Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Skal føde i enten desember eller januar, og føler ikke det står klare nok retningslinjer på hvordan det vil være å føde under koronatiden på Ullevål. Det jeg har fått med meg er at far ikke kan komme inn før jeg er i aktiv fødsel, dvs. 4 cm åpning. Jeg har hørt rykter om at far må dra rett etter fødsel og at han ikke får være med på barselhotellet. Stemmer dette? 

Så til alle som har født i senere tid, hvordan var det? Fikk du dusjet når du var på barselhotellet, kunne du få besøk av far om han ikke kunne være der, ble du fulgt opp på en tilfredstillende måte av jordmor etc?

Anonymkode: 407cc...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Istedet for å spørre vilt fremmede, ring Ullevål og hør med dem

Anonymkode: 1c92a...d96

• Liker 4
Skrevet

Det har jeg også planer om, men ønsker begge deler. En ting er hva ansatte sier, en annen ting er hvordan fødende har opplevd det. For min del hadde det vært kjekt å vite. 

Synes det forresten er merkelig at det ikke står mer på nett. De som jobber der må jo bli lei av alle telefonene. Må da være mange som lurer!

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det har jeg også planer om, men ønsker begge deler. En ting er hva ansatte sier, en annen ting er hvordan fødende har opplevd det. For min del hadde det vært kjekt å vite. 

Synes det forresten er merkelig at det ikke står mer på nett. De som jobber der må jo bli lei av alle telefonene. Må da være mange som lurer!

Problemet med å skrive på nett er at det endres hele tiden. De kan ikke sitte og redigere på nettsiden hele dagen. Ring dit og hør

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet med å skrive på nett er at det endres hele tiden. De kan ikke sitte og redigere på nettsiden hele dagen. Ring dit og hør

OMG! Vil du ikke lese om dette temaet kan du vel bare skippe denne tråden. Respekter hva andre spør om. Makan til kranglefant!🙀 Spørs om noen vil svare nå da.. *oppgitt*

• Liker 16
Skrevet

Hehe, du er litt kranglefant ja. Jeg skal føde selv på Bærum og er kjempe interesset i hva andre har erfart. Jeg vil helt ærlig ikke ringe ned dit og bruke deres tid på det når man faktisk har Internett, der man kan spørre om andres opplevelser. Kanskje har noen akkurat født på det sykehuset. Hva er problemet med å spørre her da 😀

Anonymkode: 8f336...658

• Liker 2
Skrevet

Per september fikk far være med på barselhotellet, men ikke på barsel.

Anonymkode: 26a4e...0d7

Skrevet

Jeg fødte på Ullevål den første dagen med nedstenging. Da fikk far ikke være med inn før jeg ble lagt inn, dvs når jeg var i aktiv fødsel. Han fikk ikke komme inn på undersøkelsen en gang, men måtte gå og møte han i døra. Vi havnet på barselhotell og da fikk han være med, men bare noen dager senere hadde han ikke fått lov. Om vi hadde havnet på barsel måtte han dratt hjem og da hadde han heller ikke kunnet besøke oss. Ting endret seg omtrent hver time, så dere må nesten ta høyde for alt. Selv om dere ringer og spør så er det det som gjelder på dagen dere føder dere må forholde dere til og det kan gå alle veier sånn som situasjonen er nå. Men fikk absolutt kjempegod oppfølging av alle jordmødre og barnepleiere osv, det gikk ikke på noen som helst måte utover pleien vi mottok. Vi hadde en veldig god opplevelse selv på den mest dramatiske dagen i året så det går nok helt fint. Og ja, eget bad med dusj på hotellet, dusjet også inne på fødestuen før vi ble flyttet over. 

Anonymkode: 0197c...7ef

Skrevet

Jeg fødte sent i august:

Far måtte vente utenfor sykehuset til man var i aktiv fødsel

Far kunne få lov til å være med på barselhotellet, men måtte da være der hele tiden. Ikke lov å dra fra hotellet for så å komme tilbake igjen.

Far fikk lov til å komme i besøkstiden hvis man lå på barsel.

Anonymkode: b3f44...4aa

Skrevet

Tusen takk for svar!💕🙂 Ja, må nok ta det som det kommer. Fant til slutt litt info her:  https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/fodeavdelingen#fode--og-barselseksjonene-pa-ous-innforer-en-rekke-tiltak-pa-grunn-av-koronasituasjonen

Så antar det fortsatt er lov at mannen får overnatte med oss på barselhotell, men bare besøke på barsel. Godt dere hadde en god opplevelse uansett!👍🙂 Om flere vil dele er det fint også.😉

Skrevet

Fødte på Riksen i september, og opplevde mye det samme som de over her. Far måtte vente utenfor til aktiv fødsel, 3-4 cm åpning. Han kunne være på fødestua i to timer etter fødsel, men ikke være med ned på barsel, da fødselen skjedde utenfor besøkstiden. Besøk av søsken eller besteforeldre ikke tillatt.

Anonymkode: a24b2...ff4

Skrevet
På 5.11.2020 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Skal føde i enten desember eller januar, og føler ikke det står klare nok retningslinjer på hvordan det vil være å føde under koronatiden på Ullevål. Det jeg har fått med meg er at far ikke kan komme inn før jeg er i aktiv fødsel, dvs. 4 cm åpning. Jeg har hørt rykter om at far må dra rett etter fødsel og at han ikke får være med på barselhotellet. Stemmer dette? 

Så til alle som har født i senere tid, hvordan var det? Fikk du dusjet når du var på barselhotellet, kunne du få besøk av far om han ikke kunne være der, ble du fulgt opp på en tilfredstillende måte av jordmor etc?

Far får ikke være med fra start hvis man blir igangsatt, altså er mindre enn 4 cm. Kun fra fødselen er igang, altså 4 cm. Ellers er det besøkstid på barsel, 16-19 eller noe sånt mener jeg det var. Selv kom jeg inn med 5 cm og slapp barsel - fikk plass på barselhotellet med en gang, så far fikk være med på alt. Fedre får være med på barselhotellet, men ikke gå ut og inn derfra. 

Anonymkode: acd7a...650

Skrevet

Hør på episoden fra foreldrerådet om dette 😊

Anonymkode: ffdde...77b

• Liker 1
Skrevet

Mener ikke å kuppe tråden, men noen som har født på Bærum nå? Hvordan er det å ta med far nå? 

Anonymkode: 2f453...5f6

Skrevet

TS: Takk for alle svar. Skal høre på episoden fra foreldrerådet.👍 Får håpe det ikke blir strengere bare. Gjør ikke meg noe at du kupper tråden, har vel fått de svarene jeg trenger🙂

Skrevet (endret)

Jeg kan ingenting om temaet og referer derfor til at det trolig var langt verre i Christiania rundt 1750. Utrolig nok overlevde de da også. Bestefar med parykk og whiskey-hoste. Morfar med kopper og null tenner. I skitneste skum av avfall, overlevde unge familier. Under danskekongen som hang en forbryter hver helg på Galgeberg.

Poenget mitt er at du slapp å føde på 1700-tallet. Ta dette i betraktning. Å føde er ingen liten sak. Vi forguder dere for dette. Vi menn. Men i betrakting av hva jeg skrev bør du ha lav puls. Og stole på de fagansvarlige. Det vil helst gå godt. Ingen ønsker 1700-tallet om igjen. Til tross for at mange overlevde det århunderet. De må jo ha gjort det? Ellers hadde vi ikke blitt født. Der er vi igjen til tema. All blir født. Vi føler en slags heltinnestatus for kvinnen som fødte oss. Vi vil gå gjennom ild for akkurat den kvinnen. Vi snakker ikke så mye om det. Det bare er og finnes. Det er en del av naturen.   

Endret av MortenMinstelønn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...