Gå til innhold

Dere som ofrer livet for en karriere, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Karriere er ikke kun penger, for mange handler det jo om selvrealisering/selvutvikling. Å få barn handler jo ofte om det samme ;) 

Jeg er så lei ordet selvrealisering.

Skrevet
3 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Jeg forstår ikke helt hva det betyr en gang. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
15 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja men så skal jo barna følges opp og. Det holder ikke å bare bære de fram til livet liksom

Man kan jo fint greie å følge opp barna selv om man har en jobb man brenner for. Jeg tror faktisk jeg har lest undersøkelser som viser at flere kvinner uten barn eller med voksne barn jobber deltid enn kvinner med barn under 18 år.

4 minutter siden, Klagenfurt skrev:

Derfor jeg skrev selvutvikling som betyr mye av det samme.

Skrevet
3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Man kan jo fint greie å følge opp barna selv om man har en jobb man brenner for. Jeg tror faktisk jeg har lest undersøkelser som viser at flere kvinner uten barn eller med voksne barn jobber deltid enn kvinner med barn under 18 år.

Om man får barn kun for å realisere seg selv så høres det jo ikke ut som en person som setter barna først akkurat.. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Om man får barn kun for å realisere seg selv så høres det jo ikke ut som en person som setter barna først akkurat.. 

Å få barn er jo i veldig stor grad selvrealisering. Folk flest får ikke barn for barnas skyld, de får det jo for sin egen skyld, fordi de ønsker det. Å bli mor er jo ofte en like, og ikke mer, definerende ting for mange kvinner som yrke.

Skrevet
2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Å få barn er jo i veldig stor grad selvrealisering. Folk flest får ikke barn for barnas skyld, de får det jo for sin egen skyld, fordi de ønsker det. Å bli mor er jo ofte en like, og ikke mer, definerende ting for mange kvinner som yrke.

Jeg fikk ikke barn for å definere meg selv som kvinne. Jeg fikk barn fordi de fleste har et reproduksjonsbehov. Rent instinktivt behov 

Skrevet
17 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg forstår ikke helt hva det betyr en gang. 

10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Uenig. Jeg opplever at selvrealisering brukes som et finere begrep på at man er villig til å ofre alt for å tjene mest mulig penger og/eller klatre høyest mulig på den «sosiale» stigen.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, Klagenfurt skrev:

Uenig. Jeg opplever at selvrealisering brukes som et finere begrep på at man er villig til å ofre alt for å tjene mest mulig penger og/eller klatre høyest mulig på den «sosiale» stigen.

Det er jo din tolkning. Å realisere seg selv og å utvikle seg selv står ikke langt fra hverandre i betydning, å realisere seg selv betyr kanskje å ta utviklinga helt ut, men det betyr (utfra begrepet i seg selv, ikke assosiasjoner o.l.) ikke at man er villig til å gjøre alt for penger.

Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er jo din tolkning. Å realisere seg selv og å utvikle seg selv står ikke langt fra hverandre i betydning, å realisere seg selv betyr kanskje å ta utviklinga helt ut, men det betyr (utfra begrepet i seg selv, ikke assosiasjoner o.l.) ikke at man er villig til å gjøre alt for penger.

Hva det betyr er egentlig irrelevant. Hvordan det blir brukt er det relevante, og slik jeg personlig ser det brukt er av folk som gjør de tidligere nevnte tingene.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg fikk ikke barn for å definere meg selv som kvinne. Jeg fikk barn fordi de fleste har et reproduksjonsbehov. Rent instinktivt behov 

Jeg vet selvfølgelig ikke noe om dine ønsker, uttaler meg generelt. Men for veldig mange/de fleste er det å få barn/familie en form for selvrealisering. Man ønsker å oppleve å bli mor, få barn som ligner en selv, oppdra dem, oppleve familielivet, være en del av det sosiale fellesskapet med andre mødre/foreldre etc. Mange har barna sine som fremste interesse i livet, og det at barna har det bra og gjør det bra blir det viktigste i livet for de fleste foreldre. Det kan kalles selvrealisering like mye som å brenne for jobben. Ikke noe galt i noe av det, det er du som legger noe negativt i begrepet selvrealisering. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, Klagenfurt skrev:

Hva det betyr er egentlig irrelevant. Hvordan det blir brukt er det relevante, og slik jeg personlig ser det brukt er av folk som gjør de tidligere nevnte tingene.

Men det blir jo brukt på ulike måter. Jeg har aldri hørt det bli brukt på den måten du beskriver.

Skrevet
12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Så grunnen til at du fikk barn var instinkt? Ingen følelser, barr rent instinkt? Imponerende

Anonymkode: 0ed85...654

Skrevet
On 11/5/2020 at 8:58 PM, AnonymBruker said:

Har selv jobbet livet av meg i 10år, nå i ettertid ser jeg at alt handler om pengene. Tall.

Ufattelig at noen lar seg motivere av dette lenger, gir fra seg fritid og lite tid til familien sin pga jobben krever mye tid. Livet som bare er en gang, du får ikke sett oppveksten av barna dine på nytt. Det skjer kun en gang, har du noen gang tenkt på hvor lite tid du bruker på barna dine pga jobben?

I dag kaster jeg nesten opp når jeg hører folk som skryter av jobben, som lever for jobben. 

Sukk.

Anonymkode: e14da...fba

"Ofret livet" for karrière????

Jeg har fullbyrdet livet mitt gjennom jobben. Jeg liker ikke ordet karrière.

Jeg har jobbet livet av meg i over 20 år. Det har aldri handlet om penger, men om et spennende fag. Jeg liker ikke barn, og vil ikke ha barn. Regner med at det er en upopulær ting å si her, men man skal jo være ærlig.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Men det blir jo brukt på ulike måter. Jeg har aldri hørt det bli brukt på den måten du beskriver.

Det er legitimt. Jeg beskriver bare mine erfaringer.

Skrevet

Ofret livet for karriere?  Å gjøre karriere, lykkes, trives m.m.  er da slett ikke noen begrensing i livet!  Takk, begge deler, sier jeg :)  

• Liker 1
Skrevet

De som ofrer livet for en karriere gjør det jo av egen fri vilje, og da ofrer de jo ikke noen ting. Karriere er ikke for alle, familieliv er ikke for alle, folk er forskjellige. 

Anonymkode: bd64d...7ff

Skrevet
10 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Interessant statistikk. Det kan jo igjen tyde på at mange familier har en veldig mye mer stressende hverdag fordi de må heller enn fordi de ønsker å være begge i full jobb. Det er for så vidt også interessant at de som i størst grad kunne trengt, og kanskje burde, ha mer tid utenfor jobb ofte ikke får det mens de som ikke har tilsvarende familieforpliktelser i tillegg har mer tid utenfor jobb. 

Skrevet
10 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Nettopp, å få barn er jo sinnsykt egoistisk.

Trenger ikke ha barn for å jobbe deltid, det handler heller om hvordan man ønsker å disponere sin tid. All tid du bruker på jobb får du aldri tilbake, tiden bare forsvinner. Man blir en robot på autopilot man-fredag.

Anonymkode: e14da...fba

Skrevet

Vet ikke Magne kvinner at lavtlønnede yrker er langt mer slitsomt? 
Ingen karriere, ingen god lønn.

To foreldre som jobber i barnehage i mangel på utdannelse vil jo ikke ha større kapasitet enn andre familier der minst en har høyere utdanning. Jeg forstår ikke logikken.

Jeg forstår det som at Ts ikke har utdanning, men stevet seg i posisjon. Feks salgsjobb el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...