

Alle som har litt mellom ørene forstår at dette ikke er så farlig som staten fremstiller det. Verste er jo at de stenger ned arenaer som folk møtes på, treningsenter etc.

At man stopper alkoholservering er jo bare bra for samfunnet generelt, ingen trenger alkohol for å møtes.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Fakta? skrev:

Litt dårlig timing på den påstanden.

Ja, kanskje. Og jeg håper det, for er det noe jeg har lyst å ta feil av er når vaksine kommer. Dette er selvsagt en fin nyhet, men man bør likevel huske at det ikke betyr at den er helt ferdig testet og godkjent. Og man skal produsere, distribuere og vaksinere også, så dette er dessverre ingen garanti. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dere som sier at viruset er ufarlig. Kan dere forklare meg hvorfor helsevesenet i Belgia- et av Europas beste helsevesen- nå er på randen av kollaps? Hvorfor corona-pasienter nå må flys over grensa til Tyskland fordi sykehus og andre helseinstitusjoner er overfylte? Hvorfor land etter land i velutviklede deler av Europa nå stenger ned? Neppe fordi de synes det er gøy, og neppe av økonomiske hensyn. De gjør det jo for å forhindre kollaps i helsevesen og dermed redde liv og helse til sine innbyggere. DET er ikke dagligdags kost i en vanlig influensasesong, selv ikke i en litt hissig en.

klippet ut følgende fra Høies pressekonferanse tidligere i dag, og håper at alle nå snart får øynene opp for at dette viruset både er mye mer smittsomt og også mer alvorlig enn den mye omtalte vanlige influensaen;

Fram til september var det rundt 100 smittede per 100.000 innbyggere i Belgia. Det er omtrent som smittetallet i Norge nå. I september steg antallet til 250 smittede per 100.000 innbyggere. I oktober eksploderte det. Nå har landet 1600 smittede per 100.000 innbygger. 600 nye pasienter med covid-19 blir lagt inn på sykehus hver eneste dag, sa Høie om Belgia.

– 160 mennesker dør hver eneste dag, sa helseministeren videre.

I Belgia har antallet registrerte døde som en følge av covid-19 nå nådd 13.055.

– Sykehusene er nærmere kollaps. Leger og sykepleiere blir bedt om å gå på jobb selv om de er smittet. Alt dette har skjedd i løpet av syv uker, sa helseministeren, som understreket at dette ikke er en prognose for Norge, men scenario som kan inntreffe om vi ikke får kontroll på smitten nå.

Endret av Blekkulfina
  • Liker 9
Skrevet
1 hour ago, Capt. Obvious said:

Ja, kanskje. Og jeg håper det, for er det noe jeg har lyst å ta feil av er når vaksine kommer. Dette er selvsagt en fin nyhet, men man bør likevel huske at det ikke betyr at den er helt ferdig testet og godkjent. Og man skal produsere, distribuere og vaksinere også, så dette er dessverre ingen garanti. 

Jeg håper og du tar feil :) , og denne gangen er jeg villig til å være blant de første til å prøve en ny vaksine. 

BTW: er det ikke slik at produksjonen er startet før godkjenning foreligger, slik at man får en "flying start" på distribusjonen?

Skrevet
1 time siden, Neste skrev:

Alle som har litt mellom ørene forstår at dette ikke er så farlig som staten fremstiller det. Verste er jo at de stenger ned arenaer som folk møtes på, treningsenter etc.

At man stopper alkoholservering er jo bare bra for samfunnet generelt, ingen trenger alkohol for å møtes.

Alle som har litt mellom ørene er de som ikke er med i bagatelliseringsbrigaden (du er en av de).  Dette viruset kan også gi senskader. De hadde intervjuet folk her i Norge, og der var det ei på 20 år som fortsatt sliter med senskader. Som nå går utover både det sosiale og jobb. Og hun VAR frisk, ikke noe underliggende. Og det hadde gått utover hjertet hennes. Vær så snill, slutt nå. Jeg har sett deg skrive mye p*ss før. 

Det å stenge treningsenter osv. er bra. Nå håper jeg at de har lært av dette grønt, gult og rødt tullet når det gjelder innreise og utreise. .Nå må de snart stenge grensen helt for å unngå import av smitte.

• Liker 6
Skrevet
10 timer siden, haakonp skrev:

Alle som har litt mellom ørene er de som ikke er med i bagatelliseringsbrigaden (du er en av de).  Dette viruset kan også gi senskader. De hadde intervjuet folk her i Norge, og der var det ei på 20 år som fortsatt sliter med senskader. Som nå går utover både det sosiale og jobb. Og hun VAR frisk, ikke noe underliggende. Og det hadde gått utover hjertet hennes. Vær så snill, slutt nå. Jeg har sett deg skrive mye p*ss før. 

Det å stenge treningsenter osv. er bra. Nå håper jeg at de har lært av dette grønt, gult og rødt tullet når det gjelder innreise og utreise. .Nå må de snart stenge grensen helt for å unngå import av smitte.

Du forstår ikke at dette er svært få mennesker som vil rammes av dette.

Vi kan sammenligne det med vaksinen for svineinfluensa, tenk på de som fikk skader av den. Ødelagt livet, omtrent samme antall vil få problemer med korona.

Tenk på hvor mange liv som vil bli ødelagt med en evt vaksine for korona, mennesker som må kjempe mot staten for en erstatning etterpå.

Skrevet
10 minutter siden, Neste skrev:

Du forstår ikke at dette er svært få mennesker som vil rammes av dette.

Vi kan sammenligne det med vaksinen for svineinfluensa, tenk på de som fikk skader av den. Ødelagt livet, omtrent samme antall vil få problemer med korona.

Tenk på hvor mange liv som vil bli ødelagt med en evt vaksine for korona, mennesker som må kjempe mot staten for en erstatning etterpå.

Det var noen som fikk narkolepsi av Pandemrix. Men ikke mange , hele  40 % av befolkningen ble vaksinert. Hos de uvaksinerte så man også økt forekomst av narkolepsi. Så det var vanskelig og slå fast hvor mange som fikk det av vaksinen. En god ting er at Covid19 vaksinen ikke lages av små menger av virus så sjansen for bivirkning blir mindre med denne.

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, J.E said:

Det var noen som fikk narkolepsi av Pandemrix. Men ikke mange , hele  40 % av befolkningen ble vaksinert. Hos de uvaksinerte så man også økt forekomst av narkolepsi. Så det var vanskelig og slå fast hvor mange som fikk det av vaksinen. En god ting er at Covid19 vaksinen ikke lages av små menger av virus så sjansen for bivirkning blir mindre med denne.

Jeg mener det ble det betalt ut en del erstatninger etter den vaksineringen, det er vel ikke uten grunn.

Hvordan vet du hvilken teknologi covid19 vaksinen er basert på?

Skrevet (endret)
16 minutter siden, Tiuren skrev:

Jeg mener det ble det betalt ut en del erstatninger etter den vaksineringen, det er vel ikke uten grunn.

Hvordan vet du hvilken teknologi covid19 vaksinen er basert på?

Pfizer sin vaksine som nå er mest aktuell for Norge og for Europa er basert på ny teknologi og er en mRNA vaksine. Det finnes en oversikt over alle kandidatene om hvilken teknologi de er basert på. Men siden vi fikk denne nyheten om vaksinen i fra Pfizer i går, så er det vel den som er mest aktuell for  Norge. Og den ligner ingenting på svine influensavaksinen i hvert fall. Vaksinen inneholder en slags « oppskrift» slik at immunforsvaret vet hvordan det skal reagere.

Endret av J.E
  • Liker 3
Skrevet
22 timer siden, T-Rex skrev:

Selvfølgelig er tallene feil. Det var langt flere smittede enn det Kina oppga. I Norge har ca. 100.000 personer blitt smittet så langt. Av disse er det ca. 1,8% som trenger sykehusbehandling.

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/2020-11-05-notat-om-risiko-og-respons.pdf

• Liker 1
  • Opprett ny...