AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #1 Del Skrevet 6. november 2020 Hva feiler det dem egentlig? 🤨 Det smaker avskyelig 🤮 De kunne jo like lage grøten med vann! Skummetmelk og ekstra lettmelk er idiotiske konsepter uansett. De skulle aldri eksistert. Til matlaging, er det bare H-melk som fungerer! Anonymkode: 6f56e...74e 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Del Skrevet 6. november 2020 DE synes gjerne det smaker helt ok, og at smaken er god nok til at de ikke vil tilføye de ekstra kaloriene man får fra h-melk. Du bestemmer ikke hva andre skal like og ikke like vettu, du kan jo bare la være å spise grøten om du ikke liker den. Anonymkode: 47323...ef5 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Del Skrevet 6. november 2020 Poenget er at folk lager og spiser mat de selv synes er vond, med vilje. Men man må jo kose seg også, og mat er kos, og man trenger ekstra trøst når man har det leit. Og vips har man en kropp som "tviholder på fettet", eller tilsvarende formuleringer. Det er en taktikk som stammer fra barndommen. Alle barn forsøker seg med å gjøre ting så vanskelig som mulig, for å slippe unna. Men de som får en ordentlig oppdragelse, lærer at det ikke nytter å fuske. Anonymkode: 4fd5e...b8f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 6. november 2020 #4 Del Skrevet 6. november 2020 Godt vi er forskjellige 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #5 Del Skrevet 6. november 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva feiler det dem egentlig? 🤨 Det smaker avskyelig 🤮 De kunne jo like lage grøten med vann! Skummetmelk og ekstra lettmelk er idiotiske konsepter uansett. De skulle aldri eksistert. Til matlaging, er det bare H-melk som fungerer! Anonymkode: 6f56e...74e I india og pakistan så lager de risgrøt som heter kheer. Den er langkokt og smaker helt himmelsk kjølig. Beste desserten noensinne! Anonymkode: 154de...842 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #6 Del Skrevet 6. november 2020 Enig med deg! Anonymkode: c6353...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Del Skrevet 6. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at folk lager og spiser mat de selv synes er vond, med vilje. Men man må jo kose seg også, og mat er kos, og man trenger ekstra trøst når man har det leit. Og vips har man en kropp som "tviholder på fettet", eller tilsvarende formuleringer. Det er en taktikk som stammer fra barndommen. Alle barn forsøker seg med å gjøre ting så vanskelig som mulig, for å slippe unna. Men de som får en ordentlig oppdragelse, lærer at det ikke nytter å fuske. Anonymkode: 4fd5e...b8f Ja, og så? De velger det selv? Jeg velger helt selv å spise sunnere mat, selv om det betyr at jeg med vilje da velger vekk masse god mat. Fordi helsen er viktig for meg. Man skal ikke bruke mat som trøst, nei.. Ja, mat er kos, men det er ikke kos å være overvektig og syk. Jeg koser meg med god mat, men i hverdagen velger jeg sunne alternativer, så unner jeg meg usunn mat om lørdagskvelden. Om alternativer er ingen grøt eller grøt laget på lettmelk, så er det gjerne mange som velger grøt med lettmelk... Hvorfor blander du deg i hva andre velger å spise, da? Anonymkode: 47323...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Del Skrevet 6. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, og så? De velger det selv? Jeg velger helt selv å spise sunnere mat, selv om det betyr at jeg med vilje da velger vekk masse god mat. Fordi helsen er viktig for meg. Man skal ikke bruke mat som trøst, nei.. Ja, mat er kos, men det er ikke kos å være overvektig og syk. Jeg koser meg med god mat, men i hverdagen velger jeg sunne alternativer, så unner jeg meg usunn mat om lørdagskvelden. Om alternativer er ingen grøt eller grøt laget på lettmelk, så er det gjerne mange som velger grøt med lettmelk... Hvorfor blander du deg i hva andre velger å spise, da? Anonymkode: 47323...ef5 Men h-melk er da ikke usunt Anonymkode: a579e...cfa 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #9 Del Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, og så? De velger det selv? Jeg velger helt selv å spise sunnere mat, selv om det betyr at jeg med vilje da velger vekk masse god mat. Fordi helsen er viktig for meg. Ja, mat er kos, men det er ikke kos å være overvektig og syk. Jeg koser meg med god mat, men i hverdagen velger jeg sunne alternativer, så unner jeg meg usunn mat om lørdagskvelden. Om alternativer er ingen grøt eller grøt laget på lettmelk, så er det gjerne mange som velger grøt med lettmelk... Anonymkode: 47323...ef5 Dette er jo spiseforstyrret tankegang. Folk som har et sunt forhold til mat, deler ikke inn mat i sunn og usunn og tvinger seg til å spise mat de ikke liker, i et misforstått forsøk på å være sunne, mens de belønner å ha unngått noe, med det de har unngått. Det går helt fint å spise mat man liker, på en måte som er bra for helsa - og det er bra for helsa. Sitat Hvorfor blander du deg i hva andre velger å spise, da? Jeg vil at folk skal ha det bra, og ikke slite unødig. Men jeg ble nok aller mest provosert av din "vettu". Anonymkode: 4fd5e...b8f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #10 Del Skrevet 6. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men h-melk er da ikke usunt Anonymkode: a579e...cfa Det kommer an på hvem du spør. Fettet i melk er av den usunne typen. Og det er altså flere kalorier, og om man inntar for mye av det, blir man overvektig, og DET er usunt. Anonymkode: 47323...ef5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #11 Del Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo spiseforstyrret tankegang. Folk som har et sunt forhold til mat, deler ikke inn mat i sunn og usunn og tvinger seg til å spise mat de ikke liker, i et misforstått forsøk på å være sunne, mens de belønner å ha unngått noe, med det de har unngått. Det går helt fint å spise mat man liker, på en måte som er bra for helsa - og det er bra for helsa. Jeg vil at folk skal ha det bra, og ikke slite unødig. Men jeg ble nok aller mest provosert av din "vettu". Anonymkode: 4fd5e...b8f Tvinger de seg faktisk til å spise denne risgrøten? Virkelig? De synes den smaker jævlig og tvinger seg til å spise den? Eller er det bare det at den smaker ikke like godt som den laget med h-melk, men er bedre enn ingenting? Det er ikke spiseforstyrret å passe på vekten og helsen sin, ved å begrense inntak av kaloririke matvarer, og fett som er av den usunne sorten. For jo, folk som har et sunt forhold til mat, evner å se at det noen typer mat som inneholder sunt og usunt fett, og sunne og usunne deler, og at man da gjerne må begrense inntaket av de som inneholder ting som er usunne. Jeg vil også ha det bra, og jeg har det ikke bra om jeg er overvektig Så da velger jeg altså å ta ansvar for egen fysiske og mentale helse, og har drømmlett i stedet for seterrømme til laksemiddagen min, stekte poteter i stedet for pommes frites, osv. Så velger jeg helt selv når jeg synes det er verdt det å gå for full-kalori fett-som-tetter-blodårene versjonene. Anonymkode: 47323...ef5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Del Skrevet 6. november 2020 Hæ? Har vokst opp med at vi lager grøt av den melka vi har, som oftest er det ekstra lett melk. Synes den er god jeg? Aldri tenkt over dette. Anonymkode: ed124...bed 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Del Skrevet 6. november 2020 Jeg glemte å si at jeg synes det er urimelig å bli "beskyldt" for å blande meg borti hva andre velger å spise, når det er akkurat det matvareprodusenter gjør når de lager og promoterer matvarer med "helseeffekter", og det myndighetene og media gjør når de lager og sender ut skremselspropaganda, mens jeg faktisk oppfordrer til bruk av fri vilje! Sitat Tvinger de seg faktisk til å spise denne risgrøten? Virkelig? De synes den smaker jævlig og tvinger seg til å spise den? Eller er det bare det at den smaker ikke like godt som den laget med h-melk, men er bedre enn ingenting? Jepp, det er akkurat hva de gjør! For da har de en unnskyldning til å trøste, oj, jeg mener unne seg "noe godt" senere. Sitat Det er ikke spiseforstyrret å passe på vekten og helsen sin, ved å begrense inntak av kaloririke matvarer, og fett som er av den usunne sorten. For jo, folk som har et sunt forhold til mat, evner å se at det noen typer mat som inneholder sunt og usunt fett, og sunne og usunne deler, og at man da gjerne må begrense inntaket av de som inneholder ting som er usunne. Det er bra å passe på vekten sin, og for å gjøre det, må man begrense inntak av kalorier. Akkurat hvordan man gjør det, er opp til den enkelte. Det eneste fettet som er usunt, er transfett, og så mye fett at det går ut på bekostning av inntaket av andre essensielle næringsstoffer, eller ut over det totale behovet for kalorier. Sitat Jeg vil også ha det bra, og jeg har det ikke bra om jeg er overvektig Så da velger jeg altså å ta ansvar for egen fysiske og mentale helse, og har drømmlett i stedet for seterrømme til laksemiddagen min, stekte poteter i stedet for pommes frites, osv. Så velger jeg helt selv når jeg synes det er verdt det å gå for full-kalori fett-som-tetter-blodårene versjonene. Å herregud Anonymkode: 4fd5e...b8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. november 2020 #14 Del Skrevet 6. november 2020 Men hvorfor er det så viktig for deg hva andre gjør og ikke gjør? De fleste av oss tar stadig vekk valg hvor vi lar hva som er best for oss veie tyngre enn hva vi kanskje har mest lyst til - det kalles å være fornuftig, og blir stort sett ansett for å være en god ting. Noen tar ting til det ekstreme i alle retninger, men de fleste klarer å balansere det relativt bra. Å velge sunne løsninger til middag for så å unne seg en kake til kaffen er ikke å ha et usunt forhold til mat, det er å se helheten i det man spiser. For øvrig lager jeg grøt med lettmelk heller enn h-melk og kaker med melange i stedet for meierismør fordi det er det jeg er vant til og den smaken jeg er vokst opp med. Hva andre måtte mene smaker best er faktisk fullstendig irrelevant for hvordan jeg lager maten jeg selv skal spise. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #15 Del Skrevet 6. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg glemte å si at jeg synes det er urimelig å bli "beskyldt" for å blande meg borti hva andre velger å spise, når det er akkurat det matvareprodusenter gjør når de lager og promoterer matvarer med "helseeffekter", og det myndighetene og media gjør når de lager og sender ut skremselspropaganda, mens jeg faktisk oppfordrer til bruk av fri vilje! Jepp, det er akkurat hva de gjør! For da har de en unnskyldning til å trøste, oj, jeg mener unne seg "noe godt" senere. Det er bra å passe på vekten sin, og for å gjøre det, må man begrense inntak av kalorier. Akkurat hvordan man gjør det, er opp til den enkelte. Det eneste fettet som er usunt, er transfett, og så mye fett at det går ut på bekostning av inntaket av andre essensielle næringsstoffer, eller ut over det totale behovet for kalorier. Å herregud Anonymkode: 4fd5e...b8f Jeg synes det er spennende at du mener å vite at de faktisk tvinger i seg mat de synes smaker jævlig, fremfor å spise noe annet like "sunt/kaloriinnholdig" som smaker bedre. At de i stedet for å lage seg en sunn og god brødskive faktisk tvinger i seg noe de synes smaker jævlig. Jeg kjenner absolutt ingen som gjør noe sånt. Merkelig omgangskrets du har, om dette er noe du opplever i hverdagen. Anonymkode: 47323...ef5 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 6. november 2020 #16 Del Skrevet 6. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva feiler det dem egentlig? 🤨 Det smaker avskyelig 🤮 De kunne jo like lage grøten med vann! Skummetmelk og ekstra lettmelk er idiotiske konsepter uansett. De skulle aldri eksistert. Til matlaging, er det bare H-melk som fungerer! Anonymkode: 6f56e...74e Smaken er som baken : delt i to. Ikke alle syntes det smaker ille. Men å tro at risengrynsgrøt blir sunt om man bruker skummetmelk er et aldri så lite selvbedrag. Skal man være sunn så utgår selvsagt risengrynsgrøt. Varm ris og melk er veldig tungt fordøyelig, men kanskje noe lettere fordøyelig med skummetmelk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Del Skrevet 6. november 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men h-melk er da ikke usunt Anonymkode: a579e...cfa Summen av for mange kalorier i mat er usunt og da velger noen bort h-melk. Det må da være et personlig valg 😅 Anonymkode: 5b785...fc5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisenberg Skrevet 6. november 2020 #18 Del Skrevet 6. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva feiler det dem egentlig? 🤨 Det smaker avskyelig 🤮 Anonymkode: 6f56e...74e Jeg lurer mer på hva det feiler (voksne) mennesker som bruker spy-emoji om andres mat. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Del Skrevet 6. november 2020 Siden du mener det er innafor å skrive slikt om dem, må det vel være innafor at jeg spør hva som feiler folk som i det hele tatt spiser risgrøt!? For det smaker jo avskyelig, uansett hvilken type melk man bruker! Djeez, går folk virkelig rundt og bruker energi på å irritere seg over hvilke type ingredienser andre mennesker bruker i mat som de selv skal spise? Anonymkode: 8a8ed...40e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Del Skrevet 6. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er spennende at du mener å vite at de faktisk tvinger i seg mat de synes smaker jævlig, fremfor å spise noe annet like "sunt/kaloriinnholdig" som smaker bedre. At de i stedet for å lage seg en sunn og god brødskive faktisk tvinger i seg noe de synes smaker jævlig. Jeg kjenner absolutt ingen som gjør noe sånt. Merkelig omgangskrets du har, om dette er noe du opplever i hverdagen. Anonymkode: 47323...ef5 Heldigvis er det ikke mennesker jeg omgås i virkeligheten. Dette er hva folk på KG sier at de gjør - hver dag. Ja, du også Jeg må presisere at det bare er spiseforstyrrede tanker hvis man tror på skemselspropagandaen fordi man er redd. Det er kun hvis man vil at det skal være sant, at det blir spiseforstyrrelse. Vi har fri vilje. Men det å kunne utøve fri vilje forutsetter korrekt og fullstendig og nøktern informasjon. Jeg ble hoppende glad, jeg, da jeg fikk forelagt meg akkurat dette. Da sluttet jeg på dagen (ok, det var noen krampetrekninger) med alt det tullet, og kunne endelig være sunn og frisk, og vedlikeholde normal vekt, helt uanstrengt. Anonymkode: 4fd5e...b8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå