AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Hei! Nå er jeg så ekstremt frustrert på min mor at jeg er nødt til å få ut litt frustrasjon og kanskje litt råd... Jeg kan si at jeg går på videregående og ikke er myndig enda og har en mor som jobber i helsetjenesten hvor vi bor. I dag på jobb fikk vi beskjed om å skrive dagene vi ønsker fri til sjefen, og dette kom veldig brått på. Jeg er ikke fra Norge, og har ingen familie her bortsett fra min mor. Hun sier at jeg skal ta fri hele julaften for å dra på ferie til hjemlandet, som har har millioner av smittende... Jeg ble litt satt ut fordi jeg mener det er veldig uansvarlig å dra til hjemlandet nå med tanke på situasjonen vi er i, uansett om vi er i karantene. Dessuten får jeg ikke jobbet på en del dager, og alt kan forandre seg med tanke på flyturer nå. .Jeg fikk da beskjed om at du gjør som du vil, men da får du bli hjemme alene mens jeg drar.. Jeg syns det er ganske sårende med tanke på at jeg ikke har så mange og er nødt til å være alene hele julen, og jeg har ikke som sagt veldig få her i Norge. Og også det at hun risikerer så mange ting for en flyreise, ja jeg savner min familie men føler at det er rett å bli her i Norge. Jeg føler meg forvirret hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 96b38...102 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Så lenge man følger smittevernsrådene, og holder karantenen ved tilbakekomst til Norge så kan man reise. Men dere bør være norske statsborgere før dere tenker tanken. For er først og fremst egne borgere som ikke kan nektes innreise. Dog veldig merkelig din mor som jobber i helse får fri i hele julen pluss ti dager etter dere kommer hjem. På min jobb får vi ikke fri på røde dager. Du må faktisk selv avgjøre hva du vil gjøre. Er alltid familier i Norge du kan feire jul hos, da mange åpner sine dører. Anonymkode: 690f2...53c 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så lenge man følger smittevernsrådene, og holder karantenen ved tilbakekomst til Norge så kan man reise. Men dere bør være norske statsborgere før dere tenker tanken. For er først og fremst egne borgere som ikke kan nektes innreise. Dog veldig merkelig din mor som jobber i helse får fri i hele julen pluss ti dager etter dere kommer hjem. På min jobb får vi ikke fri på røde dager. Du må faktisk selv avgjøre hva du vil gjøre. Er alltid familier i Norge du kan feire jul hos, da mange åpner sine dører. Anonymkode: 690f2...53c jeg er norsk statsborger, ikke moren min. Hun har vanligvis ikke så mange dager fri i julen, men fikk en del dette året. Ts Anonymkode: 96b38...102
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg er norsk statsborger, ikke moren min. Hun har vanligvis ikke så mange dager fri i julen, men fikk en del dette året. Ts Anonymkode: 96b38...102 Da kan moren din bli nektet innreise til norge igjen hvis de strammer ytterlig inn. Dette bør hun i såfall vite. Anonymkode: 690f2...53c 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Unnskyld for at jeg sier det, men din mor høres fryktelig egoistisk ut. Du gjør det rette ved å bli hjemme. Kan du kanskje feire med en venns familie i år? Ellers er det mange som åpner hjemmene sine til noen som er ensomme i julen, se f.eks. Finn. (Skulle invitert deg hit om jeg ikke hadde jobbjul). Anonymkode: 8839f...6bd 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld for at jeg sier det, men din mor høres fryktelig egoistisk ut. Du gjør det rette ved å bli hjemme. Kan du kanskje feire med en venns familie i år? Ellers er det mange som åpner hjemmene sine til noen som er ensomme i julen, se f.eks. Finn. (Skulle invitert deg hit om jeg ikke hadde jobbjul). Anonymkode: 8839f...6bd Synes ikke man skal dømme. Hva vet vi om morens psykiske helse og om det faktisk er nødvendig for moren å få komme hjem litt. Man må ta valgene sine med omhu og tenke på fordeler og bakdeler og gå utifra folk velger det som er best for alle til syvende og sist. Anonymkode: 690f2...53c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld for at jeg sier det, men din mor høres fryktelig egoistisk ut. Du gjør det rette ved å bli hjemme. Kan du kanskje feire med en venns familie i år? Ellers er det mange som åpner hjemmene sine til noen som er ensomme i julen, se f.eks. Finn. (Skulle invitert deg hit om jeg ikke hadde jobbjul). Anonymkode: 8839f...6bd Hei ❤️ snakket med min venninne som sier jeg kan komme til henne. Tusen takk for svar Anonymkode: 96b38...102 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke man skal dømme. Hva vet vi om morens psykiske helse og om det faktisk er nødvendig for moren å få komme hjem litt. Man må ta valgene sine med omhu og tenke på fordeler og bakdeler og gå utifra folk velger det som er best for alle til syvende og sist. Anonymkode: 690f2...53c Min mor vil besøke hennes gamle mor.. jeg syns at det er dumt å reise til en som er i risikosonen... ts Anonymkode: 96b38...102 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 Slik reglene er fra kommende uke, må de som skal inn til Norge fra et Rødt land, også vise en negativ test tatt maks 72 t før avreise. Anonymkode: deaf3...495 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da kan moren din bli nektet innreise til norge igjen hvis de strammer ytterlig inn. Dette bør hun i såfall vite. Anonymkode: 690f2...53c Dette stemmer da ikke? En utenlandsk statsborger med fast bopel og opphold i Norge nektes da ikke innreise. Det finnes godt voksne mennesker som er fødte i Norge, og som aldri har bodd i noe annet land som likevel ikke er norske statsborgere. Anonymkode: 4f2d4...d19 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer da ikke? En utenlandsk statsborger med fast bopel og opphold i Norge nektes da ikke innreise. Det finnes godt voksne mennesker som er fødte i Norge, og som aldri har bodd i noe annet land som likevel ikke er norske statsborgere. Anonymkode: 4f2d4...d19 Ikke pr nå. Men det kan bli slik og det bør man ta stilling til. Statsborgere vil alltid komme inn, men ikke alltid alle andre. Anonymkode: 690f2...53c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Min mor vil besøke hennes gamle mor.. jeg syns at det er dumt å reise til en som er i risikosonen... ts Anonymkode: 96b38...102 Fortår du synes det er dumt. Men moren din har nok sine grunner. Det må man også respektere. Skal så klart ikke spekulere i noe, men vet i såfall mange grunner til at jeg hadde reist. Anonymkode: 690f2...53c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Nå er jeg så ekstremt frustrert på min mor at jeg er nødt til å få ut litt frustrasjon og kanskje litt råd... Jeg kan si at jeg går på videregående og ikke er myndig enda og har en mor som jobber i helsetjenesten hvor vi bor. I dag på jobb fikk vi beskjed om å skrive dagene vi ønsker fri til sjefen, og dette kom veldig brått på. Jeg er ikke fra Norge, og har ingen familie her bortsett fra min mor. Hun sier at jeg skal ta fri hele julaften for å dra på ferie til hjemlandet, som har har millioner av smittende... Jeg ble litt satt ut fordi jeg mener det er veldig uansvarlig å dra til hjemlandet nå med tanke på situasjonen vi er i, uansett om vi er i karantene. Dessuten får jeg ikke jobbet på en del dager, og alt kan forandre seg med tanke på flyturer nå. .Jeg fikk da beskjed om at du gjør som du vil, men da får du bli hjemme alene mens jeg drar.. Jeg syns det er ganske sårende med tanke på at jeg ikke har så mange og er nødt til å være alene hele julen, og jeg har ikke som sagt veldig få her i Norge. Og også det at hun risikerer så mange ting for en flyreise, ja jeg savner min familie men føler at det er rett å bli her i Norge. Jeg føler meg forvirret hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 96b38...102 Så lenge verken du eller din mor risikerer død av korona er det bare å reise. At enkelte grupper mennesker har en marginalt forhøyet sjanse til å dø er sånn verden er. Til vanlig er det fattige barn som dør i hopetall, og da drar vi på ferie som før og Erna vinner valget. Når det er rike eldre mennesker bør vi også oppføre oss som før. Politisk interesse av nedstenging er ikke din egeninteresse. For deg og meg spiller det jo null rolle om 800 000 afrikanske barn eller 800 000 skandinaviske eldre dør i vinter. Jeg foretrekker personlig 800 000 eldre. EU foretrekker afrikanske barn. Politikk. Besøk familien din, du, Ts. Kos deg i jula. Anonymkode: 96efe...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da kan moren din bli nektet innreise til norge igjen hvis de strammer ytterlig inn. Dette bør hun i såfall vite. Anonymkode: 690f2...53c Moren vil ikke bli nektet innreise til Norge igjen, så lenge hun kan vise til fast bosted her i Norge/oppholdtillatelse og har jobb så nektes hun ikke. Det er tusenvis av folk i Norge som bor her fast, jobber , betaler skatt og har fast bosted, flere eier egen bolig også. Det er mange som bor her som har permanent opphold men som ikke vil bli norsk statsborger. Hun er borger her selvom hun ikke er statsborger. Og tror du alle i helsevesenet ikke får fri på røde dager? Det er da ikke arbeid nok på røde dager til at alle må jobbe disse dagene. Alle folk innen helse har også krav på sine fridager, kjenner mange både sykepleiere og leger som har fri. . Det er en spesiell situasjon nå i år. så flere må nok jobbe men fortsatt ikke alle. Ikke uttal deg så bastant når du ikke aner Anonymkode: f2b3a...358 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke pr nå. Men det kan bli slik og det bør man ta stilling til. Statsborgere vil alltid komme inn, men ikke alltid alle andre. Anonymkode: 690f2...53c Nå må du gi deg å uttale deg om noe du ikke vet. Bor du i Norgeog har fast og lovlig opphold og kan vise til dette, så kommer du inn på lik linje med en statsborger Anonymkode: f2b3a...358 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du gi deg å uttale deg om noe du ikke vet. Bor du i Norgeog har fast og lovlig opphold og kan vise til dette, så kommer du inn på lik linje med en statsborger Anonymkode: f2b3a...358 Det vet vi faktisk ikke noe om. Man kommer mest sannsynlig inn. Men det er ingen garantier for det og det bør også alle være klar over. Og jo, det kan jeg uttale meg om da det er et sceneario som er mulig i disse tider. Og jeg sier ikke det skjer, jeg sier man bør faktisk ogå tenke over at det er en mulighet. Anonymkode: 690f2...53c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren vil ikke bli nektet innreise til Norge igjen, så lenge hun kan vise til fast bosted her i Norge/oppholdtillatelse og har jobb så nektes hun ikke. Det er tusenvis av folk i Norge som bor her fast, jobber , betaler skatt og har fast bosted, flere eier egen bolig også. Det er mange som bor her som har permanent opphold men som ikke vil bli norsk statsborger. Hun er borger her selvom hun ikke er statsborger. Og tror du alle i helsevesenet ikke får fri på røde dager? Det er da ikke arbeid nok på røde dager til at alle må jobbe disse dagene. Alle folk innen helse har også krav på sine fridager, kjenner mange både sykepleiere og leger som har fri. . Det er en spesiell situasjon nå i år. så flere må nok jobbe men fortsatt ikke alle. Ikke uttal deg så bastant når du ikke aner Anonymkode: f2b3a...358 Har jobbet i helsevesnet i alle år og jo, man får ikke fri på alle dagene hvis de er i turnus. Fordi alle vil ha fri. Nettopp fordi alle har krav på røde dager fri, gjør at ingen får ferie de dagene. Så jeg vet faktisk reglene ang helligdagsfri. Og jeg synes det er merkelig ja, og da i tilegg ha 10 dager fri i etterkant av ferien. Jeg spurte, og det må da virkelig være lov. Og om man har autorisasjon så kan den også mistes hvis de strammer inn reglene hvis man reiser. Er mange ting man må tenke på, jeg skisserer noen. Så får du gi deg.. Anonymkode: 690f2...53c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet i helsevesnet i alle år og jo, man får ikke fri på alle dagene hvis de er i turnus. Fordi alle vil ha fri. Nettopp fordi alle har krav på røde dager fri, gjør at ingen får ferie de dagene. Så jeg vet faktisk reglene ang helligdagsfri. Og jeg synes det er merkelig ja, og da i tilegg ha 10 dager fri i etterkant av ferien. Jeg spurte, og det må da virkelig være lov. Og om man har autorisasjon så kan den også mistes hvis de strammer inn reglene hvis man reiser. Er mange ting man må tenke på, jeg skisserer noen. Så får du gi deg.. Anonymkode: 690f2...53c Kom ikke tydelig fram fra min side, det er ca 2 uker totalt ts Anonymkode: 96b38...102
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom ikke tydelig fram fra min side, det er ca 2 uker totalt ts Anonymkode: 96b38...102 Så hun skal være fire dager i utlandet og ti dager hjemme? Anonymkode: 9815b...dd2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så hun skal være fire dager i utlandet og ti dager hjemme? Anonymkode: 9815b...dd2 mest sannsynlig, så mye stress for 4 dager 😅 ts Anonymkode: 96b38...102
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå