Gå til innhold

Folk som lager risgrøt med skummetmelk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det ikke mennesker jeg omgås i virkeligheten. Dette er hva folk på KG sier at de gjør - hver dag. Ja, du også :)

Jeg må presisere at det bare er spiseforstyrrede tanker hvis man tror på skemselspropagandaen fordi man er redd. Det er kun hvis man vil at det skal være sant, at det blir spiseforstyrrelse. Vi har fri vilje. Men det å kunne utøve fri vilje forutsetter korrekt og fullstendig og nøktern informasjon. Jeg ble hoppende glad, jeg, da jeg fikk forelagt meg akkurat dette. Da sluttet jeg på dagen (ok, det var noen krampetrekninger) med alt det tullet, og kunne endelig være sunn og frisk, og vedlikeholde normal vekt, helt uanstrengt. 

Anonymkode: 4fd5e...b8f

Nei ;) Jeg har ikke ett eneste sted sagt at jeg, eller noen jeg kjenner, tvinger seg til å spise mat de synes er avskyelig. Jeg har sagt at jeg spiser sunnre varianter selv om de usunne gjerne er bedre - jeg har ikke sagt at jeg finner de sunnere variantene motbydelig, og at jeg tvinger meg til å spise dem ;) Jeg spiser kun mat jeg synes er god. Selv om det er annen mat som er enda bedre, så velger jeg altså å spise mat som er er god i stedet for kjempegod, i hverdagen, for å ta vare på helsen. 

Du blander helt tydelig sammen det å spise mat som ikke er fullt så god som med å spise mat som er motbydelig. Og hvor i alle dager du får det fra at noen tvinger seg til å spise det, aner jeg ikke. Jeg tvinger mer ikke til noe som helst, jeg koser meg med maten min, selv om jeg har tatt et magrere valg. 

Anonymkode: 47323...ef5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan lett reddes inn med en slump kremfløte. Er egentlig enig i at H-melk er tingen, men laktosefri H-melk er så utrolig dyrt at jeg ikke gidder kjøpe noe annet enn ekstra lett hvis det kan reddes inn med fløte. Og i risgrøt går det myyye melk. :rolleyes:

Anonymkode: 4fc70...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid syns at risgrøt var kvalmende helt til jeg lagde det med vann. Melk og ris sammen er en uting uansett hva slags melk man bruker.

Anonymkode: 7976a...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2020 den 10.39, AnonymBruker skrev:

Men h-melk er da ikke usunt

Anonymkode: a579e...cfa

Den påstanden der er veldig bastant. Selvsagt kan h-melk også være usunt. Det kommer helt an på mengde. 

Men om folk vil lage grøt med skummeltmelk, må de jo få lov til det. Skjønner ikke denne motstanden for det! Man legger seg overkant mye opp i hva andre gjør, når man lar seg provosere, irritere og lage surmaga tråder som hvordan andre lager grøten sin. Selv liker jeg ikke risgrøt, men jeg hadde jo vært rimelig spesiell om jeg lot meg irritere og lage spyemoji over at folk foretrekker risgrøt fremfor rømmegrøt.

Anonymkode: b7e0c...094

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Den påstanden der er veldig bastant. Selvsagt kan h-melk også være usunt. Det kommer helt an på mengde. 

Men om folk vil lage grøt med skummeltmelk, må de jo få lov til det. Skjønner ikke denne motstanden for det! Man legger seg overkant mye opp i hva andre gjør, når man lar seg provosere, irritere og lage surmaga tråder som hvordan andre lager grøten sin. Selv liker jeg ikke risgrøt, men jeg hadde jo vært rimelig spesiell om jeg lot meg irritere og lage spyemoji over at folk foretrekker risgrøt fremfor rømmegrøt.

Anonymkode: b7e0c...094

Haha, nei det var da ikke bastant i det hele tatt! Jeg legger meg ikke opp i hva andre spiser og har forståelse for at noen ikke liker smaken av mat med høyere kaloriinnhold. 

Men uansett er det det totale kostholdet og energiinntaket som er sunt eller usunt. H-melk er ikke usunt om det gir glede, og det er balanse i kostholdet ellers. 

Anonymkode: a579e...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg rører ikke H-melk om det så er det eneste de har på butikken. Vi har aldri hatt det hjemme, jeg har aldri drukket det før og har ikke tenkt til å gjøre det heller. Lett/skummet funker til alt her, trenger jeg noe "sterkere" enn det kjøper jeg like gjerne fløte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøt er i bestefall kun egnet til barnemat, og avskyelig uansett hvilken melk den er laget på. 

Anonymkode: 6ac75...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2020 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Grøt er i bestefall kun egnet til barnemat, og avskyelig uansett hvilken melk den er laget på. 

Risengrynsgrøt er festmat ☺️

Anonymkode: 6f56e...74e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon: det finnes faktisk folk som lager risgrøt med havre-, soya- eller rismelk også.

Hilsen ei som bruker skummetmelk og synes grøten smaker akkurat likt som med helmelk.

Anonymkode: 5e941...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lager jeg grøt med laktoseredusert lettmelk, og synes den smaker like godt som vanlig grøt kokt på h melk. Melk er melk for meg.

Anonymkode: 5292c...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2020 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Dessverre.

Risengrynsgrøt er festmat ☺️

For noen, ja, for andre er det en veritabel festbrems ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2020 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det dem egentlig? 🤨 Det smaker avskyelig 🤮 De kunne jo like lage grøten med vann!

Skummetmelk og ekstra lettmelk er idiotiske konsepter uansett. De skulle aldri eksistert. 

Til matlaging, er det bare H-melk som fungerer!

"folk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Føsleguri
På 6.11.2020 den 1.12, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det dem egentlig? 🤨 Det smaker avskyelig 🤮 De kunne jo like lage grøten med vann!

Skummetmelk og ekstra lettmelk er idiotiske konsepter uansett. De skulle aldri eksistert. 

Til matlaging, er det bare H-melk som fungerer!

Jeg regner med at de liker og at de gjør det frivillig.

Selv om det sikkert høres utrolig ut er det ikke alle som har samme smak som deg.

Endret av Føsleguri
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helmelk er å foretrekke men har brukt lettmelk også.  Har ikke laget det på åresvis, det er så billig og lettvint å kjøpe Fjorland sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risengrynsgrøt er favorittretten min (sammen med potetball) og noe jeg lager titt og ofte. Lager som regel en stor kjele (3,5L melk og 5dl risgryn), som holder til 3-4 middager. Gjerne når jeg er på hytta alene, da kona ikke er like glad i det. Jeg lager den alltid på ekstra lett melk, da jeg synes det smaker bedre enn med H-melk og i tillegg gir færre kalorier. Vinn/vinn altså. Skulle gjerne brukt skummet, men synes den brenner seg litt for lett fast da. Jeg bruker alltid skikkelig Geisha grøtris (ikke noe hurtig-dritt) og koker den bortimot 1,5 timer etter at den har kokt opp. Nydelig! 

I midten bruker jeg Soft lettmargarin, igjen fordi det både smaker best og har færre kalorier. Det smaker bedre på grøt enn vanlig margarin, og langt bedre enn meierismør (som jeg ikke liker i det hele tatt og aldri bruker til noe). På toppen har jeg det siste året byttet fra brunt sukker til Sukrin gold. Det smaker omtrent likt, men alltid en fordel å slippe sukker. Koster på meg noen rosiner da, og store mengder kanel ;)

Hurtigvariantene og Fjordland sin smaker derimot ikke bra. Dritt vil jeg ikke si, men ikke noe jeg spiser frivillig. Ikke når jeg kan lage skikkelig god risengrynsgrøt bare ved å bruke litt ekstra tid. Trenger jo uansett ikke å passe på kjelen hele tiden, kan jobbe på PCen mens grøten koker. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2020 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Til informasjon: det finnes faktisk folk som lager risgrøt med havre-, soya- eller rismelk også.

Hilsen ei som bruker skummetmelk og synes grøten smaker akkurat likt som med helmelk.

Anonymkode: 5e941...88e

Å lage risgrøt på mandelmelk er faktisk utrolig godt!

Anonymkode: 4fc70...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette er nettopp hvorfor ingen av oss likte risengrynsgrøten som mor laget fra bunnen.. den var nok kokt på skummetmelk siden vanlig helmelk aldri kom inn dørene i huset vårt. Folk har ulike smakspreferanser, men jeg smaker i alle fall forskjell på mat som har en ekstra klunk med fett og mat som ikke har det 

Anonymkode: c34c7...cf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dette er nettopp hvorfor ingen av oss likte risengrynsgrøten som mor laget fra bunnen.. den var nok kokt på skummetmelk siden vanlig helmelk aldri kom inn dørene i huset vårt. Folk har ulike smakspreferanser, men jeg smaker i alle fall forskjell på mat som har en ekstra klunk med fett og mat som ikke har det 

Anonymkode: c34c7...cf1

Ja, det er helt klart forskjell på smakspreferanser mhp. fett. Selv skjærer jeg alltid vekk fettranda på f.eks ribbe eller koteletter da jeg ikke liker den. Foretrekker karbonadedeig fremfor kjøttdeig i tacoen og kan ikke fordra smeltet smør på mat. Bacon har jeg aldri vært noen stor fan av, ei heller fete oster som f.eks gräddost. Blir det for fett får jeg følelsen av at fettet klistrer seg til ganen, ikke behagelig. 

Ang. risengrynsgrøt vil jeg dog si at jeg synes smaksforskjellen er MYE større mellom "hurtig-grøt" som kokes på 15 minutter og ordentlig langtidskokt grøtris, enn mellom risengrynsgrøt laget på ekstra lett melk eller H-melk. 15-minutters grøten er knapt spiselig i det hele tatt, uansett hva den kokes på. 5-minutters grøtrisen tør jeg ikke nevne engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...