Gå til innhold

Tiltakene som kom frem på pressekonferansen i dag. Hva synes dere?

Tiltakene som kom frem på pressekonferansen i dag. Hva synes dere?  

170 stemmer

1. 1. Hva syns dere om tiltakene som Norge har akkurat nå. ?

• De er helt passe
      43
    • Tiltakene er alt for strenge
      12
    • Tiltakene er litt for strenge
      8
    • Tiltakene er for milde
      60
    • Det burde vært mye strengere tiltak
      46
  2. 2. Er det for lite konsekvenser av å bryte munnbindpåbud, feste i hopetall, ikke bry seg om smittevern osv?

• Ja
      70
    • Ja man burde gi folk som bryter påbud og som bryter reglene en saftig bot.
      67
    • Nei
      32

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns tiltakene som kom frem i dag på pressekonferansen er alt for milde. Norge kunne ha hatt langt mindre smitte hvis man hadde innført strengere tiltak for lenge siden. 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, NorthernLight skrev:

Jeg syns tiltakene som kom frem i dag på pressekonferansen er alt for milde. Norge kunne ha hatt langt mindre smitte hvis man hadde innført strengere tiltak for lenge siden. 

Man hadde hatt mye mindre smitte om folk hadde fulgt reglene vi har hatt nå!

Men noen driter i det, og lever som før, og da hjelper det ikke at vi andre er flinke og gjør som vi skal. 

• Liker 14
Gjest Villfisker
Skrevet

Jeg syns de kunne stengt utestedene helt, og laget forbud mot hjemmefester ut året. Alle overlever det. Syns sjenkestopp ved midnatt og det å ikke slippe inn flere etter 22 er meningsløse tiltak. Det gjør jo nesten ingen forskjell.

Skrevet
1 minutt siden, Villfisker skrev:

Jeg syns de kunne stengt utestedene helt, og laget forbud mot hjemmefester ut året. Alle overlever det. Syns sjenkestopp ved midnatt og det å ikke slippe inn flere etter 22 er meningsløse tiltak. Det gjør jo nesten ingen forskjell.

Hvem skal passe på at det ikke blir holdt hjemmefester?

De kan helt fint anbefale det, men det blir vanskelig å følge opp.

Uansett, du skal ikke nå invitere flere enn 5 hjem til deg selv, og da betyr jo det at det ikke blir store hjemmefester. OM folk følger anbefalingene

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet
Akkurat nå, tonebelinda skrev:

Uansett, du skal ikke nå invitere flere enn 5 hjem til deg selv, og da betyr jo det at det ikke blir store hjemmefester. OM folk følger anbefalingene

Du har et poeng der. Tenker saftige bøter hadde avskrekket noen. Så kunne naboer ha ringt politiet. Skal love deg at jeg hadde ringt dem :lur: 

Skrevet
1 minutt siden, Villfisker skrev:

Du har et poeng der. Tenker saftige bøter hadde avskrekket noen. Så kunne naboer ha ringt politiet. Skal love deg at jeg hadde ringt dem :lur: 

Ja, bøter burde de bruke mer av. Såpass saftige at det virkelig svir, så folk skjønner alvoret. 

Hadde nok ringt jeg også ja. 

Ellers kan naboer ha så mye fester som de vil for min del, plages ikke av om man hører andre har det gøy. Men i disse tider, da hadde jeg nok ringt ja

• Liker 2
Skrevet

Veldig selvmotsigende å si at man skal holde seg hjemme men skjenkestoppen er kl.24.

• Liker 15
Skrevet

Jeg syn generelt det er for lite konsekvenser for de som bryter reglene. 
Det er hele tiden de svakeste som må betale for at andre driter i smittevern. Den nye bølgen vi ser nå kommer i hovedsak av importsmitte, det vil da si folk som driter i å teste seg eller sitte i karantene etter at de har vært i utlandet. Videre sprer det seg fort fordi folk på død og liv må samles til fester eller andre forsamlinger. 
Konsekvensen er at eldre på sykehjem ikke får besøk, barn får ikke deltatt på fritidsaktiviteter og folk mister jobben. Nå fikk vi akkurat beskjed om at alle VGS i Viken skal ha hjemmeundervisning fra neste uke. Det betyr at min sønn som går en praktisk linje, og som allerede har mistet masse opplæring pga hjemmeskole i vår, igjen kommer til å havne langt bakpå det de skal lære i år og det betyr igjen at de ikke er klare for å gå ut i lære til sommeren. 
Tenk om alle bare kunne fulgt de råd og regler som gjelder, så ville kanskje denne pandemien tatt slutt snart!

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, tonebelinda skrev:

Du skal ikke invitere til fest i det hele tatt nå, heller ikke vennemiddag med 5 gjester. Nå skal vi alle holde oss mest mulig hjemme noen uker, for oss selv. Det er kun anbefalt med max 5 gjester ved helt spesielle anledninger, typ bursdag eller lign. Men om folk gidder å høre på disse løse anbefalingene, det gjenstår å se..

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet
2 minutter siden, Jessica Jones skrev:

Veldig selvmotsigende å si at man skal holde seg hjemme men skjenkestoppen er kl.24.

Enig.

Skrevet

Vi lærere skal fortsette å vasse i elever som før (ca 50 elever daglig i mitt tilfelle) og får heller ikke benytte oss av hjemmekontor i bunden tid, da skal vi på død og liv sitte på trange arbeidsrom og jobbe side om side med ting vi enkelt kunne planlagt online. 

Jeg mener vi burde ha innført rødt nivå i skolen nå. Merkelig at rødt nivå sitter så langt inne, hvis smitten ikke går ned nå så er det vel ikke lenge til man må stenge ned isteden.. 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Maggi2 skrev:

Vi lærere skal fortsette å vasse i elever som før (ca 50 elever daglig i mitt tilfelle) og får heller ikke benytte oss av hjemmekontor i bunden tid, da skal vi på død og liv sitte på trange arbeidsrom og jobbe side om side med ting vi enkelt kunne planlagt online. 

Jeg mener vi burde ha innført rødt nivå i skolen nå. Merkelig at rødt nivå sitter så langt inne, hvis smitten ikke går ned nå så er det vel ikke lenge til man må stenge ned isteden.. 

Enig. Rødt nivå i barnehagene også! 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Maggi2 skrev:

Det er ikke mye smitte blant lærere. Hvorfor er det slik at de som blir minst rammet av tiltakene syter mest?

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, Maggi2 skrev:

Mener Høie sa at alt annet enn undervisning kunne man gjøre på hjemmekontor. Det er opp til arbeidsgiveren din. 

• Liker 3
Gjest tourettes
Skrevet
16 minutter siden, Blekkulfina skrev:

Du skal ikke invitere til fest i det hele tatt nå, heller ikke vennemiddag med 5 gjester. Nå skal vi alle holde oss mest mulig hjemme noen uker, for oss selv. Det er kun anbefalt med max 5 gjester ved helt spesielle anledninger, typ bursdag eller lign. Men om folk gidder å høre på disse løse anbefalingene, det gjenstår å se..

Tror folk flest ikke fikk dette med seg, eller velger å ikke forstå hva som ble sagt... Synes myndighetene kunne gitt klarere beskjed, slik det fremstår nå er det besøk som vanlig, maks fem personer.

Skrevet

I og med at Norge ikke er et land der folk etterfølger myndighetenes regler til punkt og prikke– slik de kan gjøre i andre land, så regner jeg dessverre ikke med at folk kommer til å følge noe nå  <_< 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, The Kitten said:

Det er ikke mye smitte blant lærere. Hvorfor er det slik at de som blir minst rammet av tiltakene syter mest?

Du har virkelig problemer med å sette deg inn i andre sin situasjon......

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, tourettes skrev:

Tror folk flest ikke fikk dette med seg, eller velger å ikke forstå hva som ble sagt... Synes myndighetene kunne gitt klarere beskjed, slik det fremstår nå er det besøk som vanlig, maks fem personer.

Synes de sa det klart jeg da - selv om jeg ser at det jeg skrev over kunne misforstås til at jeg ikke skjønte det. 

Ved helt spesielle anledninger kan du invitere opp til fem personer hjem

• Liker 1
Skrevet

Det er bra vi tar grep selv om jeg er lei av maset om det 

Skrevet

Jeg ser en del ungdom på vei til jobb og fra jobb. 

Dette er ungdom både på ungdomsskolen og vg. skole. 
Det blir vanskelig å stoppe smitte før disse faktisk skjønner at de skal slutte å klaske nevene sammen og klemme hver gang de møtes. Så en gjeng i går morges, sikkert 10-12 stk. Alle måtte klaske neve og klemme alle. Deretter dro de til minst 2 forskjellige skoler. Om en av de var smitta, så kan fort alle være det. Så kommer de på skolen, og da er det å klaske neve og klemme de også. Hvorfor i alle dager skal ikke disse klare å la være og håndhilse og klemme et lass med venner hver dag?

Jeg vet såklart at det ikke bare er ungdom som smitter videre. Mange voksne som heller ikke er flinke å følge regler. 

Men nå er det på tide at ALLE bretter opp ermene og bidrar så smitten går nedover igjen. 

• Liker 4
  • Opprett ny...