Gjest Warrior Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 (endret) Litt usikker om jeg la tråden rett. Har noen gode og veldig nære venner, og ei er veldig i risikogruppa når det gjelder korona på grunn av kronisk sykdom. Selv om hun er ung. Jeg prøver å få de til å forstå at det er en pandemi nå, mye smitte og må være mer forsiktig. Det endte i krangel. Sier de følger det viktigste, avstand og håndvask men jeg synes ikke de er forsiktig og sier de må tenke litt, og hva de må gjøre for å prøve å unngå smitte. For jeg VIL ikke miste noen på grunn av korona. Synes ikke de vasker hendene nok, og holder avstand i butikker osv. Det er også unødvendig at hun som er i risikogruppa går så mye ut blant mye folk nå, kjøper mye unødvendig (snakker ikke om mat og viktige ting som medisiner det må alle ha selvfølgelig), får og sender pakker hele tiden. Jeg prøver å si det er en pandemi og økende smitte vi må være forsiktig nå, men vil ikke høre på det. Er jeg for kontrollerende? Jeg vil bare at de skal holde seg frisk og ikke få det viruset. Hvordan få de til å forstå? Endret 5. november 2020 av Gjest
Gjest Dr.Oetker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Du kan ikke gjøre annet enn å informere. Du kan ikke kontrollere hva andre gjør. Du kan minimere nærkontakter ved å ikke være med henne.
Lærke Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Om du var min venn hadde jeg nok oppfattet deg som kontrollerende. Å diskutere hvorvidt venner vasker hendene godt nok er intenst og jeg hadde kanskje valgt å ta mer avstand - til deg. Tviler ikke på at du har gode hensikter, men det er ikke grunn god nok til at du som venn har rett til å bestemme over andre sine valg 31
Akuline Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Du bestemmer over deg, de bestemmer over seg. Ja, du er kontrollerende. De er voksne, og bestemmer selv. 19
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Folk må ta ansvar for eget liv. Det er ikke ditt ansvar hva de gjør. Om de velger å følge anbefalingene eller ikke får være opp til dem. 7
Gjest ATLAS6 Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 De kommer ikke til å forstå før det rammer de selv
The Kitten Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Tror du vennene dine er dumme og uopplyste? 2
Gjest Warrior Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 Jeg vet folk bestemmer over sitt eget liv, men når noen er i risikogruppen så bør de jo tenke å være mer forsiktig? Trodde det viktigste var å holde seg frisk og ikke bli alvorlig syk av et virus som kunne vært unngått.
Gjest Warrior Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 4 minutter siden, The Kitten skrev: Tror du vennene dine er dumme og uopplyste? Nei, men at de bryr seg mindre.
The Kitten Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, Warrior skrev: Nei, men at de bryr seg mindre. Jeg hadde blitt utslitt av deg. 9
Akuline Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, Warrior skrev: Jeg vet folk bestemmer over sitt eget liv, men når noen er i risikogruppen så bør de jo tenke å være mer forsiktig? Trodde det viktigste var å holde seg frisk og ikke bli alvorlig syk av et virus som kunne vært unngått. DE bør tenke, ja, det er ikke din jobb å bestemme for dem. De vet fakta, så er det opp til dem å ta et valg som passer for dem selv. Ville du satt pris å om du hadde en som var veldig opptatt av klima og miljø, som hele tiden terpet på deg og kritiserte deg for dine private valg? VET du ikke at det er klimakrise, skal du virkelig ta bil?? osv.. ? Voksne folk gjør egne valg. Du kan være så uenig du vil i de valgene, men det gir deg ikke noe mer rett til å legge dem opp i dem. Jeg hadde ærlig talt ikke giddet henge med deg om du skulle leke formynder og ikke respekterte at jeg var i stand til å ta egne avgjørelser. 7
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 (endret) 4 timer siden, Warrior skrev: Jeg vet folk bestemmer over sitt eget liv, men når noen er i risikogruppen så bør de jo tenke å være mer forsiktig? Trodde det viktigste var å holde seg frisk og ikke bli alvorlig syk av et virus som kunne vært unngått. Det bør fortsatt være opp til de om de ønsker å være forsiktige eller ikke. Man kan ikke gå rundt å passe på at andre følger reglene. Endret 5. november 2020 av Uatskillelig 1
Gjest Dr.Oetker Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 4 minutter siden, Warrior skrev: Jeg vet folk bestemmer over sitt eget liv, men når noen er i risikogruppen så bør de jo tenke å være mer forsiktig? Trodde det viktigste var å holde seg frisk og ikke bli alvorlig syk av et virus som kunne vært unngått. De bestemmer over seg selv. Ikke noe 'men'. Risikogruppe eller ei, så må de ta sine egne risikoer. At du er med en i risikogruppen, øker også risikoen for denne personen. For hver nærkontakt man har, dess større risiko både for en selv og den man har nærkontakt med. Du burde jo da tenke på om at du er der, er verdt risikoen både for deg selv og de du er med.
Poserose Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 Ja du er kontrollerende. Alt du kan be om er at de respekterer deg for de smitteverntiltakene du gjennomfører. Livet ditt må bli utrolig slitsomt om du bryr deg så mye om hva andre gjør, jeg anbefaler på det sterkeste å gi litt mer faen. Når det er sagt skjønner jeg jo at det virker rart for deg at ikke alle velger å gjøre som deg. Men det må du altså bare akseptere. 5
Gjest Warrior Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 Det er ikke for å være stygg i alle fall at jeg ber de tenke og være forsiktig nå pga pandemien. Det er kun for jeg er så glad i de og redd for de. Derfor klarer jeg ikke bare å gi faen heller.
The Kitten Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 12 minutter siden, Warrior skrev: Det er ikke for å være stygg i alle fall at jeg ber de tenke og være forsiktig nå pga pandemien. Det er kun for jeg er så glad i de og redd for de. Derfor klarer jeg ikke bare å gi faen heller. Har du tenkt på at oppførselen din kan være mer slitsom og belastende enn tiltakene i seg selv. 10
Maleficenta Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, Warrior skrev: Litt usikker om jeg la tråden rett. Har noen gode og veldig nære venner, og ei er veldig i risikogruppa når det gjelder korona på grunn av kronisk sykdom. Selv om hun er ung. Jeg prøver å få de til å forstå at det er en pandemi nå, mye smitte og må være mer forsiktig. Det endte i krangel. Sier de følger det viktigste, avstand og håndvask men jeg synes ikke de er forsiktig og sier de må tenke litt, og hva de må gjøre for å prøve å unngå smitte. For jeg VIL ikke miste noen på grunn av korona. Synes ikke de vasker hendene nok, og holder avstand i butikker osv. Det er også unødvendig at hun som er i risikogruppa går så mye ut blant mye folk nå, kjøper mye unødvendig (snakker ikke om mat og viktige ting som medisiner det må alle ha selvfølgelig), får og sender pakker hele tiden. Jeg prøver å si det er en pandemi og økende smitte vi må være forsiktig nå, men vil ikke høre på det. Er jeg for kontrollerende? Jeg vil bare at de skal holde seg frisk og ikke få det viruset. Hvordan få de til å forstå? Du kan ikke tvinge de til noe. De er voksne folk. 2
Maleficenta Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, Warrior skrev: Jeg vet folk bestemmer over sitt eget liv, men når noen er i risikogruppen så bør de jo tenke å være mer forsiktig? Trodde det viktigste var å holde seg frisk og ikke bli alvorlig syk av et virus som kunne vært unngått. Det går jo utover dem selv. De vet farene og når de likevel velger å trosse rådene, javel da får de bli syke da
brainstorm Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 Jeg ville ikke hatt nære vennskap til folk som legger seg borti hva jeg kjøper i butikken, eller hvor mange pakker jeg får og sender. 9
Tough cookie Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 Jeg synes ikke du er kontrollerende, du bryr deg bare om vennene dine fordi du er glad i de.
Anbefalte innlegg