Gå til innhold

Jobbe i spesialisthelsetjenesten eller kommunen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet sykepleier til sommeren og kjenner nå at jeg sliter med å velge hvor jeg vil jobbe. Jeg har helt fra jeg startet på studiet hatt en drøm om å jobbe på sykehus, men etter å ha vært i praksis i hjemmesykepleien er jeg ikke så sikker lenger.

Jeg trivdes utrolig godt og syns det var en veldig koselig måte å jobbe på, og man fikk sett pasientene/brukerne på en annen måte enn man gjør på sykehus. I kommunen slipper man også ofte tredelt turnus, men det kan gå lang tid mellom hver gang man gjør ulike prosedyrer. Jeg har også inntrykk av at man har litt mer frihet til å styre dagen sin og får "pauser" mellom hvert besøk når man kjører rundt.

På sykehus derimot føler jeg at man jevnlig gjør prosedyrer og holder kunnskapen vedlike, men det er gjerne mer hektisk og man jobber dag/kveld/natt om hverandre.

Jeg er i den delen av livet hvor jeg ønsker å etablere familie ikke veldig lenge etter studiet så jeg har også det med i betraktningen når jeg skal velge yrkessted til sommeren. Jeg føler at en todelt turnus er mer "familievennlig" enn tredelt turnus.

Jeg vet at det til syvende og sist er min avgjørelse om hvor jeg vil jobbe og at jeg skal jobbe der jeg trives best, men jeg føler allikevel på det usynlige presset om at man skal jobbe på sykehus som nyutdannet for å lære mest mulig. Mange sier at man bør starte på sykehus for å få erfaring, for så å gå over til kommunen etterhvert.

Må nevne at jeg nå jobber ekstra på en sengepost og trives veldig godt der, men på sikt er jeg usikker om det passer for meg, selv om det absolutt er spennende.

Er det noen som har erfaringer å dele, både på godt og vondt? Eller noen tips/råd? På forhånd tusen takk 😄

Anonymkode: bd96b...7c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ferdigutdannet sykepleier i 2016. Stod i litt samme situasjon som deg, som jeg tror de fleste sykepleiere gjør. "Alle" sier at man bør jobbe på sykehus og bli godt vandt med prosedyrene før man gjør noe annet. Jeg trivdes på sykehuset da jeg var i praksis, men trivdes enda bedre i hjemmesykepleien. Siste praksisen min var i rusomsorgen - det er den beste praksisen jeg har hatt. Rus og psykiatri var det jeg ville jobbe med. Jeg tenkte som deg at jeg burde jobbe på sykehus og sikkert kom til og angre dersom jeg ikke gjorde det. Men jeg fulgte rett og slett hjertet og startet i rusomsorgen. Fikk også tilbud om jobb i hjemmesykepleien som jeg hadde takket ja til om jeg ikke skulle jobbet i rusomsorgen. Jeg angrer ikke den dag idag! Jeg har en kompetanse som ikke sykepleierne som jobber på sykehuset har, og motsatt selvfølgelig. Du kan ikke plassere meg på en sykehusavdeling idag... Jeg husker ikke prosedyrene. Nå kunne jeg aldri tenke meg og jobbe på et sykehus. Det er omtrent nederst på listen over ting jeg vil gjøre. Det er bare ikke noe for meg. 

Så mitt råd er og gjøre det du selv ønsker! Det er du som skal trives i jobben din. Ikke jobb et sted bare fordi du føler du må. I hjemmesykepleien er det en bratt læringskurve og du jobber mye selvstendig og har mye ansvar. Det er jo en del prosedyrer i hjemmesykepleien også. Ulempen er at du fort glemmer prosedyrer de utfører på sykehuset. Du må nesten veie opp fordeler/ulemper og se hva som er viktigst for deg. Lykke til med valget ❤️

Anonymkode: 33949...265

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ferdigutdannet sykepleier i 2016. Stod i litt samme situasjon som deg, som jeg tror de fleste sykepleiere gjør. "Alle" sier at man bør jobbe på sykehus og bli godt vandt med prosedyrene før man gjør noe annet. Jeg trivdes på sykehuset da jeg var i praksis, men trivdes enda bedre i hjemmesykepleien. Siste praksisen min var i rusomsorgen - det er den beste praksisen jeg har hatt. Rus og psykiatri var det jeg ville jobbe med. Jeg tenkte som deg at jeg burde jobbe på sykehus og sikkert kom til og angre dersom jeg ikke gjorde det. Men jeg fulgte rett og slett hjertet og startet i rusomsorgen. Fikk også tilbud om jobb i hjemmesykepleien som jeg hadde takket ja til om jeg ikke skulle jobbet i rusomsorgen. Jeg angrer ikke den dag idag! Jeg har en kompetanse som ikke sykepleierne som jobber på sykehuset har, og motsatt selvfølgelig. Du kan ikke plassere meg på en sykehusavdeling idag... Jeg husker ikke prosedyrene. Nå kunne jeg aldri tenke meg og jobbe på et sykehus. Det er omtrent nederst på listen over ting jeg vil gjøre. Det er bare ikke noe for meg. 

Så mitt råd er og gjøre det du selv ønsker! Det er du som skal trives i jobben din. Ikke jobb et sted bare fordi du føler du må. I hjemmesykepleien er det en bratt læringskurve og du jobber mye selvstendig og har mye ansvar. Det er jo en del prosedyrer i hjemmesykepleien også. Ulempen er at du fort glemmer prosedyrer de utfører på sykehuset. Du må nesten veie opp fordeler/ulemper og se hva som er viktigst for deg. Lykke til med valget ❤️

Anonymkode: 33949...265

Tusen takk for svar. Så godt å høre at andre har positive erfaringer med å gå "mot strømmen".

Har snakket lenge om dette idag med både samboer og foreldre og de sier som deg at jeg må velge det som gjør meg lykkelig. Slik det ser ut nå så blir hjspl. 

Fordelene er større der slik jeg ser for meg livet og hverdagene.

Skrevet

Jeg står i samme situasjon som deg TS. Ferdig til sommeren og har fått to jobbtilbud hvorav jeg føler at jeg "må" takke ja til tilbudet på sykehuset.. 

Anonymkode: 9afbb...90c

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg står i samme situasjon som deg TS. Ferdig til sommeren og har fått to jobbtilbud hvorav jeg føler at jeg "må" takke ja til tilbudet på sykehuset.. 

Anonymkode: 9afbb...90c

Uff.. det er så kjip følelse. 

Selv jobber jeg fast hver tredje helg på sykehuset og vet jeg har mulighet for jobb der hvis jeg vil, og jeg føler også at de forventer at jeg skal jobbe der i et sommervikariat.. men jeg tror ikke at jeg på sikt vil trives. 

Hvis jeg velger å IKKE jobbe på sykehus kan jeg spare opptil 2,5t bare i reisevei liksom.. og det har så mye å si. Og trivsel ikke minst, arbeidsmiljøet er bra, men jeg tror uansett ikke at jeg på sikt vil trives.. 

Skrevet

Følg magefølelsen! :) 

Jeg har jobbet som sykepleier på sykehuset i 8 år, og snuser litt på kommunen pga kortere reisevei og roligere dager. Men er redd det skal bli for «kjedelig» og for rolig. Dessuten er det bedre lønn på sykehuset. 

Skrevet

For å si det sånn: å være god sykepleier handler ikke om at du er god på å blande antibiotika, legge venflon, sette im injeksjon eller regne doser på iv medisin. Du bør være god på kommunikasjon, se hele mennesket og utøve helhetlig sykepleie, ha god kunnskap for å forstå endringer i observasjonene du gjør, legge tilrette for best mulig helse og gode dager, kunne medikamenter, virkning og bivirkning, lage den beste dagen for eldre i sin siste fase av livet. 
De sykepleiefaglige utfordringene er vel så gode i kommunehelsetjenesten. Jeg heier på alle som vil hit! Ja, jeg jobbet mange år i kommunen før jeg gikk over til sykehuset. Det tok meg 14 dager å bli god på praktiske prosedyrer som var viktig for mitt fagfelt, men jeg var en bedre sykepleier fordi jeg hadde et blikk, erfaring, kommunikasjonsevne, trygghet, kunnskap og forståelse - fra sykehjem og hjemmetjeneste.
Etter nesten 20 år på sykehus er jeg tilbake i kommunen. Her blir jeg!

Anonymkode: 1ca95...726

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ble ferdig utdannet til sommeren, og ønsket også helst sykehus. Men her er det utrolig vanskelig å få stor nok stilling til å leve av, og det er nesten bare vikariater. Så etter sommerjobb på sykehus så begynte jeg i fast stilling i kommunen på heldøgns omsorgsleiligheter. 

Jeg føler jeg lærer mer av kommunehelsetjenesten. På sykehus er man ofte på en spesifikk avdeling og er god på det, og kan mindre om andre ting. Ute i kommunen har du alt. Du går fra terminalpleie til å stelle trykksår til å drive med miljøbehandling med demente. 

I kommunen er du ofte mye mer alene som sykepleier. Er ikke uvanlig at jeg er eneste sykepleier på hele bygget. Så det krever at man tørr å ta avgjørelser selv, og stoler på kunnskapen sin. 

Det kan føles som mye ansvar, men det kommer seg. Kommer inn i rutiner og blir mer trygg på seg selv. Så lykke til! 

Endret av pia mater
Skrevet

Jeg har kun jobbet på sykehus fra jeg ble sykepleier for 7 år siden men det jeg har hørt fra andre sykepleiere er at om man "gror" fast i kommunen er terskelen høy for å begynne på sykehus etterpå fordi man ikke har vedlikeholdt mye tekniske prosedyrer. Kommer jo såklart an på hvilke pasienter man har i kommunen men er jo stort sett mye stell, måltider, sårstell, medisiner og kommunikasjon. 

Men ikke alle trives på sykehus så hvorfor skal man presse seg til det da? De jeg kjenner som har kommet fra kommunen og til sykehus har jo hatt en litt tøffere overgang enn de som kom fra en annen post. Der jeg jobber nå må man ha minst 2 års erfaring fra sykehus før man begynner. 

Jeg tenker at du bør ta den jobben du har lyst på og det høres ut som hjemmesykepleien er noe du vil trives med og det er det viktigste. Du kan alltids bytte om det er noe du vil senere 👍

Anonymkode: b6a4b...df1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...