AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 I fjor ble jeg lurt til å leie et loft som manglet vinduer og isolasjon. Jeg var 19 år og nettopp ferdig på vgs. Hadde/har ingen foreldre som hjelper til med tips og råd eller økonomisk. Jeg bodde i Stavanger og stolte på at mennesker som leide ut ikke ville lure studenter. Ser i ettertid at jeg ble lurt da jeg satte meg mer inn i lover og regler etterhvert. Men det irriterer meg fortsatt den dag i dag at jeg lot meg lure og at noen har tjent ulovlige penger på meg. Hvordan skal jeg klare å akseptere at jeg aldri kan endre det? Vet at det er vanlig å gjøre feil som ung men jeg er ganske streng med meg selv og klarer ikke komme videre selvom det er over et år siden. Anonymkode: cc5b0...be9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Vi blir alle lurt og utnyttet iblant, spesielt når vi er unge og/eller økonomisk sårbare. Det eneste vi kan gjøre, er å ta lærdom av det. Og så kanskje bruke denne lærdommen til å bli mer bevisst politisk, og solidarisk med andre? Det har vært mye snakk om leiemarkedet i Norge, som er svært dårlig regulert, og som fort blir både en helsefare og fattigdomsfelle. Det er for eksempel en ung aktivistgruppe (kalt "Min drittleilighet" på instagram) som har satt søkelys på hvor dårlig mange har det på leiemarkedet. De har vært på ymse debatter. Følg med i politikken på hvilke partier som vil gjøre boligmarkedet mer inkluderende og begrense makten til kjipe og kyniske utleiere. Anonymkode: b27fb...98a 8
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Stemmer det at du har skrevet en del tråder om dette før? Jeg må si meg veldig enig i at det er trist at du bodde under ulovlige forhold, og jeg kan godt forstå at du får reaksjoner når det ble holdt skjult for deg. Det er vondt å bli lurt og utnyttet, og det er også vondt å finne ut av ting i etterkant som man egentlig burde ha blitt fortalt tidligere. Du sier du er streng mot deg selv. Kan det hjelpe deg å plassere skylden der den hører hjemme - hos utleierne? Og å vite at dette ikke var din skyld? Du visste ikke dette, og du hadde dermed ingen forutsetning for å agere annerledes den gang. Det er ikke noe du har gjort feil her, men du føler deg kanskje sviktet, og da er det lett å ta det på seg fremfor å rette det ut mot de som faktisk gjorde noe galt. Og du, ikke hør på de som slenger negative kommentarer her. Det er mange som ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon her og som bare mener at man må komme seg videre fra omtrent alt man opplever. Men, det er ikke alltid sånn det funker. Det er ikke "bare" å gå videre. Smerten må først anerkjennes. God klem. 4
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste den andre tråden og jeg har det likt. Men vi er ikke samme person. Skjedde ikke noe alvorlig men synes det er så flaut at noen vet de klarte å lure meg. Og at jeg falt for noe som så åpenbart var ulovlig. Anonymkode: cc5b0...be9 Det er en normal følelse å kjenne på skam når man blir lurt, og nettopp derfor er det så viktig å plassere skylden hos den som lurte deg. Forsvinner skyldfølelsen, så vil kanskje skammen også bli mindre. Det er ikke din skyld at du ble lurt. Det kunne ha skjedd hvem som helst. 1
LittDiva Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 La det passere. Putt det i « tapskontoen». Kommer flere og surere enn det. En del av voksenlivet er å lære seg at - Jep- sånn er det. For dumt å bruke energi på fortiden. Se fremover. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 25 minutter siden, Uatskillelig skrev: Stemmer det at du har skrevet en del tråder om dette før? Jeg må si meg veldig enig i at det er trist at du bodde under ulovlige forhold, og jeg kan godt forstå at du får reaksjoner når det ble holdt skjult for deg. Det er vondt å bli lurt og utnyttet, og det er også vondt å finne ut av ting i etterkant som man egentlig burde ha blitt fortalt tidligere. Du sier du er streng mot deg selv. Kan det hjelpe deg å plassere skylden der den hører hjemme - hos utleierne? Og å vite at dette ikke var din skyld? Du visste ikke dette, og du hadde dermed ingen forutsetning for å agere annerledes den gang. Det er ikke noe du har gjort feil her, men du føler deg kanskje sviktet, og da er det lett å ta det på seg fremfor å rette det ut mot de som faktisk gjorde noe galt. Og du, ikke hør på de som slenger negative kommentarer her. Det er mange som ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon her og som bare mener at man må komme seg videre fra omtrent alt man opplever. Men, det er ikke alltid sånn det funker. Det er ikke "bare" å gå videre. Smerten må først anerkjennes. God klem. Tusen takk Du virker veldig snill. Nei har ikke skrevet her før om dette men leste den andre og etter det følte jeg at det ble verre for meg, for nå vet jeg at det finnes andre også som har det likt. Ja og det er så dumt at jeg lett kunne funnet ut av det. Men jeg bare hoppet inni det uten å sjekke opp hva som var lovlig og ikke. Det er surt at de kan tjene ulovlige penger og det er ingen lover som stopper slike mennesker så lenge de kan skylde på at du allerede har akseptert hvordan det er. Det verste er at jeg bruker tid på å tenke på dette mens de som gjorde det ulovlige ikke har noen dårlig samvittighet og bare fortsetter livet. Anonymkode: cc5b0...be9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Mye negative kommentarer her, men å leie ut noe uten vinduer og isolasjon er da på ingen måte greit? Det er absolutt noe å reagere på, men nå som den tid er gått får du bare slå deg til ro med det TS. Anonymkode: 89e73...523 1
Fru Uperfekt Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: I fjor ble jeg lurt til å leie et loft som manglet vinduer og isolasjon. Jeg var 19 år og nettopp ferdig på vgs. Hadde/har ingen foreldre som hjelper til med tips og råd eller økonomisk. Jeg bodde i Stavanger og stolte på at mennesker som leide ut ikke ville lure studenter. Ser i ettertid at jeg ble lurt da jeg satte meg mer inn i lover og regler etterhvert. Men det irriterer meg fortsatt den dag i dag at jeg lot meg lure og at noen har tjent ulovlige penger på meg. Hvordan skal jeg klare å akseptere at jeg aldri kan endre det? Vet at det er vanlig å gjøre feil som ung men jeg er ganske streng med meg selv og klarer ikke komme videre selvom det er over et år siden. Anonymkode: cc5b0...be9 Rist det av deg og ikke gjør det mot andre 2
Gjest Neocortex Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 Send inn tips anonymt eller med navn til kommunen utleieren bor. De skal ta tak i det. Utleier får et krav, og må møte kravet. Om ikke så kan utleier også bli pålagt gebyrer. Spesielt ved ulykker. Ingen rømningsvei er livsfarlig.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, Neocortex skrev: Send inn tips anonymt eller med navn til kommunen utleieren bor. De skal ta tak i det. Utleier får et krav, og må møte kravet. Om ikke så kan utleier også bli pålagt gebyrer. Spesielt ved ulykker. Ingen rømningsvei er livsfarlig. Utleieren har flyttet og leier ikke ut nå i dag. Jeg var det siste offeret. Anonymkode: cc5b0...be9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi blir alle lurt og utnyttet iblant, spesielt når vi er unge og/eller økonomisk sårbare. Det eneste vi kan gjøre, er å ta lærdom av det. Og så kanskje bruke denne lærdommen til å bli mer bevisst politisk, og solidarisk med andre? Det har vært mye snakk om leiemarkedet i Norge, som er svært dårlig regulert, og som fort blir både en helsefare og fattigdomsfelle. Det er for eksempel en ung aktivistgruppe (kalt "Min drittleilighet" på instagram) som har satt søkelys på hvor dårlig mange har det på leiemarkedet. De har vært på ymse debatter. Følg med i politikken på hvilke partier som vil gjøre boligmarkedet mer inkluderende og begrense makten til kjipe og kyniske utleiere. Anonymkode: b27fb...98a Og ekstra vanskelig når man har foreldre som ikke har noen tips å komme med og som driter i deg. Har du blitt lurt? Hva skjedde? Jeg stemmer allerede på venstresiden og synes boligmarkedet er preget av utnyttelse. I andre land er det i det minste regulert mye bedre, man leier mer av profesjonelle fremfor privatpersoner som leier ut i egne boliger og behandler deg dårlig. Anonymkode: cc5b0...be9 1
Chantielle Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 Ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 4 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Rist det av deg og ikke gjør det mot andre Hva tenker du er grunnen til at folk ikke har mer integritet enn som så? Anonymkode: cc5b0...be9
Brunello Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 (endret) 5 timer siden, Uatskillelig skrev: Det er en normal følelse å kjenne på skam når man blir lurt, og nettopp derfor er det så viktig å plassere skylden hos den som lurte deg. Forsvinner skyldfølelsen, så vil kanskje skammen også bli mindre. Det er ikke din skyld at du ble lurt. Det kunne ha skjedd hvem som helst. Endret 5. november 2020 av Brunello
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Som jeg skrev til hun andre: ta deg sammen! Du betalte penger og fikk bo et sted. Du betalte kanskje litt for mye, men du har ikke lidt noe stort tap. Og det er ikke gitt at det hadde vært bedre å bo et annet sted. Studenter skal være på lesesalen, jobbe eller være med venner og eventuell kjæreste. Jeg er ikke TS
Brunello Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, Uatskillelig skrev: Jeg er ikke TS Gikk litt galt med sitatet. Skulle sitere der ts sa hun ikke var hun du lurte på om hun var.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 4 minutter siden, Brunello skrev: Ikke sikkert det hadde vært bedre å bo et annet sted men bittert å ha betalt mange tusen til noen som svindlet meg. Studenter skal kunne være hjemme og slappe av akkurat som vanlige lønnsmottakere. Hvorfor skal studenter bare være på beina hele dagen? Føler meg som hun Cecilie Fjellhøy som ble svindlet på Tinder. Trodde jeg kunne stole på noen og så ble jeg bare lurt isteden. Anonymkode: cc5b0...be9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 Jeg skjønner hvordan du føler det, Ts, jeg ble også lurt da jeg var 20 år gammel. Det er faktisk 20 år siden nå, og jeg tenker på det enda, og nevner det når det passer seg - også damens navn, høyt og tydelig. Jeg var som sagt 20 år, og måtte ta meg av min mindreårige lillesøster pga sviktende foreldre. Leide en leilighet med to soverom, og var skikkelig fornøyd med å ha funnet denne ålreite plassen å bo for meg og min lillesøster, som hadde hatt det ganske vanskelig. Husleia var lav, selv til å være den gangen, det eneste var at depositumet var skyhøyt. 30.000 kr i depositum for så mange år siden, du kan tenke deg... Så jeg måtte ta opp banklån for å greie depositumet, men tenkte at siden leia var så lav, og damen som leide ut hadde sagt hun var interessert i langtidsleie, så tenkte jeg at dette var en god avtale uansett, med langvarig stabilitet for min lillesøster. Så, like etter at vi hadde flyttet inn, og banklånet var underskrevet og depositumet var satt inn på damens konto, så sa hun plutselig opp leieavtalen. Hun hadde "plutselig" funnet ut at hun skulle ha leiligheten til et familiemedlem isteden. Og depositumet - det ville hun beholde. Hun prøvde å komme med noen dumme forklaringer på at det var fukt i kjelleren under leiligheten vår og slike ting. Vi hadde bodd der en måned... Jeg ble forferdelig skuffet over dette svindelforsøket. Her var jeg - ei ung jente på 20 år, med ansvaret for en mindreårig lillesøster. Og der møtte vi på ei godt voksen dame i 50-årene som så sitt snitt til å lure 30.000 kr ut av ei ung jente i en så vanskelig situasjon. Fy søren... Folk er så stygge atte. Det hun ikke hadde regnet med da, var at jeg allerede hadde advokat som jeg brukte i saken mot foreldrene våre, som hun selvdølgelig ikke visste noe om. Så det var én telefon fra meg - og så ble det et sant helvete for denne damen. Og like etterpå hadde jeg jammen depositumet tilbake på min konto. Vi kommer iblant utfor folk som er fullstendig blottet for empati. Som ser lettvinte ofre, der de heller burde tilbudt hjelp. Slike folk finnes overalt, og det eneste vi kan gjøre er å lære av situasjonene, og sette disse umenneskene på plass når vi møter dem. Alle her i byen vet hva denne damen har gjort nå. Jeg tier ikke stille om slikt, har aldri gjort det. De fortjener å gå i skam, disse samvittighetsløse menneskene, de fortjener at alle får greie på hvordan de er. Jeg råder deg til å snakke høyt om situasjonen din, fortell alle hvordan disse folka er. Ikke la slike folk få gå rundt og gjøre det samme mot andre. Å utnytte seg av unge folk i en vanskelig bosituasjon er forferdelig stygt gjort av voksne mennesker. Forferdelig stygt gjort. Anonymkode: 9342c...b5a 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner hvordan du føler det, Ts, jeg ble også lurt da jeg var 20 år gammel. Det er faktisk 20 år siden nå, og jeg tenker på det enda, og nevner det når det passer seg - også damens navn, høyt og tydelig. Jeg var som sagt 20 år, og måtte ta meg av min mindreårige lillesøster pga sviktende foreldre. Leide en leilighet med to soverom, og var skikkelig fornøyd med å ha funnet denne ålreite plassen å bo for meg og min lillesøster, som hadde hatt det ganske vanskelig. Husleia var lav, selv til å være den gangen, det eneste var at depositumet var skyhøyt. 30.000 kr i depositum for så mange år siden, du kan tenke deg... Så jeg måtte ta opp banklån for å greie depositumet, men tenkte at siden leia var så lav, og damen som leide ut hadde sagt hun var interessert i langtidsleie, så tenkte jeg at dette var en god avtale uansett, med langvarig stabilitet for min lillesøster. Så, like etter at vi hadde flyttet inn, og banklånet var underskrevet og depositumet var satt inn på damens konto, så sa hun plutselig opp leieavtalen. Hun hadde "plutselig" funnet ut at hun skulle ha leiligheten til et familiemedlem isteden. Og depositumet - det ville hun beholde. Hun prøvde å komme med noen dumme forklaringer på at det var fukt i kjelleren under leiligheten vår og slike ting. Vi hadde bodd der en måned... Jeg ble forferdelig skuffet over dette svindelforsøket. Her var jeg - ei ung jente på 20 år, med ansvaret for en mindreårig lillesøster. Og der møtte vi på ei godt voksen dame i 50-årene som så sitt snitt til å lure 30.000 kr ut av ei ung jente i en så vanskelig situasjon. Fy søren... Folk er så stygge atte. Det hun ikke hadde regnet med da, var at jeg allerede hadde advokat som jeg brukte i saken mot foreldrene våre, som hun selvdølgelig ikke visste noe om. Så det var én telefon fra meg - og så ble det et sant helvete for denne damen. Og like etterpå hadde jeg jammen depositumet tilbake på min konto. Vi kommer iblant utfor folk som er fullstendig blottet for empati. Som ser lettvinte ofre, der de heller burde tilbudt hjelp. Slike folk finnes overalt, og det eneste vi kan gjøre er å lære av situasjonene, og sette disse umenneskene på plass når vi møter dem. Alle her i byen vet hva denne damen har gjort nå. Jeg tier ikke stille om slikt, har aldri gjort det. De fortjener å gå i skam, disse samvittighetsløse menneskene, de fortjener at alle får greie på hvordan de er. Jeg råder deg til å snakke høyt om situasjonen din, fortell alle hvordan disse folka er. Ikke la slike folk få gå rundt og gjøre det samme mot andre. Å utnytte seg av unge folk i en vanskelig bosituasjon er forferdelig stygt gjort av voksne mennesker. Forferdelig stygt gjort. Anonymkode: 9342c...b5a Dette er jo verre enn meg. Jeg fikk iallefall bo der. Men føler meg så DUM som ikke sjekket bedre før jeg flyttet inn. Og at det ble krangling etterpå og jeg dummet meg ut igjen. Åhhh grusomme minner. Anonymkode: cc5b0...be9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 Hvis jeg var deg TS, så ville jeg oppsøkt den gamle huseieren og bæsjet i postkassa deres! Det gjør nok susen. Anonymkode: 4703a...131 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå