AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Jeg jobber på en skole i Oslo, der jeg møter 150 ulike elever, lærere og andre ansatte i løpet av en uke. Det er ikke mulig å holde en meters avstand og jeg er i nærkontakt med de flest jeg møter på jobb. Munnbind bruker vi heller ikke. Jeg bor alene i Oslo og skal i år, som alle andre år, feire jul hos mine foreldre og besteforeldre. Alle fire er i risikogruppen, og jeg er redd for å dra med meg smitte til dem. Grunnet dette vurderer jeg å bli hjemme i Oslo og feire jul alene i år. Jeg har diskutert dette med mine foreldre og de vil at jeg skal komme hjem, men jeg har ikke samvittighet til å utsette dem for smitte. Hva tenker dere? Burde jeg feire alene i år? Anonymkode: 6a0d0...4da
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Ja det synes jeg du bør gjøre. Spesielt siden arbeidsplassen din ikke greier å overholde smittereglene og at alle de du skal besøke er i risikogruppa. Du får heller håpe på at dere alle friske og raske kan feire jul sammen 2021. Og det sies jo også at hvis man bor enslig så skal man maks møte 3 personer ekstra. Uansett hvor trist dette er så er det nå engang sånn realiteten er i dag så man må jo (eller ikke må, men BØR) forholde seg til dette. ps: forferdelig forresten å høre hvor dårlig din arbeidsgiver er på smittevern. Anonymkode: f42b6...428 6
PM75 Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Det blir en balanse mellom hensyn til fysisk og psykisk helse. Jeg tenker at sosiale relasjoner er viktig og at foreldrene dine vil få en best mulig jul hvis du er der. Jeg antar at du var fri i julen. Så et alternativ kan kanskje være å ta test siste arbeidsdag og vente nødvendig antall dager før du drar til foreldre&besteforeldre? 17
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, PM75 skrev: Det blir en balanse mellom hensyn til fysisk og psykisk helse. Jeg tenker at sosiale relasjoner er viktig og at foreldrene dine vil få en best mulig jul hvis du er der. Jeg antar at du var fri i julen. Så et alternativ kan kanskje være å ta test siste arbeidsdag og vente nødvendig antall dager før du drar til foreldre&besteforeldre? Siste arbeidsdag er 22. desember. Jeg er usikker på hvor lenge man må vente på svar... Anonymkode: 6a0d0...4da
PM75 Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Siste arbeidsdag er 22. desember. Jeg er usikker på hvor lenge man må vente på svar... Anonymkode: 6a0d0...4da Med de nye testene, så tror jeg du kan få svar ganske raskt. Det er i alle fall verdt å sjekke 🤞 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ps: forferdelig forresten å høre hvor dårlig din arbeidsgiver er på smittevern. Det er helt forferdelig, men dessverre lite jeg kan gjøre med situasjonen Anonymkode: 6a0d0...4da
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er helt forferdelig, men dessverre lite jeg kan gjøre med situasjonen Anonymkode: 6a0d0...4da Ja jeg skylder absolutt ikke på deg, skjønner at du ikke får gjort noe med 150 stk mennesker. Det setter jo deg i en kinky situasjon skal/skal ikke også. Anonymkode: f42b6...428
Gjest Dævendøtte Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 Hadde reist hjem Bruk vett og fornuft, så går dette fint.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 De nye hurtigtestene er klar for bruk fra mandag. På eksisterende teststasjoner i kommunene. Her kan man hvis alt går etter plan få svar på 20 min. Så det er håp😊 Anonymkode: 3b975...316 3
Ulrikke Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 Jobber i barnehage og tenker litt det samme som deg. Nå har vi vært stengt og i karantene noen dager pga kollega med påvist smitte. Mine foreldre er midt i 70-årene. Friske, men ja... Du vet aldri. Jeg trenger heldigvis ikke reise langt eller overnatte, så jeg kan ta det litt mer på sparket og se an situasjonen enn det du kan. Samtidig som man skal tenke smittevern er det viktig å tenke på hvordan de gamle vil føle seg uten deg.... Hvis de er friske og oppegående mentalt kan man jo ta en ordentlig diskusjon med dem når det nærmer seg.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, Ulrikke skrev: Jobber i barnehage og tenker litt det samme som deg. Nå har vi vært stengt og i karantene noen dager pga kollega med påvist smitte. Mine foreldre er midt i 70-årene. Friske, men ja... Du vet aldri. Jeg trenger heldigvis ikke reise langt eller overnatte, så jeg kan ta det litt mer på sparket og se an situasjonen enn det du kan. Samtidig som man skal tenke smittevern er det viktig å tenke på hvordan de gamle vil føle seg uten deg.... Hvis de er friske og oppegående mentalt kan man jo ta en ordentlig diskusjon med dem når det nærmer seg. Jeg er veldig i tvil. Jeg vet at mitt nærvær betyr mye for dem, jeg er det eneste barnebarnet og enebarn. Men jeg ønsker ikke å smitte noen, spesielt ikke mine nærmeste. Du er heldigere enn meg, siden du ikke har lang reisevei, kan du se an situasjonen. Her er alle oppegående og mine foreldre er i sekstiårene, men kronisk syke begge to. De vil veldig gjerne at jeg kommer hjem til jul... Anonymkode: 6a0d0...4da
Vera Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 Har du ferie eller avspasering til gode? Om du har det, tror jeg jammen meg at jeg hadde tatt en uke eller to med ferie før jul, for å gå i «karantene». Deretter hadde jeg testet meg, og reist til familien med god samvittighet. Håper det ordner seg ❤️ 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 5 minutter siden, Vera skrev: Har du ferie eller avspasering til gode? Om du har det, tror jeg jammen meg at jeg hadde tatt en uke eller to med ferie før jul, for å gå i «karantene». Deretter hadde jeg testet meg, og reist til familien med god samvittighet. Håper det ordner seg ❤️ Nei, dessverre. Jeg har ikke ferie utenom de faste skoleferiene. Anonymkode: 6a0d0...4da
Vera Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dessverre. Jeg har ikke ferie utenom de faste skoleferiene. Anonymkode: 6a0d0...4da Har du mulighet til å ta ulønnet permisjon?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 29 minutter siden, Vera skrev: Har du mulighet til å ta ulønnet permisjon? Nei, det tror jeg ikke går igjennom i disse tider Anonymkode: 6a0d0...4da 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 Det er for tidlig å bestemme det nå. Oslo fikk nye påbud i dag. Mange kommuner kommer til å få lignende påbud på førstkommende mandag. De kommer sannsynlig til å vare i tre uker. Når de tre ukene er gått, ville jeg sett det an. Korona endrer seg så raskt fra uke til uke, at det er alt for tidlig å låse seg helt for jula enda.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobber på en skole i Oslo, der jeg møter 150 ulike elever, lærere og andre ansatte i løpet av en uke. Det er ikke mulig å holde en meters avstand og jeg er i nærkontakt med de flest jeg møter på jobb. Munnbind bruker vi heller ikke. Jeg bor alene i Oslo og skal i år, som alle andre år, feire jul hos mine foreldre og besteforeldre. Alle fire er i risikogruppen, og jeg er redd for å dra med meg smitte til dem. Grunnet dette vurderer jeg å bli hjemme i Oslo og feire jul alene i år. Jeg har diskutert dette med mine foreldre og de vil at jeg skal komme hjem, men jeg har ikke samvittighet til å utsette dem for smitte. Hva tenker dere? Burde jeg feire alene i år? Anonymkode: 6a0d0...4da Nei. Til nå har du ikke pådratt deg corona, tross arbeidsforhold. Du tar en test d. 22. og 23., og er de negative, så holder du jul med familien. Anonymkode: 57e9a...635 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 Men siste du skoledag for elevene er vel ikke 22.12? Ta test straks de er av gårde? Anonymkode: 8ea51...666
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 Hva med å feire jul med et par venner og så heller ta nyttår hos familien? Anonymkode: 9298c...eb7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 Sønnen min testet seg i går. Fikk svar allerede i dag, men vet ikke om det er er unntak eller hva.. var sykt raskt. Anonymkode: 5091c...e8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå