AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Jeg fikk påvist lette celleforandringer for ca 12 mnd siden. Jeg ble sendt til biopsi vevsprøve nå for 1 mnd siden. Og igår fikk jeg verdens verste brev i posten, jeg har Cin2-cin3 moderat til alvorlige celleforandringer. Jeg er gravid i uke 11. Det står over hele Internett at cin3 er det verste stadiet før kreft, og at de koniserer om man får dette stadiet. Men nå vil de vente til etter fødsel...og heller ta celleprøve hver 3 mnd. Jeg gikk fra lette celleforandringer til alvorlige celleforandringer på 12 mnd... Jeg er livredd for å gå med dette til baby er ute. Jeg vil ikke dø av kreft. Er det noen med erfaring her? Anonymkode: 21463...2f5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Hvorfor ventet du 11 måneder fra påviste celleforandringer til du tok biopsi? Og hvorfor tok de biopsi når du er gravid?? Jeg har selv hatt CIN3, og ble konisert. Nå er jeg gravid, og jeg skal egentlig ta celleprøver hver sjette måned. Jeg var hos gynekolog for å ta prøvene, men hun nektet å ta de når jeg var gravid. Hun sa at det fint kunne vente til barnet var født, og at ingenting kan bli gjort nå uansett. De ville heller ikke uroe gravide og valgte derfor å vente med prøve til etter fødsel. Det var beskjeden jeg fikk, men jeg synes du bør prate med lege eller gynekolog om din situasjon. Anonymkode: 3445c...329
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ventet du 11 måneder fra påviste celleforandringer til du tok biopsi? Og hvorfor tok de biopsi når du er gravid?? Jeg har selv hatt CIN3, og ble konisert. Nå er jeg gravid, og jeg skal egentlig ta celleprøver hver sjette måned. Jeg var hos gynekolog for å ta prøvene, men hun nektet å ta de når jeg var gravid. Hun sa at det fint kunne vente til barnet var født, og at ingenting kan bli gjort nå uansett. De ville heller ikke uroe gravide og valgte derfor å vente med prøve til etter fødsel. Det var beskjeden jeg fikk, men jeg synes du bør prate med lege eller gynekolog om din situasjon. Anonymkode: 3445c...329 Jeg har tatt celleprøver I mellomtiden, men siden det var lette celleforandringer kunne det går tilbake av seg selv. Hvorfor de tok biopsi når jeg var gravid vet jeg ikke. Anonymkode: 21463...2f5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 Man skal jo ikke gi medisinske råd på KG, derfor ber jeg deg om å prate med gynekolog og lege om det her. Men jeg har hørt at man kan få "falske celleforandringer" under graviditet, og at det derfor ikke skal tas biopsi og prøver når en kvinne er gravid. Dette vil sannsynligvis gå helt bra Men forstår godt at det er urovekkende å få en slik beskjed. Forresten så har Stine Skoli skrevet mye om dette på sin blogg, google det og les litt der om du vil ha mer informasjon fra noen som har vært gjennom det Anonymkode: 3445c...329 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 https://stineskoli.blogg.no/1383137167_celleforandring_i_liv.html Anonymkode: 3445c...329 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal jo ikke gi medisinske råd på KG, derfor ber jeg deg om å prate med gynekolog og lege om det her. Men jeg har hørt at man kan få "falske celleforandringer" under graviditet, og at det derfor ikke skal tas biopsi og prøver når en kvinne er gravid. Dette vil sannsynligvis gå helt bra Men forstår godt at det er urovekkende å få en slik beskjed. Forresten så har Stine Skoli skrevet mye om dette på sin blogg, google det og les litt der om du vil ha mer informasjon fra noen som har vært gjennom det Anonymkode: 3445c...329 Tusen takk for svar:) Det jeg er mest redd for er at det anbefales konisering men nå som jeg er gravid må jeg vente. Håper bare ikke det blir verre i mellomtiden. Anonymkode: 21463...2f5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk påvist lette celleforandringer for ca 12 mnd siden. Jeg ble sendt til biopsi vevsprøve nå for 1 mnd siden. Og igår fikk jeg verdens verste brev i posten, jeg har Cin2-cin3 moderat til alvorlige celleforandringer. Jeg er gravid i uke 11. Det står over hele Internett at cin3 er det verste stadiet før kreft, og at de koniserer om man får dette stadiet. Men nå vil de vente til etter fødsel...og heller ta celleprøve hver 3 mnd. Jeg gikk fra lette celleforandringer til alvorlige celleforandringer på 12 mnd... Jeg er livredd for å gå med dette til baby er ute. Jeg vil ikke dø av kreft. Er det noen med erfaring her? Anonymkode: 21463...2f5 Hvordan I alle dager er det verdens verste brev? Det eneste det betyr er at du må koniseres når du kan. Vi er fryktelig mange som har fått samme brev, det er ikke uvanlig, og heller ikke "verdens verste" noe som helst Anonymkode: 3fa4c...a78
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan I alle dager er det verdens verste brev? Det eneste det betyr er at du må koniseres når du kan. Vi er fryktelig mange som har fått samme brev, det er ikke uvanlig, og heller ikke "verdens verste" noe som helst Anonymkode: 3fa4c...a78 For meg så er det det. Det er lov å ha egne meninger her:) Anonymkode: 21463...2f5 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 Er så helvetes lei alle disse drittplagene vi mennesker skal ha. Du er gravid og skulle fått lov til å kose deg med det. Urettferdig Anonymkode: cdabd...fa6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan I alle dager er det verdens verste brev? Det eneste det betyr er at du må koniseres når du kan. Vi er fryktelig mange som har fått samme brev, det er ikke uvanlig, og heller ikke "verdens verste" noe som helst Anonymkode: 3fa4c...a78 Fordi hun er gravid og har flere måneder igjen av svangerskapet der hun kanskje kommer til å ha denne bekymringen i bakhodet? Det går ann å vise litt medfølelse. Jeg fikk påvist celleforandringer på celleprøven ett år etter svangerskap. Legen fortalte da at det ikke var unormalt at forandringene ble verre under svangerskap, og kunne gå fra lette til grove pga hormoner og forandringer i kroppen. Jeg tok biopsi og ble konisert ganske kort tid etter dette. Jeg synes du skal stole på legen, og få gjennomført celleprøvene de anbefaler, og ta det deretter. Anonymkode: cf7bf...5aa 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun er gravid og har flere måneder igjen av svangerskapet der hun kanskje kommer til å ha denne bekymringen i bakhodet? Det går ann å vise litt medfølelse. Jeg fikk påvist celleforandringer på celleprøven ett år etter svangerskap. Legen fortalte da at det ikke var unormalt at forandringene ble verre under svangerskap, og kunne gå fra lette til grove pga hormoner og forandringer i kroppen. Jeg tok biopsi og ble konisert ganske kort tid etter dette. Jeg synes du skal stole på legen, og få gjennomført celleprøvene de anbefaler, og ta det deretter. Anonymkode: cf7bf...5aa Hva er å bli konisert??? Denne kreften opptrer jo hyppigst etter 40, hvor gammel er ts? Og dere andre, med disse grusomme celleforandringene. For no satans piss. Anonymkode: cdabd...fa6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er å bli konisert??? Denne kreften opptrer jo hyppigst etter 40, hvor gammel er ts? Og dere andre, med disse grusomme celleforandringene. For no satans piss. Anonymkode: cdabd...fa6 De screener jo unge kvinner nettopp for å kunne oppdage celleforandringer. Dersom de oppdager celleforandringer kan de ta tak i det og kvinnen vil da ikke utvikle kreft. Ved å konisere fjerner de den delen av livmortappen hvor celleforandringene skjer. Dersom de fjerner alt og hun vaksinerer seg er hun da fri for HPV. Vær glad du oppdaget det, TS. Anonymkode: ca2b1...e08
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun er gravid og har flere måneder igjen av svangerskapet der hun kanskje kommer til å ha denne bekymringen i bakhodet? Det går ann å vise litt medfølelse. Jeg fikk påvist celleforandringer på celleprøven ett år etter svangerskap. Legen fortalte da at det ikke var unormalt at forandringene ble verre under svangerskap, og kunne gå fra lette til grove pga hormoner og forandringer i kroppen. Jeg tok biopsi og ble konisert ganske kort tid etter dette. Jeg synes du skal stole på legen, og få gjennomført celleprøvene de anbefaler, og ta det deretter. Anonymkode: cf7bf...5aa Håper bare ikke det blir noe verre. Jeg skal inn til sjekk hver 3 mnd utover svangerskapet nå, håper det holder. Takk for svar:) Anonymkode: 21463...2f5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva er å bli konisert??? Denne kreften opptrer jo hyppigst etter 40, hvor gammel er ts? Og dere andre, med disse grusomme celleforandringene. For no satans piss. Anonymkode: cdabd...fa6 Jeg er 26. Det er ikke uvanlig med grove celleforandringer før 40. Derfor de anbefaler alle over 25 år å ta celleprøve. Anonymkode: 21463...2f5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 Hvis man debuterer seksuelt tidlig, kan man også få det tidligere. Mange partnere uten beskyttelse øker også risikoen for denne type kreft. Anonymkode: 0811d...2e7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man debuterer seksuelt tidlig, kan man også få det tidligere. Mange partnere uten beskyttelse øker også risikoen for denne type kreft. Anonymkode: 0811d...2e7 300 får det årlig,ca 70 dør. Prostatakreft er 4000+ per år. Hvorfor er det kvinner som alltid skal utsettes for så jævlig mye skremsel. De aller fleste får ikke kreft Anonymkode: cdabd...fa6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: De screener jo unge kvinner nettopp for å kunne oppdage celleforandringer. Dersom de oppdager celleforandringer kan de ta tak i det og kvinnen vil da ikke utvikle kreft. Ved å konisere fjerner de den delen av livmortappen hvor celleforandringene skjer. Dersom de fjerner alt og hun vaksinerer seg er hun da fri for HPV. Vær glad du oppdaget det, TS. Anonymkode: ca2b1...e08 Så bra da! Flott! Anonymkode: cdabd...fa6
spinnwild Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 Jeg fikk påvist cin3, men på neste sjekk gikk den ned igjen. Ingen kreft og nå ingen celleforandringer heller. Det blir ikke kreft med en eneste gang det er påvist cin3, men man bør heller ikke vente for lenge. Det er en vanskelig balansegang. Jeg fikk beskjed at om jeg ble gravid med cin3, så ble det abort. Dette fikk jeg beskjed om tidlig (eller var det jeg som spurte...), iaf før jeg faktisk hadde cin3. Det kan snu, det kan holde seg, det kan utvikle kreft. Jeg ville bare vært glad for at det er noe man er bevisst og følger med på. Alternativet er jo abort og konisering, og det skjer ikke før de MÅ. Hvorfor valgte du å bli gravid nå? Du må jo ha overveid risikoen...?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 47 minutter siden, spinnwild skrev: Jeg fikk påvist cin3, men på neste sjekk gikk den ned igjen. Ingen kreft og nå ingen celleforandringer heller. Det blir ikke kreft med en eneste gang det er påvist cin3, men man bør heller ikke vente for lenge. Det er en vanskelig balansegang. Jeg fikk beskjed at om jeg ble gravid med cin3, så ble det abort. Dette fikk jeg beskjed om tidlig (eller var det jeg som spurte...), iaf før jeg faktisk hadde cin3. Det kan snu, det kan holde seg, det kan utvikle kreft. Jeg ville bare vært glad for at det er noe man er bevisst og følger med på. Alternativet er jo abort og konisering, og det skjer ikke før de MÅ. Hvorfor valgte du å bli gravid nå? Du må jo ha overveid risikoen...? Jeg snakket med gynekologen om dette, å han mente det var trygt siden jeg bare hadde lette celleforandringer. Jeg kan ikke ta abort heller, er strax 12 uker. Anonymkode: 21463...2f5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 Feilen her er jo ikke at du er blitt gravid etter beskjed om lette forandringer - for lette forandringer er veldig vanlig. Feilen er at du har tatt biopsi mens du er gravid, fordi graviditeten i seg selv kan påvirke og gi forandringer. Snakk med gynekolog/lege, og prøv å bli beroliget ift at dette kan du leve fint med til etter fødsel. Det er bare snakk om 6 mnd. Anonymkode: 0a9af...0e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå