Uglal Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Jeg har et barn som alltid har slitt med å forholde seg til mange ulike mennesker, særlig når disse (som i barnehagen) flyttes på andre kohorter/grupper. Jenta mi fyller straks 3 år og hadde en vanskelig oppstart med lang tilvenning før hun endelig godtok barnehagen og gledet seg! Hele hennes første år har vi forholdt oss til ei ansatt når det gjelder fysioterapi og jenta vår har fungert godt sammen med denne selv om hun aldri har vært «favoritten». Siden høsten har denne ansatte vært plassert med de minste barna som har sitt første år i barnehagen, hun er derfor naturlig nok ikke så mye med jenta mi. Vi kaller denne voksne Lotte, for ordens skyld. Helt siden jenta startet i barnehagen har hun hatt ei favoritt som hun føler seg veldig trygg på, la oss kalle hun Lisa. Jenta mi etterspør ofte Lisa ved levering, og snakker mye om henne når jeg spør om dagen i barnehagen. Lisa sier selv at jenta vår ikke er like avhengig av hu i løpet av dagen, men at hun gjerne vil vite om Lise er på jobb. De har ingen problemer med sjalusi eller frustrasjoner hos jenta vår, og hun forholder seg fint til flere av de andre voksne. Denne barnehagen er en studentbarnehage, som vil si at barnehagelærer-studenter sendes dit i praksis, dette syns jeg er kjempe flott! Men jenta mi blir litt skeptisk og må ofte «følges» inn i rommet av de faste ansatte og følger gjerne disse fremfor å være med Studentene. Dette har blitt kommentert, og jeg opplever forståelse i barnehagen. Nå over til «problemet». Ved henting i barnehagen opplever jeg ofte å møte Lotte i gangen (da det er her vi henter barna nå under pandemien). Jeg spørr hvordan dagen har vært og HVER gang forteller Lotte at jenta vår er så fryktelig opptatt av Lisa, og kommenterer at det «ofte kan bli litt mye Lisa». Det kommer aldri slike kommentarer fra de andre på avdelingen, kun Lotte. Jeg opplever da hun som litt «bitter» fordi jenta mi har ei hun føler seg ekstra trygg på. Jeg blir lei meg når jeg får slike kommentarer. Lotte kommer med samme kommentarer til mannen min. Jeg er redd jenta vår skal ende opp med å føle at det er feil at hun har en spesiell hun er ekstra trygg på, og forholder seg bedre til enn resten. Hun står jo i gangen å hører disse kommentarene. Jeg har spurt de andre ansatte hvordan jenta vår er, og veldig spesifikt rettet mot Lisa som favoritt, og alle kommenterer at ja, Lisa er nok favoritten, men hun har ingen problemer med å forholde seg til de andre voksne verken når Lisa er på jobb eller har fri. jeg ønsker egentlig å ta opp dette fordi jeg reagerer på det, men vet ikke hvordan. Syns dere jeg overreagerer på situasjonen og er for «var» på datteren min sine vegne? Føler liksom bare at det er Lotte som reagerer negativt på at datteren min søker trygghet hos andre fremfor henne. Og det blir jo veldig feil at det skal reageres negativt på barnets behov. dette ble langt og litt rotete, men spør gjerne om noe er uklart!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Synes absolutt du kan ta det opp med bhg. Mi er 2.5 og har også noen hun føler seg tryggere på. Men jeg er selv obs på å ikke snakke til ungen min for mye om den ene ansatte, kanskje det er det bhg tror du gjør? Altså at dere foreldre dyrker det unødvendig mye. Anonymkode: 6c977...c12 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Det kan hende det blir et problem for barnehagen om barnet ditt «okkuperer» Lisa? Lisa har faktisk mange flere barn å ta seg av enn ditt, og kan ikke alltid stå på pinne for ditt barn. Anonymkode: 51707...ef4 4
Uglal Skrevet 6. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes absolutt du kan ta det opp med bhg. Mi er 2.5 og har også noen hun føler seg tryggere på. Men jeg er selv obs på å ikke snakke til ungen min for mye om den ene ansatte, kanskje det er det bhg tror du gjør? Altså at dere foreldre dyrker det unødvendig mye. Anonymkode: 6c977...c12 Jeg prøver å rette fokuset litt bort fra denne ansatte hvis det blir for mye. Men barnet snakker mye om de andre voksne også. Det er ikke slik at det BARE er favoritten som får skifte bleie, ordne maten osv, heldigvis! Jenta er trygg på de aller fleste og kan like gjerne fortelle alt hun har gjort med «Bjørg» denne dagen som «Lisa». Men jeg skjønner hva du mener
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Det er veldig lurt at barna er trygge på flere voksne. Hva hvis den som barnet ditt liker best brått slutter? Anonymkode: 00101...4ae
Uglal Skrevet 6. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende det blir et problem for barnehagen om barnet ditt «okkuperer» Lisa? Lisa har faktisk mange flere barn å ta seg av enn ditt, og kan ikke alltid stå på pinne for ditt barn. Anonymkode: 51707...ef4 Jeg hadde forstått at det var et problem, men det er ikke slik. Som jeg skreiv i HI så må ikke barnet mitt henge på Lisa hele dagen, hun vil bare ha en bekreftelse på at Lisa er på jobb, deretter kan hun leke med barna og forholde seg til de andre voksne i barnehagen også. Jeg he spurt Lisa direkte, samt flere av de ansatte, og alle sier at barnet mitt ikke er så opptatt av Lisa generelt i løpet av dagen, men hun er opptatt av å vite at Lisa er på jobb 2
Uglal Skrevet 6. november 2020 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig lurt at barna er trygge på flere voksne. Hva hvis den som barnet ditt liker best brått slutter? Anonymkode: 00101...4ae Hun er trygg på flere
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 Jeg syns du skal ta det opp ja. Spør hva de egenntlig mener er utfordringen..er det at baret okkuperer Lisa? Eller at barnet foretrekker Lisa fremfor å komme i lek med andre barn? Eller er det bare noe Lotte syns? Anonymkode: d76ad...f9f 3
Uglal Skrevet 6. november 2020 Forfatter #9 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns du skal ta det opp ja. Spør hva de egenntlig mener er utfordringen..er det at baret okkuperer Lisa? Eller at barnet foretrekker Lisa fremfor å komme i lek med andre barn? Eller er det bare noe Lotte syns? Anonymkode: d76ad...f9f Det er bare denne Lotte som reagerer på dette. Ikke de andre ansatte på avdelingen men takk for innspill til spørsmål, skal ta de med meg bør jeg be om en samtale med bare Lotte, eller bør jeg be om samtale med Lotte og ped. Leder f.eks? Jeg ønsker ikke å oppta masse av tiden dems ved å trekke de ut fra avdelinga i en tid barna trenger dem. Men jeg blir jo litt lei meg på jenta mi sine vegne når hun står å hører på disse negative kommentarene..
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 Kan du si til Lotte neste gang at "vi har skjønt at det er en greie, det er ikke nødvendig å ta det opp hver gang vi møtes "? Anonymkode: 207fe...727 5
Uglal Skrevet 6. november 2020 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du si til Lotte neste gang at "vi har skjønt at det er en greie, det er ikke nødvendig å ta det opp hver gang vi møtes "? Anonymkode: 207fe...727 Blir ikke det litt krast å si? Jeg er ikke ute etter å «ta hu» på noe, men å gjøre hu oppmerksom på at slik jeg oppfatter situasjonen er det kun hun som reagerer, da ingen av de andre ansatte reagerer. De sier jo at de ser at hun er en favoritt, men hun forholder seg jo til de andre uten problem.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 Jeg ville bedt om en samtale med ped.leder. Jeg er ped.leder selv og håper foreldre kommer til meg med små og store undringer som de lurer på i stedenfor å gå å kjenne på en usikkerhet. Anonymkode: d76ad...f9f 4
Uglal Skrevet 6. november 2020 Forfatter #13 Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville bedt om en samtale med ped.leder. Jeg er ped.leder selv og håper foreldre kommer til meg med små og store undringer som de lurer på i stedenfor å gå å kjenne på en usikkerhet. Anonymkode: d76ad...f9f Bare ped. leder? Ikke Lotte også?
Mommylife Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 Jeg skjønner barnet ditt godt. Jeg har også noen kollegaer som jeg trives bedre med enn andre, og når vi jobber likt så er det en bonus. Gjør liksom dagen litt bedre. Ikke det at vi nødvendigvis gjør det samme på jobb samtidig , men at vi treffes i gangene, kan veksle noen ord. Sånn jeg forstår det så er det sånn for barnet ditt og. ville tatt opp dette med ped leder at det føles litt dømmende at Lisa nevner dette ofte, for det er jo unødvendig. Om barnet ditt hadde « hengt» på Lotte og okkupert henne er jeg ganske sikker på at ped leder ville hasnakket med dere og dere ville ha funnet en løsning på det. Og det er lov andre veien og 😊 lykke til. 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 Tror jeg hadde svart Lotte med at, ja du har lagt merke til at barnet liker Lisa veldig godt. Videre at sånn er jo gjerne barn og at du er så glad for at barnehagen har så gode og trygge voksne som klarer å veilede jenta og hjelpe henne inn i samspill med de andre voksne også (deretter smile). Fortsetter hun å kommentere ville jeg spurt direkte der og da om dette er et problem for barnet, de andre barna eller samspillet på avdelingen. Anonymkode: c339e...9a6 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, Uglal skrev: Blir ikke det litt krast å si? Jeg er ikke ute etter å «ta hu» på noe, men å gjøre hu oppmerksom på at slik jeg oppfatter situasjonen er det kun hun som reagerer, da ingen av de andre ansatte reagerer. De sier jo at de ser at hun er en favoritt, men hun forholder seg jo til de andre uten problem. Vet ikke, men det kommer vel litt an på ordvalg og hvilken tone du bruker? Tror jeg skulle klart å formidle det uten å lage så veldig dårlig stemning, men folk er jo forskjellige. Noen kan vel ta et sånt utsagn ille opp uansett, kanskje Lotte er en slik type. Tenker at et formelt møte med ped.leder og hele gjengen gjør det til en større greie enn om en bare setter en grense mildt men bestemt. Men du må jo gjøre det slik du føler blir best Anonymkode: 207fe...727 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 (endret) Hvorfor stiller du ikke noen nysgjerrige spørsmål tilbake? "Ja, hun er opptatt av Lisa ja, hva tenker du om det da Lotte? Hvorfor bekymrer det deg? Hva tenker du årsaken kan være?" Osv, bare fyr løs med masse spørsmål som tvinger henne til å reflektere over hennes egen motstand. Selvfølgelig hyggelig og åpen som ei sol. Nysgjerrig, ikke sur. Det er vitkig. Endret 6. november 2020 av Lama_Drama
Hactar Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 Men uansett om barnet hadde okkupert Lisa, er jo ikke dette noe å ta opp så jenta hører det? Skal hun skamme seg over å være tryggest på den ene ansatte, eller hva er poenget? Foreldrene kan gjerne informeres, så de kan snakke opp de andre ansatte hjemme, men dette er jo en situasjon som hovedsakelig må løses i barnehagen. Trenger ikke å være mer komplisert enn å la jenta være på gruppe med en annen voksen i noen aktiviteter, så kommer tryggheten etter hvert. Ikke særlig konstruktivt å gjenta dette som et problem i hentesituasjonen. Da fremstår det bare som om barnet gjør noe feil eller at Lotte er litt sjalu. 3
Uglal Skrevet 6. november 2020 Forfatter #19 Skrevet 6. november 2020 Takk for gode innspill alle sammen. Skal ta kontakt med ped. leder og be om en kort samtale. Jeg vet at de er flinke på avdelinga og at de fremmer rammeplanen og jobber for barnas trygghet. Føler bare at Lotte Kanskje ikke setter rammeplanen og barnehageloven så sterkt når hun ikke anerkjenner at barnet føler en større trygghet hos sin «favoritt». Jeg hadde selvfølgelig sett problematikken om mitt barn BARE skulle forholde seg til sin favoritt og opptok hun hele dagen, men det er jo ikke det som skjer her 1
Uglal Skrevet 6. november 2020 Forfatter #20 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, Hactar skrev: Men uansett om barnet hadde okkupert Lisa, er jo ikke dette noe å ta opp så jenta hører det? Skal hun skamme seg over å være tryggest på den ene ansatte, eller hva er poenget? Foreldrene kan gjerne informeres, så de kan snakke opp de andre ansatte hjemme, men dette er jo en situasjon som hovedsakelig må løses i barnehagen. Trenger ikke å være mer komplisert enn å la jenta være på gruppe med en annen voksen i noen aktiviteter, så kommer tryggheten etter hvert. Ikke særlig konstruktivt å gjenta dette som et problem i hentesituasjonen. Da fremstår det bare som om barnet gjør noe feil eller at Lotte er litt sjalu. Ja, det er akkurat det jeg mener. Hadde hun tatt det opp med kun meg eller far til stede er det på en måte «greit», men barnet mitt hører jo dette. Jeg vet at jenta mi plasseres på andre grupper enn med favoritten, og at denne favoritten jobber i redusert stilling, så hun er jo ikke til stede hele tia Det at det fremstår som barnet gjør noe feil er nok det jeg føler mest på, at det er derfor jeg blir litt lei meg. Senest i går kom jenta mi stolt hjem fordi en annen ansatt som har vært i fødselspermisjon fikk en klem og hadde blitt så glad. De informerer oss også om at de legger fokuset på de andre ansatte om barnet etterspørr favoritten sin, men at de også bekreftet barnet på det hun spør om. Det er liksom bare denne ene jeg oppfatter som negativ til favoriseringen til barnet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå