AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Har en gammel hund som går på onisior. Det har han gjort nå i lengre tid grunnet han tydelig sliter litt med smerter, men har det greit på smertelindrende. Fikk plutselig for meg at jeg skulle sjekke ut annet smertelindring, mye pga 1000kr for 70 dager og at jeg mener det jo burde finnes noe effektivt men billigere ( hunden skal få smertelindring uansett pris altså) Og da kom jeg over denne siden her https://www.aalborgdyrehospital.dk/viden-om/hund/smertestillende-til-hund og siterer fra siden: Der er imidlertid en del hunde, der er følsomme i deres mave-tarmkanel og derfor kan udvikle bivirkninger i form af diarré, opkast eller ligefrem mavesår. Dyr med nedsat lever- eller nyrefunktion skal desuden doseres med forsigtighed. Der er generelt en god sikkerhedsmargen på disse stoffer. Det vil sige, at der skal meget til for at man oplever dyr blive reelt forgiftede med disse præparater. Man skal i denne gruppe holde sig til præparater godkendt til dyr, da præparater godkendt til humant brug, som f.eks. ibuprofen er forbundet med stor risiko for bivirkninger hos dyr. Paracetamol har en noget anderledes virkningsmekanisme, og er derfor ikke så tilbøjelig til at give bivirkninger fra mave-tarmkanalen. Dette under forudsætning af at den rette dosering overholdes. Det vil sige, at hunden behandles med 10-15 mg/kg tre gange i døgnet. Hvis det er nødvendigt at behandle i mere end 5 dage, som det er tilfældet med kroniske gigtpatienter bør man holde sig på 10 mg/ kg og kun 2 gange dagligt. Økt leverenzymer er jo noe min hund har og det er stor sannsynlighet det er onisior, men dette er en meget gammel hund, som har det greit og viser mye glede i hverdagen med smertelindring og det er så klart det viktigeste. Men hvis panodil faktisk fungerer og er mildere mot lever, så kan jeg ikke forstå hvorfor vi ikke får beskjed om dette. Og derfor kan ha hunden enda litt til ( så fremst livsgleden er der og smerter kontrollert) Lurer derfor på om andre har fått slike råd fra en vetrinær, eller om dette kun er i Danmark? Anonymkode: 391bd...18a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Paracet blir lite brukt i dyreverdenen. Paracet blir ofte brukt som en "siste løsning", og da i svært små doser pga faren for forgiftning. Jeg har aldri hatt inntrykk av at paracet er bedre for leveren på hund enn andre smertestillende medisiner. Har heller inntrykk av det motsatte. Selv om vi mennesker tåler det godt, tåler hunder og katter det dårlig. Selv små doser med paracetamol kan gi milde symptomer hos hund, noe som skjer sjeldent med onsior og rimadyl. Det kommer nok veldig an på individet, så hvis hunden din fungerer godt på onsior - så er nok dette et mye bedre alternativ enn paracet. Den er jo tross alt designet til dyr og ikke mennesker Onsior og rimadyl er de mest brukte hos eldre hunder. Rimadyl tror jeg kanskje er et billigere preparat, uten å vite helt sikkert. Jeg vil anbefale deg å prate med veterinæren din. Spør gjerne om paracet, men jeg vil tro det ikke blir aktuelt Er helt enig i at det er fryktelig dyre tabletter. Har selv en hund som har brukt smertelindring i flere år etter at han ble seniorhund. Vi byttet etterhvert fra onsior til rimadyl da hunden min fungerer best på denne - og er derfor jeg har inntrykk av at denne er billigere. Håper du finner ut av det! Anonymkode: 1b011...304
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå