Gå til innhold

Noen med Lavt Stoffskifte og gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå for 6 uker siden gjennomgått min andre SA på rad. Jeg har lavt stoffskifte og slik jeg har forstått det skal man ta kontakt så fort man vet at man er gravid slik at man får tatt stoffskifteprøver og regulere medisin (høyere dose).

Da jeg kontaktet helsestasjonen/jordmor og forklarte at jeg hadde det og lurte på om de ville ha meg inn til å ta prøver fikk jeg beskjed om at slik oppfølging vart det slutt med, altså ikke behov. Noen som har opplevd lignende og vet hvorfor? 

Anonymkode: 38640...edb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og opplevd 4 SA på rad. Denne gangen ringte jeg på samme dag jeg testet positivt og krevde økning av dosen med 30% og har ikke mistet enda hvertfall men man vet jo aldrig. Er idag 15+5. Tar prøver hver 4 uke for å sjekke stoffskiftet som varit stabilt siden økningen. Dette visste ikke jeg att man skulle gjøre før jordmor fortalte dette vid SA nr 3.

Dessverre tar de fleste ikke vår sykdom seriøst uansett om vi er gravide eller ikke så her må du bare kreve att de hører på deg!

Er dine verdier optimale for svangerskap i utgangspunktet eller er du underdosert til vanlig? Klem!

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nå for 6 uker siden gjennomgått min andre SA på rad. Jeg har lavt stoffskifte og slik jeg har forstått det skal man ta kontakt så fort man vet at man er gravid slik at man får tatt stoffskifteprøver og regulere medisin (høyere dose).

Da jeg kontaktet helsestasjonen/jordmor og forklarte at jeg hadde det og lurte på om de ville ha meg inn til å ta prøver fikk jeg beskjed om at slik oppfølging vart det slutt med, altså ikke behov. Noen som har opplevd lignende og vet hvorfor? 

Høres rart ut. Ville spurt legen og. Husk at jordmødrene er best på svangerskap, når det kommer til medisinske tilstander og svangerskap er det i utgangspunktet en legeoppgave (eventuelt delegert til noen med ekstrakompetanse). Ville etterspurt kilde/retningslinjer for det de sier. Ser av Veileder i fødselshjelp at de anbefaler ekstra oppfølging.

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/tyroideasykdommer/

Anonymkode: ab1bb...5b4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Chipndip skrev:

Jeg har lavt stoffskifte og opplevd 4 SA på rad. Denne gangen ringte jeg på samme dag jeg testet positivt og krevde økning av dosen med 30% og har ikke mistet enda hvertfall men man vet jo aldrig. Er idag 15+5. Tar prøver hver 4 uke for å sjekke stoffskiftet som varit stabilt siden økningen. Dette visste ikke jeg att man skulle gjøre før jordmor fortalte dette vid SA nr 3.

Dessverre tar de fleste ikke vår sykdom seriøst uansett om vi er gravide eller ikke så her må du bare kreve att de hører på deg!

Er dine verdier optimale for svangerskap i utgangspunktet eller er du underdosert til vanlig? Klem!

Prøvene mine har vært stabile de siste årene, skal på kontroll om et par uker (en gang i året). Så skal fortelle dette til legen min da. 

jeg blir jo litt usikker når alt jeg leser og hører er at man skal ta prøver og øke dosen med en gang man får en positiv test, så bli man bare totalt avvis, men så har jeg stolt på helsepersonell og ikke tenkt noe særlig over det, men når jeg SA på nytt ble jeg jo litt undrende...

Takk for tilbakemelding 🙂

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut. Ville spurt legen og. Husk at jordmødrene er best på svangerskap, når det kommer til medisinske tilstander og svangerskap er det i utgangspunktet en legeoppgave (eventuelt delegert til noen med ekstrakompetanse). Ville etterspurt kilde/retningslinjer for det de sier. Ser av Veileder i fødselshjelp at de anbefaler ekstra oppfølging.

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/tyroideasykdommer/

Ska nevne dette til legen min på neste time. En blir jo så usikker når man aldri har gjort dette før. 

takk for tilbakemelding 🙂

Skrevet

Så forskjell det er! Da jeg ble gravid i 2017 sendte fastlegen henvisning til endokrinolog på sykehuset, for det var SÅ viktig å bli fulgt opp skikkelig. I tillegg fikk jeg tidlig ultralyd i uke 11, også pga stoffskifte. Mitt stoffskifte var godt regulert før graviditet og hadde ikke hatt SA før. 

Anonymkode: 0b6b9...009

Skrevet

Dette er jo noe du må ta med legen din, ikke med helsestasjonen. Selvfølgelig vil de avvise deg. 

Anonymkode: fa662...eb0

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo noe du må ta med legen din, ikke med helsestasjonen. Selvfølgelig vil de avvise deg. 

Trodde kanskje ikke jeg var den første som var gravid og hadde lavt stoffskifte, så noe info kunne jeg vel ha fått av jordmor, evt fått forklart at dette må jeg ta med legen min. 

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så forskjell det er! Da jeg ble gravid i 2017 sendte fastlegen henvisning til endokrinolog på sykehuset, for det var SÅ viktig å bli fulgt opp skikkelig. I tillegg fikk jeg tidlig ultralyd i uke 11, også pga stoffskifte. Mitt stoffskifte var godt regulert før graviditet og hadde ikke hatt SA før. 

Anonymkode: 0b6b9...009

Ja det virker sånn. Men godt å høre at du fikk bra oppfølging 🙂 skal be om dette neste gang jeg og 👍🏽

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er en viss forskjell på å avvise HI og si "dette er det slutt på og ikke behov for", dvs gi et potensielt farlig svar, og det å si "beklager, men dette må du nesten ta med legen din"! 

Skrevet

Har lavt stoffskifte og er i uke 13. Ringte inn i uke 4 og bestilte time til lege. Fikk time i uke 5 og tok tester. Har ikke økt medisinen min i det hele tatt. Har testet i uke 5, 9 og 13, og har samme dose på alle sammen. Må inn hver måned gjennom hele svangerskapet for å ta prøver. 

Har aldri mistet da, og ble gravid på første forsøk. 

Skrevet

Jeg har postoperativ hypotyreose (fjernet hele skjoldbruskkjertelen) og går derfor på levaxin. Jeg fikk en spesialist på sykehuset da jeg ble syk og spesialisten har fulgt meg opp etter operasjonen også. Han har «planlagt» min graviditet (som ikke er et faktum ennå) og sendt over all info til fastlegen, før han avsluttet spesialistbehandling. Jeg er stabil nå, men med svært lav TSH, altså er jeg litt overbehandlet. Det mener han er fint på vei inn i et potensielt svangerskap. Det jeg har fått beskjed om er å øke dosen så fort jeg får positiv test, ringe legen med en gang for test og følge opp deretter. TSH kan være lavere i første trimester enn i andre og tredje, fikk i hvert fall jeg beskjed om. At de ikke følger opp slikt lenger høres merkelig ut, det hadde jeg aldri godtatt. Hadde ringt lege for en time og sjekk, samt en samtale om at dere prøver og hvordan dere skal legge opp løpet. Lykke til ❤️

Anonymkode: 74fd6...b01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...