Gjest Lompa Skrevet 1. august 2005 #1 Del Skrevet 1. august 2005 Bare et tips jeg tenkte å dele: var på Mirawa her for et noen dager siden, og fikk tips fra kelneren om å unngå vannkastanjer. Han husket ikke på hvilken måte, men hadde hørt at det ikke var bra for gravide, så han rådet meg til å ligge unna de. Ettersom jeg ikke tar noen sjanser, fulgte jeg rådet hans, selv om jeg eeeelsker vannkastanjer i asiatisk mat.... Så dropp vannkastanjene neste gang dere spiser kinamat. (Enda en ting på lista over ting jeg ska stappe trynet mitt fullt av når jeg har født og det begynner å bli trygt å spise diverse ting igjen. Og øverst på den lista står lakris.....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 1. august 2005 #2 Del Skrevet 1. august 2005 Jeg holder meg borte fra det som står på lista til "det derre mattilsynet", jeg. Synes det er veldig enkelt i stedet for hva "noen har hørt av noen de kjenner som har lest et eller annet sted". Men det er mitt valg altså... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 2. august 2005 #3 Del Skrevet 2. august 2005 Jeg holder meg borte fra det som står på lista til "det derre mattilsynet", jeg. Synes det er veldig enkelt i stedet for hva "noen har hørt av noen de kjenner som har lest et eller annet sted". Men det er mitt valg altså... ← Dette her må jeg signere på. Synes det er nok ting å påsse på. Følger også lista til mattilsynet. ...og koste meg forøvrig kostelig med asiatisk mat med vannkastanjer i helgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flowery Skrevet 2. august 2005 #4 Del Skrevet 2. august 2005 Skal man ikke spise lakris?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 2. august 2005 #5 Del Skrevet 2. august 2005 Skal man ikke spise lakris?? ← Det spiser jeg. Ikke i store mengder da. Hvorfor skal man ikke spise det??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa i.i Skrevet 2. august 2005 #6 Del Skrevet 2. august 2005 Skal man ikke spise lakris?? ← Jeg har ihvertfall fått beskjed om å ligge unna. Det kan øke blodtrykket, og i tillegg fikk jeg elveblest av det helt i begynnelsen av svangerskapet. har alltid likt lakris, særlig saltlakris, men nå kunne jeg drept for en pose saltsild. Som jeg altså ikke får lov å spise..... Gjett to ganger hvem som ønsker seg lakris i julegave,da..... Til dere andre; jeg følger også lista til mattilsynet, men hvis det er noe jeg blir innstendig advart mot, tar jeg ikke sjansen. Hvorvidt vannkastanjer er ugreit for meg eller barnet,vet jeg ikke, ei heller hvor riktig det er, men jeg tar uansett ikke sjansen. Enn om jeg blåser av noe jeg blir rådet til å unngå, og så viser det seg siden at der skadelig for junior? Nei takk, da tåler jeg heller og vente til etter fødsel og amming, og plukker ut de tingene som KANSKJE ikke er bra. Selv om jeg nå er i uke 24, er det fortsatt ikke verdt risikoen. Det kan jo hende at det er ting utlendingene vet ikke er bra, som mattilsynet ikke er klar over..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 2. august 2005 #7 Del Skrevet 2. august 2005 Det kan jo hende at det er ting utlendingene vet ikke er bra, som mattilsynet ikke er klar over..... ← Joda, men da må jeg bare fortelle om hva jeg ble råda til på Kreta for noen uker siden. Av en utlending. Et lite glass med sprit (ouzo) var ikke skadelig, og gjorde visst faktisk veldig godt. Det var ikke måte på hvordan kelneren "pressa på". (Får jo bare tilføye at jeg ikke fulgte anbefalingen hans.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lompa i.i. Skrevet 2. august 2005 #8 Del Skrevet 2. august 2005 Joda, men da må jeg bare fortelle om hva jeg ble råda til på Kreta for noen uker siden. Av en utlending. Et lite glass med sprit (ouzo) var ikke skadelig, og gjorde visst faktisk veldig godt. Det var ikke måte på hvordan kelneren "pressa på". (Får jo bare tilføye at jeg ikke fulgte anbefalingen hans.) ← Og du er SYNLIG gravid? Spurte du om han hadde ramla med hue først ned fra stellebordet da han var liten....?Noe sånt hadde jeg aldri ventet fra en greker. har vært masse på kreta selv,og rett nok bruker de ouzo dom botemiddel for det meste, det er ikke måte på hvilket vidundermiddel ouzo er , men jeg ville aldri trodd at NOEN ville foreslå det for en gravid. hadde noen foreslått det for meg, hadde jeg stilt ham nevnte spørsmål, gitt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 2. august 2005 #9 Del Skrevet 2. august 2005 Synlig gravid er jeg visst ikke helt enda, tross at magen er 16 uker nå. Men vi var på en restaurant hvor kelnerene snakket svært bra engelsk, så da jeg dessverre måtte takke nei til det de så gjestfritt tilbydte, skulle jeg overtales... Fordi om de nordiske landene er svært strenge med alkohol og svangerskap, så har i hvert fall jeg forstått at slik er det ikke alle andre steder. Har hørt flere i ettertid fortelle meg at de ikke var overrassket over at kelneren bagatelliserte et lite glass alkohol, til tross for graviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 3. august 2005 #10 Del Skrevet 3. august 2005 det med lakris er bare individuelt jeg har vel spist de første par kilo med salt lakris i dette svangerskab og i mit først spiste jeg så meget at jeg fik så mye vand i kroppe at jeg lignede på micehelin manden. Vandkastanjer spiser jeg også da jeg spiser mye grønsager og de er ikke spor farlige at spise de er hermaterte og altså varmebehandlet så ingen fare der. Det med lakridsen er ikke selve lakridsen som man skal holde sig fra men det er salt som binder væsken i kroppen og øker blodtrykket, så alt som er salt skal man passe på med hvis man har tendens til ødemer eller højt blodtryk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 3. august 2005 #11 Del Skrevet 3. august 2005 Takk for bra informasjon Ann!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Totalya Skrevet 3. august 2005 #12 Del Skrevet 3. august 2005 Noen som har en link til den sida til mattilsynet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Totalya Skrevet 3. august 2005 #13 Del Skrevet 3. august 2005 (endret) Dobbel Endret 3. august 2005 av Totalya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lia Skrevet 4. august 2005 #14 Del Skrevet 4. august 2005 Jeg spiser vannkastanjer rett som det er, når jeg lager wok hjemme. Og det har jeg ikke tenkt å slutte med. Det er de som sier man ikke skal spise reker, men jeg spiser det også. Og lakris når jeg får lyst på det. Jeg følger anbefalingene fra mattilsynet. De synes jeg er greie og oversiktlige. Dessuten begrunner ofte mattilsynet hvorfor man ikke skal spise en ting, og da blir det litt mer hold i informasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 4. august 2005 #15 Del Skrevet 4. august 2005 Råd til gravide fra mattilsynet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Totalya Skrevet 4. august 2005 #16 Del Skrevet 4. august 2005 Takker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå