Pipaluk Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Ny pressekonferanse i dag og nye råd. Gjelder ikke de forrige rådene? "Ved helt spesielle anledninger kan du invitere opp til fem personer hjem" Er bursdagsfeiringer ( rundt år) en spesiell anledning? Hvis det allerede er to personer i husstanden, så blir man flere enn fem. Er det da innafor? Kan man invitere flere enn fem hvis de er fra samme husstand? Det var sånn sist.
Boogie Woogie Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Det er vel samme regelen som før + ved helt spesielle anledninger. Altså blir det fem i tillegg til husstanden, fem gjester. Feiring av rundt år vil nok de fleste anse som en helt spesiell anledning, tenker jeg. 1
Sokkar Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Nå følger jeg med på bergen.. Men i Bergen forsto jeg det slik at man ikke skaø være flere enn 5 i et hus, med mindre det bor flere enn 5 der. Så en familie på fem kan ikke ha besøk. 4
Gjest Sprettballen Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Bent Høie sa på pressekonferansen (fritt etter hukommelsen) " ved spesielle anledninger, for eksempel hvis du fyller 40 eller 50 år, og vil feire med noen få gode venner" så kunne du invitere opptil 5 personer. Samme anbefaling som kom forrige uke, men "ved spesielle anledninger" i tillegg. Kort sagt, man bør ikke samles bare fordi man ønsker å ha en hyggelig lørdagskveld eller søndagsmiddag sammen, men kun når det er noe spesielt. (Og man kan invitere en husstand selv om de er flere enn 5. En familie med 3 barn behøver ikke foreta loddtrekning om hvem som skal få lov til å bli med til bestemors 80-årsdag)
Gjest ti10 Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Når det kommer nye råd og tiltak, er det jo fordi de forrige ikke var gode nok. Altså er det de nye som gjelder fra nå av. Og jeg tviler på at for eksempel en 40-årsdag regnes som en spesiell nok anledning til å ikke følge rådene. Jeg går ut fra at de mener helt spesielle situasjoner, la oss si at noen som ligger for døden kan få se familien sin en siste gang og lignende tilfeller. Og: Det er ikke alt man bør gjøre selv om det er lovlig. Som de sier, dette er tiden for å holde seg hjemme og unngå sosial kontakt. Da bør man vel gjøre det, ikke kveruler på antall personer og hvor viktig er anledning må være for å "snike seg unna" å følge rådene. Kan vi ikke følge rådene, være asosiale en periode (selv om det er kjipt) og gjøre det vi ellers vet funker for å stoppe smittespredningen? Feiringene kan vi ta når dette er over.
Maleficenta Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, Pipaluk skrev: Ny pressekonferanse i dag og nye råd. Gjelder ikke de forrige rådene? "Ved helt spesielle anledninger kan du invitere opp til fem personer hjem" Er bursdagsfeiringer ( rundt år) en spesiell anledning? Hvis det allerede er to personer i husstanden, så blir man flere enn fem. Er det da innafor? Kan man invitere flere enn fem hvis de er fra samme husstand? Det var sånn sist. Nei alle i husstanden tells som en så en husstand kan invitere 5 til 1
engelvinge Skrevet 6. november 2020 #7 Skrevet 6. november 2020 13 timer siden, ti10 skrev: Når det kommer nye råd og tiltak, er det jo fordi de forrige ikke var gode nok. Altså er det de nye som gjelder fra nå av. Og jeg tviler på at for eksempel en 40-årsdag regnes som en spesiell nok anledning til å ikke følge rådene. Jeg går ut fra at de mener helt spesielle situasjoner, la oss si at noen som ligger for døden kan få se familien sin en siste gang og lignende tilfeller. Og: Det er ikke alt man bør gjøre selv om det er lovlig. Som de sier, dette er tiden for å holde seg hjemme og unngå sosial kontakt. Da bør man vel gjøre det, ikke kveruler på antall personer og hvor viktig er anledning må være for å "snike seg unna" å følge rådene. Kan vi ikke følge rådene, være asosiale en periode (selv om det er kjipt) og gjøre det vi ellers vet funker for å stoppe smittespredningen? Feiringene kan vi ta når dette er over. 👏👏👏 Dette! Kom igjen folkens, dette klarer vi!! 1
Anbefalte innlegg