AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Del Skrevet 5. november 2020 Hvordan er reglene når man kjøper en bolig, og velger å ta leieboer med på kjøpet? Kan man bare sette husleien til den summen man mener den bør være? (Øke husleien med 12 % på kort varsel) Kan man varsle om økt leie 2-3 uker før overtakelsesdag, eller må man gi lengre varsel? Kan man kreve ekstra depositum? Jeg er hverken leietaker eller utleier i denne situasjonen, men jeg snakket med noen huseiere som skulle gjøre disse tingene mot sin kommende leieboer, noe jeg mente kunne vøre lovstridig. Anonymkode: 63a80...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Del Skrevet 5. november 2020 Du får henvise til lovverket. Så kan de det gjelder lese seg opp. Anonymkode: 8c0df...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Del Skrevet 5. november 2020 Jeg tenkte noen som kanskje visste svarene kunne opplyse meg enten om svarene, eller hvor jeg kan finne dem. Jeg liker å lære ting selv om det ikke angår meg direkte. Anonymkode: 63a80...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Del Skrevet 5. november 2020 Direkte link til lovverket, dersom det var det du mente? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Anonymkode: 8c0df...fc2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Del Skrevet 5. november 2020 Når man kjøper bolig med leietaker overtar man kontrakten fra forrige eier. En står ikke fritt til å regulere til markedsleie med mindre kontrakten tilsier det. Anonymkode: 9d14f...38f 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Del Skrevet 5. november 2020 sjekk hva andre utleieobjekter går for i samme området og legg deg på samme linjen. Få den tidligere leieren til å skrive en liste med alt som er slitt og ødelagt. Hvis noe annet er slitt eller ødelagt når hen flytter ut, så må hen erstatte det. Vil hen ikke skrive en slik liste, så er du ikke pliktig til å ta med leieboer, når du kjøper huset. Anonymkode: 8768a...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. november 2020 #7 Del Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er reglene når man kjøper en bolig, og velger å ta leieboer med på kjøpet? Kan man bare sette husleien til den summen man mener den bør være? (Øke husleien med 12 % på kort varsel) Kan man varsle om økt leie 2-3 uker før overtakelsesdag, eller må man gi lengre varsel? Kan man kreve ekstra depositum? Jeg er hverken leietaker eller utleier i denne situasjonen, men jeg snakket med noen huseiere som skulle gjøre disse tingene mot sin kommende leieboer, noe jeg mente kunne vøre lovstridig. Anonymkode: 63a80...520 Kjøper du med leieboer går du inn i den avtalen selger hadde 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. november 2020 #8 Del Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: sjekk hva andre utleieobjekter går for i samme området og legg deg på samme linjen. Få den tidligere leieren til å skrive en liste med alt som er slitt og ødelagt. Hvis noe annet er slitt eller ødelagt når hen flytter ut, så må hen erstatte det. Vil hen ikke skrive en slik liste, så er du ikke pliktig til å ta med leieboer, når du kjøper huset. Anonymkode: 8768a...8a4 Helt feil. Du må følge avtalen 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Del Skrevet 5. november 2020 Kontrakten og leietaker følger med kjøpet. Du kan ikke plutselig bryte den. Men du kan si opp Anonymkode: 2c906...65b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Del Skrevet 5. november 2020 Kontrakten går til nye eier. Eier kan si opp leie avtalen, og vanlig oppsigelsestid er 3 mnd (nå vet jeg ikke hva som står konkret i den avtalen da) Om huseier ønsker mer i husleie og depositum, må dagens kontrakt sies opp med oppsigelsestid, leietaker kan da velge mellom å flytte ut eller signere ny kontrakt med ny huseier med økt leie. Huseier har IKKE lov til å plutselig øke leie eller kreve mer depositum. Da må dette evt stå i nåværende kontrakt, som jeg tviler på at det gjør. Ja det er en regel at man kan øke husleie etter prisene i nabolaget, men tviler at huseier kommet igjennom med en så høy økning rett etter overtagelse av huset, da tror jeg leietaker ville vunnet i en evt meklingssak. Anonymkode: 54a03...edd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 5. november 2020 #11 Del Skrevet 5. november 2020 For å stille ett annet spørsmål. kan man legge inn som klaushull og få gjennomslag at man går med på å videre føre leien ved kjøp mot at det blir en økning på 12%. Ellers vil en kjøpe uten leietakere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Del Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontrakten går til nye eier. Eier kan si opp leie avtalen, og vanlig oppsigelsestid er 3 mnd (nå vet jeg ikke hva som står konkret i den avtalen da) Om huseier ønsker mer i husleie og depositum, må dagens kontrakt sies opp med oppsigelsestid, leietaker kan da velge mellom å flytte ut eller signere ny kontrakt med ny huseier med økt leie. Anonymkode: 54a03...edd Hvilken hatt drar du dette opp av? Anonymkode: ef48b...053 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Del Skrevet 5. november 2020 Lovstridig ja. Leieavtalen leietaker har fra før er gjeldende. Hvert år kan leien reguleres ifht konsumprisindeksen, og etter så så mange år kan leien justeres til markedsverdi - men loven må følges. depositum kan ikke økes. Kontrakten fra tidligere er gyldig. Om det skal store endringer til må leiekontrakten sies opp pga gyldig grunn (opppussing, egen bruk av utleiedel = ent la den stå tom noen mnd) før du leier ut til noen nye. Anonymkode: 7651e...f47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Del Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, Morten1 said: For å stille ett annet spørsmål. kan man legge inn som klaushull og få gjennomslag at man går med på å videre føre leien ved kjøp mot at det blir en økning på 12%. Ellers vil en kjøpe uten leietakere? Tidligere utleiere kan ikke lage avtaler på vegne av leietaker da? I dette tilfelle må huseier selge til høyeste bud som aksepterer med gjenboere, eller si opp leieboer selv, vente ut oppsigelsestiden og så selge huset uten gjenboere Anonymkode: 9d14f...38f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 5. november 2020 #15 Del Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tidligere utleiere kan ikke lage avtaler på vegne av leietaker da? I dette tilfelle må huseier selge til høyeste bud som aksepterer med gjenboere, eller si opp leieboer selv, vente ut oppsigelsestiden og så selge huset uten gjenboere Anonymkode: 9d14f...38f Det er jeg med på, jeg tenke mer at selger kunne forhørt seg med leietakere om de er villig til å betale mer for å bli boende eller å si opp for å bo ut oppsigelsestid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Del Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Direkte link til lovverket, dersom det var det du mente? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Anonymkode: 8c0df...fc2 Nei, i husleieloven står det bare at ny eier overtar rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen, og ikke om det finnes unntak. Jeg er ikke lovkyndig nok til å sette dette opp i mot andre lover og forskrifter som er gjeldende. Ellers, takk til alle som har svart på det jeg lurte på. Anonymkode: 63a80...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Del Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja det er en regel at man kan øke husleie etter prisene i nabolaget, men tviler at huseier kommet igjennom med en så høy økning rett etter overtagelse av huset, da tror jeg leietaker ville vunnet i en evt meklingssak. Anonymkode: 54a03...edd Jeg vet at alle tilsvarende utleieleiligheter i området er priset til den husleien leieboer betaler i dag, og at den planlagte økningen vil føre til at ny husleie kommer til å bli en god del over "gjengs leie". Men om husleien hadde vært lavere enn "gjengs leie" (noe den altså ikke er) skal vel leieboer ha 6 mnd varsel om økningen, ikke 2-3 uker? Anonymkode: 63a80...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #18 Del Skrevet 5. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet at alle tilsvarende utleieleiligheter i området er priset til den husleien leieboer betaler i dag, og at den planlagte økningen vil føre til at ny husleie kommer til å bli en god del over "gjengs leie". Men om husleien hadde vært lavere enn "gjengs leie" (noe den altså ikke er) skal vel leieboer ha 6 mnd varsel om økningen, ikke 2-3 uker? Anonymkode: 63a80...520 Riktig! Men det forutsetter at leier har bodd i boligen i 2.5 år når prisøkningen kommer. Altså at husleien kan reguleres til gjengs leie, hvor første økende leie kommer måneden leier har bodd i boligen i 3 år, og har fått 6 måneders varsel. Anonymkode: 9d14f...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Del Skrevet 6. november 2020 Du kan ikke øke til gjengs leie før leietaker har bodd der i 3 år og det må varsles et halvt år i forveien. Kontrakten blir den samme bortsett fra at informasjon på utleier oppdateres fra forrige eier til kjøper. Anonymkode: b06bb...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Del Skrevet 6. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke øke til gjengs leie før leietaker har bodd der i 3 år og det må varsles et halvt år i forveien. Kontrakten blir den samme bortsett fra at informasjon på utleier oppdateres fra forrige eier til kjøper. Anonymkode: b06bb...e05 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Riktig! Men det forutsetter at leier har bodd i boligen i 2.5 år når prisøkningen kommer. Altså at husleien kan reguleres til gjengs leie, hvor første økende leie kommer måneden leier har bodd i boligen i 3 år, og har fått 6 måneders varsel. Anonymkode: 9d14f...38f Takk for presiseringen! Jeg vet ikke hvor lenge leieboer har bodd i leiligheten, men jeg ser at uansett er det de nye huseierene sier de har tenkt å gjøre lovstridig på alle punkter. (Øke husleie til over gjengs leie på kort varsel, og øke depositum) Huff, jeg er glad jeg ikke er den som leier hos dem. Anonymkode: 63a80...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå