Gå til innhold

Hvordan oppfører du deg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lagt merke til at mennesker man aldri snakker med om andre ting enn for eksempel jobb, dagen etter ferien, ser ut til å nesten føle seg tvunget til å spørre om hvordan ferien har vært.

Siden man aldri snakker med disse mennesker om andre ting enn jobbrelatert elles, ser jeg ikke helt poenget med å plutselig skulle utveksle ferie-høflighetsfraser...For når man er ferdig med de 2-3 setningene hver, så er alt back 2 normal igjen, og fokuset er på jobben, og slik fortsetter det til neste gang man har hatt ferie.

Det er jo greit nok, jeg kan godt fortelle kort om hvor jeg var og hvordan været var, men jeg vet at det interesserer motparten like lite som vedkommendes ferie interesserer meg...

Men, spesielt så lurer jeg på: Hvordan oppfører dere dere i slike situasjoner, hvor mennesker du ikke har spesielt sans for (enten det er på jobb, på fest e.l som du ikke kjenner spesielt godt heller), begynner å spørre deg ut om privatlivet ditt ?

Svarer dere likevel i en høflig tone med et smil, eller svarer dere kort og mer avvisende som for å signalisere at dette vel ikke var helt spørsmål dere hadde ønsket dere fra denne personen ?

Og like interessant: Om dere svarer på disse spørsmålene selv om dere ikke ser relevansen eller egentlig ikke ønsker en samtale med vedkommende, spør dere tilbake, kun av høflighet eller tar dere "sjansen" på å bli oppfattet som sær/sur/arrogant osv.. ?

Jeg har lagt merke til at mange er lei av mennesker som ikke stiller spørsmål tilbake når de selv stiller spørsmål til andre.

Kanskje det rett og slett er fordi motparten egentlig ikke var spesielt interessert i en samtale ?

Eller sier dere rett ut at dere ikke ønsker å snakke med vedkommende... ?

Endret av Darcy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir kanskje litt kort og med et kjapt smil mens jeg ser litt ut i luften/later som om jeg er opptatt etc. Har ingen problemer med å tydelig vise at "du, dette gidder jeg faktisk ikke ta med eg" selv om jeg nødig SIER det sånn helt direkte (men med en øl eller ti innabords er heller ikke det noe problem).

Skrevet

Jeg snakker ikke bare jobb med noen på jobben, jeg. Skravla går om alt mulig, så for meg er det naturlig å snakke med kolleger, kunder og naboen om ferie.

Kanskje jeg egentlig er fryktelig irriterende?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Svarer og spør tilbake. Har ikke noe imot å småsbakke med folk jeg ikke kjenner.

Skrevet
Jeg snakker ikke bare jobb med noen på jobben, jeg. Skravla går om alt mulig, så for meg er det naturlig å snakke med kolleger, kunder og naboen om ferie.

Kanskje jeg egentlig er fryktelig irriterende?

Kanskje :ler: Ikke vet jeg.

Eller så har du et lite og tett arbeidsmiljø ?

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hva du mener; med at man blir usikre på hva i alle dager man skal gjøre for noe. Selv har jeg ikke vært på ferie enda (men gleder meg til jeg skal ;)) og er blant de som spør personer man knapt nok snakker med ellers om hvordan ferien har vært.

Deretter blir det enten en pinlig stillhet; ellers begynner jeg å snakke om alt mulig annet som ikke eer interessant. Pleier å spørre tilbake også, i og med at det blir sett på som vanlig folkeskikk. Mulig jeg har misforstått da, og at det egentlig bare er noe man innbiller seg. Bare innrøm det; noen ganger er det da litt deilig å være sær og arrogant og! :ler:

Skrevet (endret)

Hm. Har aldri tenkt over at et uskyldig feriespørsmål skal bli sett på slik. Så ja, jeg spør, og ja jeg svarer. Men ikke i 5-minutter.

Spurte en som jobber over gangen om hun hadde hatt fin ferie. har jo vært borte i 3 uker. "Nja" var svaret jeg fikk, og så gikk hun. Da følte jeg meg skikkelig dum.

Endret av Melk
Gjest Bellatrix
Skrevet
Hm. Har aldri tenkt over at et uskyldig feriespørsmål skal bli sett på slik. Så ja, jeg spør, og ja jeg svarer. Men ikke i 5-minutter.

Spurte en som jobber over gangen om hun hadde hatt fin ferie. har jo vært borte i 3 uker. "Nja" var svaret jeg fikk, og så gikk hun. Da følte jeg meg skikkelig dum.

Ja, man kan gi et svar trenger ikke nødvendigvis være lang utgeiing. Vet om en som blir sinna hvis man spør om hvordan hun har det eller hvordan feien har vært. Ikke særlig koselig å møte henne for å si det sånn. Det er jo normalt å hilse og spørre om løst og fast om man ikke har sett hverandre på lenge. Man trenger da ikke gå i detaljer for å være litt høflig.

Skrevet

Folk er rare, spør du meg! Det må da være lov å "smalltalke" litt om ferie, vær og vind? Jeg har ikke engang kommet på at det er noen som kan reagere på et slikt spørsmål en gang! For meg er det naturlig å være hyggelig og imøtekommende mot alle, ren folkeskikk spør du meg.

Skrevet (endret)

Men hva med mennesker dere ikke liker, svarer dere like villig vekk på spørsmål som måtte oppstå ? Og spør like herlig tilbake, kun for å være høflig ?

Fokuset ble kaskje litt for mye på jobben i innlegget mitt, det er egentlig like aktuelt andre steder også, med fokus på spørsmål om private ting, man får fra personer man ikke har sans for i det hele tatt.

Endret av Darcy
Gjest Bellatrix
Skrevet

Svar kort og enkelt. Ikke verre enn som så.

Skrevet (endret)
Svar kort og enkelt. Ikke verre enn som så.

Vel...Det kommer litt an på om vedkommende som spør deg ut eier sosiale antenner eller ei....Men dèt er en annen diskusjon ;)

Spørsmålene gjaldt ikke min egen situasjon, den var på helt generelt grunnlag.

Selv så svarer jeg kort, spør tilbake i de tilfellene jeg selv føler for det, men føler jeg overhodet ikke for å kommunisere med vedkommende av ulike grunner, spør jeg ikke tilbake kun for å være høflig.

Jeg har fått med meg i andre tråder her inne at enkelte anser det å ikke spørre tilbake for å være fryktelig arrogant, så da ble jeg litt nysgjerrig på hvordan folket har for vane å oppføre seg.

Endret av Darcy
Gjest Gulltopp
Skrevet

Upersonlig smalltalk går som regel greit, det klarer jeg fint å henge med på selv om jeg ikke er så begeistret for den som spør. Jeg liker det ikke, men det er sjelden noe problem å være høflig og jatte med. Men hvis det kommer mer personlige spørsmål, blir jeg fort avvisende.

Skrevet
Men hva med mennesker dere ikke liker, svarer dere like villig vekk på spørsmål som måtte oppstå ? Og spør like herlig tilbake, kun for å være høflig ?

Fokuset ble kaskje litt for mye på jobben i innlegget mitt, det er egentlig like aktuelt andre steder også, med fokus på spørsmål om private ting, man får fra personer man ikke har sans for i det hele tatt.

Hvis det er snakk om folk jeg ikke liker, og som ikke har antenner, hender det faktisk at jeg avbryter samtalen, lar være å svare e.l., altså nokså uhøflige og avvisende gester. Så har jeg da også fått høre at jeg kan virke avvisende og arrogant - ovenfor folk jeg ikke vil ha noe med å gjøre. Men selvsagt bør man prøve å holde en hyggelig tone med folk, særlig om man jobber sammen med dem eller på andre måter "må" omgås. I slike tilfelle, hvor folk spør mer en jeg ønsker å svare, men jeg likevel ønsker å bevare god tone, hender det vel jeg svarer kort og kanskje ikke helt ærlig på spørsmålene (ikke alle har noe med om man er "helt" singel eller har en pulevenn, om man mistet bestemor i ferien, hadde diare, var blakk osv).

Men stort sett har jeg ingen sperre mot å snakke litt om privatlivet mitt verken til kolleger eller andre bekjentskaper, og jeg pLEIER å være ærlig og åpen...

Skrevet

Veldig enig med gjest over her. Mamma har en venninne som er vanvittig irriterende, som graver og spør (hun presterte å gjøre dette blant annet rett etter et brudd med en jeg var veldig glad i), så når hun setter i gang kan jeg være ganske tilkneppet. Tror jeg ellers sees på som ganske åpen

Skrevet

Jeg hadde en frisør en gang som spurte meg om alt mulig fra jobben min til privatlivet mitt, spurte hva jeg gjør på i fritiden og helgene osv osv osv - hun spurte om alt mulig! uansett om jeg snakka bort det, og ikke ga noen skikkelige svar, og selv om jeg prøvde å få henne til å snakke om hår i stedet, så fortsatte hun å spørre og grave. Det ble skikkelig slitsomt, så der går jeg ikke lengre. Jeg vet ikke om alle andre, men jeg går iallefall ikke til frisøren for å legge ut om privatlivet mitt. Der vil jeg bare slappe av og haet par timer i ro. Har en annen frisør idag. Men mange frisører er fæle på å mase og grave om alt mulig.

Skrevet

Det var meg over (vissteikke at jeg var utlogget) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...