AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Noen ikke-religiøse har det med å bruke som argument at religiøse i snitt har noe lavere IQ ifølge studier, og at de derfor er mer troverdige enn den religiøse. Dette argumentet gir ikke mening. For selv om disse studiene er reelle, så betyr ikke det at den religiøse som vedkommende diskuterer mot er en av de med lav IQ, og heller ikke at den ikke-religiøse i diskusjonen har høy IQ. Hvorfor er det enkelte som ikke forstår dette? Anonymkode: 44c6d...ce5 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 De forstår det ikke fordi de har lav IQ Anonymkode: 27c81...e17 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 De som bruker IQ-argumentet er usikre idioter. Anonymkode: 4feec...0b2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Feil ord sikkert. Ren logikk og sansynlighetstenking klarer de fleste over en viss IQ. Aå folk blander IQ og ignoranse. Anonymkode: 55499...9dc
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Du skal jo faktisk ha ganske lav IQ for å forkaste vitenskap til fordel for en bok skrevet om en analfabet fra Midtøsten Anonymkode: c9021...a23 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 Så du synes det ikke er noe negativt ved å gjøre ting som generelt mindre intelligente folk gjør? Ok det vel, men etter min mening er det et helt legitimt argument (gitt at disse studiene faktisk stemmer). Anonymkode: 614d3...af9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Studiene stemmer. For en ateist, er det like logisk med religion som det er å tro på enhjørninger. Eller Påskeharen. Bare det at du tror på det plasserer deg i mine øyne langt nede på skalaen. Anonymkode: 748cf...9fb 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal jo faktisk ha ganske lav IQ for å forkaste vitenskap til fordel for en bok skrevet om en analfabet fra Midtøsten Anonymkode: c9021...a23 Dette er ditt syn på hva religion er. Religiøse kan også ha høy IQ, det er fakta. Anonymkode: 44c6d...ce5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du synes det ikke er noe negativt ved å gjøre ting som generelt mindre intelligente folk gjør? Ok det vel, men etter min mening er det et helt legitimt argument (gitt at disse studiene faktisk stemmer). Anonymkode: 614d3...af9 Nei, ikke nødvendigvis. Dessuten er ikke disse studiene svart-hvitt. Men hva jeg synes om å være religiøs, er ikke egentlig relevant for det jeg har skrevet om i første innlegg. Det er ikke et godt argument å si at jeg er mer troverdig enn deg, fordi du tilhører en gruppe som i snitt har lavere IQ. Som sagt, det kan like så godt være den ikke-religiøse som den religiøse her, som har lavest IQ av de to. Anonymkode: 44c6d...ce5 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Studiene stemmer. For en ateist, er det like logisk med religion som det er å tro på enhjørninger. Eller Påskeharen. Bare det at du tror på det plasserer deg i mine øyne langt nede på skalaen. Anonymkode: 748cf...9fb For noen ateister. Jeg har møtt ateister som virker å ha god forståelse for at noen tror. Men du skal få ha ditt syn. Hvilken skala er det du plasserer troende langt ned på? Anonymkode: 44c6d...ce5 1
Hank Amarillo Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal jo faktisk ha ganske lav IQ for å forkaste vitenskap til fordel for en bok skrevet om en analfabet fra Midtøsten Anonymkode: c9021...a23 Vil ikke en bok skrevet av en analfabet være et bevis for Gud, mon tro? 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: De forstår det ikke fordi de har lav IQ Anonymkode: 27c81...e17 Hehe Anonymkode: 44c6d...ce5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #13 Skrevet 6. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Studiene stemmer. For en ateist, er det like logisk med religion som det er å tro på enhjørninger. Eller Påskeharen. Bare det at du tror på det plasserer deg i mine øyne langt nede på skalaen. Anonymkode: 748cf...9fb 12 timer siden, AnonymBruker skrev: For noen ateister. Jeg har møtt ateister som virker å ha god forståelse for at noen tror. Men du skal få ha ditt syn. Hvilken skala er det du plasserer troende langt ned på? Anonymkode: 44c6d...ce5 Jeg sier heller ikke at studiene ikke er reelle. Men jeg sier at studiene ikke er svart-hvitt, og at dette ikke er et godt argument for troverdoghet i en diskusjon til fordel for den ikke-religiøse, der én person er religiøs og den andre ikke er det. Anonymkode: 44c6d...ce5
Majer Skrevet 6. november 2020 #14 Skrevet 6. november 2020 I USA viser studier at religiøse har lavere IQ. I Norge finner vi ikke en slik sammenheng
PetterKanin Skrevet 6. november 2020 #15 Skrevet 6. november 2020 At mange ikke forstår forskjellen på korrelasjon og kausalitet er dessverre ikke noe nytt. Du ser det spesielt pfte med de som bruker (manglende)IQ, (manglende) utdannelse etc. som argument. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #16 Skrevet 6. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ditt syn på hva religion er. Religiøse kan også ha høy IQ, det er fakta. Anonymkode: 44c6d...ce5 Jada, jeg møtte en astrofysiker som var kristen. Men har du hørt om gruppenivå? Anonymkode: 02d74...d7b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Dette er ditt syn på hva religion er. Religiøse kan også ha høy IQ, det er fakta. Anonymkode: 44c6d...ce5 Selvfølgelig kan de det, men slike studier viser et snitt. Det betyr jo naturlig nok ikke at alle religiøse har lav IQ, eller at ikke-religiøse er svært smarte. Jeg tror egentlig ikke det er så mange som påstår det heller, men klart, det er lett å fordømme de som forkaster anerkjent vitenskap i denne situasjonen, mens i de aller fleste andre sammenhenger så behandler de fakta som fakta. Anonymkode: 4afc3...a89
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke et godt argument å si at jeg er mer troverdig enn deg, fordi du tilhører en gruppe som i snitt har lavere IQ. Anonymkode: 44c6d...ce5 Jo. Hvis teorien du støtter predikerer lavere IQ så er det et godt argument, og det er jo nettopp dette du sier studiene gjør. 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sagt, det kan like så godt være den ikke-religiøse som den religiøse her, som har lavest IQ av de to. Anonymkode: 44c6d...ce5 Nei. Har du ingen forståelse for statistikk? Hvis man ikke vet noe annet om person A og B enn at person A støtter en teori som predikerer lavere IQ og at B ikke gjør det, så er det faktisk større sannsynlighet for at person B har høyere IQ. Dette er sant helt til man har mer informasjon om A og B. Et slik tankeeksperimentet høres kanskje litt sært ut, men det er et helt vanlig resonnement i statistikk for å isolere effekten av enkeltvariabler. Anonymkode: 614d3...af9
Kath H. Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal jo faktisk ha ganske lav IQ for å forkaste vitenskap til fordel for en bok skrevet om en analfabet fra Midtøsten Anonymkode: c9021...a23 Å være religiøs er ikke det samme som å forkaste vitenskap 😉 Vi er ikke amerikanere og kreasjonister selv om vi har en tro. Dessuten finnes det flere typer og former for religioner, så det er rimelig kunnskapsløst å tro at vi alle følger en av de religiøse skriftene fra Midtøsten. Endret 6. november 2020 av Kath H. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan de det, men slike studier viser et snitt. Det betyr jo naturlig nok ikke at alle religiøse har lav IQ, eller at ikke-religiøse er svært smarte. Jeg tror egentlig ikke det er så mange som påstår det heller, men klart, det er lett å fordømme de som forkaster anerkjent vitenskap i denne situasjonen, mens i de aller fleste andre sammenhenger så behandler de fakta som fakta. Anonymkode: 4afc3...a89 Å være religiøs er ikke ensbetydende med å forkaste vitenskap. Anonymkode: 44c6d...ce5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå