AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Skrevet 6. november 2020 Hei! Vi er på utkikk etter en Japanese Akita Inu, men vi vil helst være enten fôrverter eller ta over en omplasseringshund. Vi har satt oss godt inn i rasen, og skjønner at den har behov og en mentalitet som tilhører urtiden. Likevel så ønsker vi å høre folks meninger og erfaringer med denne rasen, fordi mange steder har den blitt omtalt som "kamphund", "naturlig aggressiv" og "sterkt jaktinstinkt". På NKK, I motsetning, er det tydeligvis kun en selskapshund, som er utrenelig. Hva tenker dere? Anonymkode: 898c5...328
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Vi har erfaring med shiba inu, som jeg regner med har litt samme lynne som akita inu som er den større versjonen. De er helt herlige, men er på mange måter som en katt. Veldig egen og sta, og knytter seg veldig til sin egen flokk. Bryr seg fint lite om andre mennesker som ikke er en del av flokken - ignorerer ofte besøk vi har. Kan være aggressiv mot andre hunder innendørs siden de er så territorielle, så man er nødt til å sosialisere dem mye med andre hunder (og i og for seg også barn) på valpestadiet. Kamphund er imidlertid å dra det altfor langt og aldri hørt denne betegnelsen på rasen før. Vår har kun ved enkeltstående tilfeller "sagt fra" til andre hunder som har vært på besøk innendørs. Bryr seg ellers fint lite om kommandoer, så man kan ikke regne med en lydig hund på samme måte som f eks golden retriever. Ellers viktig at man ikke "kjefter" på dem siden de da blir dypt fornærmet haha, så de er noen særinger. Vår ber videresjelden direkte om kos, men er en skikkelig kosegutt så er mye selskap og kos i rasen En veldig morsom rase jeg anbefaler på det varmeste, men man må vite hva man går til. Er som nevnt en form for katt i hundeklær så ikke noe for dem som ser for seg en ordinær hund Anonymkode: 82dd4...a9c 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 Hvorfor vil dere helst være fôrverter? Det er veldig lite praktisk å ha en hund man ikke har råderett over. Man må forhøre seg med oppdretter før tenner trekkes, oppdretter drar med hund på utstillinger, disponerer til avl osv. Anonymkode: 03ee9...d07
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #4 Skrevet 6. november 2020 Kan hende dette forrrsten er en rase som kanskje ikke egner seg mtp omplassering/forvert siden de blir veldig knyttet til eierne sine. Anonymkode: 82dd4...a9c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Skrevet 6. november 2020 Tar denne som AB siden det ikke finnes så mange akitaer.... Jeg har hatt en, og det er en fantastisk hund med MYE egenvilje og mye stolthet. Du må ha mye tid til hunden, og ikke gjøre noe feil i oppdragelsen. Det er som å kjøre gammel sportsbil, vet du ikke hva du holder på med så kan det fort gå ille. Tvang virker ikke, du må hele tiden jobbe MED hunden og ha psykisk overtak (være alfa) Anonymkode: cac8a...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Skrevet 6. november 2020 Jeg har i hvert fall hørt at japansk akita er bedre med tanke på lynne og mentalitet enn amerikansk akita, så bra det er den dere vurderer. Anonymkode: df0dc...2b0
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar denne som AB siden det ikke finnes så mange akitaer.... Jeg har hatt en, og det er en fantastisk hund med MYE egenvilje og mye stolthet. Du må ha mye tid til hunden, og ikke gjøre noe feil i oppdragelsen. Det er som å kjøre gammel sportsbil, vet du ikke hva du holder på med så kan det fort gå ille. Tvang virker ikke, du må hele tiden jobbe MED hunden og ha psykisk overtak (være alfa) Anonymkode: cac8a...ab0 Interessant å høre dine erfaringer. Kan jeg spørre om du har noe kjennskap til evt forskjeller mellom akita og shiba? Anonymkode: 82dd4...a9c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 Venninnen min har en slik, hun går 14km daglig med den.... ellers er den ikke i ro. Anonymkode: 3d933...386
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 39 minutter siden, AnonymBruker said: Interessant å høre dine erfaringer. Kan jeg spørre om du har noe kjennskap til evt forskjeller mellom akita og shiba? Anonymkode: 82dd4...a9c 38 minutter siden, AnonymBruker said: Venninnen min har en slik, hun går 14km daglig med den.... ellers er den ikke i ro. Anonymkode: 3d933...386 Nå må jeg si at det er ca 15 år siden jeg hadde Akita, mulig de var litt mer røffe da, men det er den mest fantastiske hunden jeg har kjent. Rolig og majestetisk, lå stort sett og slang på gulvet hele dagen, men med en evne til å reagere fra "slapp fillerye tilstand" til høyeste beredskap fortere en du kan blunke. Det mest plagsomme var at de ofte blir kranglete med andre hunder, det klarte jeg ikke å bli vant til. Jeg har inntrykk av at Shiba er mer kultivert, den har jo ikke hatt helt samme bruksområdet selv om noe gener er felles. Min hund var ingen "tur junkie", en liten tur for å tisse&slikt noen ganger til dagen var nok. Og så kunne han løpe hele dagen i skogen ved behov.... Anonymkode: cac8a...ab0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå