AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Har fagbrev fra verftsindustrien og har likt meg veldig godt der. På verftet fant jeg ut at jeg elsker hardt fysisk arbeid, å gå i kjeledress, se ut som en skorsteinsfeier i ansiktet, og arbeide på dekk i orkan. Et stor pluss er også at den daglige trimmen får man faktisk gjennomført i løpet av arbeidsdagen fordi det kan være så hardt, og uansett hva så slipper man ikke unna med under 20 000 steg per dag. Det er også noe helt eget med å jobbe ute i fire grader og kraftig nedbør en hel dag, for så å gå i garderoben og ta seg en varm dusj når man kommer hjem, og bare ta det helt med ro. Etter en sånn dag på jobb sitter man igjen med skikkelig god selvfølelse. Den største ulempen, som også var den største grunnen til at jeg begynte å studere, er lønna. 215 kr i timen er liksom ikke det helt store. Nå er jeg snart ferdigutdannet maskiningeniør og liker det forsåvidt greit, men trives ikke like godt med å sitte stille hele dagen med termodynamikk og styrkeberegninger. Jo nærmere jeg kommer å fullføre studiet jeg går på, jo mer tenker jeg på dette. Håpet er jo å finne en jobb hvor jeg kan kombinere utdannelsen med noe kontorjobb i tillegg til maskinrelatert arbeid på gulvet, med bedre lønn enn bare fagarbeiderlønna. Hvis det skulle vise seg at det ikke går, føler jeg at jeg er litt på bar bakke. Skal jeg gå tilbake på gulvet hvor jeg trives godt, men med høyst middelmådig lønn, eller skal jeg bare satse på at kontorlivet er fremtiden for meg, men med fare for å ikke trives særlig godt og å kjenne på savnet av å ha en fysisk hard jobb? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 338e3...700
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #2 Skrevet 6. november 2020 Har ikke erfaring med fysisk hardt arbeid, men med butikk og den slags vs. sitte på rumpa og se på skjermen 100 % av tiden. Jeg trives ikke veldig godt med det siste, jeg trenger muligheten for variasjon, noe bevegelse og iallefall møte mennesker. Blir veldig sliten. Det kan hende at du skal lytte til deg selv. Kan du finne en mellomting? Anonymkode: 71e93...11f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #3 Skrevet 6. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke erfaring med fysisk hardt arbeid, men med butikk og den slags vs. sitte på rumpa og se på skjermen 100 % av tiden. Jeg trives ikke veldig godt med det siste, jeg trenger muligheten for variasjon, noe bevegelse og iallefall møte mennesker. Blir veldig sliten. Det kan hende at du skal lytte til deg selv. Kan du finne en mellomting? Anonymkode: 71e93...11f Håper på å finne en mellomting, for det hadde absolutt vært det mest ideelle. Jeg er akkurat som deg, sliter med å sitte på rumpa dag ut og dag inn, noe jeg har kjent på helt siden jeg begynte på studiene. Blir forferdelig stiv i skuldrene, korsryggen og hoftene også av det. Ser for meg at det sosiale miljøet på kontor ikke er like fritt og uhøytidelig som jeg er vant til heller, selv om det helt sikkert er greit nok. Synes det er veldig vanskelig, og bør snart begynne å se meg litt rundt etter aktuelle jobber og bedrifter. Anonymkode: 338e3...700
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #4 Skrevet 7. november 2020 Jeg har prøvd begge deler, jobber ute i byggebransjen. Så havnet jeg på kontor i samme bransje, prøvd det i flere perioder. Konklusjon: Beste er å være på "gulvet". Å jobbe utendørs fysisk er beste jeg vet, du må også bruke hodet når du bygger. Nok av utfordringer mentalt og fysisk. Lederstillinger/ansvarstillinger må du holde deg laaangt unna. Samme gjelder alle verv. Anonymkode: ce329...9d7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #5 Skrevet 7. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd begge deler, jobber ute i byggebransjen. Så havnet jeg på kontor i samme bransje, prøvd det i flere perioder. Konklusjon: Beste er å være på "gulvet". Å jobbe utendørs fysisk er beste jeg vet, du må også bruke hodet når du bygger. Nok av utfordringer mentalt og fysisk. Lederstillinger/ansvarstillinger må du holde deg laaangt unna. Samme gjelder alle verv. Anonymkode: ce329...9d7 Vil du fortelle litt mer om tiden på kontor? Og hvorfor mener du man bør holde seg langt unna lederstillinger og lignende? Anonymkode: 338e3...700
Energi-jenta Skrevet 7. november 2020 #6 Skrevet 7. november 2020 Det kommer nok litt an på personligheten din og livssituasjonen din. Har du noen barn nå? Kanskje ønskene dine endrer seg etter du får barn? Jeg er selv utdannet maskiningeniør. Jobbet offshore i fire år. I sol, regn og vind. Mye vind. De første to-tre årene likte jeg det. Det fjerde og siste året begynte jeg å bli lei, samtidig som jeg ble klar for å stifte familie. Fikk akkurat ordnet meg landkontrakt rett før jeg ble gravid med førstemann. Er kjempe glad for jobben jeg har nå, og kunne ikke tenkt meg å hatt den andre fysiske offshore -jobben kombinert med familielivet. Livet er koselig, travelt og slitsom med små barn. Da går det dårlig å bruke all energien på jobb. Nå trives jeg også i kontorjobben min med kaffekoppen (som jeg får drikket i fred) på jobb.
Gjest Skrevet 7. november 2020 #7 Skrevet 7. november 2020 Skjønner dere nå hvorfor kontorjobben betaler bedre enn jobben "på gulvet"?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #8 Skrevet 8. november 2020 Jeg tror det kommer an på hvilke stilling du får, du kan sikkert finne en stilling som gir muligheter til å jobbe mer på "gulvet" enn på kontor, og likevel tjene bra. Så du bør heller følge med på jobbannonser når du blir ferdig Anonymkode: 7781b...4eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå