AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Skal begynne å studere fra januar og har sett på forskjellige boliger. Fant en fin kjellerleilighet som har rømningsvei men ikke tilstrekkelig lys og utsyn. Eget bad og tilgang til kjøkken i etasjen over der utleierne skal bo. Koster det samme som små rom på 8-10 kvadrat med delt kjøkken med mange andre. Jeg liker leiligheten og synes ikke egentlig selv det er et problem med lys og utsyn, men generelt synes jeg at det å tjene ulovlige penger er en uting. Hva skal jeg velge? Anonymkode: 3a4eb...458
Tsiligup Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Juridisk sett skal husrommet som leies ut være godkjent for varig opphold. Dersom rømmingsveien tilfredsstiller regelverket for slike, skal det mye til at det er ulovlig å leie ut. Hvis det er lovlig å ha husets tenåring boende i disse rommene, er det lovlig å leie dem ut også. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 3 minutter siden, Tsiligup skrev: Juridisk sett skal husrommet som leies ut være godkjent for varig opphold. Dersom rømmingsveien tilfredsstiller regelverket for slike, skal det mye til at det er ulovlig å leie ut. Hvis det er lovlig å ha husets tenåring boende i disse rommene, er det lovlig å leie dem ut også. Nei. Det er formelle krav til hva som skal til for at et rom skal være godkjent for utleie. Det er da ulovlig å leie det ut, om det ikke godkjenner kravene. Det er ikke ulovlig å bruke det som man vil av de som bor der. Jeg ville styrt unna, om du har moralske kvaler. Jeg synes det er en uting å drite i lover og regler. Anonymkode: 78426...611 3
Tsiligup Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Det er formelle krav til hva som skal til for at et rom skal være godkjent for utleie. Det er da ulovlig å leie det ut, om det ikke godkjenner kravene. Det er ikke ulovlig å bruke det som man vil av de som bor der. Jeg ville styrt unna, om du har moralske kvaler. Jeg synes det er en uting å drite i lover og regler. Anonymkode: 78426...611 Her tar du feil. Det er ingen spesielle krav som utløses av at et husrom leies ut. Hvis det er lovlig å bo der, dvs. at husrommet er godkjent for varig opphold, så er det også lov å leie ut. Jeg oppfordrer deg til å vise til lover regler der det framkommer at det er krav til husrom som skal leies ut. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 3 minutter siden, Tsiligup skrev: Her tar du feil. Det er ingen spesielle krav som utløses av at et husrom leies ut. Hvis det er lovlig å bo der, dvs. at husrommet er godkjent for varig opphold, så er det også lov å leie ut. Jeg oppfordrer deg til å vise til lover regler der det framkommer at det er krav til husrom som skal leies ut. https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/bygge-bolig/byggeregler/tekniske-krav-til-utleiedel-i-egen-bolig/ Blant annet.. Det er ingen som kan straffe deg for å la barnet ditt sove på et rom som ikke er godkjent som soverom. Det er ulovlig å selge/leie ut huset som "Med to soverom", om det ene rommet ikke oppfyller kravene til å kalles "soverom". Det er derimot overhodet ikke ulovlig å faktisk bruke det som soverom. Anonymkode: 78426...611 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 9 minutter siden, Tsiligup said: Her tar du feil. Det er ingen spesielle krav som utløses av at et husrom leies ut. Hvis det er lovlig å bo der, dvs. at husrommet er godkjent for varig opphold, så er det også lov å leie ut. Jeg oppfordrer deg til å vise til lover regler der det framkommer at det er krav til husrom som skal leies ut. Eh, jo. Har du hørt om husleieloven? Der ramses det opp masse formelle krav. Anonymkode: 183b0...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 Man kan leie ut hva som helst så lenge det er godkjent for varig opphold etter plan- og bygningsloven og tilhørende forskrifter. Anonymkode: 941cc...098 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 Så lenge jeg hadde hatt rømningsvei, så hadde jeg defintivit leid det stedet som ga meg best trivsel for pengene. Anonymkode: e7ca3...2f3 4
Tsiligup Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/bygge-bolig/byggeregler/tekniske-krav-til-utleiedel-i-egen-bolig/ Blant annet.. Det er ingen som kan straffe deg for å la barnet ditt sove på et rom som ikke er godkjent som soverom. Det er ulovlig å selge/leie ut huset som "Med to soverom", om det ene rommet ikke oppfyller kravene til å kalles "soverom". Det er derimot overhodet ikke ulovlig å faktisk bruke det som soverom. Anonymkode: 78426...611 1) På web-siden du linker til nevnes ikke noe som går ut over krav til varig opphold. Det er først når det handler om egen boenhet at det kommer ekstra krav. Det er ingen krav om at et utleieobjekt skal være en egen boenhet. 2) Det _er_ ulovlig å bruke et rom til noe det ikke er godkjent for. Et åpenbart eksempel som er kjent fra dagspressen er sjøboder som brukes som hytter etter å ha blitt utstyrt med kjøkkenkrok, kabelTV og bad. Når slik bruk strider med reguleringsbstemmelser, så kan myndighetene sanksjonere og pålegge at bruken opphører og at sjøboden tilbakeføres til den funksjonen den skal ha, nemlig å inneholde en båt. Hva rom i et hus angår, så skal det nok mye til for at bygningsmyndighetene kommer hjem til deg og driver dyneløfting. Men det er ikke det samme som at det er lov. 2
Tsiligup Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Eh, jo. Har du hørt om husleieloven? Der ramses det opp masse formelle krav. Anonymkode: 183b0...bd6 Ja, jeg har hørt om husleieloven. Jeg vil mene at jeg er ganske godt kjent med den også. Jeg utfordrer deg til å nevne ett ufravikelig krav til et husvære i husleieloven som ikke også gjelder for ethvert rom som er godkjent for varig opphold. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 Hvis myndighetene hadde stengt alle slike uteleiedeler som oppfyller alle krav utenom at vinduet er i en lysgrav hadde det brått blitt alt for få leiligheter å leie og prisene hadde gått opp pga for lite tilbud. Så lenge rømningsveiene er i orden er det bare å leie tenker jeg! Anonymkode: 39a2d...bcf 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/bygge-bolig/byggeregler/tekniske-krav-til-utleiedel-i-egen-bolig/ Blant annet.. Det er ingen som kan straffe deg for å la barnet ditt sove på et rom som ikke er godkjent som soverom. Det er ulovlig å selge/leie ut huset som "Med to soverom", om det ene rommet ikke oppfyller kravene til å kalles "soverom". Det er derimot overhodet ikke ulovlig å faktisk bruke det som soverom. Anonymkode: 78426...611 Det er klart det er ulovlig, etter plan- og bygningsloven er det fullt mulig for bygningsmyndighetene å drive ulovlighetsoppfølging på slikt. Har selv jobbet i kommune med byggesak og gitt folk pålegg om retting i tilfeller hvor de har brukt boder, uthus osv. som oppholdsrom. Anonymkode: 941cc...098 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 31 minutter siden, Tsiligup said: Ja, jeg har hørt om husleieloven. Jeg vil mene at jeg er ganske godt kjent med den også. Jeg utfordrer deg til å nevne ett ufravikelig krav til et husvære i husleieloven som ikke også gjelder for ethvert rom som er godkjent for varig opphold. «Ganske godt kjent med den» Hva med paragraf 1-2 om ufravikelighet da? § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonymkode: 183b0...bd6
Tsiligup Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: «Ganske godt kjent med den» Hva med paragraf 1-2 om ufravikelighet da? § 1-2.Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Anonymkode: 183b0...bd6 Dette må ikke forstås som at hele husleieloven er ufravikelig. Det er den ikke. Deler av den er det. Det framkommer i husleieloven hvilke av bestemmelsene som kan fravikes gjennom avtale og hvilke som ikke kan fravikes. Verre er det ikke. Husleieloven er et glimrende avtaleverk for husleieforhold, og det aller meste er regulert der. Gir etter mitt syn beskyttelse både for utleier og leietaker. Men flere av bestemmelsene kan fravikes ved avtale uten at det kommer i konflikt med §1.2, nettopp fordi det er åpning i loven for å fravike den ved avtale. Jeg ser du ikke har klart å nevne ett eneste krav til bygningsstandard (utover normale krav til varig opphold) som ikke kan fravikes gjennom avtale. Gir du opp? 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan leie ut hva som helst så lenge det er godkjent for varig opphold etter plan- og bygningsloven og tilhørende forskrifter. Anonymkode: 941cc...098 I dette tilfellet er det ikke en godkjent bolig. Anonymkode: 3a4eb...458
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 Nei, tenk deg om. Det vil bli kjipt etterhvert å dele kjøkken med utleier. Hva når du ikke orker å vaske opp feks? Finn deg en selvstendig boenhet der du slipper å dele annet enn vaskerom med andre. Det er så mye bedre. Og slike kjellerleiligheter er ofte kalde og dyre å varme opp om vinteren. Anonymkode: c7d4c...edc 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, tenk deg om. Det vil bli kjipt etterhvert å dele kjøkken med utleier. Hva når du ikke orker å vaske opp feks? Finn deg en selvstendig boenhet der du slipper å dele annet enn vaskerom med andre. Det er så mye bedre. Og slike kjellerleiligheter er ofte kalde og dyre å varme opp om vinteren. Anonymkode: c7d4c...edc Ja, men alt det andre jeg så på var kollektiv med deling av kjøkken på 5-7 personer. Så slipper ikke unna. Må leve på studentbudsjett. Strøm er inkludert i prisen så trenger ikke tenke på kostnader til strøm. Hva tipper du det koster å varme opp en kjeller på rundt 30 kvadrat? Blir det rundt 800-900 i mnd på vinteren? Anonymkode: 3a4eb...458
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: I dette tilfellet er det ikke en godkjent bolig. Anonymkode: 3a4eb...458 Jeg er klar over det, posten var et bidrag til diskusjonen om hva man kunne leie ut og ikke, ettersom noen var på bærtur. Anonymkode: 941cc...098
Gjest Lille Potet Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 Det hadde jeg absolutt gjort.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 Syns det er sprøtt at myndigheten skal kunne bestemme hva man kan bo i, selv om jeg er enig i at utleieboliger bør ha krav. Jeg kan ikke se noen grunn til ikke å leie den. Anonymkode: 8d2bd...3f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå