Tusseladen Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Forstår ikke at dette skal være et stort problem. Klarer ikke folk å være alene? Hvis det er et problem å være alene uten fysisk kontakt i noen uker, mener jeg at man har problemer. Det meste foregår forøvrig på nett for tiden. Vi har tv, ps, mobil og bøker. 18
Gjest Villfisker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Hadde alle bare gjort det samtidig, hadde vi fått bukt med driten for lengst.
loveacrossboarders Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 (endret) . Endret 6. november 2020 av loveacrossboarders .
Tusseladen Skrevet 6. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2020 Dette er ikke ment som et borgerpoliti innlegg, jeg lurer oppriktig på hvorfor folk ikke klarer å være litt alene. 11
Hasselnøtter Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Mennesker er sosiale vesener, så jeg forstår det godt. Selv introverte trenger sosial kontakt innimellom. Ekstroverte blir fort drenert for energi om de ikke omgås andre. Mange, spesielt unge, har ikke helt impulskontroll, og blir lett påvirket av andre. Det er vanskelig å stå imot gruppepress. Sosial kontakt utløser dopamin. Og så tar du dette med at kortsiktige behov (være med venner) ofte overstyrer et langsiktig ønske (at folk skal være friske). Det er vel samme mekanikk som gjør at jeg spiser sjokolade selv om jeg ønsker å gå ned i vekt. 4
_isabella Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 Jeg lurer på det samme. Har folk i min krets som gir blanke f i dette og lever som normalt, med den begrunnelse at det er "kjedelig" å bare holde seg hjemme. Akkurat. Jeg kan ikke si jeg synes det er så utrolig festlig å sitte hjemme dag etter dag, helg etter helg selv. Men jeg gjør det fordi jeg må! 5
The Kitten Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 Jeg skal holde meg helt isolert, den dagen de eldre også gjør det. 3
Muskath Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 (endret) 6 minutter siden, The Kitten said: Jeg skal holde meg helt isolert, den dagen de eldre også gjør det. «De eldre» er ikke en ensartet gruppe, like lite som «de unge» eller «de middelaldrende». Det er massevis av eldre som er forsiktige og holder seg isolert. Det er mange unge som er flinke og gjør så godt de kan. Det er individer i alle aldersgrupper som er uforsiktige og gir blanke. Så hvis du ser uforsiktige eldre personer, så rettferdiggjør det at du også gir blanke? For en merkelig tankegang Endret 6. november 2020 av Muskath 14
The Kitten Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Muskath skrev: «De eldre» er ikke en ensartet gruppe, like lite som «de unge» eller «de middelaldrende». Det er massevis av eldre som er forsiktige og holder seg isolert. Det er mange unge som er flinke og gjør så godt de kan. Det er individer i alle aldersgrupper som er uforsiktige og gir blanke. Så hvis du ser uforsiktige eldre personer, så rettferdiggjør det at du også gir blanke? For en merkelig tankegang Jeg snakker ikke om de eldre som er forsiktig og holder seg isolert. Men, jeg var på butikken i formiddag. Her hvor jeg er er det påbudt med munnbind hvis du ikke kan holde 1 meters avstand. I hvilken aldersgruppe tror du det var flest som ga blanke i påbudet? Hint, det var ikke de unge. 6
Muskath Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 Just now, The Kitten said: Jeg snakker ikke om de eldre som er forsiktig og holder seg isolert. Men, jeg var på butikken i formiddag. Her hvor jeg er er det påbudt med munnbind hvis du ikke kan holde 1 meters avstand. I hvilken aldersgruppe tror du det var flest som ga blanke i påbudet? Hint, det var ikke de unge. Ja, og fordi du opplevde dette, så er det greit for deg å gi blaffen også? 14
Hasselnøtter Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 De eldre har ikke samme sosiale kontakt med andre digitalt som vi har. Jeg forstår godt at de risikerer å bli syk fremfor å sitte alene og isolert. Jeg hadde lett vurdert at sosial kontakt var verd å gamble på dersom jeg ikke hadde andre måter å "møte" folk på. Livskvalitet er viktig. De vet at de uansett ikke har ekstremt mange år igjen. 5
The Kitten Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Muskath skrev: Ja, og fordi du opplevde dette, så er det greit for deg å gi blaffen også? Hvem har sagt jeg gir blaffen? Har jeg vært på fester? Har jeg ikke vasket hendene? Har jeg ikke overholdt 1 meters regelen? Har jeg latt være å bruke munnbind når det har vært påbudt?
The Kitten Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Hasselnøtter skrev: De eldre har ikke samme sosiale kontakt med andre digitalt som vi har. Jeg forstår godt at de risikerer å bli syk fremfor å sitte alene og isolert. Jeg hadde lett vurdert at sosial kontakt var verd å gamble på dersom jeg ikke hadde andre måter å "møte" folk på. Livskvalitet er viktig. De vet at de uansett ikke har ekstremt mange år igjen. Greit nok det, men de utsetter jo andre for en risiko. 1
Muskath Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, The Kitten said: Hvem har sagt jeg gir blaffen? Har jeg vært på fester? Har jeg ikke vasket hendene? Har jeg ikke overholdt 1 meters regelen? Har jeg latt være å bruke munnbind når det har vært påbudt? Jeg forsto deg som at du skulle være forsiktig den dagen «de eldre» også var det. Var det bare isolasjon du mente da? Det var jo du som trakk inn munnbind og avstand på butikken her. Greit hvis jeg misforsto deg. Håper det. 8
Hasselnøtter Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, The Kitten skrev: Greit nok det, men de utsetter jo andre for en risiko. Joda, til en viss grad. Men det er de selv som er i størst fare. Sykdommen er ikke veldig farlig for andre (selv om det likevel hender at ellers friske og unge folk dør), de fleste restriksjonene er jo til for at vi ikke skal overbelaste helsesystemet. De andre som er i risikogrupper kan jo velge å bruke munnbind og ikke gå i nærheten av disse "uvørne" eldre.
Blatter Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 Utfordringen er jo at det ikke er litt.. de fleste som har tatt dette på alvor har hatt begrenset kontakt med folk siden mars.. vi snakker 9 mnd med lite fysisk kontakt med andre mennesker, det tærer på.. jeg kjenner at jeg holder på å gå på veggene! Jeg har iløpet av de mnd vært gravid, høygravid, født, barseltid uten å se noen andre enn min mor og samboer og verdens nydeligste baby. På en måte er det veldig deilig, men nå begynner det å bli nok! Skjønner godt at folk ikke klarer å forholde seg til restriksjonene. Det er veldig dumt og trasig, men jeg skjønner det. så har du de da, som har gitt faen hele veien- og som er årsaken til at spitten sprer seg vi fremdeles må holde avstand.. jævler! 3
The Kitten Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, Muskath skrev: Jeg forsto deg som at du skulle være forsiktig den dagen «de eldre» også var det. Var det bare isolasjon du mente da? Det var jo du som trakk inn munnbind og avstand på butikken her. Greit hvis jeg misforsto deg. Håper det. Var bare isolasjon jeg mente ja.
Jaybird Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 (endret) 2 hours ago, Tusseladen said: Hvis det er et problem å være alene uten fysisk kontakt i noen uker, mener jeg at man har problemer Det er mange av oss som har problemer, og som blir ytterligere forsterket med isolasjonen. Edit: Jeg må presisere at jeg selvfølgelig følger regler og anbefalinger, jeg bare prøver å poengtere at det faktisk er mange som sliter med dette her, grunnet underliggende/eksisterende problematikk. Endret 6. november 2020 av Jaybird 4
Nalini Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 For å kunne leve må mennesker ha kontakt med andre mennesker. Ikke bare leve sitt liv på skjerm. Dessuten det er en større andel av befolkningen som mener viruset ikke er så farlig som myndighetene vil ha det til. Det er fortsatt svært få som blir alvorlig syke og nesten ingen som dør. Og de aller fleste av disse, har underliggende sykdommer. Hvorfor skal en frisk person solere seg i mange uker, når en ikke blir syk av viruset? Derfor er det vanskelig å holde seg hjemme og unngå folk. Viruset er ikke så farlig at folk ofrer sosial kontakt 5
Lærern Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 50 minutter siden, Tusseladen skrev: Forstår ikke at dette skal være et stort problem. Klarer ikke folk å være alene? Hvis det er et problem å være alene uten fysisk kontakt i noen uker, mener jeg at man har problemer. Det meste foregår forøvrig på nett for tiden. Vi har tv, ps, mobil og bøker. Du e tydeligligvis introvert, og klarer ikke å sette deg inn i hvordan ekstremt ekstroverte har det nå for tiden...🙄 Akkurat som at jeg ikke forstår hvorfor folk er så redde. 6
Anbefalte innlegg