Gå til innhold

NRK - Ukjent arving

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsker den serien. 

Sett alle sesongene fra Sverige. 

Fasinert  av historien til de døde og hvor langt tilbake de går enkelte ganger

• Liker 3
Skrevet
15 hours ago, Palma said:

Elsker den serien. 

åååh kan man se den svenske noen sted?

Anonymkode: 8c385...58f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

åååh kan man se den svenske noen sted?

De har vært sendt på NRK. Jeg har ikke sjekket om alle disse fortsatt er spillbare, prøv selv: 

https://tv.nrk.no/serie/ukjent-arving-sverige

• Liker 3
Skrevet

Hvor sendes programmet???

Anonymkode: fe318...205

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sendes programmet???

Anonymkode: fe318...205

Det skal gå torsdager på NRK1. Gårsdagens druknet i presidentvalg, men det ligger altså på NRK TV, ref. startinnlegget.

Skrevet
On 11/5/2020 at 10:54 PM, Palma said:

Elsker den serien. 

Takk for tips om den svenske! jeg så nå episoden 1 sesong 2019, og historien til den gutten med downs syndrom og familien hans er jo helt som fra en hollywood film, for en historie!! og hva måtte den familien gjennom. Så bra at akkurat den episoden ble laget, og de fant en gjenlevende slekt i new york, som ikke en arving men som får nå en hel ny familie på kjøpet. :) 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

I utganspunktet er dette et veldig spennende program og jeg liker det godt. Den svenske versjonen er hakket bedre enn den norske.

Noe jeg har tenkt på i forbindelse med dette programmet, er at det i stor grad blottlegger livene til folkene de tar for seg i programmet. Disse har jo ikke samtykket til dette, og det er jo også en del spekulasjoner som på mange måter presenteres som fakta. Har dere andre også tenkt på dette? 
På et vis liker jeg programmet veldig godt, men samtidig er det jo litt sketchy med tanke på det som jeg skrev ovenfor. Enkelte i programmet (både den norske og den svenske versjonen) virker jo også å ha tatt bevisst avstand fra familien. Er det da greit å lete opp disse slektningene? 

Anonymkode: 59f97...2e2

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For en historie. Og stakkars Betzy:( Jeg tror hun ble psykisk syk pga adopsjonen av datteren som kanskje foregikk mot hennes vilje.

Anonymkode: 221cb...aba

Stakkars datteren til Betzy også, som har blitt lurt hele livet.

Stusser over at den bortadopterte datteren regnes som arving, trodde ikke adoptivbarn arvet sine biologiske foreldre..

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, petterm skrev:

Stusser over at den bortadopterte datteren regnes som arving, trodde ikke adoptivbarn arvet sine biologiske foreldre..

Huff ja. Lurer på hva folk på hjemstedet til B tenker nå....

Skrevet
1 minutt siden, petterm skrev:

Ved adopsjon vil adoptivbarnet ikke lenger arve sine biologiske foreldre. Dette følger av adopsjonslovens § 13, første ledd som sier at adoptivbarnet i stedet får arv etter sine adoptivforeldre og ikke lenger arv fra sine biologiske foreldre. Dette er hovedregelen i norsk rett og stort sett over hele verden.  Samtidig faller rettsforholdet til den opprinnelige slekten bort

Anonymkode: ac55e...6a2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Huff ja. Lurer på hva folk på hjemstedet til B tenker nå....

Hvorfor skulle de tenke noe spesielt? Tidene var harde da 90-åringen fikk datteren sin. Det var ikke bare bare oppdra barn som alenemor den gang. Om noe, så tenker de vel at hun hadde et hardt liv, som mange andre. 

Anonymkode: 77146...d4a

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle de tenke noe spesielt? Tidene var harde da 90-åringen fikk datteren sin. Det var ikke bare bare oppdra barn som alenemor den gang. Om noe, så tenker de vel at hun hadde et hardt liv, som mange andre. 

Alle de som snakket stygt om Betzy i hennes siste leveår... I Harstad 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle de som snakket stygt om Betzy i hennes siste leveår... I Harstad 

Ja, hva med de? De så en dame som var spesielt kledd og som ingen egentlig kjente. Selvsagt snakket folk om henne. Nå ser de jo at hun hadde en historie og at hun hadde vonde opplevelser. Hun var et menneske

Skrevet (endret)
43 minutter siden, petterm skrev:

https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/adopsjon#!#step-hva-vil-du-finne-ut

Se punktet "Hva menes med adopsjon" og årstallene. I dag hadde ikke bortadopterte hatt arverett.

Endret av baldrian
  • Liker 2
Skrevet

Veldig rart med den adopsjonen, ja. Skulle likt å visst mer om hvordan akkurat det gikk til. Det at den kjente teatermannen hadde et forhold til den unge skjønnhetsdamen får meg til å tenke #metoo... 

Anonymkode: 57671...21b

• Liker 3
Skrevet

Her er sitat fra lenken over - før 1956 kunne adopterte beholde arveretten: 

Da adopsjon ble innført ved lov av 1917, beholdt den adopterte arveretten etter de biologiske foreldrene. Fra 1936 ble det mulig å bestemme at de skulle ha arverett etter adoptivforeldrene i stedet. Disse to formene for adopsjon kalles henholdsvis svak og sterk adopsjon. Skillet mellom disse falt bort fra 1956, og barn som ble adoptert etter dette, fikk automatisk arverett etter adoptivforeldrene.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig rart med den adopsjonen, ja. Skulle likt å visst mer om hvordan akkurat det gikk til. Det at den kjente teatermannen hadde et forhold til den unge skjønnhetsdamen får meg til å tenke #metoo... 

Anonymkode: 57671...21b

Jeg også. Var han muligens gift med en annen kvinne? Tragisk med selvmordsforsøket etter adopsjonen. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...