AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Bestevennen min gjennom 8 år blir skikkelig sur og furten når jeg sier at jeg feks vil begynne å studere neste år, og ta opp 3 fag i år for å få bedre i snitt slik at jeg kommer inn på noe. Så ler han av meg og sier at jeg må slutte å leve i fantasiland og tenke realistisk, og spør om hva i alle dager jeg skal begynne å studere. Vi er begge 24 år og aldri hatt noe utdanning, han jobber på shell som nattevakt og jeg er servitør, men jeg er lei av å leve sånn og vil begynne med utdanning og ta livet på alvor. For meg virker det som at han blir sur fordi jeg går fremover i livet og ikke han, derfor gir han meg dårlig samvittighet og selvtillit ved å si sånt. Han er sånn ofte, eller ikke så ofte, men ofte nok til at jeg reagerer. Jeg tror ikke vennskapet vårt er så sunt, og vil egentlig ta avstand fordi vi begge er på en måte en hindrer for hverandre. Han vil at jeg skal leve som han, og blir nærmest sur om jeg får meg andre venner eller gjør noe bra. Han sier at han er den eneste vennen jeg har og at alle andre ikke kan bli like god venn med meg som han. Jeg er så lei. Men så vanskelig å gjøre det «slutt» fordi vi snakker sammen hver eneste dag og han endrer seg heller ikke dersom jeg sier ifra. Anonymkode: 4131e...527
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Helt normalt for folk uten empati. De kan aldri føle noe glede på andres vegne, så hvis andre har det bra, blir de misunnelige og føler seg kjipe. Og motsatt, hvis noen har det dårlig, så føler de seg bra. Andre fortjener å ha det vondt i følge dem, for det har de hatt også, og nå er det deres tur til å være den som sårer andre. Anonymkode: 6bbfd...11d 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Så de er gladelig et hinder for andre dersom de kan hindre andre i å ha det bra. Og du må forvente at personen er sånn, og ikke som alle andre som har empati. Det er helt motsatt, og de ønsker ikke å lære noe annet. Og hvis du ikke ønsker å forvente dette i en bestevenn, så må du velge deg en bestevenn som har empati. Anonymkode: 6bbfd...11d 3
Ginny Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Vennskap skal være en positiv, gjensidig greie. Det virker som om han prøver å holde deg på samme nivå som han selv er på, og er kanskje redd for at du skal få nye venner når du studerer. Han er vel redd for å miste deg, men klarer ikke å få det fram på en annen måte enn å dra deg ned og vekk fra alle dine planer om å forlate. Flott at du prøver å få til noe bra for deg selv, du får prøve å dra ham med deg, og hvis det ikke funker og han bare drar deg ned så ville jeg droppa hele fyren. 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Han er da ikke en venn for deg! Han skal da støtte deg. Du prøver å komme deg videre i livet. Det burde han applaudere. Jeg applauderer deg! 👏👏 Stå på! Du klarer dette 😁 Anonymkode: 9a112...fe2 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 Han har dårlig selvbilde og prøver å få deg på hans nivå.. Anonymkode: 84087...737 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Bestevennen min gjennom 8 år blir skikkelig sur og furten når jeg sier at jeg feks vil begynne å studere neste år, og ta opp 3 fag i år for å få bedre i snitt slik at jeg kommer inn på noe. Så ler han av meg og sier at jeg må slutte å leve i fantasiland og tenke realistisk, og spør om hva i alle dager jeg skal begynne å studere. Vi er begge 24 år og aldri hatt noe utdanning, han jobber på shell som nattevakt og jeg er servitør, men jeg er lei av å leve sånn og vil begynne med utdanning og ta livet på alvor. For meg virker det som at han blir sur fordi jeg går fremover i livet og ikke han, derfor gir han meg dårlig samvittighet og selvtillit ved å si sånt. Han er sånn ofte, eller ikke så ofte, men ofte nok til at jeg reagerer. Jeg tror ikke vennskapet vårt er så sunt, og vil egentlig ta avstand fordi vi begge er på en måte en hindrer for hverandre. Han vil at jeg skal leve som han, og blir nærmest sur om jeg får meg andre venner eller gjør noe bra. Han sier at han er den eneste vennen jeg har og at alle andre ikke kan bli like god venn med meg som han. Jeg er så lei. Men så vanskelig å gjøre det «slutt» fordi vi snakker sammen hver eneste dag og han endrer seg heller ikke dersom jeg sier ifra. Anonymkode: 4131e...527 Dropp han. Han kommer til å gjøre alt for at du skal ha skylds følelser å dårlig samvittighet for at du har gått videre og fremover i livet ditt. Det er ikke din feil at han har grodd seg fast. Ikke er det din oppgave og få han løs derfra heller. Så sett i gang med dine mål og nyt det🙂 Anonymkode: 9c275...bef 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #8 Skrevet 6. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han har dårlig selvbilde og prøver å få deg på hans nivå.. Anonymkode: 84087...737 Ikke på hans nivå, UNDER hans nivå! Slik at man havner laaaangt undergjennomsnittet. Og å tro at det finnes noe bedre menn der ute er bare en illusjon. Ganske stor forskjell der, spesielt hvis hun hadde et godt selvbilde da de møttes. Anonymkode: 6bbfd...11d 1
heavyheart Skrevet 6. november 2020 #9 Skrevet 6. november 2020 Han føler sikkert som en trussel at du ønsker å utvikle deg. Redd for å miste deg/dere vokser fra hverandre, samt mindreverdighetskompleks ved at han blir værende på shell. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #10 Skrevet 6. november 2020 Er han kjekk Anonymkode: 7bffd...9c9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #11 Skrevet 6. november 2020 6 timer siden, heavyheart skrev: Han føler sikkert som en trussel at du ønsker å utvikle deg. Redd for å miste deg/dere vokser fra hverandre, samt mindreverdighetskompleks ved at han blir værende på shell. Ja det er akkurat det. Han liker å snakke ned på alt og alle fordi han ser på folk som trussel på en måte. Han liker ikke at de han kjenner skal gjøre det bedre enn han fordi han er så ulykkelig med livet. Sover dagen lang, spiser bort alle pengene sine (han er utrolig overvektig) og har ingen fremtidsplaner. Anonymkode: 4131e...527
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #12 Skrevet 6. november 2020 Du kommer nok til å få nye venner når du begynner å studere som har mer like ambisjoner som deg selv. Noen må man dessverre vokse fra om man skal bli den personen man ønsker å bli. Anonymkode: 5f168...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kommer nok til å få nye venner når du begynner å studere som har mer like ambisjoner som deg selv. Noen må man dessverre vokse fra om man skal bli den personen man ønsker å bli. Anonymkode: 5f168...4b9 Ja det har jeg også tenkt veldig mye på. At jeg ikke kan fortsette å være venn med han selv om vi er som «sjelevenner», men det har bare utviklet seg utrolig negativt de siste årene, så jeg merker at jeg nesten må kutte han ut dersom jeg vil nå målene mine. Jeg er en sånn person som blir utrolig påvirket av de jeg er sammen med, og det hjelper ikke at han er som han er og tråkker litt ned på meg Anonymkode: 4131e...527 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja det har jeg også tenkt veldig mye på. At jeg ikke kan fortsette å være venn med han selv om vi er som «sjelevenner», men det har bare utviklet seg utrolig negativt de siste årene, så jeg merker at jeg nesten må kutte han ut dersom jeg vil nå målene mine. Jeg er en sånn person som blir utrolig påvirket av de jeg er sammen med, og det hjelper ikke at han er som han er og tråkker litt ned på meg Anonymkode: 4131e...527 Ja, eller kanskje det i hvertfall må ta en pause. Hvem vet om han selv også kommer til å forandre seg om noen år. Men viktig at du hvertfall står på ditt og gjør akkurat hva du vil og ikke lar noen stoppe deg. Jeg har ikke så mye kontakt med gamle venner selv, det er ikke fordi jeg ikke liker dem, men har etter hvem mye mindre til felles ettersom vi driver med helt forskjellige ting. Anonymkode: 5f168...4b9 1
PM75 Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 Det er viktig å ha en jobb du trives med, for vi tilbringer mange timer av livet vårt på jobb. Så flott at du vil ta tak i dette og tenker på fremtiden din! Ønsker deg masse lykke til! 2
youcancallmejune Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 Det er en del av de som selv er misfornøyde med tilværelsen som misliker at venner som har vært på deres nivå kommer seg opp et hakk på stigen. De finner nok trøst i at de i alle fall ikke er alene om å stå på stedet hvil, og så føler de seg sviktet når vennene tar tak og setter i gang. Han skulle nok egentlig ønske at det var han som var tøff nok til å gå i gang med studier, men for mange er det lettere å rakke ned på andres valg enn det er å forandre seg. Kanskje du skal oppmuntre ham til å gjøre det samme som deg? Det kan i alle fall ikke skade å så en tanke om at han også kan klare det.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2020 #17 Skrevet 8. november 2020 Han står på stedet hvil, og ser det som en trussel at du vil framover og videre. Han er livredd for å miste deg. Han er livredd du skal få nye venner på studiet og se på han som mindre enn deg selv. Han vil eie deg. han har empati, men han er sjalu. Anonymkode: cbffe...7d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå