Gå til innhold

Corona og psykisk helse - hvor mye bør myndighetene tenke på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som er ekstremt bekymret for hvordan smittetiltakene kommer til å gå utover den psykiske helsen til folk. Jeg tviler ikke på at det kan bli utfordrende, spesielt for dem som allerede sliter med angst og depresjoner. Likevel mener jeg det ikke skal veie tyngre enn økt smitte. 

Hvor mye mener du myndighetene bør ta hensyn til hvordan den psykiske helsen kan påvirkes av alle tiltakene? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Stellia skrev:

Har ei venninne som er ekstremt bekymret for hvordan smittetiltakene kommer til å gå utover den psykiske helsen til folk. Jeg tviler ikke på at det kan bli utfordrende, spesielt for dem som allerede sliter med angst og depresjoner. Likevel mener jeg det ikke skal veie tyngre enn økt smitte. 

Hvor mye mener du myndighetene bør ta hensyn til hvordan den psykiske helsen kan påvirkes av alle tiltakene? 

Mye mer enn de gjør nå. Som ikke burde være vanskelig å få til, for nå tenker de jo ikke noe på det. 

• Liker 12
Skrevet

Man burde tenker på at mennesker trenger andre mennesker. Generelt sett for alle er psykisk helse viktig, ikke bare for en liten gruppe, eller de som snakker høyest om det. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

Mye mer enn de gjør nå. Som ikke burde være vanskelig å få til, for nå tenker de jo ikke noe på det. 

Hva er ditt forslag? 

• Liker 2
Skrevet

De bør definitivt ta hensyn til det. Særlig med tanke på at barn kan bli skadelidende om foreldrene sliter psykisk. 

Om folk opplever den psykiske belastningen som for stor, er også sjansen stor for at de bryter anbefalinger og påbud. 

Det er positivt at de nå har kommet med konkrete ting om at single kan ha så og så mange de treffer, for å ta høyde for at de som er helt alene, og ikke får pleiet sosial omgang med samboer/barn, sliter. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener at tilbudet til de som strever psykisk burde vært styrket. Livskvalitet er utrolig viktig og det er bekymringdverdig hvor lite prioritert denne gruppen er. 
Vi ofrer noen for å redde noen andre 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, The Kitten skrev:

Enig i det, det fremstår hvertfall ikke som om det tenkes mye på de som sliter aller mest. Man skal ha en tid etter korona også, og det virker ikke som at dette vies en tanke nesten. Situasjonen kan vare i flere år, og kommer det ikke vaksine (noe som ser mørkt ut akkurat nå, det er sjelden nyheter om det, noe som ikke er et godt tegn), så kan det dreie seg om 5-10 år. Det sier seg selv at det ikke er bærekraftig med stadig flere som sliter, og som vil representere enorme utgifter for velferdsnorge fremover. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Stellia skrev:

Hva er ditt forslag? 

Hvorfor skal jeg komme med forslag? Jeg jobber ikke for regjeringen. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, The Kitten said:

Hvorfor skal jeg komme med forslag? Jeg jobber ikke for regjeringen. 

Noen bidrar med konstruktiv kritikk, andre bare med kritikk. Du i sistnevnte kategori.

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, trønder skrev:

Noen bidrar med konstruktiv kritikk, andre bare med kritikk. Du i sistnevnte kategori.

Syns du innlegget ditt var konstruktivt? 

• Liker 4
Skrevet
Just now, The Kitten said:

Syns du innlegget ditt var konstruktivt? 

Ja, det var en oppfordring til å være konstruktiv i stedet for å bare spy ut kritikk slik du vanligvis gjør.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, trønder skrev:

Ja, det var en oppfordring til å være konstruktiv i stedet for å bare spy ut kritikk slik du vanligvis gjør.

Hadde tenkt å svare deg, men du er ikke verdt det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er faktisk livredd den psykiske konsekvensen. Selv har jeg fått hjelp, pga jeg jo alt har en diagnose, men hva med alle de unge, de uten diagnoser, de som nå ikke kommer til å bli reddet? 

Her veier de jo opp kapasiteten på sykehus opp mot (spesielt de unge) psykisk helse, samtidig som de legger ned flere sykehus. Er redd vi nå vil se økt forekomst av selvmord blandt spesielt yngre mennesker. 

Gjest Paramount
Skrevet

Korona har avdekket at store deler av nasjonen lider av sterk nevrotisk dødsangst. Psykisk helse bør prioriteres mye høyere. Senskadene av mediekjør og politiske innfall vil få større konsekvenser enn et virus i luftveiene som herjer for tiden.

Skrevet

Her bør man være knallharde på at kommunene ikke får lov til å kutte i psykisk helse, og særlig helsetjenesten hos barn. Det burde få klare konsekvenser for dem som velger å gjøre dette på kommunalt nivå. Samme med barnvern.

Dette burde i grunn styrkes i disse tider, men så velger man flere steder å redusere det.

• Liker 6
Skrevet

Mer enn de gjør nå! Det at man kun kan ha 5 nærkontakter gjør at veldig mange ikke blir inkludert. Jeg har heldigvis en kjæreste som gjør at jeg ikke blir så ensom, men jeg vet at jeg ikke er topp 5 venninne hos de fleste av mine venner, og slik er det for veldig mange. Før kostet det ikke så mye å invitere en ekstra for å forebygge at folk sitter alene, nå blir man jo bedt om å ekskludere andre mennesker, og det er klart at det er tøft for de som allerede har blitt ekskludert store deler av livet. Alle tilbud der man har mulighet til å være sammen med andre er jo blitt sterkt redusert. Og vi vet ikke hvor lenge vi må leve slik heller. 

• Liker 14
Skrevet
3 hours ago, Stellia said:

Tja..vedr spm du stiller så vil jeg si at nå er det en ting som gjelder og det er pandemien vi er i. Covid-19 kan påvirke samtlige voksne i Norge på en alvorlig eller kanskje dødelig måte. Nei, ingen under 50 har dødd (tror jeg?) i Norge, men senvirkningene av Covid kan være svært alvorlige og lange. Vi kan ikke ofre denne befolkningen for de 20% (ikke skyt meg for det tallet da, men det virker som om det er ganske mange hvertfall) som sliter med psyken. Enig i at psykologer får mange overtidstimer frammover og at det burde gjøres noe for de som sliter psykisk. Men det er viktig å huske at dette går over og at vi slettes ikke har det så ille. Vi kan fortsatt treffe et par andre mennesker og gå tur i skogen og handle god mat i butikken og treffe venner over zoom etc etc.. vi har utrolig mange muligheter!

• Liker 3
Skrevet

Ifølge tall har selvmordsraten historisk lav nå. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at det bør være spesielt stort fokus på psykiske lidelser og ensomhet nå.

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Enig i det, det fremstår hvertfall ikke som om det tenkes mye på de som sliter aller mest. Man skal ha en tid etter korona også, og det virker ikke som at dette vies en tanke nesten. Situasjonen kan vare i flere år, og kommer det ikke vaksine (noe som ser mørkt ut akkurat nå, det er sjelden nyheter om det, noe som ikke er et godt tegn), så kan det dreie seg om 5-10 år. Det sier seg selv at det ikke er bærekraftig med stadig flere som sliter, og som vil representere enorme utgifter for velferdsnorge fremover. 

Er det ikke sagt at vaksine kommer i begynnelsen av året? (April mener jeg er sagt.)

• Opprett ny...