AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Jeg er gravid og har en kronisk sykdom som går på at jeg har mye smerter i kroppen. Jeg lurer på om noen vet om jeg kan ha krav på svangerskapspenger i graviditeten istedetfor å sykemelde meg? Jeg har såpass store smerter at jeg klarer ikke være i jobb lengre. Legen har lett for å gi sykemelding men jeg lurer på om det beste kan være å søke svangerskapspenger da jeg vet at jeg ikke kommer meg ut i jobb igjen før fødsel? Anonymkode: 69a83...686
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Det rette her er å få sykemelding. Svangerskapspenger er for friske gravide som ikke kan stå i jobb pga risikoer for barnet. F.eks utagering/vold, at man utsettes for kjemiske midler osv. Anonymkode: 59bce...d30 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Svangerskapspenger skal brukes der jobben utgjør en fare for forstret. Sykmelding brukes der mor er for syk til å jobbe. Ved svangerskapspenger skal arbeidsplassen i tillegg redegjøre for om de kan tilrettelegge slik du kan bli i jobben. Dette viser jo at svangerskapspenger skal ytes til friske gravide hvor arbeidsplassen ikke har mulighet til å omplassere midlertidig. Anonymkode: 29584...575 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Men nå har det seg slik at graviditeten gjør at den kroniske sykdommen forverres. Og jeg har hørt at man burde heller søke svangerskapspenger enn å bruke opp sykepengene i tilfelle man blir syk i foreldrepermisjonen. Anonymkode: 69a83...686
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå har det seg slik at graviditeten gjør at den kroniske sykdommen forverres. Og jeg har hørt at man burde heller søke svangerskapspenger enn å bruke opp sykepengene i tilfelle man blir syk i foreldrepermisjonen. Anonymkode: 69a83...686 Men dette er jo ikke noe man fritt kan velge.. Du må fylle vilkår.. Om du er syk og uansett ikke kan gå på jobb er det sykepenger det er aktuelt å søke på.. Svangerskapspenger er for FRISKE gravide der jobben er farlig for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge... Du sier det jo selv - du er kronisk SYK og da er det sykepenger som gjelder - uavhengig av om forverringen skyldes graviditet eller ei.. Anonymkode: a08f0...fd6 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå har det seg slik at graviditeten gjør at den kroniske sykdommen forverres. Og jeg har hørt at man burde heller søke svangerskapspenger enn å bruke opp sykepengene i tilfelle man blir syk i foreldrepermisjonen. Anonymkode: 69a83...686 Man kan ikke velge svangerskapspenger fordi det passer en selv bedre. Er man syk skal man sykemeldes. Er man frisk, men ikke kan jobbe fordi arbeidet utgjør en risiko for fosteret, da søker man svangerskapspenger. Anonymkode: 59bce...d30 9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Hvis graviditeten gjør en syk så er sykemelding riktig. Anonymkode: f85f9...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 Saken er den at jeg fint klarer å være i jobb uten å være gravid, men svangerskapet gjør kroppen dårligere. Anonymkode: 69a83...686
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Saken er den at jeg fint klarer å være i jobb uten å være gravid, men svangerskapet gjør kroppen dårligere. Anonymkode: 69a83...686 Jeg kastet opp og var syk i svangerskapet, frisk til vanlig. Derfor ble sykemelding riktig. I hvilke tilfeller mener du det er riktig med sykemelding i svangerskapet da? Anonymkode: f85f9...a1a 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Saken er den at jeg fint klarer å være i jobb uten å være gravid, men svangerskapet gjør kroppen dårligere. Anonymkode: 69a83...686 Det hjelper ikke. Da er det du som er syk. Igjen; svangerskapspenger er for friske gravide som ikke kan stå i jobb pga risiko for fosteret. Anonymkode: 59bce...d30 8
Jif Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Saken er den at jeg fint klarer å være i jobb uten å være gravid, men svangerskapet gjør kroppen dårligere. Anonymkode: 69a83...686 Saken er at du ikke har rett til svangerskapspenger. Sykepenger er rett ytelse. 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er den at jeg fint klarer å være i jobb uten å være gravid, men svangerskapet gjør kroppen dårligere. Anonymkode: 69a83...686 Men fosteret blir ikke utsatt for fare, dermed er sykmelding riktig. fare for foster: svangerskapspenger ubehagelig for mor: sykemelding jeg klarer også være i jobb når jeg ikke er gravid. Nå er jeg ekstremt kvalm pga graviditet og klarer ikke jobbe, dermed sykmeldt siden det går på sykdom hos mor, ikke foster. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg lett kunne jobbe :) Anonymkode: e23c5...f66 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 https://familie.nav.no/om-svangerskapspenger Anonymkode: 59bce...d30
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 Jo, for den kroniske sykdomen kan gjøre at livmor avstøter seg fosteret hvis det blir for tungt. Så det er infare for barnet Tror dere må være forsiktig med å uttale dere før dere vet. Anonymkode: 69a83...686 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, for den kroniske sykdomen kan gjøre at livmor avstøter seg fosteret hvis det blir for tungt. Så det er infare for barnet Tror dere må være forsiktig med å uttale dere før dere vet. Anonymkode: 69a83...686 Hvis du er så sikker på det så søk svangerskapspenger da? Anonymkode: f85f9...a1a 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, for den kroniske sykdomen kan gjøre at livmor avstøter seg fosteret hvis det blir for tungt. Så det er infare for barnet Tror dere må være forsiktig med å uttale dere før dere vet. Anonymkode: 69a83...686 Hvorfor spør du her hvis du er så sikker selv? Du får søke på det grunnlaget og se da. Om sykdommen din er til fare for fosteret, hva har det med jobben din å gjøre? For det er det du jobber med som avgjør om du får svangerskapspenger. Og forresten. Har selv kronisk sykdom og 2 svangerskap bak meg. I det første var jeg delvis sykemeldt og i det andre hadde jeg svangerskapspenger. Så har vært borti dette.. Anonymkode: 59bce...d30 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, for den kroniske sykdomen kan gjøre at livmor avstøter seg fosteret hvis det blir for tungt. Så det er infare for barnet Tror dere må være forsiktig med å uttale dere før dere vet. Anonymkode: 69a83...686 Vel, hvis du mener at dette er viktige opplysninger bør du jo få med det i første innlegg. Ingen her kan svare på annet grunnlag enn de opplysningene du gir. Da er det bare dårlig gjort å antyde at folk bare skal vite at sykdommen din utgjør en fare for fosteret. Men svaret forblir det samme. Om det er sykdom som er problemet er det sykemelding som er rett. Om jobben er problemet kan du ha rett på svangerskapspenger. Anonymkode: 944fe...1ba 9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 Nå ble jeg litt nyskjerrig på hvilken sykdom det er? Jeg er helsepersonell selv. Jeg fikk svangerskapspenger fordi jeg tidligere fikk et svært prematurt barn som vi mistet grunnet livmorhalssvikt. Dette gjorde at jeg ble operert og ble anbefalt mye hvile. En type hvile med mye beina hevet. Noe jobben ikke kunne tilrettelegge for. Jeg var fysisk ellers i fin form, men pga fare for babyen kunne jeg ikke jobbe. Når søknaden ble skrevet var jordmor/lege veldig tydelig på at det må være helt tydelig og klart at mor i utgangspunktet er frisk men det er fare for barnets liv og/eller helse. Alt annet er sykepenger. Anonymkode: 6eadc...d06 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå har det seg slik at graviditeten gjør at den kroniske sykdommen forverres. Og jeg har hørt at man burde heller søke svangerskapspenger enn å bruke opp sykepengene i tilfelle man blir syk i foreldrepermisjonen. Anonymkode: 69a83...686 Du er syk og derfor har du ikke krav på svangerskapspenger. Det er ikke snakk om å «velge» her for det kan du ikke gjøre. Anonymkode: c03d6...281 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Saken er den at jeg fint klarer å være i jobb uten å være gravid, men svangerskapet gjør kroppen dårligere. Anonymkode: 69a83...686 Du er fortsatt SYK. Anonymkode: c03d6...281 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå