Gå til innhold

Belgisk fårehund eller schafer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i leilighet i by, og hunden må være alene i 8-9 timer mens jeg er på jobb. Den kan få mye oppmerksomhet, lange turer og lek resten av døgnet. 

Passer Belgisk fårehund eller schafer til e slik situasjon?

Anonymkode: 130a4...f9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Screenshot_20201031-153224.jpg

Anonymkode: cf81f...a44

• Liker 4
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i leilighet i by, og hunden må være alene i 8-9 timer mens jeg er på jobb. Den kan få mye oppmerksomhet, lange turer og lek resten av døgnet. 

Passer Belgisk fårehund eller schafer til e slik situasjon?

Anonymkode: 130a4...f9c

Nei.

• Liker 2
Skrevet

Nei nei nei!! Begge er brukshunder som krever en god del fysisk og mental stimuli. Gåturer og lek er ikke nok til slike hunder. De må bruke både kroppen og spesielt hodet litt mer enn det, ellers er det fort gjort at du får en hund med problematferd. Har schæfer selv, og jeg bor ute på landet. Eiendommen er på ca. 7-8 mål og er inngjerdet slik at hunden kan være løs. Mener ikke at man må ha så stort uteområde til hunden som vi har, men litt plass ute burde det være. Jeg skaffet meg hund som jeg kan jogge, sykle og gå på ski med. Min er enda ganske ung, men planen er at vi skal starte på rallylydighet i første omgang. Hadde startet allerede hadde det ikke vært for koronaen. Skal man ha en hund for å gå turer og leke litt, så er selskapshund mer enn nok. 

Hunder er flokkdyr. Det er for lenge å være alene 8-9 timer hver eneste arbeidsdag, spesielt når man bare har en hund. En sjelden gang går det nok bra, men da bør man ha bra dårlig samvittighet overfor hunden. Jeg tror aldri mine hunder har vært alene så lenge sammenhengende.

Anonymkode: f0bb0...b25

• Liker 2
Skrevet

Nei, nei. Har erfaring med Belgisk fårehund og den krever mye stimuli. 

Anonymkode: 2c9ad...f3c

• Liker 1
Skrevet

De fleste hunder som har eiere som jobber...er alene hjemme i 8-9 timer. Regner med at de fleste har en jobb.

Anonymkode: b6b6b...d3c

Skrevet

Hvilken belgisk fårehund? Det er en samlebetegnelse for tre ulike raser. En malinois er som en schæfer på speed. Den vil spise opp veggene dine om den ikke får nok (=MYE) stimuli. Hadde aldri hatt en slik i leilighet. Ikke schæfer heller igrunn. Hva slags hundesport tenker du drive med?

Anonymkode: e1304...d97

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken belgisk fårehund? Det er en samlebetegnelse for tre ulike raser. En malinois er som en schæfer på speed. Den vil spise opp veggene dine om den ikke får nok (=MYE) stimuli. Hadde aldri hatt en slik i leilighet. Ikke schæfer heller igrunn. Hva slags hundesport tenker du drive med?

Anonymkode: e1304...d97

Malinois er ikke Schæfer på speed. Det er fundementale forskjeller på de 2 rasene, selv om dem begge er gjeterhunder.

Malinois har generelt veldig høy jakt/bytte drift, et høyt internt stress og et høyt behov for bekreftelse.av eier. Litt varibelt på linjene, men dem har en tendens til å være mindre og spinklere enn Schæfer

Schæfer har en mer balansert jakt/bytte og bærende aggresjonsdrift, roligere mentalt. Anser seg selv som mere likeverdig og har et mye mindre behov for bekreftelse. Har et høyere mot.

Anbefaler absolutt ingen av disse til TS.

Endret av Min_hund_er_Grå
utdypning.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...