Gå til innhold

Mann som er stefar men ikke lenger sammen med barnemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtt en fyr (la oss kalle han Lars) som har vært stefar for 3 barn i 5 år. Nylig gikk han ifra dama (La oss si barnemor Trine), men skal fortsette være stefar for de 3 ungene på ca 7-15 år. Han har et eget rom til de i leiligheten hans, og har de ca annenhver helg + 1-2 dager i uka. 

Må først si at jeg syntes det han gjør er veldig fint ❤️ Men jeg kan heller ikke forstå hvordan dette skal fungere i lengden...? Hva når Trine får seg en ny type, og barna får en ny stefar? Man kan jo tenkes at Lars da heller blir mer en venn/kompis for hennes barn, at det er mest riktig iforhold til barna. Men vil Trines nye type godta dette? Og hva om Lars får seg en dame som ønsker barn, men så må de fortsatt ha delt omsorg for Lars sin eks sine barn. Lars hjelper fortsatt Trine økonomisk med hennes barn.

Må også sies at Trine er super sjalu og ikke liker meg i det hele tatt, spredt ganske mye stygge rykter om meg siden hun fant ut om meg... Hun vil heller ikke at jeg skal møte hennes barn (typ aldri), så jeg får ikke lov til å være hos Lars når han har hennes barn. Jeg forstår fra barna sitt synspunkt at det ville vært rart for de nå å møte stefar Lars sin nye dame, men når med tiden burde dette være greit? Burde det gå 1 år eller 2 år før det er riktig for barna hennes å møte stefar sin nye dame? (Vi er ikke sammen enda, men han virker veldig interessert i meg, og det jeg skriver over er noe jeg tenker og vurderer nøye i forhold til om jeg ønsker fortsette kontakten med han) 

Jeg er veldig usikker på dette her... Han sier de er 100% ferdig med forholdet, men i og med at han fortsatt har så mye med henne å gjøre pga hennes barn, og at hun er så negativ til at han skal få ny dame, så føler jeg ikke akkurat at han er så singel like vell. Han er fortsatt veldig bundet til henne i og med at han har hennes barn så mye. Om de hadde hatt barn sammen, så hadde jeg sett på situasjonen litt annerledes, for da hadde det jo vært hans egne barn. Men dette er Lars sine stebarn og eks på slep fra tidligere forhold... 

Anonymkode: ae472...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er glad i barna og ønsker ikke å "miste", sett utenfra virker det som at Lars er en super mann. 

Anonymkode: 553d3...44a

• Liker 32
Gjest Alltidglad
Skrevet

Synes han virket som en skikkelig flott fyr. Hadde jeg vært deg, ville jeg gitt det litt tid. Slike menn vokser ikke på trær 😉

Skrevet

Litt usikker på om jeg skal gå for å si som de andre, at han er en bra fyr, han må du holde på, eller løp. En ting er å beholde kontakten, men dette høres litt mye ut når det faktisk er snakk om ungene til eksen. 

Jeg er litt i tvil om han er en veldig bra fyr eller bare lett å utnytte. Jeg skjønner du er skeptisk. Det virker som at det kan bli veldig mange komplikasjoner av dette, her tror jeg du som den nye kjæresten til Lars skal være veldig fleksibel for at det skal fungere.

Skrevet
14 minutter siden, Alltidglad skrev:

Synes han virket som en skikkelig flott fyr. Hadde jeg vært deg, ville jeg gitt det litt tid. Slike menn vokser ikke på trær 😉

Jeg er helt enig ❤️ Men hva hvis dette fortsetter, at jeg blir sammen med Lars men kan bare møte han 50% av tiden, jeg kan ikke bo med han osv, pga barnemor nekter la meg møte hennes barn 😕 Er det jeg syntes er vanskelig, for barnemor kommer ikke til å snu på dette her, hun hater meg virkelig mye... :( 

• Liker 3
Skrevet

Du skriver mye om hva en potensiell ny mann hos barnekor og hva han vil tenke, men det kommer frem at det egentlig er du som har et problem med det. Jeg synes han høres ut som en utrolig flott mann, men kan forstå at det kan bli for komplisert for noen å være innblandet i dette. Jeg håper du lar han styre med det selv uten å blande deg inn i det. Virker som at han har fungert som en far for barna, så jeg forstår godt at de (både han og barna) har behov for å fortsatt være familie. Hva som skjer når moren får seg ny type er det ingen som vet. Du må ta en avgjørelse på hvordan det er nå. Er det noe du kan leve med i mange år? Hvis ikke er det kanskje best å gå før det blir seriøst. 

Anonymkode: 328c9...136

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skriver mye om hva en potensiell ny mann hos barnekor og hva han vil tenke, men det kommer frem at det egentlig er du som har et problem med det. Jeg synes han høres ut som en utrolig flott mann, men kan forstå at det kan bli for komplisert for noen å være innblandet i dette. Jeg håper du lar han styre med det selv uten å blande deg inn i det. Virker som at han har fungert som en far for barna, så jeg forstår godt at de (både han og barna) har behov for å fortsatt være familie. Hva som skjer når moren får seg ny type er det ingen som vet. Du må ta en avgjørelse på hvordan det er nå. Er det noe du kan leve med i mange år? Hvis ikke er det kanskje best å gå før det blir seriøst. 

om hva en potensiell ny mann hos barnemor vil tenke*

Litt tidlig om morgenen enda😂

Skrevet
1 minutt siden, ti10 skrev:

Litt usikker på om jeg skal gå for å si som de andre, at han er en bra fyr, han må du holde på, eller løp. En ting er å beholde kontakten, men dette høres litt mye ut når det faktisk er snakk om ungene til eksen. 

Jeg er litt i tvil om han er en veldig bra fyr eller bare lett å utnytte. Jeg skjønner du er skeptisk. Det virker som at det kan bli veldig mange komplikasjoner av dette, her tror jeg du som den nye kjæresten til Lars skal være veldig fleksibel for at det skal fungere.

Jeg tror han er begge deler, en bra fyr, men også alt for snill og lett å utnytte... 

Ja jeg føler jeg hadde kommet i 2 rekke hele tiden. Det går helt fint for meg om han ønsker å ha kontakt med disse barna, men det som blir vanskelig er at barnemor ikke ønsker at jeg skal være en del av Lars sitt liv eller hennes unger 😫 Jeg føler det aldri kunne blitt noe veldig seriøs relasjon, bare midlertidig kjæreste... det hadde jo aldri fungert om vi hadde flyttet sammen, da måtte jo jeg bodd et annet sted 50% for når han skal ha eksen sine barn 😕 

Det hadde vært så mye enklere om det faktisk var hans egne barn, for da kunne ikke barnemor benektet meg å møte de med tiden 🙈 At jeg kunne bodd med han og vært med barna jeg også når han har de på overnatting

ts

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke prøvet forandre noen ting, tenker bare på hvordan dette ville fungert i praksis i fremtiden og hva jeg ønsker være en del av og ikke :P Jeg skal selvfølgelig ikke prøve endre noe opplegg de har! Men dette er helt nytt for meg, og jeg har bare mye tanker rundt det

Jeg forstår også godt at de fortsett er familie ❤️ Problemet her er at barnemor ikke vil at Lars skal ha seg noe ny dame 😫 Men det er uansett alt for tidlig i forhold til barna at Lars kunne introdusert dem for en ny potensiell partner. Men barnemor ønsker at det aldri skjer... hvertfall ikke med meg.

Jeg kunne levet med å være hans 50% kjæreste i en periode, av respekt for barna. OM jeg hadde visst om det kunne blitt noe mer seriøst i fremtiden. Men dette er jeg usikker på pga barnemor, som virkelig har gitt stort inntrykk på at hun hater meg.... Kan jo hende hun er redd for at jeg skal ha noe innvirkning på han i forhold til hvor mye han har barna? Det kan jeg forstå. Men dette ville jeg aldri blandet meg inn i. Om med tiden jeg hadde fått barn med Lars, kunne disse barna godt vært mitt barn sine stesøsken. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Fint at han vil ha noe med eks-stebarn å gjøre. Men her går det litt langt. Det burde holde å ta de med en gang i uka på feks kino, minigolf eller hva enn de måtte like å drive på med.

Han høres litt "tøffel" ut. For her burde han si klart fra til sin eks at han har gått videre. Du er en del av hans liv nå. Og det må hun godta. Dersom han er redd for å miste ungene, må du minne han på at de var ikke hans i utgangspunktet. 

• Liker 12
Skrevet (endret)

Hva har skjedd med barnas far? Er han død?

Du er ikke sammen med Lars, men Trine er sjalu på deg. Hvilket forhold har du til Lars?

Hvordan oppfatter du at Lars ser på Trine sin oppførsel? Lars kan jo ikke forbli singel fordi Trine ønsker det? 

På 6.11.2020 den 5.14, AnonymBruker skrev:

men så må de fortsatt ha delt omsorg for Lars sin eks sine barn.

Lars har vel ikke delt omsorg, rent juridisk?

Trine virker ganske stygg mot deg, og dermed også mot Lars, hvis du hadde blitt Lars sin nye samboer. Så lenge Lars bidrar økonomisk til Trine virker det litt spesielt. 

Jeg tenker at et evt forhold mellom deg og Lars først og fremst kommer an på Lars, hvor lenge er han innstilt på å godta å være singel pga. Trine sine krav. 

Jeg ville gitt forholdet til Lars litt tid, maks et år. Noe må jo skje på et tidspunkt. 

Endret av petterm
Surr med navn
  • Liker 2
Skrevet

Det at han har vært så mye med eks-stebarna inntil nå synes jeg bare høres fint ut. De har knyttet seg til ham og omvendt, og han er tydeligvis en viktig person for dem. Min veninne har en eks som som også har hennes datter fra et tidligere forhold på overnatting en gang i mellom (ikke så organisert som Lars), og jeg synes bare eksen hennes virker veldig snill og fornuftig som ikke dytter datteren ut av livet sitt, bare fordi det ble slutt med moren. 

MEN: Jeg synes Lars er nødt til å være veldig tydelig mot sin eks. Det han gjør nå er jo ren velvilje fra hans side, og hun kan ikke kreve noe som helst. Han må derfor snakke alvorlig med henne og stille noen krav. Hun risikerer jo at han forsvinner helt fra barnas liv, fordi hun blander seg i hans kjærlighetsliv. Så hvis jeg var deg ville jeg kreve at han tok den snakken, hvis jeg skulle fortsatt. 

Lykke til! 

Anonymkode: 40a93...c58

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, petterm skrev:

Hva har skjedd med barnas far? Er han død?

Du er ikke sammen med Lars, men Trine er sjalu på deg. Hvilket forhold har du til Lars?

Hvordan oppfatter du at Lars ser på Lise sin oppførsel? Lars kan jo ikke forbli singel fordi Lise ønsker det? 

Lars har vel ikke delt omsorg, rent juridisk?

Lise virker ganske stygg mot deg, og dermed også mot Lars, hvis du hadde blitt Lars sin nye samboer. Så lenge Lars bidrar økonomisk til Lise virker det litt spesielt. 

Jeg tenker at et evt forhold mellom deg og Lars først og fremst kommer an på Lars, hvor lenge er han innstilt på å godta å være singel pga. Lise sine krav. 

Jeg ville gitt forholdet til Lars litt tid, maks et år. Noe må jo skje på et tidspunkt. 

Barnas far sliter psykisk og er helt ute av bildet, har ikke noe kontakt med barna og Trine har full omsorgsrett. Lars har ingen delt omsorg, men hjelper til økonomisk 50% frivillig av det barna måtte trenge, uansett om det er mat, husleia deres, aktiviteter til barna, legebesøk osv. Trine og Lars har fortsatt delt økonomi, og Lars betaler mest siden han tjener mest. Jeg har ikke noe problem med at Lars hjelper til økonomisk med aktiviteter og legebesøk, men må si jeg stiller meg litt skeptisk til at han hjelper de med deres husleie, da han betaler fullt også for sitt eget sted å leie med eget rom til barna. Jeg syntes egentlig også at Trine kan handle maten til barna sine selv, og at Lars står for maten hos han, men at han selvfølgelig skal hjelpe til om Trine absolutt ikke har råd til mat i en periode. Men igjen, jeg vil jo ikke komme å sette en finger på hvordan de gjør ting for å fungere, men om jeg blir sammen med Lars, ønsker jeg jo ikke at de har felles økonomi, heller at Lars betaler for barna når han har de. 

Trine liker meg ikke da hun har forhørt seg rundt i området og med bekjente av meg og hørt rykter de andre jenter igjen som ikke liker meg. Bor på et sted hvor nesten alle vet hvem alle er 🙈

Lars liker ikke at Trine er sjalu, og han syntes hun er slitsom. De er akkurat som en vanlig barnefamilie som har nylig gått ifra hverandre, de prater ofte sammen på tlf, men det handler kun om barna og planlegging iforhold til det (henting, aktiviteter, overnatting osv). Lars er klar for å finne seg en ny dame, men Trine liker ikke dette pga barna. 

Ja jeg føler også at noe endring må skje om jeg skal vurdere forholdet mellom meg og Lars som seriøst 🙈 Jeg vet ikke om dette nå bare er for å ha mest mulig stabil situasjon i forhold til barna, eller om det er deres nye norm for alltid... 

Ville aldri presset han til noe, men om det bare fortsetter slik (og da tenker jeg mest på økonomisk og at Trine hater meg og nekter meg møte barna) så hadde jeg nok prøvd å funnet lykken et annet sted 🤷🏼‍♀️

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si dette høres veldig spesielt ut, særlig det at Lars bidrar så mye økonomisk. De var sammen i 5 år og barna er nå mellom 7-15 år. Da er ikke dette snakk om en farsfigur fra fødsel for eldste for eksempel. Trine må vel kunne få økonomisk støtte fra nav, siden barnefar ikke bidrar?

Hva skjer om Lars får egne barn da? Det her vil jo ikke fungere lengre da.

Anonymkode: a1eda...a2c

• Liker 16
Skrevet
27 minutter siden, Troyamin skrev:

Fint at han vil ha noe med eks-stebarn å gjøre. Men her går det litt langt. Det burde holde å ta de med en gang i uka på feks kino, minigolf eller hva enn de måtte like å drive på med.

Han høres litt "tøffel" ut. For her burde han si klart fra til sin eks at han har gått videre. Du er en del av hans liv nå. Og det må hun godta. Dersom han er redd for å miste ungene, må du minne han på at de var ikke hans i utgangspunktet. 

Jeg er også enig at det går litt langt, hvertfall i forhold til at eksen skal bestemme hvor mye jeg kan få være med Lars 🤷🏼‍♀️ Men jeg har jo litt forståelse at dette er en ny hverdag barna må lære seg å leve med... men hvor lenge burde dette vare?? Skal jeg godta det i 1 år? Føler liksom ikke at jeg kan komme å sette tidsgrenser heller, men igjen så vil jeg jo vite hva det er jeg innblander meg i 🙈

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si dette høres veldig spesielt ut, særlig det at Lars bidrar så mye økonomisk. De var sammen i 5 år og barna er nå mellom 7-15 år. Da er ikke dette snakk om en farsfigur fra fødsel for eldste for eksempel. Trine må vel kunne få økonomisk støtte fra nav, siden barnefar ikke bidrar?

Hva skjer om Lars får egne barn da? Det her vil jo ikke fungere lengre da.

Anonymkode: a1eda...a2c

Trine er i fulltidsjobb og får barnebidrag fra nav... men det går visst ikke økonomisk rundt for henne like vell 😕 Ja jeg tenker at det kan bli litt vanskelig økonomisk om i fremtiden jeg skulle fått barn med Lars... er tidlig å tenke slik, men jeg vil jo finne meg en partner som har økonomi til å kunne ha råd til et barn 😅 Hadde vært kjipt om jeg hadde vært sammen med Lars i 5 år, også har vi ikke råd til å få barn fordi han må betale så mye for Trine sine barn og hennes husleie osv...

ts

• Liker 2
Skrevet

Om han klarer og betale 2 husleier så trur jeg nok han tjener utroligt godt, med tanke på at han frivillig hjelper barna og moren med husleia..

Anonymkode: 4e768...283

Skrevet

Dette virker til å være et følelsesmessig vepsebol. For det første, han har nettopp avsluttet et 5 år gammelt forhold hvor det er barn involvert som han tydeligvis er svært glad i og knyttet til. For det andre, følelsene er ikke spesielt godt avklart, når eksen blir sjalu pga deg, som ifølge deg, ikke enda er en ny kjæreste for "Lars". For det tredje, dette vil, som du selv skriver, bli ganske kaotisk etterhvert som det kommer nye kjærester inn i bildet og skal finne sin plass i mitt, ditt, litt mitt, litt ditt, ikke ditt, ikke mitt. 

At han er en flott fyr som på denne måten skjermer barna for deler av smerten ved at forholdet mellom ham og barnemoren er slutt, er så. Men det spørs om det vil fungere særlig bra i lengden. Her kan dessverre barna med tiden bli svært sårbare, da de etterhvert kan bli brukt som et "middel" fra barnemors side for å hindre "Lars" i å knytte seg til andre. Noe hun for så vidt viser tegn til allerede.

Anonymkode: bc04e...fb8

• Liker 5
Skrevet

I og med at Lars og Trine ikke bor sammen så bør de ikke ha felles økonomi. Som alenemor har vel Trine rett på bostøtte og en del andre støtteordninger? Selv om bf er ute av bildet, så har han vel plikt til å betale barnebidrag? Det er supert at Lars støtter Trine, og dermed ungene økonomisk, men det må ikke hindre Trine i å få den støtten hun har krav på. 

Det er først og fremst Lars som må kunne si noe om hvor lenge han vil akseptere at Trine bestemmer over hans liv, samtidig som han bidrar så mye økonomisk. 

Du bør ta en grundig prat med Lars, både i forhold til hva han tenker om dere, og hvor lenge han er instilt på å la Trine styre livet hans. 1 måned? 1 år? 10 år? Lars bør ikke føle at du presser han vekk fra Trine og barna, men noen tanker må han ha. Han kan ikke forvente at du blir deltids kjæreste i årevis.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er glad i barna og ønsker ikke å "miste", sett utenfra virker det som at Lars er en super mann. 

Anonymkode: 553d3...44a

Fra mitt ståsted virker han å være dumsnill. Når folk setter seg i en så komplisert situasjon, uansett årsak, er det som regel et tegn på at her blir det problemer på horisonten også.

Det er lett å tenke at dette er en «god» egenskap, men poenget er at ytterpunkter på de ulike skalaene som regel er verdt å styre unna.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...