Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er ditt syn på hva religion er. Religiøse kan også ha høy IQ, det er fakta. 

Anonymkode: 44c6d...ce5

Selvfølgelig, men på gruppenivå har religiøse lavere IQ.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Hvis teorien du støtter predikerer lavere IQ så er det et godt argument, og det er jo nettopp dette du sier studiene gjør.

Nei. Har du ingen forståelse for statistikk? Hvis man ikke vet noe annet om person A og B enn at person A støtter en teori som predikerer lavere IQ og at B ikke gjør det, så er det faktisk større sannsynlighet for at person B har høyere IQ. 

Dette er sant helt til man har mer informasjon om A og B. Et slik tankeeksperimentet høres kanskje litt sært ut, men det er et helt vanlig resonnement i statistikk for å isolere effekten av enkeltvariabler. 

Anonymkode: 614d3...af9

Nei, det er ikke et godt argument, fordi det dreier seg én religøs person, som er et særdeles lite utvalg av hele den religiøse befolkningen. Det med sannsynlighet har jeg aldri sagt meg uenig i, men det betyr jo svært lite i denne sammenhengen. At du sier at den religiøse ikke kan være den med høyest IQ av de to, er direkte feil. 

Skrevet

Som jeg skrev er det ingen sammenheng i Norge, men i USA. Interessant nok er det prosentvis flere kristne som studerer astrofysikk på uio på det ene kullet jeg kjenner til enn det er kristne ellers i samfunnet. Skjønner godt at universet er interessant for en troende. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Å være religiøs er ikke ensbetydende med å forkaste vitenskap. 

Det er ikke det som er påstått heller.

Anonymkode: 4afc3...a89

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ditt syn på hva religion er. Religiøse kan også ha høy IQ, det er fakta. 

Ja, og hva så? Og noen mennesker har kun én arm, men det er ikke trenden.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

At du sier at den religiøse ikke kan være den med høyest IQ av de to, er direkte feil. 

Det er ikke det som blir sagt!? Jeg skjønner ikke helt hvordan du leser det utifra innlegget du siterer.

Selvfølgelig KAN den religiøse være den av to som har høyest IQ. Les innlegget på nytt, det er egentlig ganske godt og forklarende.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Dankert skrev:

Selvfølgelig, men på gruppenivå har religiøse lavere IQ.

En del studier har vist dette, det er riktig. Det betyr likevel ikke at det er svart-hvitt, da ulike faktorer innenfor (eller som er forbundet med) religiøsitet kan være årsaker som til sammen gir dette resultatet.

Likevel er ikke dette et argument for mer troverdighet til den ikke-religiøse i en debatt med få eller bare to personer. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det som blir sagt!? Jeg skjønner ikke helt hvordan du leser det utifra innlegget du siterer.

Selvfølgelig KAN den religiøse være den av to som har høyest IQ. Les innlegget på nytt, det er egentlig ganske godt og forklarende.

Jeg leser det utifra at innlegget svarer på mitt tidligere innlegg med et nei. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke et godt argument, fordi det dreier seg én religøs person, som er et særdeles lite utvalg av hele den religiøse befolkningen. Det med sannsynlighet har jeg aldri sagt meg uenig i, men det betyr jo svært lite i denne sammenhengen. At du sier at den religiøse ikke kan være den med høyest IQ av de to, er direkte feil. 

Vis meg hvor jeg har sagt det. Nå. 

Skrevet
4 minutter siden, Majer skrev:

Som jeg skrev er det ingen sammenheng i Norge, men i USA. Interessant nok er det prosentvis flere kristne som studerer astrofysikk på uio på det ene kullet jeg kjenner til enn det er kristne ellers i samfunnet. Skjønner godt at universet er interessant for en troende. 

Dette har jeg ikke lest studier om, men det er jo interessant. :)

Husker du hvor du har lest dette? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En del studier har vist dette, det er riktig. Det betyr likevel ikke at det er svart-hvitt, da ulike faktorer innenfor (eller som er forbundet med) religiøsitet kan være årsaker som til sammen gir dette resultatet.

Likevel er ikke dette et argument for mer troverdighet til den ikke-religiøse i en debatt med få eller bare to personer. 

At man generelt har bedre evne til kritisk tenkning øker troverdigheten til en gruppe mennesker i mine øyne, men kanskje det bare er meg?

Skrevet

Som sagt, det kan like så godt være den ikke-religiøse som den religiøse her, som har lavest IQ av de to. 

Vis meg hvor jeg har sagt det. Nå. 

Du svarte på en del av mitt innlegg øverst her, med det jeg har uthevet under. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Hvis teorien du støtter predikerer lavere IQ så er det et godt argument, og det er jo nettopp dette du sier studiene gjør.

Nei. Har du ingen forståelse for statistikk? Hvis man ikke vet noe annet om person A og B enn at person A støtter en teori som predikerer lavere IQ og at B ikke gjør det, så er det faktisk større sannsynlighet for at person B har høyere IQ. 

Dette er sant helt til man har mer informasjon om A og B. Et slik tankeeksperimentet høres kanskje litt sært ut, men det er et helt vanlig resonnement i statistikk for å isolere effekten av enkeltvariabler. 

Jeg tolket det som at det var det du sa, ved å svare nei på delen av mitt innlegg.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kanskje det ikke var det i akkurat det innleggende. Men jeg vet at en del folk mener det. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, kanskje det ikke var det i akkurat det innleggende. Men jeg vet at en del folk mener det. 

*innlegget

Skrevet

Du svarte på en del av mitt innlegg øverst her, med det jeg har uthevet under. 

Jeg tolket det som at det var det du sa, ved å svare nei på delen av mitt innlegg.

Det er feil tolkning, fordi du skrev

Som sagt, det kan like så godt være den ikke-religiøse som den religiøse her, som har lavest IQ av de to. 

hvilket impliserer like høy sannsynlighet. Jeg har i det tidligere innlegget mitt forklart hvorfor dette ikke stemmer (gitt at studiene stemmer).

Hadde du sagt "det kan være...." så hadde det blitt noe annet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil tolkning, fordi du skrev

hvilket impliserer like høy sannsynlighet. Jeg har i det tidligere innlegget mitt forklart hvorfor dette ikke stemmer (gitt at studiene stemmer).

Hadde du sagt "det kan være...." så hadde det blitt noe annet.

Ok, men det var ikke det jeg prøvde å si. Ja, når studier som sier dette er alt man vet, så øker sannsynligheten for at den ikke-religiøse har høyest IQ, men det øker ikke med mye. Sannsynligheten er også veldig stor for at den religiøse har høyest IQ. Derfor synes jeg det er et dårlig argument for å skaffe seg troverdighet over en religiøs.

Det er ikke en gang sikkert at religiøsitet i seg selv er det som forårsaker den noe lavere IQen, da det også kan være andre faktorer som tilfeldigvis gjelder mange religiøse. For å vite dette bedre bør man lese studiene nøyere, noe mange ikke bryr seg med. Nå sier jeg ikke at dette gjelder deg, men jeg synes mange er alt for raske til å si at religion gjør oss mindre intelligente. 

Skrevet

Ikke alltid, men ofte er det slik at de med høyere intelligens velger seg en høyere utdannelse. Og det en nå en gang slik at personlig tro ikke blir prioritert i akademiske miljøer. Snarere tvert i mot. Det betyr at de som velger seg en høyere utdannelse suges opp i et miljø som mener å kunne forklare alt logisk og da er det ikke rart at troen på noe større fort kan komme litt i bakgrunnen. 

Anonymkode: d8a93...adb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo det ble påstått i en kommentar.

Skrevet
1 time siden, Aliquis skrev:

At man generelt har bedre evne til kritisk tenkning øker troverdigheten til en gruppe mennesker i mine øyne, men kanskje det bare er meg?

Nå er det ikke grupper av mennesker denne tråden egentlig handler om, men individnivå.

Man må heller ikke glemme at en gruppe med mennesker består av individer som er helt forskjellige.

Hvis du plukker ut en tilfeldig gruppe religiøse og en gruppe ikke-religiøse i verden, så er det (dersom studiene er gjeldende for hele verden) noe mer sannsynlig at gruppen ikke-religiøse har et høyere snitt på noen få poeng. Men som sagt, det er egentlig ikke dette tråden handler om heller. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jeg møtte en astrofysiker som var kristen. Men har du hørt om gruppenivå?

Anonymkode: 02d74...d7b

Jepp, men det er ikke hovedsaklig det jeg ville diskutere i denne tråden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...