AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Hei! Jeg begynte på glu 5-10 denne høsten med norsk som hovedfag. Jeg lurer veldig på hvilke fag jeg burde velge som tilleggsfag. Det jeg ønsker er krle, samfunnsfag eller engelsk. Engelsk er jeg usikker på grunnet at det blir så mye rettearbeid ved siden av norsk. Likevel er jeg usikker på krle og samfunnsfag da samfunnsfag virker svært populært og krle er så lite. Noen med innspill på hva som kan være lurt? Anonymkode: f2d9f...ece
SPOCA Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 (endret) Vel, jeg synes også du bør tenke på hvor lett det blir å ansette deg også. Altså: vil du enkelt å få jobb med en fagkombinasjon med norsk, KRLE og samfunnsfag? For meg virker det litt snevert. Jeg har selv allmennlærerutdanning, og jeg ville nok ikke ikke valgt kun KRLE og samfunnsfag i tillegg til norsk, jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb kun med den fagkombinasjonen. Jeg har forørig selv fagkombinasjon norsk, (pedagogikk naturligvis), drama, engelsk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, KRLE og IKT. Endret 6. november 2020 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 Hvis man skal ta alle disse fagene dere skriver over, må man jo gå et studieløp på 6-7 år.. I utdanningen som er nå er det kun mulig å velge 2 hovedfag (60 p) og ett lite fag (30 p). Hvertfall er det slik der jeg studerer. Ellers må du ta tilleggsutdanning. Hvis det er vanskelig å få jobb med disse kombinasjonene ts foreslår, kommer det til å bli mange arbeidsledige nyutdannede lærere.. Anonymkode: aee68...a01 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man skal ta alle disse fagene dere skriver over, må man jo gå et studieløp på 6-7 år.. I utdanningen som er nå er det kun mulig å velge 2 hovedfag (60 p) og ett lite fag (30 p). Hvertfall er det slik der jeg studerer. Ellers må du ta tilleggsutdanning. Hvis det er vanskelig å få jobb med disse kombinasjonene ts foreslår, kommer det til å bli mange arbeidsledige nyutdannede lærere.. Anonymkode: aee68...a01 Ja akkurat! Jeg ønsker helst å ha krle og samf i tillegg til norsk, men er usikker på hvor enkelt det blir å få jobb med de fagene og om jeg burde velge engelsk i stedet for et av de. Til dere over- master på glu 5-10 er kun tre fag. Anonymkode: f2d9f...ece
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 Norsk, krle og samfunnsfag er en god kombo. Fagene passer godt sammen, og særlig norsk og samfunnsfag kan henger ganske tydelig sammen. Norsk er jo det faget med størst etterspørsel, så jeg tror nok ikke at det blir for vanskelig å få jobb. På 8-10 er det ikke vanlig å ha mer enn maks tre undervisningsfag. Jeg jobber på ungdomsskole der de fleste ikke har mer enn to, da vi underviser flere klasser enn man gjør på lavere trinn. Anonymkode: 93d21...f26 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 3 timer siden, SPOCA skrev: Vel, jeg synes også du bør tenke på hvor lett det blir å ansette deg også. Altså: vil du enkelt å få jobb med en fagkombinasjon med norsk, KRLE og samfunnsfag? For meg virker det litt snevert. Jeg har selv allmennlærerutdanning, og jeg ville nok ikke ikke valgt kun KRLE og samfunnsfag i tillegg til norsk, jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb kun med den fagkombinasjonen. Jeg har forørig selv fagkombinasjon norsk, (pedagogikk naturligvis), drama, engelsk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, KRLE og IKT. Jeg har den komboen, og fikk flere tilbud om jobb før jeg var ferdig med utdannet. Det er en god kombo som også er ganske vanlig. Anonymkode: 177b7...78d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Norsk, krle og samfunnsfag er en god kombo. Fagene passer godt sammen, og særlig norsk og samfunnsfag kan henger ganske tydelig sammen. Norsk er jo det faget med størst etterspørsel, så jeg tror nok ikke at det blir for vanskelig å få jobb. På 8-10 er det ikke vanlig å ha mer enn maks tre undervisningsfag. Jeg jobber på ungdomsskole der de fleste ikke har mer enn to, da vi underviser flere klasser enn man gjør på lavere trinn. Anonymkode: 93d21...f26 Jeg tror også dette er lurt. Engelsk og norsk er en rettetung kombo som ofte frarådes. Anonymkode: a49c2...ea6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 3 timer siden, SPOCA skrev: Vel, jeg synes også du bør tenke på hvor lett det blir å ansette deg også. Altså: vil du enkelt å få jobb med en fagkombinasjon med norsk, KRLE og samfunnsfag? For meg virker det litt snevert. Jeg har selv allmennlærerutdanning, og jeg ville nok ikke ikke valgt kun KRLE og samfunnsfag i tillegg til norsk, jeg vet ikke hvor lett det er å få jobb kun med den fagkombinasjonen. Jeg har forørig selv fagkombinasjon norsk, (pedagogikk naturligvis), drama, engelsk, matematikk, samfunnsfag, naturfag, KRLE og IKT. Har du 30-60 studiepoeng i samtlige fag? Anonymkode: a49c2...ea6 1
SPOCA Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du 30-60 studiepoeng i samtlige fag? Anonymkode: a49c2...ea6 Ja, mer enn det (med unntak av drama, som den gang var obligatorisk, men som ikke gav studiepoeng). Har 30 stp i norsk, pedagogikk, KRLE og naturfag. Nettopp ferdig med 15 stp i IKT (er ferdig med 30 stp til våren). Har snart 90 stp i samfunnsfag (straks ferdig med 60 stp, ferdig med 90 stp til våren). Har 30 stp i engelsk fra lærerutdanningen + bachelor (180 stp) og master i engelsk (120 stp). I matematikk har jeg nesten 40 stp (fag jeg ferdigstiller nå til jul). Planen er å ta mer pedagogikk/spesialpedagogikk neste høst. Endret 6. november 2020 av SPOCA
Snabeltann Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 Hos oss er det etterspørsel i engelsk, fremmedspråk (særlig spansk er populært), og musikk. Spes.ped er også gull! Men du må jo også tenke på hva du selv ønsker å jobbe med. Jeg har.norsk og engelsk, og er sykt glad jeg også har kroppsøving og k&h! Om ikke hadde jeg omkommet i rettebunken! 😄
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 17 minutter siden, SPOCA skrev: Ja, mer enn det (med unntak av drama, som den gang var obligatorisk, men som ikke gav studiepoeng). Har 30 stp i norsk, pedagogikk, KRLE og naturfag. Nettopp ferdig med 15 stp i IKT (er ferdig med 30 stp til våren). Har snart 90 stp i samfunnsfag (straks ferdig med 60 stp, ferdig med 90 stp til våren). Har 30 stp i engelsk fra lærerutdanningen + bachelor (180 stp) og master i engelsk (120 stp). I matematikk har jeg nesten 40 stp (fag jeg ferdigstiller nå til jul). Planen er å ta mer pedagogikk/spesialpedagogikk neste høst. Men da har du jo studert langt mer enn en vanlig lærerutdanning, så det er kanskje ikke så relevant for TS sitt valg? Anonymkode: a49c2...ea6
SPOCA Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da har du jo studert langt mer enn en vanlig lærerutdanning, så det er kanskje ikke så relevant for TS sitt valg? Anonymkode: a49c2...ea6 Nå har ikke jeg hevdet det, jeg skrev "forøvrig har jeg..", mer som en opplysning. Første del av innlegget mitt er allikevel relevant.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 Anbefaler tysk i tillegg til norsk og enten samfunnsfag/krl. I vår region er det mangel på språklærere. På nybegynnernivå er det lite rettebyrde. Anonymkode: ae19c...b6b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 16 minutter siden, SPOCA skrev: Nå har ikke jeg hevdet det, jeg skrev "forøvrig har jeg..", mer som en opplysning. Første del av innlegget mitt er allikevel relevant. Du synes en helt vanlig fagkombinasjon er snever, og har selv langt flere fag enn det som er vanlig... Kanskje greit å realitetsorientere TS litt? Anonymkode: a49c2...ea6 1
SPOCA Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du synes en helt vanlig fagkombinasjon er snever, og har selv langt flere fag enn det som er vanlig... Kanskje greit å realitetsorientere TS litt? Anonymkode: a49c2...ea6 De fleste fagene er tatt gjennom lærerutdanningen, en fireårig lærerutdanning (dvs at den faktisk var ett år kortere enn den utdanningen ts tar). Jeg sier uansett IKKE at hun burde ta alle de fag jeg tar, men jeg spør meg om fagkombinasjonen er den riktige. Altså setter jeg spørsmål rundt kombinasjonen av fag, og ikke at hun bør ta like mange fag som meg. Om jeg var henne vil jeg kanskje tatt norsk, engelsk og samfunnsfag, eventuelt naturfag, men det er meg.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 Kommer vel an på om du satser på jobb på barne- eller ungd.trinnet. Jeg har allmennlærer med hovedvekt på norsk, samfunnsfag og krle. Jeg vil være i barneskolen, er fra et sted det er forholdsvis vanskelig å få fast jobb. Og jeg har forsøkt å bytte skole noen år, men ikke lett. Det ville vært lettere om jeg hadde engelsk. «Alle andre» har også norsk, samfunnsfag og krle. Vanlige kombinasjoner er ikke alltid lurt. På ungd.skolen er det vel i heftigste laget å ha både norsk og engelsk, og hvordan det er å få jobb der aner jeg ikke. Anonymkode: d27de...b7f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #18 Skrevet 7. november 2020 12 timer siden, SPOCA skrev: De fleste fagene er tatt gjennom lærerutdanningen, en fireårig lærerutdanning (dvs at den faktisk var ett år kortere enn den utdanningen ts tar). Jeg sier uansett IKKE at hun burde ta alle de fag jeg tar, men jeg spør meg om fagkombinasjonen er den riktige. Altså setter jeg spørsmål rundt kombinasjonen av fag, og ikke at hun bør ta like mange fag som meg. Om jeg var henne vil jeg kanskje tatt norsk, engelsk og samfunnsfag, eventuelt naturfag, men det er meg. Norsk og engelsk på ungdomsskolen er en kombinasjon som er svært arbeidskrevende. Enig i at det nok er gunstig i forhold til å få jobb, men man skal jo klare å stå i jobb, også. Det virker som om TS er klar over den problemstillingen. Anonymkode: a49c2...ea6 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #19 Skrevet 8. november 2020 På 7.11.2020 den 0.04, AnonymBruker skrev: Kommer vel an på om du satser på jobb på barne- eller ungd.trinnet. Jeg har allmennlærer med hovedvekt på norsk, samfunnsfag og krle. Jeg vil være i barneskolen, er fra et sted det er forholdsvis vanskelig å få fast jobb. Og jeg har forsøkt å bytte skole noen år, men ikke lett. Det ville vært lettere om jeg hadde engelsk. «Alle andre» har også norsk, samfunnsfag og krle. Vanlige kombinasjoner er ikke alltid lurt. På ungd.skolen er det vel i heftigste laget å ha både norsk og engelsk, og hvordan det er å få jobb der aner jeg ikke. Anonymkode: d27de...b7f Ønsker jobb på ungdomstrinnet Anonymkode: f2d9f...ece
Hengebuksvinet Skrevet 8. november 2020 #20 Skrevet 8. november 2020 Etter å ha jobbet på ulike ungdomsskoler ser jeg at: - Norsk og samfunnsfag (og kanskje krle?) er en god kombinasjon. Gjerne engelsk i tillegg, for da vil du og realismen kunne ta alle teorifagene i klassen. - Du bør ha et praktisk fag. Gym, mat og helse eller kunst og håndverk. (Fordi det gjør arbeidsdagene lettere). Ikke hør på dem på universitetet/ hs hva gjelder fagkombinasjon, spør heller praksislærer. (Praksislærer har som regel mye bedre oversikt over hva som trengs på en skole).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå