Gjest Elize Skrevet 1. august 2005 #1 Skrevet 1. august 2005 hei! jeg lurer på hva dere tenker innerst inne om folk som aldri leser bøker?ser du på dem som litt enkle i hodet?
Gjest Gjesta Skrevet 1. august 2005 #2 Skrevet 1. august 2005 Jeg synes synd på dem. Alt det fantastiske de går glipp av.
Gjest Bellatrix Skrevet 1. august 2005 #3 Skrevet 1. august 2005 Dem om det. Folk har forskjellige interesser.
Gjest Melk Skrevet 1. august 2005 #4 Skrevet 1. august 2005 Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke gjør det, og tenker at de går glipp av mye bra, både mht fantasi, språk, avslapning mm.
Arkana Skrevet 1. august 2005 #5 Skrevet 1. august 2005 Jeg tenker at de går glipp av mye, og jeg undrer meg litt over folk som ikke er interessert i å tilegne seg mer kunnskap (joda, man kan lære litt av å se TV også, men det er mer passivt, og med bøker får man så mye mer i tillegg).
LilleBille Skrevet 1. august 2005 #6 Skrevet 1. august 2005 Jeg synes synd på dem. Alt det fantastiske de går glipp av. ← Enig i dette .. og så må det da være utrolig kjedelig...
Gjest gjest1 Skrevet 1. august 2005 #7 Skrevet 1. august 2005 Prøver stadig å omvende folk som ikke leser bøker. For meg gir det å lese så utrolig mye glede, og vil gjerne at andre også skal få oppleve den gleden. Og innerst inne synes jeg synd på dem. Men hver sin smak, mange finner jo like mye glede i en fotballkamp som jeg i en bok.
Gjest Hel Skrevet 1. august 2005 #8 Skrevet 1. august 2005 Jeg leser aldri bøker men jeg har det ikke noe mer kjedelig enn de som gjør det. Det har ikke absolutt noe med å ikke ville tilegne seg mere kunnskap. Kan ikke snakke for alle de som ikke leser bøker men jeg gjør det bare enkelt fordi jeg ikke klarer. Jeg klarer ikke holde konsentrasjonen lenge nok og etterhvert begynner setningene bare å flyte sammen og så må jeg starte på nytt. Det blir rett og slett for slitsomt.
Gjest Gulltopp Skrevet 1. august 2005 #9 Skrevet 1. august 2005 (endret) Jeg tenker for meg selv at de trolig er litt kjedelige og ofte ikke spesielt intelligente. Dette fordi de jeg vet av som ikke leser bøker, er nettopp slik. Ikke dermed sagt at absolutt alle som ikke leser, er dumme eller kjedelige. Endret 1. august 2005 av Gulltopp
Gjest Embla s Skrevet 1. august 2005 #10 Skrevet 1. august 2005 Jeg tenker at det er synd på dem fordi de sikkert ikke vet hva de går glipp av, også tenker jeg at de sikkert ikke har lest en skikkelig bra bok og at de forbinder lesing med noe tvangsmessig og kjedelig fra skoledagene. Også får jeg lyst til å anbefale dem en skikkelig bra bok!
inar Skrevet 1. august 2005 #11 Skrevet 1. august 2005 Har forsøkt å få en tenåring til å lese bøker, morsomme bøker, bare en liten en..... Hun klarer ikke sier hun, blir fort lei, så hun syns det er kjedelig... Så tenker bare at de som ikke leser bøker går glipp av noe.
Gjest seroxata Skrevet 1. august 2005 #12 Skrevet 1. august 2005 opp til de det, men de går glipp av en hel del morro! ifølge meg da
Malama Skrevet 1. august 2005 #13 Skrevet 1. august 2005 Og innerst inne synes jeg synd på dem. Men hver sin smak, mange finner jo like mye glede i en fotballkamp som jeg i en bok. ← Og jeg er heldig jeg, som finner glede både i fotballkamp og bøker... En del innbiller seg litt at de som ikke leser, de... ja, gjerne tilhører den kategorien ange anser for å være fotbqalltilhengere... ikke de mest oppvakte... Jeg synes de som ikke leser bøker går glipp av mye, og klarer/gidder man ikke konsentrere seg om ei bok.. så skal for all del ikke jeg tvinge dem, men det tyder i retning av t man ikke er helt skoleflink, for det krever jo ofte en del lesing da. Men flink til andre ting kan man jo være, og jeg anser ikke de ikke-lesende som "dumme" av den grunn. Siden jeg også er fotballsupporter vet jeg at det er alle typer mennesker i denne gruppen også. Jeg vet at mange ser rart på meg når de får vite at jeg er av den typen som går på alle hjemmekamper..... kanskje nettopp fordi de kjenner meg som en som leser mange bøker, og ikke klarer se at jeg kan passe i begge kategorier? Men for å oppsummere svaret: de går glipp av ekstremt mye, men det er deres valg.
Cassiopeia Skrevet 1. august 2005 #14 Skrevet 1. august 2005 Jeg tenker for meg selv at de trolig er litt kjedelige og ofte ikke spesielt intelligente. Dette fordi de jeg vet av som ikke leser bøker, er nettopp slik. Ikke dermed sagt at absolutt alle som ikke leser, er dumme eller kjedelige. ← Selv om det er å generalisere, må jeg innrømme at jeg også tenker slik, rett og slett bygget på de "ikke-lesende" menneskene jeg har møtt. Jeg har enda til gode å møte en "ikke-leser" som jeg hadde så veldig mye annet til felles med. Min interesse for litteratur er en så stor del av meg at jeg som regel omgir meg med mennesker som leser, og det er ofte de jeg har mest til felles med på andre områder også. Jeg har imidlertid lykkes i å omvende flere ikke-lesere. Jeg synes, i likhet med de andre som har svar her, synd på de som ikke leser, fordi de går glipp av så vanvittig mye. Og så lurer jeg alltid på hvorfor. For jeg er sikker på at veldig mange av dem som har motforestillinger mot å lese ville forandret mening om de bare fikk prøvd seg på de rette bøkene.
Kafka Skrevet 1. august 2005 #15 Skrevet 1. august 2005 hei! jeg lurer på hva dere tenker innerst inne om folk som aldri leser bøker?ser du på dem som litt enkle i hodet? ← At det absolutt ikke gjør noen verdens ting. Det er litt rart akkurat dette med 'bøker' syns jeg. Alt for ofte, så snart det er snakk om litteratur, ikler vi oss raskt våre intellektuelle masker. Det er litt dumt, for det gjør at mange får en dårlig start hva bøker angår. Gode, genistreker av ord må ikke nødvendigvis være, Don Quixote eller noe skrevet av være seg Khalil Gibran. Er det intelligente mennesker man leter etter kan man heller begynne med folk som Bill Watterson (calvin & hobbes) og le samtidig. Albert Åberg Gummi Tarzan Ole Brumm Anne Cath. Vesly, Astrid Lindgren, Roald Dahl.. Charlie og sjokoladefabrikken, heksene, matilda osv osv.. Lese skal være gøy Om det være seg Engineering by Bill Gates for MCSE certs. eller The Selfish Gene av Richard Dawkins eller noe av Lindgren er opp til hver enkelt.
waco Skrevet 2. august 2005 #16 Skrevet 2. august 2005 jeg leste de fleste klassiskerne i ungdomskole alder frem til vidergående. franske forfattere som hugo og dumas, og amerikanske som henry miller og hemmingway, og norske som bjørneboe. alle som ikke har gjort det samme synes jeg har gått glipp av en masse,... sånn innerst inne, lite vet jeg at det som er verdifullt for meg er betydningsløst for andre mennesker.... haha så klok blei jeg av å lese bøker!
Gjest Gjesta Skrevet 2. august 2005 #17 Skrevet 2. august 2005 hei! jeg lurer på hva dere tenker innerst inne om folk som aldri leser bøker?ser du på dem som litt enkle i hodet? ← Hva i all verden er det for slags fordumsfull holdning?? Hva tenker du om folk som ikke registrere seg med nick her på kg, tenker du på dem som folk med dårlig selvtillit, som ikke kan stå for egne meninger? Ærlig talt, hva slags verden lever du i? :klø:
Fauna Skrevet 2. august 2005 #18 Skrevet 2. august 2005 Hva i all verden er det for slags fordumsfull holdning?? Hva tenker du om folk som ikke registrere seg med nick her på kg, tenker du på dem som folk med dårlig selvtillit, som ikke kan stå for egne meninger? Ærlig talt, hva slags verden lever du i? :klø: ← Det er sant at mange har den holdningen, så jeg tror ikke Tex lever i en annen verden enn deg.. Jeg har venner som ikke leser i det hele tatt og som ikke er enkle i hodet. Det jeg har funnet ut er at de ikke interesserer seg for bøker og å lese. Noen har kanskje vanskelig for å konsentrere seg. De interesserer seg for andre ting. Alle mine nærmeste venner leser en god del bøker, og jeg føler jeg har mer til felles med dem, men det har nok noe med at vi er mer like og har flere av de samme interessene. Ikke noe med at andre, eller oss for den saks skyld er "enkle i hodet".
aline Skrevet 2. august 2005 #19 Skrevet 2. august 2005 exen min leser ikke bøker, husker jeg ble litt overrasket... ikke i det hele tatt liksom? aldri? nope! .... hm.. jeg begynte sent å lese noe særlig bøker selv jeg, ble lest for når vi var små, men jeg hadde litt av det samme problemet med å konsentrere meg.... det med at setningene/linjene bare fløt sammen og ble en tåke, også måtte jeg lese hele siden på nytt fordi jeg ikke hadde fått med meg en ting... for min del gikk det over, heldigvis synes jeg nå, det er mye godt i å lese bøker. men endel "lesehester" har gitt meg anbefalinger om "supre bøker" som jeg bare mååå lese.... de har aldri slått an, på for meg "feil" bøker, fortsetter linjene å bli tåke og jeg må lese siden fem ganger før jeg legger fra meg boka. det er ikke bare innholdet i boka som er viktig lærdom, man lærer masse om å bruke språket vårt, ubevisst blir man bedre i setningsoppbygning, kommunikasjon. det var derfor jeg begynte å lese, fordi jeg ønsket å bli bedre i å lese, skrive og prate engelsk, så jeg startet med engelske bøker.
Retz Skrevet 2. august 2005 #20 Skrevet 2. august 2005 Det å lese henger ofte sammen med andre ting; nysgjerrighetpå, og interesse for, andre miljøer/kulturer, hva som rører seg i andre menneskers hoder, andre synsvinkler, et ønske om utvidet kunnskap ift egen interesser osv. Med utgangspunkt i dette, så finner jeg det ikke-lesende mennesket en god mer uinteressant og kjedelig enn en som leser. Og jeg har en fryktelig lav toleranse for å være sammen med mennesker jeg anser som kjedelige. Da heller reinspikka ondskap. I motsetning til andre her, så synes jeg likevel ikke synd på dem. For det første så har de foretatt dette valget selv, og for det andre så synes jeg ikke argumentet om at "de vet ikke hva de går glipp av" holder mål. For å snu litt på flisa; Hadde de visst eller hatt en slags formening om at de gikk glipp av noe positivt, ikke hatt mulighet til å tilegne seg det, og i større eller mindre grad lidd under dette, da hadde situasjonen vært en annen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå