Gå til innhold

Kredittkort avvist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle bare handle på matbutikken, har disponibelt på kredittkortet, likevel ble det avvist. Teknisk feil? Skjedd før?

Anonymkode: 8868e...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har skjedd meg få ganger. Sist for få dager siden da jeg skulle kjøpe en kebab. Tipper stedet ikke har avtale om bruk av kredittkort på bankterminalen.

Anonymkode: 26f9d...6da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle butikker fra de 3 store godtar kredittkort. Står på nettsidene deres. Har fungert for meg på de mest avsidesliggende kebabsjapper også. Tror ikke f.eks. en Bunnpris-butikk kan godta det, men ikke en annen. Er felles systemløsninger hos de største i dagligvaren.

Endret av Carefree
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være de ikke aksepterer kredittkortet men det kan være at kortet er sperret for bruk. Dette kan typisk skje om du har et ubetalt krav. Det kan også være at terminalen ikke får hentet informasjon fra kredittkortet og dermed blir det avvist. Når jeg jobbet i butikk så hendte det at man måtte prøve to ganger før det gikk igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger alltid alle regninger til trekk på forfallsdato og har opplevd at kredittkortet da sperres hvis forfallsdato på regningen på kortet havner på en helgedag. Da sperres kortet tydeligvis automatisk på forfallsdato og åpnes ikke igjen før etter at betalingen er gått gjennom når bankkjøringene er i gang igjen på mandag.

Anonymkode: 5fb75...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger alltid alle regninger til trekk på forfallsdato og har opplevd at kredittkortet da sperres hvis forfallsdato på regningen på kortet havner på en helgedag. Da sperres kortet tydeligvis automatisk på forfallsdato og åpnes ikke igjen før etter at betalingen er gått gjennom når bankkjøringene er i gang igjen på mandag.

Hva slags kredittkort er det som sperrer allerede på forfallsdato? Man har da som regel en fjorten dagers betalingsfrist på purringen, før tiltak er vanlig å iverksette? 

Har jobbet med kredittkort selv i noen år, og vi sperret aldri før to-tre dager (pga postgangen) etter at purringen var sendt ut. Vi ville at kunden skulle ha purringen i postkassen/i hende før sperringen skjedde.

Anonymkode: 8059f...9c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det nye Trumf Visa-kortet dette gjelder? For der var det litt problemer med aktivering, og da måtte jeg ringe inn til kundeservice å få det åpnet.

Det kan være mange grunner til at et kredittkort ikke fungerer:
- Det er sperret av innløser / de som er ansvarlig for kredittkortet
- Ikke dekning på kortet
- Terminalen ikke har innløseravtaler aktivert. Dette kan også gjelde de store kjedene, spesielt hvis de f.eks nylig byttet konto på brukersted og hvor kredittkortavtaler ikke er aktivert, brukerstedet har fått ny bax grunnet endring av orgnr som igjen gjør at det er manglende kortavtaler osv. Det er mange grunner til at slikt kan skje.
- Reserveløsning, f.eks at terminalen ikke får kontakt med nettet. Dette kan medføre at terminalen ikke får tatt i mot kredittkort.
- Ikke alle tar i mot samme type kredittkort, f.eks at man tar i mot Visa og Mastercard, men ikke Diners og American Express.

Jeg ville nok hørt med kortleverandøren din først. Det trenger ikke å ha noe med deg å gjøre, men kan være greit å sjekke ut.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en bensinstasjon og en butikk her jeg bor hvor det ikke går å betale med kredittkort, terminalen godtar det ikke. Fra bank Norwegian om noen lurer. 

Anonymkode: 7cae0...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av om butikken godtar kredittkort og det avhenger av hvilke kredittkort butikken faktisk godtar. Det finnes flere typer kredittkort enn Visa og MasterCard, som er de mest vanlige.

Anonymkode: ca443...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Carefree skrev:

Nei, alle godtar ikke kredittkort. Her jeg jobber, godtas bare debitkort, og det gjelder flere andre steder. 

Anonymkode: d1104...49a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig situasjon.

Fått kredittkortet både avvist ene dagen, deretter godkjent andre dagen på samme matbutikk som kortet har blitt godkjent på før. Fått det avvist også via app-betalinger der det for en uke siden ble godtatt. Det gjelder alt fra scanning av kort, MobilePay, Apple Pay, og skrive inn kode.

Ser jo at disponibelt beløp er vriktig, den ene dagen det fungerte så oppdaterte saldo seg med -22 kr som var vriktig, så er ikke noe skjult ettersleng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig situasjon.

Fått kredittkortet både avvist ene dagen, deretter godkjent andre dagen på samme matbutikk som kortet har blitt godkjent på før. Fått det avvist også via app-betalinger der det for en uke siden ble godtatt. Det gjelder alt fra scanning av kort, MobilePay, Apple Pay, og skrive inn kode.

Ser jo at disponibelt beløp er vriktig, den ene dagen det fungerte så oppdaterte saldo seg med -22 kr som var vriktig, så er ikke noe skjult ettersleng der.

Det kan være så enkelt som at terminalen har problemer med nett, at den har gått i reserveløsning eller lignende. Så lenge du får brukt kortet andre steder er det ikke noe galt med kortet, men med terminal og/eller kassen. Det har også vært noen problemer med time out på enkelte terminaler som igjen gjør at kort blir avvist fordi transaksjoner blir hengende mot Nets (som transaksjoner gjerne går gjennom). 

Uansett. Hvis du får brukt kortet andre steder er det ikke så mye du får gjort. Da ville jeg bare latt det være, for det kan faktisk være flere grunner til at kort blir avvist som ikke trenger å ha noe med kortet å gjøre.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.11.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Skulle bare handle på matbutikken, har disponibelt på kredittkortet, likevel ble det avvist. Teknisk feil? Skjedd før?

var det selvbetjening? i min butikk er selvbetjeningsløsningen satt opp slik at du med jevne mellomrom må trykke kode, altså at det holder ikke å tæppe, og da sier den at kortet er avvist. Jeg får vondt i magen hver gang, men så viser det seg at det funker når man bruker kode.

Anonymkode: 21bc0...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer fordi du muligens har flere regninger til utbetaling og det trekkes fra det kontonummeret tilknyttet kortet. Gå inn i nettbanken din, opprett to eller tre ekstra kontoer (det er gratis) , og legg regninger til forfall på en av disse som du kaller FASTE UTGIFTER. Lag så en til sparing, buffer og evt annen sparing og evt ekstra matpenger /kos /kino etc. Hver gang du får inn penger overfører du til faste utgifter kontoen alt du vet vil komme inn av regninger (Husleie, strøm, mobilabbonement, andre abbonementer, regninger for bestille varer på nett etc. 

Beløpet som skal stå igjen på konto tilknyttet visakortet er det du ønsker å bruke til mat. Når du skal kjøpe gaver en sjelden gang, overfører du maksbeløpet du ønsker å bruke til visa kortet. 

Slik holder du streng kontroll på pengene dine og kortet ditt blir ikke tomt eller sperret når du skal handle mat. En annen fordel er at det er enklere å glemme at man faktisk har mer penger enn det som viser på kortet når penger til faste regninger og buffer er satt tilside på egne kontoer. Mye enklere å spare også etterhvert.

Anonymkode: 481a0...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer fordi du muligens har flere regninger til utbetaling og det trekkes fra det kontonummeret tilknyttet kortet. Gå inn i nettbanken din, opprett to eller tre ekstra kontoer (det er gratis) , og legg regninger til forfall på en av disse som du kaller FASTE UTGIFTER. Lag så en til sparing, buffer og evt annen sparing og evt ekstra matpenger /kos /kino etc. Hver gang du får inn penger overfører du til faste utgifter kontoen alt du vet vil komme inn av regninger (Husleie, strøm, mobilabbonement, andre abbonementer, regninger for bestille varer på nett etc. 

Beløpet som skal stå igjen på konto tilknyttet visakortet er det du ønsker å bruke til mat. Når du skal kjøpe gaver en sjelden gang, overfører du maksbeløpet du ønsker å bruke til visa kortet. 

Slik holder du streng kontroll på pengene dine og kortet ditt blir ikke tomt eller sperret når du skal handle mat. En annen fordel er at det er enklere å glemme at man faktisk har mer penger enn det som viser på kortet når penger til faste regninger og buffer er satt tilside på egne kontoer. Mye enklere å spare også etterhvert.

Hvor står det at TS ikke allerede har full kontroll på økonomien sin?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er snakk om et kredittkort, ikke en konto som regninger trekkes fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

var det selvbetjening? i min butikk er selvbetjeningsløsningen satt opp slik at du med jevne mellomrom må trykke kode, altså at det holder ikke å tæppe, og da sier den at kortet er avvist. Jeg får vondt i magen hver gang, men så viser det seg at det funker når man bruker kode.

Anonymkode: 21bc0...efa

Prøvd over 10 varianter å betale på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Jeg har to kontoer, en sparekonto og en brukskonto. Kredittkortet er en egen konto i seg selv siden den ikke er personlig. Regninger legges på brukskontoen. Bruker aldri mer enn jeg har. Sparer over 5.000 i måneden uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye som var helt irrelevant til TS sitt spørsmål. 

Et kredittkort er ikke knyttet til en bankkonto. Som navnet sier handler man på kreditt og får en regning i etterkant. I de tilfellene der bankkortet er knyttet til en bankkonto er det snakk om debetkort. Da blir beløpet trukket direkte fra kontoen på kjøpstidspunktet. 

Anonymkode: ca443...65a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...