AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Jeg var på første kontroll. De sa de måtte sende urinprøve til dyrking, men hadde urinsyre på 3, så kanskje jeg hadde lav uvi sa dem Hva betyr det at den må på dyrking? Siden jeg er hypokonder ble jeg veldig dårlig nå og bekymret. Hvis ikke alt er bra blir jeg veldig bekymret. Må også vente to uker på svar på blodprøvene og ble ekstra uvel og redd. Siden det første de testet viste noe galt, kobler mitt hode en serie av andre ting jeg tror er galt. Ble din urin dyrket? Er dette et alvorlig tegn på noe fælt? Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Ikke noe farlig 🙂 https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/forebygging-av-smittsomme-sykdommer-og-screening-for-infeksjoner-hos-gravide/gravide-bor-fa-tilbud-om-undersokelse-av-urin-for-asymptomatisk-bakteriuri-i-forste-trimester man kan også sende urin til dyrkning for å se hva slags bakterier son gir uvi for rett type antibiotika Anonymkode: b19aa...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Jeg var også på kontroll og den var negativ for UVI, men den skulle bli sendt inn uansett til dyrking. Jeg må si personlig så tenker jeg ikke noe spesielt over dette. De tok jo blodprøver også. Tenker det er greit å få undersøkt det som de ønsker å undersøke. Betyr ikke at noe er feil. Anonymkode: cddb0...ed1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe farlig 🙂 https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/forebygging-av-smittsomme-sykdommer-og-screening-for-infeksjoner-hos-gravide/gravide-bor-fa-tilbud-om-undersokelse-av-urin-for-asymptomatisk-bakteriuri-i-forste-trimester man kan også sende urin til dyrkning for å se hva slags bakterier son gir uvi for rett type antibiotika Anonymkode: b19aa...bb5 Takk! Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var også på kontroll og den var negativ for UVI, men den skulle bli sendt inn uansett til dyrking. Jeg må si personlig så tenker jeg ikke noe spesielt over dette. De tok jo blodprøver også. Tenker det er greit å få undersøkt det som de ønsker å undersøke. Betyr ikke at noe er feil. Anonymkode: cddb0...ed1 Jeg forsto ikke om min var negativ eller ikke. Hun sa kanskje en mild infeksjon og at jeg måtte drikke mye vann. Mulig de sender alle til dyrking. Ble bare utrolig stresset. Hørtes ut som noe var galt. Jeg vet ikke. Utrolig ubehagelig alt sammen synes jeg personlig. Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 Min ble sendt til dyrking, fikk beskjed om å levere ny urinprøve to uker senere. Den prøvenvar visst helt fin Anonymkode: 5d44a...c19
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 De sa nok ikke urinsyre, det ser man ikke på en urinstix, men kanskje du hadde litt utslag på betennelsesceller eller proteiner som gjør at man vil sjekke at det ikke er bakterier i urinen. Da trenger du en liten antibiotikakur. Ingenting å engste seg for, helt vanlig både i og utenfor graviditet😊 Anonymkode: 6f0a7...fb9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sa nok ikke urinsyre, det ser man ikke på en urinstix, men kanskje du hadde litt utslag på betennelsesceller eller proteiner som gjør at man vil sjekke at det ikke er bakterier i urinen. Da trenger du en liten antibiotikakur. Ingenting å engste seg for, helt vanlig både i og utenfor graviditet😊 Anonymkode: 6f0a7...fb9 Men er det en spesiell grunn til at jeg har bakterier i urinen? Er jeg usunn? Er det som følge av muligens andre sykdommer? Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min ble sendt til dyrking, fikk beskjed om å levere ny urinprøve to uker senere. Den prøvenvar visst helt fin Anonymkode: 5d44a...c19 Ja jeg fikk ikke slik beskjed. Hun bare sa vi må sende til dyrking og at jeg må drikke masse vann. Alle tester var klare om to uker, men ingen info om hvor test resultater kommer. Jeg skal nå til jordmor og får hun resultatene? Det er ikke før i januar. Skjønner ikke så mye av disse kontrollene. Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det en spesiell grunn til at jeg har bakterier i urinen? Er jeg usunn? Er det som følge av muligens andre sykdommer? Anonymkode: ccf26...9c8 Neida, det kan man få når som helst, og skyldes jo urinveisinfeksjon som «alle» kvinner får fra tid til annen. Veldig vanlig i graviditeten, da er man mer utsatt. Har ingenting med usunnhet eller andre sykdommer å gjøre😊 Tror du har godt av å trekke pusten litt, og slå deg til ro med at dette er helt ufarlig. Får du noe behandling for angsten din? Det kan bli et veldig langt og tungt svangerskap for deg hvis det skal så «lite» til å utløse angst... Anonymkode: 6f0a7...fb9 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er det en spesiell grunn til at jeg har bakterier i urinen? Er jeg usunn? Er det som følge av muligens andre sykdommer? Anonymkode: ccf26...9c8 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg fikk ikke slik beskjed. Hun bare sa vi må sende til dyrking og at jeg må drikke masse vann. Alle tester var klare om to uker, men ingen info om hvor test resultater kommer. Jeg skal nå til jordmor og får hun resultatene? Det er ikke før i januar. Skjønner ikke så mye av disse kontrollene. Anonymkode: ccf26...9c8 Nei, det er veldig vanlig å få urinveisinfeksjon i svangerskap. Og veldig mange får det utenfor svangerskap også. Noen er bare mer utsatt enn andre, er ikke noe du har gjort som gjør som gjør at du får det. Om du har urinveisinfeksjon får du selvsagt svar på det så fort svaret er klart, for da må man vel ha antibiotika tror jeg. Hva er det du ikke skjønner med kontrollene? Anonymkode: f2e60...405 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg fikk ikke slik beskjed. Hun bare sa vi må sende til dyrking og at jeg må drikke masse vann. Alle tester var klare om to uker, men ingen info om hvor test resultater kommer. Jeg skal nå til jordmor og får hun resultatene? Det er ikke før i januar. Skjønner ikke så mye av disse kontrollene. Anonymkode: ccf26...9c8 De kommer sikkert til å ta kontakt dersom dyrkingen viser at det må behandles Skjønner at det er stressende for deg dette. Prøv å tenk at det er sjekker som skal fange opp hvis det er noe som bør håndteres, det er jo egentlig en god ting. Jeg har selv litt helseangst og vil helst at absolutt alt skal sjekkes og kontrolleres hele tiden 😛 Anonymkode: 5d44a...c19
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 De sender urinprøver til dyrkning av alle i svangerskap, spiller ingen rolle når tid i svangerskapet men de gjør det ofte på første. Dette for å sjekke om man har multiresistente bakterier i urinen, som for eks esbl smitte. En slik smitte er ikke noe man legger merke til/har symptomer på, men man blir resistent mot flere typer antibiotika. Det er svært smittsomt spesielt på sykehus, så antar at dette sjekkes slik at forhåndsregler kan bli tatt i forbindelse med fødsel. Anonymkode: 2fe0e...c2e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Neida, det kan man få når som helst, og skyldes jo urinveisinfeksjon som «alle» kvinner får fra tid til annen. Veldig vanlig i graviditeten, da er man mer utsatt. Har ingenting med usunnhet eller andre sykdommer å gjøre😊 Tror du har godt av å trekke pusten litt, og slå deg til ro med at dette er helt ufarlig. Får du noe behandling for angsten din? Det kan bli et veldig langt og tungt svangerskap for deg hvis det skal så «lite» til å utløse angst... Anonymkode: 6f0a7...fb9 Nei, og nå er angsten så ille at jeg ligger her hjemme og gråter. Ikke bare for den urinprøven, men tanken på alt de kan finne i hele 6 rør med blod. Jeg har ikke sovet godt på flere netter. Er så bekymret. Jeg kan jo ikke få hjelp. Det finnes ikke hjelp mot dette dessverre. Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sender urinprøver til dyrkning av alle i svangerskap, spiller ingen rolle når tid i svangerskapet men de gjør det ofte på første. Dette for å sjekke om man har multiresistente bakterier i urinen, som for eks esbl smitte. En slik smitte er ikke noe man legger merke til/har symptomer på, men man blir resistent mot flere typer antibiotika. Det er svært smittsomt spesielt på sykehus, så antar at dette sjekkes slik at forhåndsregler kan bli tatt i forbindelse med fødsel. Anonymkode: 2fe0e...c2e Hun fikk det til å høres ut som at min spesielt måtte til dyrking. Men det er i det minste litt betryggende. Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, og nå er angsten så ille at jeg ligger her hjemme og gråter. Ikke bare for den urinprøven, men tanken på alt de kan finne i hele 6 rør med blod. Jeg har ikke sovet godt på flere netter. Er så bekymret. Jeg kan jo ikke få hjelp. Det finnes ikke hjelp mot dette dessverre. Anonymkode: ccf26...9c8 Dette må du ta tak i, TS. Oppsøk psykolog. Du burde ikke ha det sånn, og barnet ditt trenger en mor uten angst Anonymkode: c606c...795
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 Min urinprøve ble også sendt til dyrkning pga urinveisinfeksjon. Så måtte jeg ta en ny prøve to uker senere som de også sendte til dyrkning, og pga uvi går jeg nå på antibiotika. Det er overhodet ikke noe farlig med å sende urin til dyrkning, og det er veldig vanlig at gravide får uvi også. Men ubehandlet kan det føre til for tidlig fødsel feks. Ta det helt med ro ❤️ Blodprøver er for å sjekke feks jern, folat, d vitaminer osv osv, og selvfølgelig for å sjekke blodtypen din. De sjekker ikke noe annet enn hva de skal sjekke, på en måte .. Anonymkode: 7d09f...b99
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min urinprøve ble også sendt til dyrkning pga urinveisinfeksjon. Så måtte jeg ta en ny prøve to uker senere som de også sendte til dyrkning, og pga uvi går jeg nå på antibiotika. Det er overhodet ikke noe farlig med å sende urin til dyrkning, og det er veldig vanlig at gravide får uvi også. Men ubehandlet kan det føre til for tidlig fødsel feks. Ta det helt med ro ❤️ Blodprøver er for å sjekke feks jern, folat, d vitaminer osv osv, og selvfølgelig for å sjekke blodtypen din. De sjekker ikke noe annet enn hva de skal sjekke, på en måte .. Anonymkode: 7d09f...b99 Jo de sjekker for hiv. Og jeg får tvangstanker når de sier jeg må testes. Altså i utgangspunktet trodde ikke jeg at jeg hadde hiv. Hadde vel aldri fundert på det. Men etter at jeg googlet hva de tester, ble jeg helt besatt av å lese om Hiv. Noe som innebærer at jeg nå vet at alle kan ha hiv i flere år uten å ane det. Og noen av oss, i yngre dager, hadde oss kanskje en gang eller to med gutter uten beskyttelse. Ung og dum. Har da begynte å få ekstreme tvangstanker. Tenk om de hadde hiv liksom.. Ja nei det er ikke noe gøy Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må du ta tak i, TS. Oppsøk psykolog. Du burde ikke ha det sånn, og barnet ditt trenger en mor uten angst Anonymkode: c606c...795 Hvem skal hjelpe meg? Det er for sent. Alle dere andre har vært normale og gått til lege i alle år. Hos meg har alt sikkert fått utvikle seg til dødelige tilstander. Er sint på mine foreldre som aldri grep tak i den helseangsten jeg viste svært tidlig Anonymkode: ccf26...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem skal hjelpe meg? Det er for sent. Alle dere andre har vært normale og gått til lege i alle år. Hos meg har alt sikkert fått utvikle seg til dødelige tilstander. Er sint på mine foreldre som aldri grep tak i den helseangsten jeg viste svært tidlig Anonymkode: ccf26...9c8 En psykolog kan hjelpe deg til å få mindre bekymringer og bedre livskvalitet. Vil oppfordre deg til å oppsøke noen du kan prate med om dette. Anonymkode: c606c...795
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå