AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Del Skrevet 5. november 2020 Hei! Jeg er en enslig kvinne som lenge har ønsket meg hund. Har vært mye med hunder oppgjennom oppveksten, men har aldri eid hund selv. Jeg kunne tenke meg en mellomstor til stor hund som jeg kan ha med på både gåturer i skogen/fjellet og løpeturer nær en by. Jeg liker å jogge/løpe mellom 5-10 km hver dag etter jobb. I tillegg til kortere lufteturer morgen og kveld antar jeg at dette vil være nok for de rasene jeg kunne tenke meg. Jeg kunne tenke meg enten samojed, collie eller shetland sheepdog. Er også veldig glad i schafere men er redd for at det kan bli for mye for en nybegynner. Hunden må kunne være alene hjemme i leilighet på dagtid. Jeg eier ikke bil og har ikke lappen, og vil derfor være avhengig av kollektivtransport. Kommer dette til å bli et problem? Er det noen erfarne hundeeiere som har noen gode råd og tips? Anonymkode: d460b...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Del Skrevet 5. november 2020 Min første hund var en schæfer, jeg satt meg godt inn i hva en schæfer er og hva de trenger. Denne hunden er en av de beste hunder som noen gang har levd, lydig, lettlært, familær og kosete. Men det kom jo av at jeg leste mye om rasen, var konsekvent og hunden viste jeg var leder i vår flokk. Og når vi fikk ett barn, så ble hunden reservemor rett og slett. Utrolig vakkert. Levde i 14 år. Dog er det ekstremt mye hår fra april til juni... Anonymkode: e78f4...56a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Del Skrevet 5. november 2020 Schäfere er ypperlige førstegangshunder, spør du meg, hvis man er innstilt på å trene med den (hvis ikke bør man uansett ikke ha hund). De har en tendens til å bli svært knyttet til eier og opptatt av å gjøre den fornøyd, og er derfor mye lettere å trene enn f.eks. en rottweiler eller andre stae raser. Bare vær klar over at du må jobbe masse med den fra den er valp hvis du ikke vil ha en vakthund, for de kan fort føle at de må passe på deg/huset, og varsle hver gang de hører noe utenfor. Og så røyter de latterlig mye. Ellers er det verdens beste rase. Anonymkode: 43086...917 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Del Skrevet 5. november 2020 Det med manglende bil har ingenting å si. Hvis du klarer å gå/ta bussen så klarer hunden det også. De ytterst få gangene den må til dyrlegen pga sykdom/skade så tar dere taxi. Som du ville gjort hvis du skulle til legevakten og ikke orket bussen. Når det gjelder valg av raser så er andre bedre kvalifisert enn meg 😊 Anonymkode: daf64...597 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 5. november 2020 #5 Del Skrevet 5. november 2020 Trenger ikke bil for å ha hund. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Del Skrevet 5. november 2020 For å svare på spørsmålet ditt så tenker jeg at det kanskje kommer an på hvor i landet du bor (sentralt / ikke sentralt) og om du eventuelt har noen i omgangskretsen din som kunne vært behjelpelig med å kjøre til veterinær f.eks om dette forekommer. Anonymkode: bb08e...c18 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dropi Skrevet 5. november 2020 #7 Del Skrevet 5. november 2020 Ang. å ikke ha lappen når man har hund, så går det fint for meg 😄 Jeg lærte min hund å være med på alle slags transportmiddler, og hun trives også i bil(det kunne hun fra oppdretter). Jeg har også lav terskel for å ta taxi med hunden min. Å ta taxi innimellom er uansett billigere enn å eie bil. Men jeg må si at ting ble mye lettere da jeg fikk en transport-elsykkel. Hunden min sitter baki og koser seg! Mye lettere å komme seg til f eks veterinær, som ligger kronglete til med kollektivt. Men også å dra på stranda eller til skogsområder. Men jeg har en liten Jack russell terrier på seks kilo, så litt lettere å få henne med seg 😄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunuel Skrevet 5. november 2020 #8 Del Skrevet 5. november 2020 Må ha bil for å kjøre hunden på alle aktiviteter den skal. Hunder skal gå minst mulig og bør kjøres rundt. Hvordan skal den få gått på do om du ikke kan kjøre den??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Del Skrevet 5. november 2020 Vi har ikke bil. De positive tingene med hund er verdt all stresset med hund uten bil 😊 Går fint, men noen negative ting: -valpekurs/generelt kurs med hund ber de ofte folk ha hundene i bilburet når det er pause. Fikk lov, men noen kurs står det man må ha bil. -vi drar mye fra Trøndelag til Østlandet. Må da ta tog for å få med oss hunden, og vanskelig med mye bagasje +stor hund. - Du kan risikere å få en hund som blir mye reisesyk. Kjipt om hunden skulle kaste opp på bussen feks. Anonymkode: 2c9d6...05a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Del Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, Bunuel skrev: Må ha bil for å kjøre hunden på alle aktiviteter den skal. Hunder skal gå minst mulig og bør kjøres rundt. Hvordan skal den få gått på do om du ikke kan kjøre den??? På alle aktiviteter den skal? Hva da? Skolen? Anonymkode: bb08e...c18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Del Skrevet 5. november 2020 4 minutter siden, Bunuel skrev: Må ha bil for å kjøre hunden på alle aktiviteter den skal. Hunder skal gå minst mulig og bør kjøres rundt. Hvordan skal den få gått på do om du ikke kan kjøre den??? Jeg tror forresten de fleste har en ytterdør man kan gå ut for å lufte hunden sin sånn den kan gå på do. Anonymkode: bb08e...c18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunuel Skrevet 5. november 2020 #12 Del Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror forresten de fleste har en ytterdør man kan gå ut for å lufte hunden sin sånn den kan gå på do. Anonymkode: bb08e...c18 Godt tips. Hadde ikke tenkt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Del Skrevet 5. november 2020 Det gikk fint med vår japanske spisshund på 14 kg. Tok taxi til veterinær om han var dårlig, tok ellers buss og tog for å besøke folk. På bussen fikk han plass under alle seter, aller nødigst satt han i fanget. Det er nok vanskeligere med en større hund, i alle fall i vår by får store hunder bare plass i "friområdet" hvor rullestolbrukere og barnevogner har førsterett. Så her risikerer man å måtte gå av bussen. Busstrening måtte vi ta gradvis, vår valp ble fort overstimulert. Så det ble mye gåing/bæring i starten. Kom oss ikke så langt ellers. Overstimulering kunne ødelagt hans forhold til buss. Til slutt var han så vant til det at han sov på turene 🤗 Med taxi var det bare å melde fra på forhånd at vi hadde med hund, så kunne sjåførene med motforestillinger takke nei til turen. Kladd + pledd og bilsele for hund, så gikk det alltid bra. Togturer var litt verre. Ble det for varmt eller kaldt ble toget stående på øde plasser, og ofte fikk vi ikke gå ut. Forsinkelser o.l. gjorde det vanskelig å planlegge doturer. En gang streika airconditionen, og jeg måtte gå rundt og tigge vann (de literne jeg hadde med var ikke nok). Buss for tog var også vanskelig, dårligere plass på buss. Kviet meg for tog, men vi kom oss alltid frem. Med andre ord må man være forberedt. Det er flaut å stå på bussen med pøl av oppkast. Min ble ekstremt reisesyk etter hvert, så jeg hadde alltid med jif, torky, søppelposer og vann 😬 På den andre siden hjalp det mtp sosialisering og toleranse for andre vesener. Han ble vant til raskt skiftende miljø, mye leven og aktivitet rundt seg. Som sagt brukte han å sove på buss, med unntak av når han kasta opp. Anonymkode: 63d3a...8f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Del Skrevet 5. november 2020 Hunden har jo fire poter som den kan bruke uansett størrelse. Kjenner flere som har hund eller katt, men som ikke har bil. Det går helt fint for dyrene, selv her jeg bor (langt ute på bygda i Finnmark). De få gangene dyrene må til dyrelegen, får man alltids noen til å kjøre om man ikke kan ta kollektivtransport (det er sjelden et alternativ her jeg bor). Jeg har også bodd på en øy med 2-3000 innbyggere. Nærmeste dyrelge er 2,5 time unna. De gangene veien er stengt (det er ofte i løpet av vinteren), kommer man seg ikke fra øya. Folk der har også dyr. Har aldri hørt om noen som har hatt så uflaks at kjæledyret ble akutt syk akkurat når veien var stengt. Går det fint disse stedene jeg prater om, så går det nok helt fint der du bor også Må forøvrig si meg enig i at schæfer er en flott rase. Hadde en liten selskapshund før jeg fikk henne, så hun er min andre hund. Jeg kunne ikke fått en bedre hund. Hun er så lettlært, snill, kontaktsøkende og tålmodig. Jeg brukte masse tid på å lese meg opp på hva rasen krever før jeg skaffet meg schæfer. Ja, jeg legger ned mye tid i henne. Jeg tenker at schæfer kan være en fin førstegangshund så fremst du bruker tid på å lese deg godt opp og ikke minst er villig til å legge ned nok tid i hunden (det gjelder alle raser). Schæfer er en brukshund, så jeg vil jo anbefale at du bruker hunden til noe for hundens del. Rallylydighet, agility, gå spor, trene lavinehund etc.. I tillegg er det viktig å huske på at det har vært mye dårlig avl på rasen. Det er viktig å bruke god tid på å finne riktig oppdretter (gjelder også alle raser). Forøvrig ble samojed vurdert her også, men valgte bort rasen da det ofte er vanskelig å få til innkalling. For meg er det viktig at jeg kan ha hunden løs på tur. Anonymkode: e14c9...28b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Del Skrevet 5. november 2020 Schafere er ikke mer krevende enn de andre rasene du nevner. Er ikke kjent med Samojed, men de andre to krever sitt - en fysisk tur er ikke nok! Hjernetrim er alfa og omega. Bil trenger du ikke for å eie hund. Anonymkode: f2531...72f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Del Skrevet 5. november 2020 Det går fint uten bil, men tenk gjennom om du da vil ha valp eller voksen hund. Valpen skal jo ikke gå så langt, og må på kontroller hos vet + valpekurs. Men med voksen hund går det helt fint uten bil. Er det krise, tar du taxi som du bestiller og opplyser at du har med hund. Det har jeg gjort og det gikk superfint. Anonymkode: 9559f...880 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Del Skrevet 6. november 2020 Veterinær kontoret ved meg har de en egen bil som de bruker til frakt for eiere som ikke har bil dette er ofte ikke noe de skriver på hjemmesidene sine, jeg fant det ut selv ved at jeg så bilen utenfor hos veterinæren og spurte selv. Råder deg til å ta en tlf runde til de nærmeste veterinærene og spørre om de har transportmiddel! 😊 billigere enn taxi, og en veldig fin løsning om hunden er for syk til kollektiv transport! Og da kommer det en dyrepleier som hjelper deg med å evt bære hunden inn i bilen, og det føles ofte tryggere da en dyrepleier har mer kunnskap enn en taxisjåfør Anonymkode: de5e1...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #18 Del Skrevet 6. november 2020 Eier du boligen du bor i? Er det en enebolig? Er det litt utenfor sentrale strøk? Hvis ja på alle 3 så kan du godt skaffe deg hund men jeg ville anbefalt å skaffe bil og for å gjøre livet enklere. Anonymkode: bd4e4...b12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 6. november 2020 #19 Del Skrevet 6. november 2020 Har en Staff mix på 24kg, og bor i Oslo. Det er absolutt 0 problem. Han er med på buss, trikk, t-bane og tog uten problem. Han er også vandt til å kjøre bil, og har bilbur stående hos moren min, for det er der vi som regel bruker bil. Ellers så har vi bilsele i Oslo om det skulle trenges her. Vi bruker en veterinær 15min unna med buss, og har ikke hittil hatt noe problem å komme oss dit. Skulle det haste så blir det taxi. Vi startet med to buss stopp, og utvidet etter hvert som jeg så at det gikk bra. Vi har ikke tatt veldig lange togturer, men en 2 timers tur tar vi ganske ofte, og han er rolig og fin hele tiden. Har ett teppe og ligge på, og ligger i mellom beina mine. Nå som han er voksen så holder han seg jo fint i mange timer, og passer på at han ikke spiser rett før vi skal dra. Når han var yngre så hadde jeg med tissekladd, papir og våtservietter. Hadde aldri noe uhell, men man vet jo aldri med en valp. Å nei du trenger ikke å eie, ha enebolig eller bo utenfor litt sentrale strøk for å ha hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonlight40 Skrevet 6. november 2020 #20 Del Skrevet 6. november 2020 Har hund og ikke bil. Det går kjempebra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå