Capt. Obvious Skrevet 6. november 2020 #21 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, haakonp skrev: Vi har ikke hatt sykdommen her lenge nok til å vite om nøyaktig hvor mange det er som kommer til å slite etter å ha blitt smittet. Nøyaktig, nei, men nå har man hatt det i verden et års tid, Kina var først ute. Det er nå lite som tyder på at de aller fleste får langtidsvirkninger. 4
lemoncake Skrevet 6. november 2020 #22 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Capt. Obvious skrev: For noen ja, men så er det fortsatt slik at det som regel går bra for de aller fleste. Tallene tyder heller ikke på langtidsvirkninger for de aller fleste, og det er ikke egentlig dokumentert noen god grunn til å anta at det skulle være så forskjellig fra andre koronavirus. Min første setning var svar til din første setning i forrige innlegg. Jeg mener at slike tråder som dette kan ha en uheldig påvirkning på noen. Noen kan faktisk tro på det de leser her og bli mindre nøye på å følge rådene. 7
Tiuren Skrevet 6. november 2020 #23 Skrevet 6. november 2020 Det under antyder at vi ville fått ca 5000-10000 døde i Norge, forutsatt at helsesystemet er omtrent like godt utbyd som i Peru...? https://www.nettavisen.no/nyheter/hvor-dodelig-er-korona-ny-forskning-gir-nye-svar/3424041023.html "Mens de fleste land i Europa bare har hatt noen få prosent av befolkningen som smittet, viser tallene at hele 63 prosent av befolkningen i Peru har gjennomgått sykdommen. Den store spredningen er med å forklare hvorfor landet har den nest høyeste andelen døde i verden, med 1044 døde per én million innbyggere" 3
Hesmeta Skrevet 6. november 2020 #24 Skrevet 6. november 2020 2 timer siden, tom1986 skrev: Covid19 har en dødelighet på ca. 0,5%. 90% av de døde er over 70 år. Kun 0,3% av dem under 60 år som blir smittet får alvorlige symptomer som krever sykehusbehandling. Likevel er voksne mennesker hysteriske og livredde for å bli smittet selv. Er dere like hysteriske for influensa? For unge mennesker er faktisk influensa mer dødelig enn covid19. (og før noen sutrer om "overbelastet helsevesen. Dette temaet handler ikke om det. Dette handler om de som er livredde for å bli smittet selv). Jøss, en vassekte ekspert på smitte tar turen innom KG! Når ser vi deg i en seriøs forskning, med ditt bidrag? Gi et pip da 👍 11
Capt. Obvious Skrevet 6. november 2020 #25 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, lemoncake skrev: Min første setning var svar til din første setning i forrige innlegg. Jeg mener at slike tråder som dette kan ha en uheldig påvirkning på noen. Noen kan faktisk tro på det de leser her og bli mindre nøye på å følge rådene. Jeg har aldri skrevet at man ikke skal følge rådene, det skal man fordi man først og fremst ikke ønsker å smitte folk med underliggende sykdommer, eldre osv. samt at man ønsker å bidra til mindre smitte generelt. Men derfra er det egentlig ganske drøyt å hevde at infeksjonen innebærer stor risiko for alvorlige komplikasjoner for de aller fleste. For det kan faktisk ikke dokumenteres. 3
The Kitten Skrevet 6. november 2020 #26 Skrevet 6. november 2020 19 minutter siden, lemoncake skrev: Enig i dette! Burde nesten ikke vært lov å legge ut slike tråder i disse dager. Håper ikke noen KG lesere lar seg overbevise av tråder som dette da det er så viktig at folk følger rådene fra myndighetene! Det er bare bra med noen som stiller seg kritisk til myndighetene. 7
Zenhouse Skrevet 6. november 2020 #27 Skrevet 6. november 2020 Camilla Stoltenberg sa i dag at vi er smittemessig ca 7 uker bak Belgia. Hvis vi ikke får stoppet dette, og kommer dit Belgia er idag vil vi oppleve 500 dødsfall i uka. Er så drittlei av sammenligningen med influensa. 14
lemoncake Skrevet 6. november 2020 #28 Skrevet 6. november 2020 (endret) 4 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Jeg har aldri skrevet at man ikke skal følge rådene, det skal man fordi man først og fremst ikke ønsker å smitte folk med underliggende sykdommer, eldre osv. samt at man ønsker å bidra til mindre smitte generelt. Men derfra er det egentlig ganske drøyt å hevde at infeksjonen innebærer stor risiko for alvorlige komplikasjoner for de aller fleste. For det kan faktisk ikke dokumenteres. Du skrev innlegget under. Jeg svarte på din første setning. 15 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Det er ingen motsetning mellom å følge smittevernstiltak og samtidig forstå at for de aller fleste, så er det som regel ingen farlig infeksjon. Flere blir syke enn vanligvis, men all statistikk på dette er empiri på at det er relativt få som utvikler alvorlige symptomer. Endret 6. november 2020 av lemoncake 2
Capt. Obvious Skrevet 6. november 2020 #29 Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, lemoncake skrev: Du skrev innlegget under. Jeg svarte på din første setning. 15 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Det er ingen motsetning mellom å følge smittevernstiltak og samtidig forstå at for de aller fleste, så er det som regel ingen farlig infeksjon. Flere blir syke enn vanligvis, men all statistikk på dette er empiri på at det er relativt få som utvikler alvorlige symptomer. Og budskapet i begge setningene er det samme, så dette blir bare flisespikkeri. 1
Bix Skrevet 6. november 2020 #30 Skrevet 6. november 2020 Quote Viruset er ufarlig Here we go again. Naturligvis er viruset ufarlig. Dette er jo bekreftet av selveste Elvis, regjerende verdensmester i sosial distanse siden 1977: 9
haakonp Skrevet 6. november 2020 #31 Skrevet 6. november 2020 29 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Nøyaktig, nei, men nå har man hatt det i verden et års tid, Kina var først ute. Det er nå lite som tyder på at de aller fleste får langtidsvirkninger. Ikke alle kan kalle seg det samme som oss - Expert🤣 1 år er for lite. 3
Tunique Skrevet 6. november 2020 #32 Skrevet 6. november 2020 2 timer siden, tom1986 skrev: Covid19 har en dødelighet på ca. 0,5%. 90% av de døde er over 70 år. Kun 0,3% av dem under 60 år som blir smittet får alvorlige symptomer som krever sykehusbehandling. Likevel er voksne mennesker hysteriske og livredde for å bli smittet selv. Er dere like hysteriske for influensa? For unge mennesker er faktisk influensa mer dødelig enn covid19. (og før noen sutrer om "overbelastet helsevesen. Dette temaet handler ikke om det. Dette handler om de som er livredde for å bli smittet selv). For å si det sånn, jeg er er mer redd alle tiltakene og skremselspropagandaen rundt viruset enn selve viruset. 6
Djungelvrål Skrevet 6. november 2020 #33 Skrevet 6. november 2020 2 timer siden, tom1986 skrev: Covid19 har en dødelighet på ca. 0,5%. 90% av de døde er over 70 år. Kun 0,3% av dem under 60 år som blir smittet får alvorlige symptomer som krever sykehusbehandling. Likevel er voksne mennesker hysteriske og livredde for å bli smittet selv. Er dere like hysteriske for influensa? For unge mennesker er faktisk influensa mer dødelig enn covid19. (og før noen sutrer om "overbelastet helsevesen. Dette temaet handler ikke om det. Dette handler om de som er livredde for å bli smittet selv). Er det greit at du blir nektet kreftebehandling eller en livreddende operasjon fordi 6760 mennesker er innlagt for covid 19 og alle intensivplasser er opptatt? 13
lemoncake Skrevet 6. november 2020 #34 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Capt. Obvious skrev: Og budskapet i begge setningene er det samme, så dette blir bare flisespikkeri. Du skrev at «det er ingen motsetning mellom å følge smittevernstiltak og samtidig forstå at for de aller fleste så er det som regel ingen farlig infeksjon» jeg mener at «jo, det kan det absolutt være». Med det mener jeg at lesere kan la seg påvirke av det som skrives på forum og dermed ikke følger smitteråd like godt som de burde fordi dem tror viruset ikke er så farlig. Jeg er ikke ute etter å diskutere om det kan være farlig eller ikke. Det blir uansett bare spekulasjon mellom personer som ikke vet. Dette er faktisk en pandemi og ikke noe som bare skjer Norge. Tror ikke så mange land hadde stengt ned nesten hele landet pga et ufarlig virus. 4
Turid truseløs Skrevet 6. november 2020 #35 Skrevet 6. november 2020 2 timer siden, Tiuren skrev: Det under antyder at vi ville fått ca 5000-10000 døde i Norge, forutsatt at helsesystemet er omtrent like godt utbyd som i Peru...? https://www.nettavisen.no/nyheter/hvor-dodelig-er-korona-ny-forskning-gir-nye-svar/3424041023.html "Mens de fleste land i Europa bare har hatt noen få prosent av befolkningen som smittet, viser tallene at hele 63 prosent av befolkningen i Peru har gjennomgått sykdommen. Den store spredningen er med å forklare hvorfor landet har den nest høyeste andelen døde i verden, med 1044 døde per én million innbyggere" Medianalderen i Peru er 28 år. Kan det tenkes at det finnes færre mennesker i risikogruppen der enn i Norge? 3
Tiuren Skrevet 6. november 2020 #36 Skrevet 6. november 2020 37 minutter siden, Turid truseløs said: Medianalderen i Peru er 28 år. Kan det tenkes at det finnes færre mennesker i risikogruppen der enn i Norge? Sant, det er ca 10 år yngre en Norge. Men de har litt mer utfordringer med standarden på helsevesenet og noe tynnere luft. 1
Gjest Tamsi Skrevet 6. november 2020 #37 Skrevet 6. november 2020 3 timer siden, Zenhouse skrev: Camilla Stoltenberg sa i dag at vi er smittemessig ca 7 uker bak Belgia. Hvis vi ikke får stoppet dette, og kommer dit Belgia er idag vil vi oppleve 500 dødsfall i uka. Er så drittlei av sammenligningen med influensa. 7 uker ja. God jul a folkens!
Katten.2.0 Skrevet 6. november 2020 #38 Skrevet 6. november 2020 Jeg gidder sjeldent å aktivt delta i russisk rulett med egen og andres helse. Ihvertfall ikke før jeg vet mer om oddsen og risken. 10
Ella1 Skrevet 7. november 2020 #39 Skrevet 7. november 2020 Dersom man er under 50 og er skråsikker på at hele kroppen er 100% frisk og har fått dette bekreftet av lege, ikke har noen man er glad i som er i risikogruppen, mangler grunnleggende empati og mener at de i risikogruppen uansett ikke har et verdig liv, ikke bryr seg om landets økonomi, ikke savner en «normal» hverdag så skjønner jeg at man ikke tar dette viruset alvorlig. Heldigvis så tror jeg er de fleste er mer oppegående enn som så og tar som utgangspunkt at dette viruset kan ramme alle uansett alder, vekt, hudfarge, sykdom osv. Minimumkrav burde uansett være at man kan legge sin egen egoisme til side for en stund og beskytte andre mot evt. smitte 11
Krantz95 Skrevet 7. november 2020 #40 Skrevet 7. november 2020 6 minutter siden, Ella1 skrev: Dersom man er under 50 og er skråsikker på at hele kroppen er 100% frisk og har fått dette bekreftet av lege, ikke har noen man er glad i som er i risikogruppen, mangler grunnleggende empati og mener at de i risikogruppen uansett ikke har et verdig liv, ikke bryr seg om landets økonomi, ikke savner en «normal» hverdag så skjønner jeg at man ikke tar dette viruset alvorlig. Heldigvis så tror jeg er de fleste er mer oppegående enn som så og tar som utgangspunkt at dette viruset kan ramme alle uansett alder, vekt, hudfarge, sykdom osv. Minimumkrav burde uansett være at man kan legge sin egen egoisme til side for en stund og beskytte andre mot evt. smitte Ifølge Nakstad i Helsedirektoratet vil de aller fleste bare få milde symptomer hvis de blir smittet. Også dem i risikogruppen. Viruset er ikke så farlig som du forsøker å fremstille det som. Alle vet også at en overvektig president på godt over 70 år knapt ble syk når han ble smittet. 4
Fremhevede innlegg