Binke Skrevet 1. august 2005 #1 Skrevet 1. august 2005 Verken mannen eller jeg er spesielt glade i fisk, men av og til steker vi f. eks panert tosk til middag, bare for å "gjøre unna" fiske-spisingen og få litt variasjon i kosten. Blir litt kjedelig å bare spise panert tosk også da... Kan noen hjelpe meg med noen gode oppskrifter på enkle fiske-middager? (Kan forøvrig nevne at vi/jeg er glade i ris og pasta som tilbehør)
Arkana Skrevet 1. august 2005 #2 Skrevet 1. august 2005 Fiskegrateng 500 g fiskefilet 1 pk dypfryste erter 5 ss hvetemel 3 ss smør 4 dl melk ½-1 ts salt ¼ ts revet muskat 3-4 egg strøkavring/brødsmuler 2-3 porsjoner makaroni Hell de halvtinte ertene i en ildfast form. Skjær fisken i små terninger. Legg dem oppå ertene og dryss over litt salt. Smelt smøret, rør inn hvetemel og spe med melk. La småkoke 2-3 minutter. Smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt. Visp eggene sammen i en bolle og bland det i sausen. Hell sausen over fisken. Bland alt + makroni i formen og dryss strøkavring over. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter. Italiensk fiskegryte (4 pers.) 2 finhakkede røde løk 1 knust hvitløksfedd 2 squash i terninger en boks hakkede tomater 9 dl fiske- eller grønnsaksbuljong 90 g pasta i ønsket form 350 g fast hvit fisk, f.eks. Torsk, hyse eller kveite 1 ss hakket frisk basilikum eller oregano (eller 1 ts tørket) 1 ts revet sitronskall 1 ss maisenna 1 ss vann salt/pepper Fres løk og hvitløk mykt i litt olje. Tilsett squash og stek et par minutter til. Tilsett tomater og buljong og kok opp. Tilsett pasta og la småkoke under lokk ca 5 minutter. Del fisken i biter og tilsett sammen med urter og sitronskall og la småkoke ca 5 minutter. Bland maisenna med vann og rør inn i sausen, la koke 2 minutter til det tykner. Smak til med salt og pepper. Noen ss tørr hvitvin tilsatt rett før servering er også godt. Urtebakt torsk (4 pers.) 600-800 g torskefilet 1 beger seterrømme 1 ss finhakket persille, eller 1 ts tørket 1 ts finhakket frisk estragon, eller ½ ts tørket ½ sitron 1 finhakket sjalottløk eller ½ liten løk salt/hvit pepper ca 1 dl rensede reker Legg fisken i en smurt ildfast form og press sitronen over. Dryss over salt og pepper. Rør sammen urtene, løk og rømme og fordel over fisken. Bak i ovn ved 175 grader i ca 15 minutter. Fordel rekene over det siste minuttet.
Binke Skrevet 1. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2005 Oj! Superraskt svar! Tusen takk! Har nettopp oppdaget dagboken din også. Skal nok snoke litt rundt der og finne flere gode middagsoppskrifter (ikke bare på fisk).
Gjest piaf Skrevet 1. august 2005 #4 Skrevet 1. august 2005 Med fare for å gjenta meg selv : Forsøk, eller rettere sagt, unn dere å kjøpe skikkelig fersk fisk hos en god fiskehandler, ihvertfall en gang. Se ikke bort ifra at det vil gi mersmak - det har utrolig mye å si for smaken at fisken er fersk og av god kvalitet. Ellers anbefaler jeg feks denne fiskeformen: (2 pers) 500 fersk filet av torsk, hyse, lyr eller uer ca 1 dl fløte 1/4 sitron salt, pepper 1 bunt hakket persille et par finhakkede vårløk 1 lite fedd hvitløk 4-5 friske tomater i terninger (gjerne klasetomater) revet ost Sett ovnen på 225 grader. Legg fiskestykkene i en smurt ildfast form. Hell over fløte og presset sitron, salte og pepre. Dryss over persille, vårløk, hvitløk og tilslutt de hakkede tomatene. Dekk med revet ost og bak i ovn i 20 min. Her passer det godt med ris til. Jeg pleier å lage pilaffris: 1 liten hakket løk surres myk i olivenolje, tilsettes ris, vann, salt og 1 ts gurkemeie og kokes som vanlig. Gir smakfull og knallgul ris som ser fin ut sammen med fisk, tomater og persille! Et annet tips: Vend fersk hvit fiskefilet i salt, pepper og melblanding og stek i panne. Tilbehør sitronbåter, ovnsstekte potetbåter og ertepuré: 1/2 pose frosne erter gis et oppkok og blandes med 1 ss smør, 1 ss crème fraîche og vårløk og hvitløk surret mykt i litt olivenolje. Kjør med stavmikser til puré. Enkelt og kjempegodt! Ertepuréen passer forresten også bra til stekt eller kokt laks.
Nella Skrevet 1. august 2005 #5 Skrevet 1. august 2005 Anbefaler siden www.godfisk.no Der er det mye bra der og bilder av alt
Binke Skrevet 2. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 2. august 2005 Anbefaler siden www.godfisk.no Der er det mye bra der og bilder av alt ← Takk for tipset! Genial side! Takk for oppskriften fra Piaf også!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2005 #7 Skrevet 3. august 2005 Tomatfiskesuppe (ca 3 personer) Tar ca 30 min å lage Forvarm ovnen til 225-250grader. Sett inn en ildfast form med fiskefileter (torsk kanskje) som er saltet og pepret. Stek i ca 25min. Varm opp en kasserolle med 2ss olivenolje. Ha oppi: En hakket løk Hakket hvitløk (etter smak, men ca 2fedd) Hakket chilli etter smak (ca 1/2stk) Stek lett, rør rundt til løken tar farge. Ikke svi hvitløken Tilsett: En boks tomater (most med mixer) En boks paprika (most med mixer) 1 og 1/2dl Noilly Prat (en slags vermount, vin ting) La dette småputre. Servering: Legg en fiskefilet i skålen, øs over tomatsuppen. Server med godt brød, evt aioli. For å sprite denne opp til feks fest tilsetter du kongekrabbe biter (i skallet) en stund før servering. Og helt mot slutten kan du tilsette reker, blåskjell ol. Dette har i suppen. Suppen er også god til bare blåskjell. Bon Apetit.
MiniMjau Skrevet 3. august 2005 #8 Skrevet 3. august 2005 Brasiliansk fiskegryte(Moqueca): 400 gram torskefilet Mariner torsken en time eller noe i denne blandingen: 4 hakkede hvitløksfedd 1 hakket grønn paprika 1 hakket løk Hakket frisk koriander og persille (fåes kjøpt i bunter i innvandrerbutikker) 1 finhakket tomat Finhakket vårløk Saften fra 2 lime Litt salt Bruk en morter og mos dette godt sammen(kjenn den utrolig deilige lukten!!!), legg det i en skål sammen med fisken. Gni fisken godt inn i blandingen. La stå en time. Ha godt med olje i en stor kaserolle. Putt fisk i, la det steke i bunnen av kaserollen et par-tre minutter. Ha i kokosmelk, jeg bruker 4 dl, men du kan gjerne ta i litt mer hvis du vil ha mer saus. La det små-koke et par-tre minutter. Snu fisken. Ta i resten av blandingen som fisken lå å marinerte i. La det små-koke i ca 10 minutter til. Strø over hakket koriander og persille. I følge den opprinnelige oppskriften skal du også ha over pittelitt palmeolje, men jeg har sløyfet dette. Du kan bytte ut fisk med annen sjømat hvis du vil. Jeg serverer dette med ris! og caipirinha til dessert. :-) Det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Mesteparten av arbeidet er i opphakkingen av grønnsakene.
Gjest lindas Skrevet 3. august 2005 #9 Skrevet 3. august 2005 fisk i folie: 2 filet biter laks eller ørret pr pers mais korn eller baby mais brokkoly blomkål purre gulrot eller det dere selv liker av grønnsaker salt,pepper, dill eller frisk persille pakk fisk, grønnsaker og krydder godt inn i folie sammen ned en liten klatt (godt) smør. tilsett gjærne litt fløte eller seter rømme hvis du liker saus til. stekes i ovnen i ca 20-40 min, litt etter hvor tykk fisken er og hvor store gr.saks bitene er. serveres med poteter etter smak! eller godt brød!!! passer også ypperlig til grilling!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå