Gjest Lille Potet Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 (endret) Jeg beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men jeg er ny på dette. Jeg bruker The Ordinary sin hudpleieserie, og er veldig fornøyde med den. Jeg bruker nå rutinen for uren hud og alle mine sorte prikker er borte. Men så lurer jeg på: 1. Bør jeg bruker solkrem når det er mørketid, altså når sola er under horisonten? Sikkert veldig dumt spørsmål, men jeg vil være på den sikre siden når jeg bruker syrer. 2. Jeg har litt eldre hud, jeg er over 40 år, og ser huden har mistet spenst og glød. Jeg vurderer å gå over på C-vitamin. Vil dette forbedre huden, eller vil dere advare mot det? Jeg har lys hud. Både tørr og fet. Jeg anser den ikke som sensitiv, men robust. Jeg har brukt solfaktor i ansiktet hele livet. Jeg har aldri hatt hudproblemer, som utslett. Bare kviser i ungdommen og sorte prikker. Endret 5. november 2020 av Lille Potet
Roci Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, Lille Potet skrev: Jeg beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men jeg er ny på dette. Jeg bruker The Ordinary sin hudpleieserie, og er veldig fornøy det med det. Jeg bruker nå rutinen for uren hud og alle mine sorte prikker er borte. Men så lurer jeg på: 1. Bør jeg bruker solkrem når det er mørketid, altså når sola er under horisonten? Sikkert veldig dumt spørsmål, men jeg vil være på den sikre siden når jeg bruker syrer. 2. Jeg har litt eldre hud, jeg er over 40 år, og ser huden har mistet spenst og glød. Jeg vurderer å gå over på C-vitamin. Vil dette forbedre huden, eller vil dere advare mot det? Jeg har lys hud. Både tørr og fet. Jeg anser den ikke som sensitiv, men robust. Jeg har brukt solfaktor i ansiktet hele livet. Jeg har aldri hatt hudproblemer, som utslett. Bare kviser i ungdommen og sorte prikker. Det er ikke nødvendig med solfaktor i mørketiden, da UV-strålingen er helt minimal. Du kan eventuelt vurdere å bruke en bredspektret beskyttelse som beskytter mot stråling fra f.eks. PC-skjermer etc. Denne strålingen er ikke "farlig" sånn sett, men det er dokumentert at den i likhet med UV-stråling bryter ned collagen i huden. Dette gir på sikt rynker og slapp hud. Du kan fint vurdere å begynne med både C-vitamin og retinol, gjerne begge. Men ikke begynn med dem samtidig, la huden få venne seg til ett av virkestoffene før du introduserer det andre.
Gjest Lille Potet Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 14 minutter siden, Roci skrev: Det er ikke nødvendig med solfaktor i mørketiden, da UV-strålingen er helt minimal. Du kan eventuelt vurdere å bruke en bredspektret beskyttelse som beskytter mot stråling fra f.eks. PC-skjermer etc. Denne strålingen er ikke "farlig" sånn sett, men det er dokumentert at den i likhet med UV-stråling bryter ned collagen i huden. Dette gir på sikt rynker og slapp hud. Du kan fint vurdere å begynne med både C-vitamin og retinol, gjerne begge. Men ikke begynn med dem samtidig, la huden få venne seg til ett av virkestoffene før du introduserer det andre. Tusen takk for godt svar.
Roci Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 44 minutter siden, Lille Potet skrev: Tusen takk for godt svar. Bare hyggelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå