Gå til innhold

Hva betaler man for familiemedlem som vaskehjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke så lett for tenåringer å skaffe seg deltidsjobb for tiden og nå har min niese spurt om hun kan tjene noen kroner på å vaske huset vårt annenhver uke. Det synes vi jo høres fint ut, men hva er rimelig betaling per time for noe sånt? Altså, jente under 18 som vasker hus i to-tre timer.

Det er bare i en periode, så det blir nok under 6000,- og dermed skattefritt, om jeg har forstått reglene riktig.

Anonymkode: 983a5...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg tenker hun kan få en grei timelønn til den jobben. Det er jo ikke det gøyeste å gjøre. Hvis det er snakk om skikkelig vasking (toalett, dusj, badekar, kjøkken og alt), så ville jeg nok minst gitt henne 150-200 kr i timen, eller rundt 450-600 kr pr gang. Hun må få litt for jobben, og jeg tviler på det er attraktivt hvis det er under 500 kr for en tenåring :) Kan godt hende hun bør få litt mer og, men jeg ville ikke ha betalt mindre. 

Hør med foreldrene hennes også først hva de syns kanskje?

Anonymkode: 811b8...0f8

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det var avskrekkende mye første svar du fikk her.. Vanligvis betaler man jo rundt kr 200 timen for sort vaskehjelp per time, for voksne erfarne mennesker. 

Ville forøvrig vurdert nøye om betaling per time eller totalbetaling.  Ungdommen kan dra ut litt tid for å tjene mest mulig, eller slurve med kvalitet for å bli kjapt ferdig.

Ei jente under 18 ville jeg betalt 130 kr timen. 300-400kr gangen. Så etter en tid, hvis du er fornøyd ville jeg ha økt noe, når hun får erfaring og slikt, og når hun ble 18. Hvis hun blir 18, og har jobbet en stund og begynt å komme inn i det, bør lønnen ligge på 150-160 kr timen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde min lillesøster som vasket hos meg en periode, da kom hun annenhver uke å vasket. Da fikk hun 500 kr pr gang. Hun brukte gjerne 2 timer pr gang (jeg hadde ikke hjerte til å la henne vaske aleine, så hjalp gjerne til) :)

hun sparte penger og ville jobbe litt ekstra. 

Anonymkode: 55c42...64e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Baktusen skrev:

Jeg synes det var avskrekkende mye første svar du fikk her.. Vanligvis betaler man jo rundt kr 200 timen for sort vaskehjelp per time, for voksne erfarne mennesker. 

Ville forøvrig vurdert nøye om betaling per time eller totalbetaling.  Ungdommen kan dra ut litt tid for å tjene mest mulig, eller slurve med kvalitet for å bli kjapt ferdig.

Ei jente under 18 ville jeg betalt 130 kr timen. 300-400kr gangen. Så etter en tid, hvis du er fornøyd ville jeg ha økt noe, når hun får erfaring og slikt, og når hun ble 18. Hvis hun blir 18, og har jobbet en stund og begynt å komme inn i det, bør lønnen ligge på 150-160 kr timen.

Altså, svart vaskehjelp fra firmaet vi bruker er 330 per time. Vi har det hvitt og betaler moms i tillegg. Blir godt 1600 kr per gang (fire timer).

Synes ikke man skal utnytte mindreårige på slikt - hent inn tilbud fra et firma for å se hva det vanligvis koster og betal det (hun bruker nok lengre tid enn det et firma bruker, da blir timelønnen lavere). 

Anonymkode: 072c1...b85

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Baktusen said:

130 kr er latterlig lavt, i tillegg til at hun er familie. Det er stygt å utnytte et mindreårig familiemedlem på den måten. 

Anonymkode: 110de...231

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, svart vaskehjelp fra firmaet vi bruker er 330 per time. Vi har det hvitt og betaler moms i tillegg. Blir godt 1600 kr per gang (fire timer).

Synes ikke man skal utnytte mindreårige på slikt - hent inn tilbud fra et firma for å se hva det vanligvis koster og betal det (hun bruker nok lengre tid enn det et firma bruker, da blir timelønnen lavere). 

«Svart vaskehjelp fra firmaet» - seriøst - har de en prisliste for svart og en for hvitt?!

Aldri, aldri om jeg hadde lagt igjen mine penger hos sånne folk! Skammelig!

Anonymkode: a2e80...da0

Skrevet

Så flott med initiativrik niese som ønsker å jobbe og tjene penger!

Jeg ville avtalt en fast sum for standardvask & ikke timepris. Men da avhenger det av hvor stort hus dere har. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, PM75 said:

Så flott med initiativrik niese som ønsker å jobbe og tjene penger!

Jeg ville avtalt en fast sum for standardvask & ikke timepris. Men da avhenger det av hvor stort hus dere har. 

170 kvm, men hadde tenkt hun skulle slippe å vaske hele huset. Så for meg to eller tre timer, så får hun gjøre så mye hun rekker på den tiden. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

170 kvm, men hadde tenkt hun skulle slippe å vaske hele huset. Så for meg to eller tre timer, så får hun gjøre så mye hun rekker på den tiden. 

170-180 kr per time?

Anonymkode: b48f5...83b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg forslått 500,- for 3 timer, men at dere samtidig passer på å komme innenfor maks beløpet på 6000,- pr år. 

• Liker 1
Skrevet

Ville gitt 500 kr per gang til en tenåring.

Kjenner en som har vaskehjelp som jobber svart, hun vasker og rydder absolutt alt hver gang (skifter sengetøy, støvsuger, bretter klær, vasker dusj, vasker vinduer om det er nødvendig, osv.) og tar 700 kr og jobber så lenge hun må, vanligvis 2-3 timer. Hun ser jo an hver gang om hva som er nødvendig og varierer fra gang til gang hva som er viktigst.

Til hun burde du kanskje skrive en liste med alt som MÅ gjøre og alt som BURDE gjøres innimellom, sånn at hun har litt forskjellig å gjøre fra gang til gang, men også faste ting.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svart vaskehjelp fra firma? Så merkelig.

Skrevet
På 6.11.2020 den 14.13, AnonymBruker skrev:

Selv om dere betaler 330kr timen, er jo det langt fra hva vedkommende som faktisk vasker sitter igjen med. 

På 6.11.2020 den 15.28, AnonymBruker skrev:

130 kr er latterlig lavt, i tillegg til at hun er familie. Det er stygt å utnytte et mindreårig familiemedlem på den måten. 

Anonymkode: 110de...231

Det er ikke latterlig lavt. Normal tariff for ungdom ligger faktisk på ca 130kr litt avhengig av bransje og arbeid.

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

170-180 kr per time?

Dette er faktisk over tariff for voksne mennesker i veldig mange yrker. 

15 timer siden, PM75 skrev:

Da ville jeg forslått 500,- for 3 timer, men at dere samtidig passer på å komme innenfor maks beløpet på 6000,- pr år. 

Altså  166kr timen, som er over tariff for ungdom. God lønn det. 

15 timer siden, heletv skrev:

Ville gitt 500 kr per gang til en tenåring.

Kjenner en som har vaskehjelp som jobber svart, hun vasker og rydder absolutt alt hver gang (skifter sengetøy, støvsuger, bretter klær, vasker dusj, vasker vinduer om det er nødvendig, osv.) og tar 700 kr og jobber så lenge hun må, vanligvis 2-3 timer. Hun ser jo an hver gang om hva som er nødvendig og varierer fra gang til gang hva som er viktigst.

Til hun burde du kanskje skrive en liste med alt som MÅ gjøre og alt som BURDE gjøres innimellom, sånn at hun har litt forskjellig å gjøre fra gang til gang, men også faste ting.

Igjen, dette er over tariff for ungdommen. Jeg kan ikke helt forstår at dere anbefaler så skrekkelig høye priser her. Aner dere at voksne mennesker i tyveårene jobber og sliter i vanlige arbeid, hvor startlønn er 150-170 kr timen. 170kr timen er blant annet standard i kundeservice jobber. 150kr timen er standard i endel intervju jobber. 

Også mener dere virkelig at en ungdom skal tjene mer enn dette ? Jeg blir virkelig sjokkert.

Skrevet

Jeg ville vel tenkt ca 150,- pr. time.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Svart vaskehjelp fra firmaet» - seriøst - har de en prisliste for svart og en for hvitt?!

Aldri, aldri om jeg hadde lagt igjen mine penger hos sånne folk! Skammelig!

Anonymkode: a2e80...da0

Med og uten moms, ja. Vi betaler moms, da er timeprisen noe over 400. Det er samme som alle andre tar. 

Skrevet

en erfaren renholder har rundt 190-200 kr timen. men da jobber de skikkelig også. en ungdom uten noe erfaring må du ta opplæring på. synes 150 kr er god betaling per time.

Skrevet

Min datter på 15 år er ansatt i en seriøs bedrift for å vaske et kontorlokale en gang i uka. Hun får betalt etter tariff, kr 137 per time.

Anonymkode: 0af35...cd3

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Baktusen skrev:

Selv om dere betaler 330kr timen, er jo det langt fra hva vedkommende som faktisk vasker sitter igjen med. 

Det er ikke latterlig lavt. Normal tariff for ungdom ligger faktisk på ca 130kr litt avhengig av bransje og arbeid.

Dette er faktisk over tariff for voksne mennesker i veldig mange yrker. 

Altså  166kr timen, som er over tariff for ungdom. God lønn det. 

Igjen, dette er over tariff for ungdommen. Jeg kan ikke helt forstår at dere anbefaler så skrekkelig høye priser her. Aner dere at voksne mennesker i tyveårene jobber og sliter i vanlige arbeid, hvor startlønn er 150-170 kr timen. 170kr timen er blant annet standard i kundeservice jobber. 150kr timen er standard i endel intervju jobber. 

Også mener dere virkelig at en ungdom skal tjene mer enn dette ? Jeg blir virkelig sjokkert.

Skjønner hva du mener, men dette er til et familiemedlem og da gir man ofte litt ekstra fordi det er noen man kjenner. Hun spør om råd, jeg ville gitt 500 kr per gang, kanskje hun velger å legge seg noe lavere. Fint at vi alle kommer med forskjellige meninger på det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...