Gå til innhold

Hva gjør man når familien ikke tar det seriøst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mor som er veldig i risikogruppen og en bror som på ingen måte tar det seriøst.

Han er ung og lever livet.
Har vært i karantene ett par ganger og går ut som det passer han.

Mener at det ikke er så farlig som folk skal ha det til og han er «udødelig». Når jeg sier at det kan gå ut over moren vår, så sier han bare at «du vet ikke noen ting du, det viruset her er ikke så farlig».

Moren min tar han i forsvar og mener at han (stakkars liten) ikke tenker så langt, og at han ikke mener noe vondt med det.

MEN HAN SETTER HENNE I FARE! Hvorfor er det ingen av dem som ser det? 

Jeg har lyst til å be moren min om å flytte inn til meg, men jeg har en samboer som neppe er så glad for å ha svigermor boende her på ubestemt tid.

Hva gjør jeg? Hvordan får jeg dem til å skjønne alvoret? :icon_frown:

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er stengt for inngående er det bare å gi opp uansett.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Forumbruker skrev:

Har en mor som er veldig i risikogruppen og en bror som på ingen måte tar det seriøst.

Han er ung og lever livet.
Har vært i karantene ett par ganger og går ut som det passer han.

Mener at det ikke er så farlig som folk skal ha det til og han er «udødelig». Når jeg sier at det kan gå ut over moren vår, så sier han bare at «du vet ikke noen ting du, det viruset her er ikke så farlig».

Moren min tar han i forsvar og mener at han (stakkars liten) ikke tenker så langt, og at han ikke mener noe vondt med det.

MEN HAN SETTER HENNE I FARE! Hvorfor er det ingen av dem som ser det? 

Jeg har lyst til å be moren min om å flytte inn til meg, men jeg har en samboer som neppe er så glad for å ha svigermor boende her på ubestemt tid.

Hva gjør jeg? Hvordan får jeg dem til å skjønne alvoret? :icon_frown:

Det er ikke alle som skjønner alvoret før de selv eller noen veldig nær ligger på intensiven og hiver etter luft...  

• Liker 9
Skrevet

Jeg tror helt ærlig ikke at hun vil overleve det hvis hun får korona... 

Får helt panikk av tanken 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Forumbruker skrev:

Ta en skikkelig alvorsprat med broren din. Mer enn du har gjort hittil. Si at du ikke syns noe om at han utsetter moren din for potensiell smitte og evt kutt ut kontakten din med han for en liten stund så han kanskje skjønner alvoret. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, NorthernLight skrev:

Ta en skikkelig alvorsprat med broren din. Mer enn du har gjort hittil. Si at du ikke syns noe om at han utsetter moren din for potensiell smitte og evt kutt ut kontakten din med han for en liten stund så han kanskje skjønner alvoret. 

Jeg kom til et punkt hvor jeg sa jeg ønsket at han fikk korona og ble alvorlig syk.

Selvfølgelig ikke det man burde si, men jeg er så sykt frustrert. Ikke engang det hjalp :( 

Men jeg skal prøve igjen, jeg kan ikke gi meg på det her.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Forumbruker skrev:

Jeg kom til et punkt hvor jeg sa jeg ønsket at han fikk korona og ble alvorlig syk.

Selvfølgelig ikke det man burde si, men jeg er så sykt frustrert. Ikke engang det hjalp :( 

Men jeg skal prøve igjen, jeg kan ikke gi meg på det her.

Ikke gi deg. Få moren din til å forstå at han kan ikke bare komme og gå når han driter i smittevern. Vis hun noen videoklipp fra intensiven av covid-19 pasienter..

• Liker 6
Skrevet
12 minutter siden, Forumbruker skrev:

Du høres hysterisk ut. Dødeligheten til covid19 er høyest for dem over 80 år, men selv der er den kun ca. 10%. Det betyr at det store flertallet av de eldste og mest skrøpelige overlever helt greit.

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, Forumbruker skrev:

Moren min tar han i forsvar

Da kan du ikke gjøre noe. Hun velger selv om hun vil utsette seg for smitte.

• Liker 5
Skrevet

Ikke gi deg. Få moren din til å forstå at han kan ikke bare komme og gå når han driter i smittevern. Vis hun noen videoklipp fra intensiven av covid-19 pasienter..

Det var veldig lurt! Det skal jeg definitivt gjøre, takk :helen:

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, tom1986 skrev:

Du høres hysterisk ut. Dødeligheten til covid19 er høyest for dem over 80 år, men selv der er den kun ca. 10%. Det betyr at det store flertallet av de eldste og mest skrøpelige overlever helt greit.

Så du mener at man skal ta sjansen? 
Hun er ikke gammel, hun er veldig syk. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Forumbruker skrev:

Så du mener at man skal ta sjansen? 
Hun er ikke gammel, hun er veldig syk. 

Jeg mener du må roe deg ned og få kontroll på angsten din. Sannynligheten for å bli smittet er svært lav, selv om du bor i Oslo. Dernest er sannsynligheten for å dø, gitt at man blir smittet, svært lav. Selv om personen er gammel og/eller syk. Samlet sett betyr det at sannsynligheten for å dø av covid19 i Norge er så lav (under 0,001%).

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, tom1986 skrev:

Er man i risikogruppen så vet man ikke hvordan det går hvis man får covid19. Hun er da pokker meg ikke hysterisk for at hun ikke vil at moren skal bli smittet!!

• Liker 12
Skrevet

Er man i risikogruppen så vet man ikke hvordan det går hvis man får covid19. Hun er da pokker meg ikke hysterisk for at hun ikke vil at moren skal bli smittet!!

Jo. Både hun og du er hysterisk. Sannsynligheten for å bli smittet er svært lav, og sannsynligheten for å dø hvis man blir smittet er svært lav. Det gir samlet sett en ekstremt lav sannsynlighet for å dø.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, tom1986 skrev:

Det er ikke bare snakk om død. Folk i risikogruppene og andre som overlever kan få skader på hjerte og lunger, i så sterk grad at de blir slitne av å gå inn til neste rom, så kraftig fatigue at de er utslitt etter en dusj og så videre, og det kan, i verste fall, vare livet ut. Jeg ville faktisk heller dødd av covid-19 enn å leve slik. 

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, tom1986 skrev:

Jo. Både hun og du er hysterisk. Sannsynligheten for å bli smittet er svært lav, og sannsynligheten for å dø hvis man blir smittet er svært lav. Det gir samlet sett en ekstremt lav sannsynlighet for å dø.

Hvis vi er hysterisk hva er du?? Kjenner lusa på gangen, sånne som deg som ikke tar viruset alvorlig er det ikke lett å diskutere med..

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Hedy Lamarr skrev:

Det er ikke bare snakk om død. Folk i risikogruppene og andre som overlever kan få skader på hjerte og lunger, i så sterk grad at de blir slitne av å gå inn til neste rom, så kraftig fatigue at de er utslitt etter en dusj og så videre, og det kan, i verste fall, vare livet ut. Jeg ville faktisk heller dødd av covid-19 enn å leve slik. 

Rundt 1,5% av de smittede får alvorlige symptomer. Også her rammes stort sett eldre og skrøpelige. Resten av de som smittes rammes av milde eller ingen symptomer, og blir selvfølgelig helt friske relativt raskt. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, NorthernLight skrev:

Hvis vi er hysterisk hva er du?? Kjenner lusa på gangen, sånne som deg som ikke tar viruset alvorlig er det ikke lett å diskutere med..

Jeg er over gjennomsnittlig intelligent og vurderer situasjonen ut fra saklig informasjon og systematiske data. På mange måter en diametralt motsatt reaksjon som du og hysterikerne utviser.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, tom1986 skrev:

Rundt 1,5% av de smittede får alvorlige symptomer. Også her rammes stort sett eldre og skrøpelige. Resten av de som smittes rammes av milde eller ingen symptomer, og blir selvfølgelig helt friske relativt raskt. 

Hva regner du som eldre? Kvinner med autoimmun sykdom i aldersgruppen 50 - 60 er mest utsatt for følgesykdommer, og de har i verste fall 30 - 40 år igjen å leve som melsekker. 

Men hvis du er født i 1986 er kanskje 50-åringer «eldre og skrøpelige»?

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, tom1986 skrev:

Jeg er over gjennomsnittlig intelligent og vurderer situasjonen ut fra saklig informasjon og systematiske data. På mange måter en diametralt motsatt reaksjon som du og hysterikerne utviser.

Du kan spøke du.. Jeg mener nå at man ikke er det når man ikke skjønner alvoret med covid19 etter så mange måneder..

• Liker 6
  • Opprett ny...