Gå til innhold

Syklus etter ammeslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet å amme fullstendig for 2 uker siden (mini er litt over 5 mnd nå). Jeg har ikke fått igjen syklusen min etter fødsel (forløst med keisersnitt). Jeg vet det i stor grad varierer når kvinner får tilbake syklusen etter fødsel, selv om de ammer, men nå har jeg veldig lyst til å få tilbake min slik at jeg kan få litt kontroll på ting. Vi har også et lite ønske om to tette (ikke årsaken til ammeslutt) så da er jeg naturligvis litt gira på å få ting i gang. Jeg har lest om noen som ikke har fått tilbake syklus før et halvt år etter ammeslutt og det gjør meg skikkelig stressa. 

Er det noe jeg kan gjøre for å få gang på ting? Hvor lenge bør jeg la det gå før jeg eventuelt søker hjelp?  Jeg har ikke lyst på desember baby (har en veldig god grunn som jeg ikke ønsker å dele 🤣), så om det ikke er blitt noe til februar så blir det uansett pause frem til slutten av mai. Jeg må ha med prematurmargin 🙈 fordi sjebnen hadde gitt meg desemberbarn og jeg er utsatt for å få prematur baby (ikke ekstremt prematur heldigvis). Blir jeg gravid så blir jeg gravid liksom, men jeg vil helst prøve å unngå desember er poenget mitt 😅

Og av nysgjerrighet, hvor lang tid gikk det etter ammeslutt før dere fikk igjen enten eggløsning eller mensen? (jeg lurer kun på syklus ETTER ammeslutt, jeg vet at mange får tilbake selv om man ammer og at ikke amming nødvendigvis har noe å si) 

Anonymkode: 1e3c9...236

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo bare 2 uker siden du sluttet, så ville jo gitt det litt mer tid. Hvis du ikke vil ha desemberbaby så er det jo uansett noen mnd til dere kan prøve. 

Anonymkode: 48b7c...276

Skrevet

Ja selvfølgelig, jeg tenker at det mest normale er vel innen en mnd. Nå sluttet jeg ganske brått da, men jeg har delammet en liten stund fordi jeg ikke fikk opp produksjonen. Sleit nesten ingenting med spreng når jeg sluttet, hadde vel 2 dager der jeg måtte tømme litt. Har merket at hormonene har løpt løpsk etter at jeg slutta å amme, så noe skjer jo i kroppen. 

Skrevet

Gi det tid :) Jeg fikk mensen igjen etter 7 mnd selv om jeg ennå da nærmest fullammet. En venninne av meg ammet aldri ungen sin, og hun fikk likevel ikke mensen igjen før 6 mnd etter fødsel. Ergo umulig å si hva kroppen din har planlagt!

Skrevet
On 11/6/2020 at 3:40 PM, boblevann said:

Gi det tid :) Jeg fikk mensen igjen etter 7 mnd selv om jeg ennå da nærmest fullammet. En venninne av meg ammet aldri ungen sin, og hun fikk likevel ikke mensen igjen før 6 mnd etter fødsel. Ergo umulig å si hva kroppen din har planlagt!

Jeg spesifiserte i spørsmålet mitt at jeg var fullstendig klar over det du skriver og at jeg kun ønsket svar fra de som hadde sluttet å amme. 

Skrevet

Jeg ammet i 16 måneder og det tok nesten 6 mnd etter det før syklusen min var regelmessig igjen. 

Skrevet
2 minutter siden, addict said:

Jeg ammet i 16 måneder og det tok nesten 6 mnd etter det før syklusen min var regelmessig igjen. 

Når fikk du den tilbake da? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når fikk du den tilbake da? 

Usikker. Hadde en blødning 2 mnd etter fødsel, så tok det 6 mnd til neste gang, så noen måneder til neste der igjen og hadde vel aldri blødninger oftere enn 2 mnds mellomrom før den ble regelmessig. Tror jeg fikk det jeg kunne definere som faktisk mens da hun var 14 mnd. Alt før der var bare hipp som happ. Den ble ikke som før graviditeten før 6 mnd etter jeg sluttet å amme ca. Har alltid hatt klokkeklar syklus og har det nå også. Hun blir 2 i januar. 

Skrevet
1 hour ago, addict said:

Usikker. Hadde en blødning 2 mnd etter fødsel, så tok det 6 mnd til neste gang, så noen måneder til neste der igjen og hadde vel aldri blødninger oftere enn 2 mnds mellomrom før den ble regelmessig. Tror jeg fikk det jeg kunne definere som faktisk mens da hun var 14 mnd. Alt før der var bare hipp som happ. Den ble ikke som før graviditeten før 6 mnd etter jeg sluttet å amme ca. Har alltid hatt klokkeklar syklus og har det nå også. Hun blir 2 i januar. 

Selv om det ikke er regelmessig så er det fremdeles en menstruasjon 🙂  Men takk 😄 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det ikke er regelmessig så er det fremdeles en menstruasjon 🙂  Men takk 😄 

Nei, det kan også ha vært etterdrønning av renselsen. 

Skrevet
On 11/8/2020 at 10:44 AM, addict said:

Nei, det kan også ha vært etterdrønning av renselsen. 

Hvor lenge varte blødningene da? Renselsen skal ikke vare i mer enn 6 uker etter en fødsel. Renselsen er fra såret etter morkaken og dersom man opplever en etterblødning så kommer det av at skorpen fra såret løsner. Hele renselsen skal skje innen 6-8 uker. Hvis du sier at du opplevde blødning etter 2 mnd og så ikke igjen før etter 6 mnd, høres det ut som den første kan ha vært etterblødning, og det neste har vært menstruasjonsblødning. Man blør ikke like mye om man opplever en etterblødning som man gjør av en mensturasjonsblødning, såret skal være ganske godt grodd og skorpen faller ikke av før den er "klar for det" og da er det ikke mye sår igjen. 

Skrevet
På 9.11.2020 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge varte blødningene da? Renselsen skal ikke vare i mer enn 6 uker etter en fødsel. Renselsen er fra såret etter morkaken og dersom man opplever en etterblødning så kommer det av at skorpen fra såret løsner. Hele renselsen skal skje innen 6-8 uker. Hvis du sier at du opplevde blødning etter 2 mnd og så ikke igjen før etter 6 mnd, høres det ut som den første kan ha vært etterblødning, og det neste har vært menstruasjonsblødning. Man blør ikke like mye om man opplever en etterblødning som man gjør av en mensturasjonsblødning, såret skal være ganske godt grodd og skorpen faller ikke av før den er "klar for det" og da er det ikke mye sår igjen. 

Helt sikker på at gynekologen min og legen min har full kontroll 🙃 jeg svarer bare på det ts spør om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...