Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på til dere som er høygravid? Hvor mye hjelper han til og med hva? Blir dere litt skjemt bort? Synes mannen min bare synes jeg klager. Han sier ikke det direkte men jeg opplever det sånn. Gjør stort sett alt selv. 

Anonymkode: ace58...eaf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke høygravid lenger, men når jeg var det så hjalp ikke mannen med noe spesielt. Jeg tok også alt av husvask (stort hus), brukte bare litt (mye) lengre tid. Men han skjemte meg bort med god mat, hvilket han gjør fortsatt:)

Hva er det du trenger hjelp til?

Anonymkode: 34a8a...9a0

Skrevet

Han tar vanligvis mesteparten av husvask og stell hjemme, under graviditeten tok han selvfølgelig alt. 

Anonymkode: 0348a...89c

• Liker 2
Skrevet

Da jeg var høygravid, var jeg også skikkelig syk. Mannen min gjorde alt, også med barnet han er stefar for. Jeg møtte opp til middag, og lå ellers i senga. Vi lever hundre prosent etter "yt etter evne, få etter behov" i denne familien. 

Anonymkode: d1d82...1d3

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da jeg var høygravid, var jeg også skikkelig syk. Mannen min gjorde alt, også med barnet han er stefar for. Jeg møtte opp til middag, og lå ellers i senga. Vi lever hundre prosent etter "yt etter evne, få etter behov" i denne familien. 

Og ingen av oss snakker om å "hjelpe til" med mindre det er helt konkrete ting han hjelper meg med, som f.eks. de gangene han måtte hjelpe meg med å kle på meg. Hadde mannen min sagt at han hjelper meg med husarbeidet f.eks. hadde jeg blitt ekstremt overrasket. 

• Liker 17
Skrevet

Mannen min er en superhelt som tar vare på hus og hjem med den største selvfølgelighet. Når jeg var gravid tok han enda mer ansvar for de andre to barna våre, samt passet på at jeg hadde det bra. Nå, 3 uker etter fødsel, legger han til rette for at jeg kun trenger å være mamma. Han tar resten. Komplementer og masse kos er han også raus med. Er jeg heldig? Ja! Men jeg hadde aldri vurdert å få flere barn hvis han ikke var slik.

Anonymkode: 12385...6e9

• Liker 9
Skrevet

Han gjør alt. Leverer og henter i bhg, lager mat, rydder, legger barn. Sitter bare i sofaen jeg. Tærer på samvittigheten, men jeg sliter meg ut på å gro et barn til oss, så prøver å tenke at jeg bidrar ganske bra likevell. 

Anonymkode: 21363...100

• Liker 5
Skrevet

Vi gjør akkurat det samme som før. Jeg rydder og setter i gang robotstøvsuger 2 x uka, og tømmer denne. Vi vasker badet annen hver gang (men ofte drøyer han så jeg ender opp med å ta det). Vi bytter på å levere og å hente i barnehagen annen hver gang, og å lage mat. Føler jeg har gjort sistnevnte oftest, da jeg har hatt mer hjemmekontor enn han. Jeg vasker også alle klær, bortsett fra skjortene hans:p samt tørker støv og vasker gulv. Han har vært flinkere med å underholde treåringen vår, så hun har blitt veldig pappajente. Det er litt kjipt💔, men skal ikke klage og er jo selvfølgelig bra de har fått et så godt forhold.🙂

Anonymkode: 5512c...b36

Skrevet

Han gjør alt♥️ Har mye plager og smerter og kan feks ikke bøye meg ned. Ser på han at han blir lei noen ganger, men han sier ingenting. Jeg har sagt til han at jeg får dårlig samvittighet for det, og at jeg setter stor pris på alt han gjør. Har noen dager som er gode og da gjør jeg det jeg klarer uten å slite meg ut. Han er en fantastisk mann på alle områder! 
men sånn ellers når jeg ikke var gravid var det heller ikke slik at han «hjalp til». Vi er to om husholdningen og to om familien, og da er det en selvfølge at begge bidrar. Den som ser at ting må gjøres gjør det feks (utenom å vanne blomster for de vil jeg helst stelle med selv). En annen gang er det kanskje han som ikke kan bidra av en eller annen grunn, og da tar jeg selvfølgelig alt.

Anonymkode: f1646...97b

Skrevet

Da jeg var høygravid gikk det nok mest ut på å gjøre tjenester for meg. Kjøre/hente meg hvis jeg skulle steder. Gå og ta vann eller mat til meg når jeg lå i sofaen. Gå en ekstra tur med hunden. Husvask og sånn tok jeg fremdeles, og han laga all maten. Men det blei nok litt nedprioritert å vaske grundig den siste tiden. Selv om jeg vasket faktisk alle vinduer 2 uker før fødsel 😅

Skrevet

Jeg er først høygravid om 5 dager. 45 dager igjen til termin. Mannen stiller opp med alt jeg ikke har kapasitet til, uten å klage. Om det så er å legge 4åringen en uke i strekk, husvasken hver helg og drar meg opp av sofaen når bekkenet ikke samarbeider. 

Vi er raus med hverandre. Jeg lager mat hver dag (hjemme i svangerskapspenger) og mannen er takknemlig selv for toro posesuppe dersom det er alt jeg har kapasitet til. 

Jeg har fått en heftig bekkenløsning og formen varierer veldig fra dag til dag.

Anonymkode: 1e238...cfb

Skrevet

Nå har jeg vært i veldig god form i mine svangerskap, så både han og jeg har gjort akkurat det samme som før. Jeg har måkt snø helt frem til fødsel, har kunnet gjøre like mye husarbeid som før, malte soverommet tre uker før termin, og på slutten har jeg jo vært i permisjon og har da hatt mulighet til å gjøre litt ekstra. Har ikke sett noen grunn til at mannen skal gjøre mer enn meg, hadde helt sikkert vært annerledes om jeg hadde masse plager. 

Anonymkode: a8364...c45

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør så mye jeg klarer, så gjør mannen resten. Han tilbyr seg å gjør mer, om han er redd jeg skal være sliten. 

Jeg klager så lite som mulig. Hadde jeg gått rundt og sytt konstant, hadde han godt mulig blitt lei, og ikke giddet. Og jeg passer på å vise at jeg er takknemlig for alt han gjør, at det legges merke til og settes pris på. 

Anonymkode: 8fb1a...efa

• Liker 1
Skrevet

Mannen min tok vare på meg og generelt det meste fra positiv test. Ble raskt ekstremt dårlig, og klarte knapt å gå på do de første 4-5 mnd, og han hjalp meg med alt. Følte jeg ble satt på en pidestall, og han vet hvor mye jeg satte pris på det. Mot slutten ble formen bedre å jeg gjorde også mye mer :) 

Anonymkode: 2b42d...6d5

Skrevet

Syns begrepet «hjelpe til» er litt rart. For er det å «hjelpe til» og «hjelpe deg» når der er snakk om å gjøre det som trengs i huset for det felles beste? 

nå har jeg partner i samme kjønn da, men det burde jo ikke være noe forskjell. Vi utfyller hverandre i hverdagen med husvask, klesvask, middagslaging osv. ikke noen faste oppgaver men vi gjør det som må gjøres når det trengs og hvem som gjør hva er hipp som happ. Men da jeg var høygravid og kroppen ikke spilte helt på lag gjorde hun det meste. Var så klart veldig takknemlig for det, men så ikke på det som hjelp? Det hun hjalp meg meg og hjalp til med var å få på meg skoene de værste dagene, å smøre meg på ryggen og å få meg opp av sofa/ senga når det trengtes.

• Liker 2
Skrevet

Det er jeg som vasker klær, henger opp og legger det på rommene. Jeg som har middag klar omtrent hver dag han kommer hjem fra jobb, jeg som tar oppvaskmaskinen og vasker badet to ganger i uka. Jeg tar også ukeshandlingen, leverer og henter barn i barnehagen. Tar også det meste av ansvar for mating og legging av barn. 
Han vasker gulv når det trengs. Jenta på 10 år støvsuger 2 ganger i uka. Sånn har vi fordelt det her hjemme. 

Anonymkode: d6238...672

Skrevet

Jeg rydder, vasker, lager middag, leverer i bhg, vasker klær, handler mat, rer sengene. Han henter i barnehagen om han rekker det, rydder opp etter middag og gjør siste finish av oppussing og andre store ting som jeg ikke klarer. I helgene legger han barnet vi har fra før. Kjenner det har blitt litt mye på meg i det siste men han har hatt mye på seg han og med oppussing og full jobb. Jeg er i permisjon nå og har bekkenløsning fra helvete så alt jeg gjør tar ekstra lang tid. Håper at det blir litt jevnere fordelt når huset er ferdig og babyen har kommet. 

Anonymkode: 49431...db2

Skrevet

Da jeg var høy gravid gjorde mannen min omtrent alt, med litt hjelp fra min svigermor eller min mor av og til da de ønsket selv å hjelpe til. Dette fordi han var omtrent utbrent etter jobb. Jeg klarte knapt gå på beina pga bekkenløsning.

Men han gjorde mesteparten av: støvsuging, vaske gulv, tørke støv, ta inn og ut oppvask, lagde mat etc, rydde 

Eneste som jeg gjorde omtrent var å gjøre klesvask. 

Skrevet

Jeg er bare 14 uker på vei, men har vært veldig syk. Mannen tar alt av husvask, lager middag og henter ting til meg når jeg trenger. Jeg er veldig glad for at han er slik, men jeg forventer det litt og. Jeg gjør jo en stor oppgave for felleskapet og det er bare rimelig at han bidrar og. 

Anonymkode: 5d2ba...ef4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...