Gå til innhold

Viruset er ufarlig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rart at sykehus i utlandet knapt klarer å holde følge med pasientstrømmen hvis viruset er så ufarlig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, Guile skrev:

Rart at sykehus i utlandet knapt klarer å holde følge med pasientstrømmen hvis viruset er så ufarlig. 

Det er dessverre endel folk som har tungt for å skjønne ting.

• Liker 5
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,brukerangrep,avsporinger samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Heldigvis for folk flest så er ikke viruset farlig, altså det store flertallet kommer seg gjennom det. Takk og pris for det. Men det behøver ikke å bety at det ikke er farlig, det fører til masse innleggelser og en vet aldri hvordan viruset vil slå ut på mennekser. Vi reagerer ulikt, men det som selvsagt kan gjøre det farlig om vi får overfylte sykehus hvor vi ikke får folk inn på sykehus før de er i siste fase av viruset.

Viruset er farlig, og tar livet av mennekser. Dessverre, men dog ikke i en så stor skala som fryktet. Men på verdensbasis 1.2 millioner registerte dødsfall. Det er høyt ja uten tvil. Er det mange som får det vil også dødstallene øke. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lurer på hvor mange tråder man skal få her på dette forumet hvor folk skal oppramse dødelighet, depresjon av "nedstengning" og "munnbind - whatever". 

Det vil jo ingen ende ta på det samme gnålet dag inn og dag ut. Samme hvor mye andre kommer med gode argumenter om hvorfor så kverner folk om det samme om igjen og om igjen. Er hjernekapasiteten brutt helt ned? Klarer man virkelig ikke å ta innover seg hvorfor man har tiltak? (hvis en til bringer opp "fordi gamle  må beskyttes" som grunnen så graver jeg meg ned).

Endret av Hatsumomo
  • Liker 8
Skrevet
3 hours ago, Hatsumomo said:

Lurer på hvor mange tråder man skal få her på dette forumet hvor folk skal oppramse dødelighet, depresjon av "nedstengning" og "munnbind - whatever". 

Det vil jo ingen ende ta på det samme gnålet dag inn og dag ut. Samme hvor mye andre kommer med gode argumenter om hvorfor så kverner folk om det samme om igjen og om igjen. Er hjernekapasiteten brutt helt ned? Klarer man virkelig ikke å ta innover seg hvorfor man har tiltak? (hvis en til bringer opp "fordi gamle  må beskyttes" som grunnen så graver jeg meg ned).

Enig!

Det virker som om konspiranoiaen har nådd forumet, og ingen rasjonelle argumenter når inn, selv om de er kildebelagt herfra til månen. Jeg er nær ved å gi opp, men har egentlig ikke samvittighet til det. Konsekvensen av om folk tror på idiotiet som postes her er for alvorlig.

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, Robert Koch skrev:

Enig!

Det virker som om konspiranoiaen har nådd forumet, og ingen rasjonelle argumenter når inn, selv om de er kildebelagt herfra til månen. Jeg er nær ved å gi opp, men har egentlig ikke samvittighet til det. Konsekvensen av om folk tror på idiotiet som postes her er for alvorlig.

Det må jeg si, jeg er glad du er her på forumet og "tar" konspiskrullene for alt det er verdt med gode, informerte innlegg! Jeg orker ikke, det er som å stange mot en vegg, det går liksom ikke inn. Men jeg heier på deg på hver gang du svarer dem :) 

• Liker 9
Skrevet
5 hours ago, Robert Koch said:

Enig!

Ja, er det virkelig rasjonelt å la samfunn og mennesker dø PGA nedstengning og tvangstiltak som mange gir blaffen i likevel?
Jeg snakker naturligvis ikke om døde av noe virus, for det er et ikke-problem. Overgrepstiltakene er et problem som mange vil måtte slite med resten av livet, om de ikke gjør ende på sitt eget i fortvilelsen som oppstår av økonomiske eller mistrivsel-årsaker.

• Liker 7
Skrevet
13 timer siden, Robert Koch skrev:

Enig!

Forstår din frustrasjon, men ikke gi opp! Dette forumet trenger din kunnskap. Om du klarer og nå inn til noen er det verdt det. 

• Liker 7
Skrevet

Dette debatteres samtidig som siste nytt IKKE er at viruset har mutert til en snillere variant. Tvert imot, det har tatt seg en tur innom minkens respirasjonsorganer og blitt mer aggressivt.....

før vi har en vaksine. 

Perspektiv. Det er fint

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Rullerusk said:

Dette debatteres samtidig som siste nytt IKKE er at viruset har mutert til en snillere variant. Tvert imot, det har tatt seg en tur innom minkens respirasjonsorganer og blitt mer aggressivt.....

før vi har en vaksine. 

Perspektiv. Det er fint

Der må jeg ha gått glipp av noe, er det blitt mer aggressivt? 

• Liker 1
Skrevet

Mink-mutasjonen er ikke mer smittsom eller farligere enn de andre, men det er en reell fare for at vaksinene som er på vei ikke vil fungere mot den. 

Skrevet
36 minutter siden, Guile said:

Mink-mutasjonen er ikke mer smittsom eller farligere enn de andre, men det er en reell fare for at vaksinene som er på vei ikke vil fungere mot den. 

Var det jeg trodde og (også var det en fin anledning til å redusere minkfarm problemet, som ikke er PK ...)

• Liker 2
Skrevet
On 11/6/2020 at 8:52 PM, Capt. Obvious said:

Det er ingen motsetning mellom å følge smittevernstiltak og samtidig forstå at for de aller fleste, så er det som regel ingen farlig infeksjon. Flere blir syke enn vanligvis, men all statistikk på dette er empiri på at det er relativt få som utvikler alvorlige symptomer. 

Du må se på statistikken fra Wuhan der smitten startet. Dette var altså før det ble iverksatt noen tiltak. Kanskje så mye som 20% ble så dårlige at de trengte sykehusinnleggelse.

Ja da, dette er et veldig usikkert tall, men det var faktisk kaos i området på grunn av viruset. Det er dessverre ikke ufarlig.

Nå er det (bank i bordet) ikke så mange som blir alvorlig syke av koronaviruset i Norge. Men det skyldes sannsynligvis tiltakene.

Om noen få måneder har vi forhåpentligvis en vaksine. Vi klarer å holde ut med moderate tiltak til da.

• Liker 6
Skrevet
40 minutter siden, T-Rex skrev:

Du må se på statistikken fra Wuhan der smitten startet. Dette var altså før det ble iverksatt noen tiltak. Kanskje så mye som 20% ble så dårlige at de trengte sykehusinnleggelse.

Ja da, dette er et veldig usikkert tall, men det var faktisk kaos i området på grunn av viruset. Det er dessverre ikke ufarlig.

Nå er det (bank i bordet) ikke så mange som blir alvorlig syke av koronaviruset i Norge. Men det skyldes sannsynligvis tiltakene.

Om noen få måneder har vi forhåpentligvis en vaksine. Vi klarer å holde ut med moderate tiltak til da.

Kina med mange fattigere og mange med dårligere folkehelse bør man nok ikke bruke som noen fasit

Jeg skrev ikke at viruset er helt ufarlig, men at det for de aller fleste går bra, det er en viss forskjell. 

Ja, vi får håpe, men det ser mørkt ut akkurat nå. "Vaksine kommer til høsten" har jo vært mantraet, når har det blitt flyttet til våren, og jeg blir ikke overrasket hvis det da sies "Den kommer til høsten" igjen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Capt. Obvious said:

"Vaksine kommer til høsten" har jo vært mantraet, når har det blitt flyttet til våren, og jeg blir ikke overrasket hvis det da sies "Den kommer til høsten" igjen. 

Da har du lest noe annet enn jeg har. Til å begynne med ble det jo sagt at det kunne ta år å utvikle en vaksine, om det i det hele tatt var mulig.

Kina med mange fattigere og mange med dårligere folkehelse bør man nok ikke bruke som noen fasit

I Kina er det færre overvektige enn i vesten. Overvekt er en risikofaktor. Jeg tror ikke kinesere flest er i dårligere forfatning enn nordmenn.

Jeg skrev ikke at viruset er helt ufarlig, men at det for de aller fleste går bra, det er en viss forskjell.

Det hjelper ikke så mye om det går bra med 80%, om det går dårlig med 20%.

(Jeg tror jeg har hatt sykdommen, så bekymrer meg ikke for egen del. Altså ikke for viruset, men for de effektene det kan ha på samfunnet.)

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, T-Rex skrev:

Da har du lest noe annet enn jeg har. Til å begynne med ble det jo sagt at det kunne ta år å utvikle en vaksine, om det i det hele tatt var mulig.

I Kina er det færre overvektige enn i vesten. Overvekt er en risikofaktor. Jeg tror ikke kinesere flest er i dårligere forfatning enn nordmenn.

Det hjelper ikke så mye om det går bra med 80%, om det går dårlig med 20%.

(Jeg tror jeg har hatt sykdommen, så bekymrer meg ikke for egen del. Altså ikke for viruset.)

Det ble jo skrevet at man forhåpentligvis hadde en vaksine "i høst", gjerne akkompagnert av farmasøytiske selskapers kommentar om at det slett ikke skulle være umulig. Så her har man nok falt for selgernes lovnader. 

Overvekt er ikke den eneste risikofaktorern. I Kina har man svært mange fattige, i et samfunn som er preget av ganske store forskjeller. Middelklassen og oppover klarer seg ganske bra i Kina, men det er flere hundre millioner fattige. Disse har gjerne løs tilknytning til helsevesenet og typisk mindre god folkehelse enn de mer velstående. 

Jeg har ikke lest noe som helst som tyder på en dødelighet på 20%. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Capt. Obvious said:

Jeg har ikke lest noe som helst som tyder på en dødelighet på 20%. 

De 20% er tallet på de som trengte helsehjelp, ikke dødstall. Men naturligvis er det nok de som fikk sykdommen såpass lett at det reelle tallet er lavere. Det er likevel alarmerende, det som skjedde i Wuhan.

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg er like redd for å få influensa som Covid-19. Hvorfor? For noen år siden ble både meg og samboer ganske dausjuke begge to. Ja var litt å dra i, men vi begge var ekstremt dårlige i forhold til det vi trudde vi ville bli, hadde nesten 41 i feber og klarte ikke bevege oss omtrent. 

Jeg har noe som heter faktor V leiden, så er i risikogruppa, og akkurat fått barn, så er lite interessert i å få dette i hus. Har også en haug med familiemedlemmer jeg helst vil ha i livet mitt en god del år lengre. Redselen er reell fordi jeg ikke ønsker å miste noen.

Å jo viruset er farlig! For noen er det mindre farlig, og for noen er det VELDIG farlig. Det som er trist er at det er flere i norge som har overlevd kreft, men så dør de av Covid-19. De kunne ha levd i mange år til. Er det noe her som er farlig så er det DU, som prøver å ufarliggjøre en pandemi. Skam deg!

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, Capt. Obvious said:

Ja, vi får håpe, men det ser mørkt ut akkurat nå. "Vaksine kommer til høsten" har jo vært mantraet, når har det blitt flyttet til våren, og jeg blir ikke overrasket hvis det da sies "Den kommer til høsten" igjen. 

Nå skal du ikke glemme at disse tallene i hovedsak kom fra store byer, der levestandarden er betydelig høyere enn på landsbygda. Jeg kan for så vidt være enig i at de kinesiske tallene ikke nødvendigvis er pålitelige - men jeg tror snarere de er for lave, med tanke på kinesisk infrastruktur, og det faktum at de i enkelte provinser har ekstremt store mørketall på antall innbyggere (uten at jeg skal gå god for det, har jeg latt meg fortelle at innbyggertallet kan ha en usikkerhet på flere millioner i enkelte områder). Sannsynligheten for underrapportering under en slik situasjon, er betydelig. Og med tanke på regimet i kina, tror jeg ikke vi skal tenke så mye på tall derfra i det hele tatt.

At det "for de fleste går bra" sier ingen ting om en sykdoms alvorlighetsgrad. Det er et argument man kan bruke på sykdommer med dødelighet helt opp til 49.9%. Det er svært få infeksjonssykdommer som har tosifret dødelighetsprosent hvis man har tilgang til helsetjenester.

• Liker 6
  • Opprett ny...