NorthernLight Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Alle innendørs arrangementer blir forbudt, også private.Begravelser og bisettelser unntas. Innfører rødt nivå i VGS voksenopplæringen og skolene forbereder seg på rødt nivå Butikker, kjøpesentere og likenende må sørge for at det kan holdes 2 meter avstand Påbudt med munnbind både for sjåfør og passasjerer i taxi. Det innføres full skjenkestopp Alle treningssentere, kinoer, teatere, svømmehaller, lekehaller og liknende stenges. I tillegg til de nye tiltakene, videreføres alle andre tiltak som er gjeldende per i dag. På tide at det ble strengere tiltak. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EppAaK/dette-er-de-nye-tiltakene-i-oslo 10
Capt. Obvious Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Jepp. Farvel næringsliv, farvel velferdsstat. 39
Gjest Optimo Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Takk til alle dere som har levd helt som normalt helt siden i sommer. Dere ødelegger for alle. Tusen takk.
NorthernLight Skrevet 6. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2020 Plutselig var ikke 1 meteren godt nok gitt.. Mange eksperter internasjonalt har sagt 1 meter er forlite i flere måneder.. Hadde man ikke åpnet grensene og hatt strengere tiltak siden i sommer hadde man mest sannsynlig unngått dagens situasjon.. 31
Psilocybe Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 (endret) 10 minutter siden, Capt. Obvious skrev: Jepp. Farvel næringsliv, farvel velferdsstat. Det er verdt å ta knekken på næringslivet og velferdsstaten hvis vi kan "redde" en ekstra nittiåring eller to. Det er en katastrofe hvis et par oldinger dør av korona. Men det gjør ingenting om de dør av influensa (slik tusenvis gjør hvert år), av ensomhet eller av andre sykdommer. Så la oss for all del stenge hele samfunnet og isolere folk nå på den mørkeste tiden av året. Sikkert kjempebra for psykisk og fysisk helse. Og ikke minst veldig sunt for gamlingene som sitter isolert på sykehjem, uten å få besøk fra noen. ("De kan jo bare bruke sosiale medier!") Endret 6. november 2020 av Psilocybe 37
NorthernLight Skrevet 6. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Psilocybe skrev: Det er verdt å ta knekken på næringslivet og velferdsstaten hvis vi kan "redde" en ekstra nittiåring eller to. Det er en katastrofe hvis et par oldinger dør av korona. Men det gjør ingenting om de dør av influensa (slik tusenvis gjør hvert år), av ensomhet eller av andre sykdommer. Du har tydligvis ikke skjønt en dritt.. man kan ikke overbelaste helsevesenet, la viruset fly rundt fritt og smitte folk i risikogrupper og eldre.. 35
Gjest Optimo Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, Psilocybe skrev: Det er verdt å ta knekken på næringslivet og velferdsstaten hvis vi kan "redde" en ekstra nittiåring eller to. Det er en katastrofe hvis et par oldinger dør av korona. Men det gjør ingenting om de dør av influensa (slik tusenvis gjør hvert år), av ensomhet eller av andre sykdommer. Det er ikke snakk om å "redde en nittiåring". Det er snakk om å unngå at helsevesenet vårt knekker sammen.
Zebrina Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 (endret) 4 minutter siden, Psilocybe skrev: Det er verdt å ta knekken på næringslivet og velferdsstaten hvis vi kan "redde" en ekstra nittiåring eller to. Det er en katastrofe hvis et par oldinger dør av korona. Men det gjør ingenting om de dør av influensa (slik tusenvis gjør hvert år), av ensomhet eller av andre sykdommer. Det er jo ikke enten/eller her, men corona itillegg til både influensa og ensomhet. Endret 6. november 2020 av Zebrina 8
Robert Koch Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 På tide. VI var mange som advarte mot lemping av tiltakene før sommeren. Det hadde vært fint om folk forstod at alternativet til strenge tiltak er en partiell eller på sikt fullstendig samfunnskollaps. 14
Capt. Obvious Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Robert Koch skrev: På tide. VI var mange som advarte mot lemping av tiltakene før sommeren. Det hadde vært fint om folk forstod at alternativet til strenge tiltak er en partiell eller på sikt fullstendig samfunnskollaps. Samfunnskollapsen får du nå etterhvert uansett. Håper folk her inne har hamstret for å si det sånn, for nå blir det alvor fremover, og da snakker jeg ikke om corona i seg selv heller engang. 6
Tough cookie Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 Bergen har de samme nedstengingene! 3
Psilocybe Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 (endret) 15 minutter siden, NorthernLight skrev: Du har tydligvis ikke skjønt en dritt.. man kan ikke overbelaste helsevesenet, la viruset fly rundt fritt og smitte folk i risikogrupper og eldre.. Samboeren min jobbet på den lokale pandemiposten frem til den ble avviklet i september. Hun sa at de totalt hadde mindre enn ti koronapasienter (på Hamar sykehus) innom i løpet av hele pandemien. Ingen alvorlige tilfeller. Men de brukte enormt mye ressurser på å bale med smittevernutstyr, testing og smittesporing. (Slik er det visst nå også.) På en vanlig norsk inluensasesong legges det inn mange hundre influensapasienter, og det er vanlig med over tusen influensadødsfall på en sesong. På tross av vaksiner. Til sammenligning har ca 280 dødd med korona. Selv om vi ikke har noen vaksine. Og snittalderen på de døde er høyere enn gjennomsnittlig forventet levealder. Så la oss for all del ta knekken på næringslivet, forårsake massearbeidsledighet, depresjon, selvmordsbølger, en ensomhetsepidemi, og ødelegge fremtiden til barn og unge. Helt sikkert verdt det, siden de rikeste nå kan fortsette å mangedoble sine formuer, slik de har gjort de siste åtte månedene. Endret 6. november 2020 av Psilocybe 25
Tuppeluri Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 Jeg er så forbanna på dette, for det kunne vært unngått om ikke regjeringa hadde åpnet opp folk som absolutt måtte til utlandet i sommer. Også fadderukene kunne vært unngått. Å buhu, får ikke en hel uke med aktiviteter du kan drikke deg full på, stakkars deg. Ta det igjen i sommerferien hvis alt er over. Skjenkestopp skulle det vært for lengst, og det skulle vært en knallhard straff for alle som driter i karantene og isolasjon. Så ja, jeg er glad for de strenge tiltakene nå, å jeg håper på total lockdown om ikke folk gidder å følge tiltakene som er nå. Jeg har ofret hele mitt sosiale liv, barseltiden og masse verdifull familietid med ny baby for at jeg ikke skal være med å spre dette videre. Jeg har mistet et par konfirmasjoner til nærme familie. Jeg kan ikke ha navnfest for babyen min, å hvis dette fortsetter kan jeg ikke feire jul med halvparten av familien min på andre siden av landet heller. Å tenk på de som må begrave sine nærmeste som ikke kan gi de en ordentlig farvel fordi man ikke kan være mange i en begravelse, alle de gamle som nå sitter aleine. Alle med psykiske utfordringer som sliter mer, alle i risikosonen som holder seg hjemme i frivillig karantene helt aleine. Alle som har mistet jobbene sine, lærlingplassen sin, og hele sin inntekt. Og ikke minst. ALLE som har ofret alt i denne pandemien for å få en slutt på dette, så PISSER folk på oss fordi de vil ta en tequila i utlandet. Skam dere. FØLG TILTAKENE. 25
Anonymus1986 Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 Raymond Johansen sier at importsmitte har vært en viktig faktor i den økende smitten.. Så hvorfor åpnet regjeringen grensene i den grad de gjorde, når man hadde god kontroll og veldig lite smitte fra mai-august? Det er så dumt.. 19
Gjest Trykksjakta Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 (endret) ENDELIG har de skjønt det viktigste tiltaket: Full skjenkestopp! Hadde Norge innført totalforbud mot alkohol fra mars og min. ut 2020, hadde vi hatt helt andre forhold enn nå. Det meste hadde nok vært åpent. Nå har Oslo endelig forstått det. Bare synd resten av landet ikke gjør det samme. For øvrig bør også all salg av alkohol stanses. Endret 6. november 2020 av Trykksjakta
DanielDuppsko Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 (endret) 15 minutter siden, Psilocybe skrev: Det er verdt å ta knekken på næringslivet og velferdsstaten hvis vi kan "redde" en ekstra nittiåring eller to. Det er en katastrofe hvis et par oldinger dør av korona. Men det gjør ingenting om de dør av influensa (slik tusenvis gjør hvert år), av ensomhet eller av andre sykdommer. "Velferdsstaten" og nivået på vår økonomiske velferd mer generelt er først og fremst en funksjon av den løpende verdiskapningen i landet, altså av folk som arbeider og bedriftene / institusjonene disse jobber i. Den norske velferden vil ikke ruineres av at treningssentre, ute- og kulturliv stenges for en tid. Faktisk vil jeg tro at det vil merkes mer på nasjonalproduktet at sykehusene med økte smittetall blir ute av stand til å fungere som normalt, enn at utelivet stenger ned. Og så lenge det fortsatt vil finnes planleggere, arkitekter, geologer, ingeniører, entreprenører, utviklere, rørleggere, ledere, lærere, landmålere, malere, tannleger, bussjåfører, piloter, mekanikere, sykepleiere, osv osv, så vil landet kunne vende tilbake til en normaløkonomi når viruset er under kontroll. Det er selvfølgelig trist at restauranter må legge ned, men det vil komme nye restauranter når etterspørselen vender tilbake. Endret 6. november 2020 av DanielDuppsko 10
Fakta? Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Anonymus1986 said: Raymond Johansen sier at importsmitte har vært en viktig faktor i den økende smitten.. Selvsagt gjør han det, han vil jo helst at ikke folk skal huske "DET GJØR VI IKKE"-pressekonferansen hans for ikke lenge siden, der han høylydt nektet å innføre en rekke mildere tiltak i Oslo. Takk skal du faen meg ha, Raymond. 6
Capt. Obvious Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 Akkurat nå, DanielDuppsko skrev: "Velferdsstaten" og nivået på vår økonomiske velferden mer generelt er først og fremst en funksjon av den løpende verdiskapningen i landet, altså av folk som arbeider og bedriftene / institusjonene disse jobber i. Den norske velferden vil ikke ruineres av at treningssentre, ute- og kulturliv stenges for en tid. Faktisk vil jeg tro at det vil merkes mer på nasjonalproduktet at sykehusene med økte smittetall blir ute av stand til å fungere som normalt, enn at utelivet stenger ned. Og så lenge det fortsatt vil finnes planleggere, arkitekter, geologer, ingeniører, entreprenører, utviklere, rørleggere, ledere, lærere, landmålere, malere, tannleger, bussjåfører, piloter, mekanikere, sykepleiere, osv osv, så vil landet kunne vende tilbake til en normaløkonomi når viruset er under kontroll. Det er selvfølgelig trist at restauranter må legge ned, men det vil komme nye restauranter når etterspørselen vender tilbake. Nei, det er ikke "bare" kulturtilbud/restauranter/uteliv det dreier seg om, for mange underleverandør leverer tjenester til disse, og de vil da også gå dukken etter hvert. 9
OPIgirl Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 (endret) 25 minutter siden, Guile skrev: Takk til alle dere som har levd helt som normalt helt siden i sommer. Dere ødelegger for alle. Tusen takk. Enig. De kan takke seg selv. Bare for jævlig at de drar de av oss som tar dette på største alvor med i dragsuget. Endret 6. november 2020 av OPIgirl 8
Anonymus1986 Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 Gi blaffen-gjengen tenker ikke så langt at utenlandsreisingen, ikke gidde å teste seg-holdningene,og klyngefestingen gir konsekvenser for resten av samfunnet i form av karantener og innstrammede tiltak. Takk skal dere ha, jævla idioter.. 18
Anbefalte innlegg