AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Vi er mange søsken, og har vokst opp fattige. Det er så og si ingenting å arve, men de blir nok gjeldfrie snart. Jeg er hverken interessert i huset, eller i å krangle med søsken. Jeg er heller ikke interessert i å bidra økonomisk ved begravelse eller vedlikehold av grav. Jeg er trygdet, og har ingenting igjen ved neste utbetaling. Lever fra måned til måned, og vil absolutt ikke ha flere utgifter. Tenker søsken som tjener godt kan ta seg av dette. Om det er noen vits i å selge huset, og dele pengene tror jeg ikke. Da vil jeg heller at en av søsknene mine skal få huset. Arv driter jeg egentøig i. Vil bare ha livet mitt i fred, slippe papirer, og slippe å forholde med til saken i det hele tatt. Har et søsken til som også trenger en trygghet, og jeg ser helst at h*n får huset, og at de andre lar vedkommende få huset. problemet er at en av søsknene mine er pengegrisk og ekkel. Jeg tror h*n vil lage sak, om det er noe å vinne på det. Har heller ikke kontakt med vedkommende, fordi h*n elsker å baksnakke, lage rykter, og sladre. Har sagt til den eldste at h*n får ta seg av dette om det skulle bli slik jeg forestiller meg, for jeg vet at jeg vil bli sykere av å måtte forholde meg til sånne ting. Dette pengegriske søskenet har stjålet av famile, slekt og av venner siden h*n var ganske liten. Har også tatt tjenester av venner, uten å betale for tjenesten i voksen alder. Jeg ser for meg enda mer splittelse og kvalme i familien når den tid eventuelt kommer. Syns det er ubehagelig å forholde meg til, og kjenner jeg har lyst til å fortelle vedkommende rett ut hvor uærlig, grisk, og ufyselig h*n er. Men kjenner også at jeg ikke orker. Flere som kjenner til lignende situasjoner? Anonymkode: 8e939...2e9 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Du kaller et søsken pengegrisk fordi vedkommende vil ha sin del av arven og du vil en annen skal få det. Nå er det en gang slik at huset kan overtas til takst pg den som overtar søsken eller andre betaler det som det koster. Så deler man de pengene på arvingene. Det er du som er på jordet. Anonymkode: 11568...a7c 48
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Jeg tror det beste er at dere kan ta kontakt med en advokat som vil gjøre dette på en korrekt måte. Selg huset og del det på søskene. Utgifter til begravelse trekkes fra før fordeling. Jeg synes ikke du kan forvente at alle skal være enig med deg at det er bedre å gi huset til en av søskene- og at de andre skal betale for begravelsen uten å få en krone i arv. Om ingen av dere ønsker å betale for vedlikehold av grav, eller å vedlikeholde den selv kan jeg anbefale en minnelund. Anonymkode: 0c74b...70b 17
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Vent på testamente før du begynner å overdramatisere. Om du ikke ønsker å arve noe, så kan du si fra deg arven. Så får dine søsken gjøre opp seg imellom. Anonymkode: d11e2...4fb 24
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du kaller et søsken pengegrisk fordi vedkommende vil ha sin del av arven og du vil en annen skal få det. Nå er det en gang slik at huset kan overtas til takst pg den som overtar søsken eller andre betaler det som det koster. Så deler man de pengene på arvingene. Det er du som er på jordet. Anonymkode: 11568...a7c Jeg vil at det andre søskenet mitt skal få huset, fordi de andre sitter godt nok i det, og dette søskenet trenger økonomisk trygghet. Jeg sier gjerne fra meg min del, og vil ikke ha penger fra huset. Alle de andre har nok, og jeg ser ingen grunn til at det skal deles opp «rettferdige» smuler på alle, når det ikke er noe særlig å hente allikevel. Da er det mye bedre at dette andre søskenet mitt får slippe å kjøpe alle de andre ut. Anonymkode: 8e939...2e9 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det beste er at dere kan ta kontakt med en advokat som vil gjøre dette på en korrekt måte. Selg huset og del det på søskene. Utgifter til begravelse trekkes fra før fordeling. Jeg synes ikke du kan forvente at alle skal være enig med deg at det er bedre å gi huset til en av søskene- og at de andre skal betale for begravelsen uten å få en krone i arv. Om ingen av dere ønsker å betale for vedlikehold av grav, eller å vedlikeholde den selv kan jeg anbefale en minnelund. Anonymkode: 0c74b...70b Hva er en minnelund? Anonymkode: 8e939...2e9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er en minnelund? Anonymkode: 8e939...2e9 jfgi... Anonymkode: d11e2...4fb 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er en minnelund? Anonymkode: 8e939...2e9 https://www.nrk.no/trondelag/minnelunder-i-norge_-stadig-flere-nordmenn-vil-legge-sine-dode-i-felles-gravsteder-1.14748589 Anonymkode: 0c74b...70b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/trondelag/minnelunder-i-norge_-stadig-flere-nordmenn-vil-legge-sine-dode-i-felles-gravsteder-1.14748589 Anonymkode: 0c74b...70b Takk. Dette var nyttig. Jeg tenker de andre får bli enige når den tid kommer. Jeg sier gjerne fra meg min del, dersom det andre søskenet mitt får huset. Men ellers ikke, for da får det pengegriske søskenet mitt mer, og det fortjener h*n ikke. Anonymkode: 8e939...2e9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil at det andre søskenet mitt skal få huset, fordi de andre sitter godt nok i det, og dette søskenet trenger økonomisk trygghet. Jeg sier gjerne fra meg min del, og vil ikke ha penger fra huset. Alle de andre har nok, og jeg ser ingen grunn til at det skal deles opp «rettferdige» smuler på alle, når det ikke er noe særlig å hente allikevel. Da er det mye bedre at dette andre søskenet mitt får slippe å kjøpe alle de andre ut. Anonymkode: 8e939...2e9 Det er din mening. Jeg foreslår at dere får en bobestyrer til å ordne det, men denne skal selvfølgelig også ha betalt fra boet (det som er igjen av verdi etter at gjeld er betalt). Om dine foreldre ikke har annet av verdi enn huset kan det hende dere uansett må selge det for å betale bobestyrer. Du kan velge å gi din del av arven til det søskenet du nevner, noe annet kan du ikke bestemme. Anonymkode: 9f7e3...48f 9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil at det andre søskenet mitt skal få huset, fordi de andre sitter godt nok i det, og dette søskenet trenger økonomisk trygghet. Jeg sier gjerne fra meg min del, og vil ikke ha penger fra huset. Alle de andre har nok, og jeg ser ingen grunn til at det skal deles opp «rettferdige» smuler på alle, når det ikke er noe særlig å hente allikevel. Da er det mye bedre at dette andre søskenet mitt får slippe å kjøpe alle de andre ut. Anonymkode: 8e939...2e9 Det er ikke sikkert de andre mener at «de har nok». Jeg tjener bedre enn min søster, men jeg hadde ikke sagt fra meg arven min likevel. Du kan alltids foreslå det, men du kan ikke klandre de andre om de ikke en enige. Om man ikke er enige må man bruke de redskapene man har- og da er loven et greit sted å ta utgangspunkt i. Den sier at alle har krav på at man deler pliktdelsarven likt. Så om man er uenig i en annen fordeling enn det- så bruker man loven. Ofte kan det lønne seg å bruke en objektiv tredjepart som f.eks en advokat om man er uenig- slik at ikke konfliktnivået øker. Anonymkode: 0c74b...70b 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke sikkert de andre mener at «de har nok». Jeg tjener bedre enn min søster, men jeg hadde ikke sagt fra meg arven min likevel. Du kan alltids foreslå det, men du kan ikke klandre de andre om de ikke en enige. Om man ikke er enige må man bruke de redskapene man har- og da er loven et greit sted å ta utgangspunkt i. Den sier at alle har krav på at man deler pliktdelsarven likt. Så om man er uenig i en annen fordeling enn det- så bruker man loven. Ofte kan det lønne seg å bruke en objektiv tredjepart som f.eks en advokat om man er uenig- slik at ikke konfliktnivået øker. Anonymkode: 0c74b...70b Det er sikkert det lureste ja. Jeg ønsker bare trygghet for det ene søskenet mitt, og vil ikke at noe så dumt som arv skal gjøre hverdagen tygre for vedkommende. Hvis de andre ikke er enige, får vi heller dele etter loven, og så får vi heller prøve å hjelpe vedkommende når den tid kommer. kan være jeg tar feil, men jeg tror helt ærlig at de andre ikke bryr seg heller. Tror de vil være enige med meg, bortsett fra denne ene. H*n har nemlig alltid vært opptatt av å karre til seg mest mulig. Både på ærlig og uærlig vis. Det er dette jeg syns er så stygt. Anonymkode: 8e939...2e9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Dette var nyttig. Jeg tenker de andre får bli enige når den tid kommer. Jeg sier gjerne fra meg min del, dersom det andre søskenet mitt får huset. Men ellers ikke, for da får det pengegriske søskenet mitt mer, og det fortjener h*n ikke. Anonymkode: 8e939...2e9 Det er ikke barna som bestemmer, det er foreldrene deres som bestemmer hvordan grav de skal ha... Anonymkode: 12228...ea2 1
Ulven Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ikke barna som bestemmer, det er foreldrene deres som bestemmer hvordan grav de skal ha... Anonymkode: 12228...ea2 Det er den som tar på seg ansvaret for begravelsen som styrer dette. Vil barna ikke ha et gravsted, er det ikke noe foreldrene kan gjøre med det. 10
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 Du må bestemme deg, ønsker du ikke å forholde deg til dette i det hele tatt, eller ønsker du å detaljestyre hele arveoppgjøret, bestemme hvem som skal arve og hvem som ikke skal få noe, hvem som skal betale begravelsesutgifter og hvordan de skal begraves og hvem som skal vedlikeholde graven med en masse egne meninger om hvem som fortjener noe og hva det er "vits i å gjøre"? Før noen er døde? Og før du vet noe som helst om det er noe å arve i det hele tatt. Bare la være å forholde deg til det da vel, og ta det som det kommer. Fører det til utgifter for deg, kan du frasi deg arven. Fører det til litt arv, kan du gi det til det vanskeligstilte søskenet. Selve gangen i dette er krystallklart, så at du ikke ønsker at én av mange søsken ikke skal arve er ikke relevant, bryr du deg med det blir det bare bråk og så langt unna "ikke forholde seg til" som overhodet mulig. Anonymkode: 22561...83c 15
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må bestemme deg, ønsker du ikke å forholde deg til dette i det hele tatt, eller ønsker du å detaljestyre hele arveoppgjøret, bestemme hvem som skal arve og hvem som ikke skal få noe, hvem som skal betale begravelsesutgifter og hvordan de skal begraves og hvem som skal vedlikeholde graven med en masse egne meninger om hvem som fortjener noe og hva det er "vits i å gjøre"? Før noen er døde? Og før du vet noe som helst om det er noe å arve i det hele tatt. Bare la være å forholde deg til det da vel, og ta det som det kommer. Fører det til utgifter for deg, kan du frasi deg arven. Fører det til litt arv, kan du gi det til det vanskeligstilte søskenet. Selve gangen i dette er krystallklart, så at du ikke ønsker at én av mange søsken ikke skal arve er ikke relevant, bryr du deg med det blir det bare bråk og så langt unna "ikke forholde seg til" som overhodet mulig. Anonymkode: 22561...83c Jeg kan godt gi fra meg til dette vanskeligstilte søskenet mitt, om det kommer til det. Kjenner ikke loven, så derfor plager dette meg. Hvis jeg på noen måte kan melde meg helt ut, hadde det vært det enkleste. Syns helt ærlig at det ene pengegriske søskenet mitt er en dritt. Pga Dette ene søskenet, håper jeg egentlig at det ikke vil være noen arv i det hele tatt. Det hadde egentlig vært det beste for alle. Anonymkode: 8e939...2e9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan godt gi fra meg til dette vanskeligstilte søskenet mitt, om det kommer til det. Kjenner ikke loven, så derfor plager dette meg. Hvis jeg på noen måte kan melde meg helt ut, hadde det vært det enkleste. Syns helt ærlig at det ene pengegriske søskenet mitt er en dritt. Pga Dette ene søskenet, håper jeg egentlig at det ikke vil være noen arv i det hele tatt. Det hadde egentlig vært det beste for alle. Anonymkode: 8e939...2e9 Det er jo et hus, NOE må det jo være verdt? Du kan forresten ikke gjøre noe med reglene for pliktdelsarv. Dersom du forsøker å lage dine helt personlige arveregler så er det DU som skaper drama her. Anonymkode: f383f...046 20
Kristin70 Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 Det er fint mulig å gi avkall på arv, da får heller ikke dine arvinger (om du skulle ha noen). 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan godt gi fra meg til dette vanskeligstilte søskenet mitt, om det kommer til det. Kjenner ikke loven, så derfor plager dette meg. Hvis jeg på noen måte kan melde meg helt ut, hadde det vært det enkleste. Syns helt ærlig at det ene pengegriske søskenet mitt er en dritt. Pga Dette ene søskenet, håper jeg egentlig at det ikke vil være noen arv i det hele tatt. Det hadde egentlig vært det beste for alle. Anonymkode: 8e939...2e9 Du spiller en helt, men det lyser igjennom at du bare er bitter. Anonymkode: 1fc6c...ef4 17
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo et hus, NOE må det jo være verdt? Du kan forresten ikke gjøre noe med reglene for pliktdelsarv. Dersom du forsøker å lage dine helt personlige arveregler så er det DU som skaper drama her. Anonymkode: f383f...046 Typisk svar fra kg brukere som leser alt i verste mening. Jeg prøver ikke på noe som helst, men jeg vil ikke at et vanskeligstil søsken skal kastes ut, bare fordi et annet søsken skal karre til seg mest mulig. Jeg driter i min del. Er ikke interessert i den i det hele tatt. Men jeg bryr meg hvis det ene søskenet mitt får en vanskeligere framtid, bare fordi et annet grådig søsken vil ha mest mulig. Anonymkode: 8e939...2e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå