AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Sist jeg var gravid for fire år siden bodde jeg i et annet europeisk land, med en ganske annen jordmoroppfølgning i svangerskapet, regner meg derfor som helt fersk gravid i Norge Som førstegangsfødende har man kanskje et større informasjonsvakuum som skal fylles og som jordmor kan informere om, men jeg har jo gått gravid, født, ammet og vært barselkvinne før og pånær enkelte endrede retningslinjer antar jeg at ting er ganske likt denne gangen. Er nå i uke 28, og begynner å lure litt på hva jeg egentlig skal med disse jordmorkontrollene, annet enn å få sjekket urinen, hjertelyd og målt blodtrykket. Jeg hadde vel kanskje forventet at man skal oppleve å bli litt ordentlig kjent med jordmor og snakke om utfordringer og erfaringer ved forrige graviditet og fødsel, eventuelle ammeproblemer (de var det nok av for min del) og psykisk helse som jeg også slet litt med sist. Imidlertid opplever jeg hver gang jeg er der at innholdet i svangerskapskontrollen er ca. sånn: hun spør hvordan det går, jeg svarer "bra" eller "dårlig" eller "jeg synes det begynner å bli tungt" alt ettersom, hvilket hun følger opp i varierende grad før hun sjekker urin, BT og mage/hjertelyd. Etter den fysiske sjekken får jeg utlevert en hel haug med A4-ark fra Helsedirektoratet vedr. kosthold, knipeøvelser og amming, heldigvis i mindre grad nå som svangerskapet skrider frem (eventuelt har hun gitt meg alt hun har nå). Deretter forteller hun meg om amming de første døgnene med en nyfødt ned til minste detalj: hyppighet, varighet, håndmelking vs. pumping, hamburgergrepet, tvillingstilling, råmelk - you name it. Deretter spør hun meg om jeg lurer på noe og vi snakker eventuelt litt mer før jeg går hjem med en ny time i hånden. Noen ganger nevner hun "gode råd" i en bisetning, sist fikk jeg f. eks beskjed om å ta brodder på skoene når det ble glatt ute Summa summarum får jeg absolutt ingenting ut av disse kontrollene annet enn det rent fysiske, og jeg synes det er litt trist all den tid jeg hadde forventet noe helt annet og mer uten at jeg kan konkretisere dette særlig mer. Så, hva synes dere andre flergangsfødende dere får ut av jordmorkontrollene? Har jeg for høye forventninger til innholdet i konsultasjonen og jordmoren min? Jeg har vurdert å bytte, men hvis det er "sånn det er" for de fleste er jo ikke det noe poeng. Spent på å høre! Anonymkode: 663e5...156 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Om det er noe du vil snakke om, så har du jo full mulighet til det når hun faktisk spør deg om det er noe mer? Si at du vil snakke litt om utfordringer og erfaringer med forrige fødsel, da? Det er det jeg får ut av det nå. Jeg har tatt opp negative ting som skjedde forrige fødsel/barseltid, og fått luftet tanker, og bedt om råd til hvordan ting kan bli annerledes denne gangen, osv. Anonymkode: c4b8f...0d8 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sist jeg var gravid for fire år siden bodde jeg i et annet europeisk land, med en ganske annen jordmoroppfølgning i svangerskapet, regner meg derfor som helt fersk gravid i Norge Som førstegangsfødende har man kanskje et større informasjonsvakuum som skal fylles og som jordmor kan informere om, men jeg har jo gått gravid, født, ammet og vært barselkvinne før og pånær enkelte endrede retningslinjer antar jeg at ting er ganske likt denne gangen. Er nå i uke 28, og begynner å lure litt på hva jeg egentlig skal med disse jordmorkontrollene, annet enn å få sjekket urinen, hjertelyd og målt blodtrykket. Jeg hadde vel kanskje forventet at man skal oppleve å bli litt ordentlig kjent med jordmor og snakke om utfordringer og erfaringer ved forrige graviditet og fødsel, eventuelle ammeproblemer (de var det nok av for min del) og psykisk helse som jeg også slet litt med sist. Imidlertid opplever jeg hver gang jeg er der at innholdet i svangerskapskontrollen er ca. sånn: hun spør hvordan det går, jeg svarer "bra" eller "dårlig" eller "jeg synes det begynner å bli tungt" alt ettersom, hvilket hun følger opp i varierende grad før hun sjekker urin, BT og mage/hjertelyd. Etter den fysiske sjekken får jeg utlevert en hel haug med A4-ark fra Helsedirektoratet vedr. kosthold, knipeøvelser og amming, heldigvis i mindre grad nå som svangerskapet skrider frem (eventuelt har hun gitt meg alt hun har nå). Deretter forteller hun meg om amming de første døgnene med en nyfødt ned til minste detalj: hyppighet, varighet, håndmelking vs. pumping, hamburgergrepet, tvillingstilling, råmelk - you name it. Deretter spør hun meg om jeg lurer på noe og vi snakker eventuelt litt mer før jeg går hjem med en ny time i hånden. Noen ganger nevner hun "gode råd" i en bisetning, sist fikk jeg f. eks beskjed om å ta brodder på skoene når det ble glatt ute Summa summarum får jeg absolutt ingenting ut av disse kontrollene annet enn det rent fysiske, og jeg synes det er litt trist all den tid jeg hadde forventet noe helt annet og mer uten at jeg kan konkretisere dette særlig mer. Så, hva synes dere andre flergangsfødende dere får ut av jordmorkontrollene? Har jeg for høye forventninger til innholdet i konsultasjonen og jordmoren min? Jeg har vurdert å bytte, men hvis det er "sånn det er" for de fleste er jo ikke det noe poeng. Spent på å høre! Anonymkode: 663e5...156 Jeg får heller ikke noe ut av timene, helsesøstrene og barnelegen på Fjerdingby i Rælingen er totalt utdaterte. Anonymkode: 855a5...785 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får heller ikke noe ut av timene, helsesøstrene og barnelegen på Fjerdingby i Rælingen er totalt utdaterte. Anonymkode: 855a5...785 Det er ikke en barnelege 🙈 Anonymkode: 6af8f...e6e
tangent Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Jeg dro bare til legen andre gang fordi jeg ikke så noe poeng med å gå til jordmor. Men jeg hadde heller ikke noe jeg trengte å snakke om. Jeg tror du må være litt mer på hvis det er noe du vil ta opp og lurer på. I en ideell verden hadde kanskje jordmor hatt tid til å drive mye småprat, men i mange tilfeller har de ikke det. Så da må du nesten utdype litt mer enn å bare svare "bra" når hun åpner for at du kan fortelle henne hvordan du har det. 5
Arkana Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 Jeg hadde høyrisikosvangerskap med alle tre så jeg hadde kontroll på sykehus annenhver uke med både lege og jordmor inkludert. Jeg fikk vel ikke så mye personlig ut av timene som flergangsfødende, men jeg hadde samme jordmor med alle så det var jo hyggelig å bli kjent og vite at hun kjente meg godt. Jeg opplevde imidlertid ikke kontrollene som så systematiserte som du beskriver. Når hun hadde sjekket BT og blodprøvesvar og slikt var det opp til meg hva vi snakket om videre. Hun gjentok ikke ting hun skjønte at jeg som erfaren mor visste.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Jeg skjønner ikke hva du klager for. For meg høres det ut som du får gode og informative timer. Det viktigste er jo å sjekke om alt er bra med baby og deg. Først og fremst fysisk. Så psykisk. Jeg skjønner ikke hva du forventer.... Anonymkode: 06b43...e9a 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 Jeg har droppet jordmortimene. Gikk bare til legen min de siste to graviditetene.(jeg har tre barn) Anonymkode: 8a399...6a1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det er noe du vil snakke om, så har du jo full mulighet til det når hun faktisk spør deg om det er noe mer? Si at du vil snakke litt om utfordringer og erfaringer med forrige fødsel, da? Det er det jeg får ut av det nå. Jeg har tatt opp negative ting som skjedde forrige fødsel/barseltid, og fått luftet tanker, og bedt om råd til hvordan ting kan bli annerledes denne gangen, osv. Anonymkode: c4b8f...0d8 10 minutter siden, tangent skrev: Jeg dro bare til legen andre gang fordi jeg ikke så noe poeng med å gå til jordmor. Men jeg hadde heller ikke noe jeg trengte å snakke om. Jeg tror du må være litt mer på hvis det er noe du vil ta opp og lurer på. I en ideell verden hadde kanskje jordmor hatt tid til å drive mye småprat, men i mange tilfeller har de ikke det. Så da må du nesten utdype litt mer enn å bare svare "bra" når hun åpner for at du kan fortelle henne hvordan du har det. Det burde jeg såklart skrevet i hovedinnlegget: jeg har vært veldig konkret med hva jeg opplevde som utfordrende forrige gang, og også etterspurt helt konkret en plan for det kommende ammeforløpet. Det har jeg imidlertid ikke blitt møtt på. Vedrørende psykisk helse er jo dette ganske sensitivt for meg og jeg synes det er vanskelig å prate om særlig med en som ikke møter meg på andre ting, men jeg har gitt henne rikelig med anledninger til å ta det opp, og latt henne forstå at ting ikke var like lett den gangen, også uten respons. Jeg vet jo godt at psykisk helse, og EPDS-testing er noe hun skal snakke om og utføre i svangerskapet, men det har hun foreløpig ikke gjort og da tenker jeg vel at hun kanskje ikke er spesielt interessert? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva du klager for. For meg høres det ut som du får gode og informative timer. Det viktigste er jo å sjekke om alt er bra med baby og deg. Først og fremst fysisk. Så psykisk. Jeg skjønner ikke hva du forventer.... Anonymkode: 06b43...e9a Kan du ikke svare på en ordentlig måte selv om du er uenig og mener jeg klager? Jeg etterspør jo nettopp tilbakemeldinger fra andre flergangsfødende, om jeg har for høye forventninger. Her er det litt delte meninger ser jeg; du mener jeg har for høye forventninger, og det er helt greit. At timene er informative er jeg uenig i, all den tid jeg på egenhand skjønner at det er lurt å bruke brodder når det blir glatt ute, og jeg mener det er komplett uvesentlig med detaljert demonstrasjon av ammestillinger (som jeg allerede kjenner til), når jeg hadde store problemer med ammingen på helt andre områder hvilket hun ikke er interessert i å snakke om. Takk for svar til dere andre! Det blir nok fastlege fremover på meg også Anonymkode: 663e5...156 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 Her jeg bor, er det forferdelig korona-ringvirkninger både hos lege og på helsestasjon. Veldig vanskelig å få time hos jordmor i det hele tatt, og de har unormalt dårlig tid. Fastlegen er enda verre. Så du kan oppleve noe av dette; de har ikke tid til å sitte og prate så lenge som vanlig, fordi ansatte må være hjemme med minste antydning til luftveisinfeksjoner og slikt.. Anonymkode: c4b8f...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 Jeg har hatt en helt fantastisk jordmor i svangerskap nr 2. Har en trøblete historie med traumatisk fødsel, ammeproblemer og fødselsdepresjon med nr 1. Hun har sjekket alle fysiske ting men vært veldig opptatt av hvordan jeg har det og hva jeg kan gjøre/hvor jeg kan få hjelp osv/sjekke ut ting. Opplevde henne som en som hjalp å se ting fra andre sider, fikk og veldig gode råd. Følte hun nesten ble en «psykolog» for meg når ting var tøft. Så dette er nok personlighet, noen er slik mens andre er ikke slik. Merker stor forskjell til helsesøster; hun er flink faglig, sosial, pratsom, gir råd osv, men hun «jatter» bare med om jeg kan forklare det på den måten😅 Anonymkode: 36da3...808 1
Månestjerne Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 Synes det er rart at du ikke følger henne på anledningene det virker som jordmor gir for å snakke om hvordan du har det. Mtp. amming så får du jo en annen baby denne gangen, så det nytter jo ikke å legge en plan NÅ. Du har jo de erfaringene du har som kan være nyttige, men du aner jo ikke om du får et sugesvakt barn, et hvor ammingen går som en lek, barn med stramt tungebånd, om du mister mye blod og får melka seint, osv. Det må jo følges opp på barsel. Ellers skal jordmor gjøre symfyse-fundus-mål og sjekke hjertelyd, og generelt ha bedre tid enn legen. Bytt jordmor hvis du føler at kjemien er dårlig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt en helt fantastisk jordmor i svangerskap nr 2. Har en trøblete historie med traumatisk fødsel, ammeproblemer og fødselsdepresjon med nr 1. Hun har sjekket alle fysiske ting men vært veldig opptatt av hvordan jeg har det og hva jeg kan gjøre/hvor jeg kan få hjelp osv/sjekke ut ting. Opplevde henne som en som hjalp å se ting fra andre sider, fikk og veldig gode råd. Følte hun nesten ble en «psykolog» for meg når ting var tøft. Så dette er nok personlighet, noen er slik mens andre er ikke slik. Merker stor forskjell til helsesøster; hun er flink faglig, sosial, pratsom, gir råd osv, men hun «jatter» bare med om jeg kan forklare det på den måten😅 Anonymkode: 36da3...808 Må bare tilføye at jeg har følt at jordmora oppriktig har brydd seg om meg/oss. Hun sendte f.eks melding samme dag når hun var på hjemmebesøk pga en situasjon som oppstod. Anonymkode: 36da3...808
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 Jeg gikk kun til legen andre gang, fikk ingenting ut av timene med jordmor første gangen som jeg ikke fikk hos fastlegen. Men jeg er ikke noen "prate-person". Hvis du faktisk ønsker å prate mer, må du jo si det. Jordmødre er ikke tankelesere.
Moi123 Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 Ingenting, så jeg tok det nødvendige hod fastlegen. Han kunne jeg også snakke med om jeg lurte på noe.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 Jeg foretrekker forøvrig jordmor fremfor fastlege, kun fordi fastlegen har det ekstremt travelt, og der må jeg sitte på venterom med folk som er syke Og legen har ihvertfall ikke tid til å prate om noe som helst, der er det blodtrykk, sf-mål, urinprøve, og skufler meg ut døren. Så det er ikke akkurat noe bedre. Og leger har som regel mindre kompetanse på amming og denslags også. Anonymkode: c4b8f...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 Du må jo selv ta opp det du lurer på Hun spør jo hvordan du har det, det er en fin anledning til å snakke om bekymringene dine. På første time her snakket vi mye om forrige fødsel, svangerskap og barseltid. Men alt forløp greit hos meg sist og gjør det nå også, så jeg har ikke behov for å snakke om noe spesielt. Om du ikke har kjemi med jordmor, kan du be om å få bytte jordmor. Anonymkode: 122a7...37b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 Jeg fikk ingenting ut av timene med jordmor utover det rent fysiske (urin. Blodtrykk etc. ) fikk heller ikke noe ut av timene hos helsesykepleier når barnet bar kommet, kun vaksinen. Anonymkode: f30d3...75c 1
Nerine_ Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 Hvordan tenker du å legge en plan for amming allerede nå? Det må man jo ta littsom det kommer, babyer er ulike. Kanskje alt går på skinner denne gangen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 TS her, gøy å høre om andres erfaringer - ser de er svært forskjellige, og jeg antar mye handler om personkjemi noe jeg nok ikke har så mye av med nåværende jordmor! 18 minutter siden, Månestjerne skrev: Synes det er rart at du ikke følger henne på anledningene det virker som jordmor gir for å snakke om hvordan du har det. Mtp. amming så får du jo en annen baby denne gangen, så det nytter jo ikke å legge en plan NÅ. Du har jo de erfaringene du har som kan være nyttige, men du aner jo ikke om du får et sugesvakt barn, et hvor ammingen går som en lek, barn med stramt tungebånd, om du mister mye blod og får melka seint, osv. Det må jo følges opp på barsel. Ellers skal jordmor gjøre symfyse-fundus-mål og sjekke hjertelyd, og generelt ha bedre tid enn legen. Bytt jordmor hvis du føler at kjemien er dårlig. 15 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Jeg gikk kun til legen andre gang, fikk ingenting ut av timene med jordmor første gangen som jeg ikke fikk hos fastlegen. Men jeg er ikke noen "prate-person". Hvis du faktisk ønsker å prate mer, må du jo si det. Jordmødre er ikke tankelesere. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må jo selv ta opp det du lurer på Hun spør jo hvordan du har det, det er en fin anledning til å snakke om bekymringene dine. På første time her snakket vi mye om forrige fødsel, svangerskap og barseltid. Men alt forløp greit hos meg sist og gjør det nå også, så jeg har ikke behov for å snakke om noe spesielt. Om du ikke har kjemi med jordmor, kan du be om å få bytte jordmor. Anonymkode: 122a7...37b Jeg burde presisert det i HI, men som jeg skrev i et innlegg lenger nede har jeg vært helt konkret på hva jeg slet med vedrørende amming, hva som er viktig for meg at vi snakker om på nåværende tidspunkt og at jeg ikke trenger flere detaljerte råd om amming de første døgnene - det var jo ikke der problemet mitt lå. Det har jeg ikke fått noe gehør for (jeg ble avfeid med at vi måtte snakke om ammehyppighet de første to døgnene), og til tross for at jeg sa at jeg var lite mottakelig for den type informasjon nå da jeg hadde andre bekymringer fortsatte hun ufortrødent videre. Psykisk helse har jeg også gitt tydelig signaler på at jeg vil snakke om, men den tråden har hun heller ikke tatt opp. Når jeg tenker meg om, har hun overhodet ikke spurt meg om hvordan jeg hadde det i forrige svangerskap og fødsel utover at barnet var friskt - jeg innser jo nå at jeg absolutt bare må bytte jordmor som dere sier 3 minutter siden, Nerine_ skrev: Hvordan tenker du å legge en plan for amming allerede nå? Det må man jo ta littsom det kommer, babyer er ulike. Kanskje alt går på skinner denne gangen. Jeg er klar over at man må ta det som det kommer, og det er ikke veldig prekært for meg å snakke om amming på nåværende tidspunkt, men hun har skvaldret om ammestillinger, håndmelking og koppmating siden uke 15 og da tenker jeg at da kan vi heller ta utgangspunkt i mitt forrige ammeforløp og hva som gikk galt der og hvordan man kan forebygge det neste gang? Mine utfordringer var forøvrig av en slik karakter at det høyst sannsynlig vil gjenta seg neste gang, og da hadde det vært trygt og fint å ha en slags slagplan for hvordan det skal gripes an, utarbeidet i samråd med en fagperson som tross alt kan mye om amming Anonymkode: 663e5...156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå