AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Del Skrevet 5. november 2020 Hei! Kjenner meg litt rådvill. jeg har PCOS og fikk dermed dobbel dose klomifen (pergotime) i håp om at EL skulle komme tidligere etc. Det hadde NULL effekt på meg, eggeposene er middels og vokser ikke som ønsket. Gynekologen jeg går til anbefalte dermed at jeg skulle prøve lavdose hormonstimulering som man får ved IVF hos henne og se om det fungerer isteden. Hun sa det ikke var nødvendig å da prøve ut FEMAR/LEZTROZOL fordi det sannsynlig ikke ville ha effekt. I dag dro jeg til en annen gynekolog som mente jeg burde prøve Femar og at det absolutt kan ha en effekt på meg selvom Klomifen ikke fungerte. Hvis Femar heller ikke fungerte så burde jeg starte med den lavdose hormonstimuleringen. Utfordringen min er at jeg har to gynekologer som sier motstridende ting og det gjør meg rådvill. Samtidig har vi prøvd i ett år, men har kun testet klomifen en syklus. Har noen vært i gjennom eller prøvd begge deler hvor det ene fungerte og ikke det andre? lurer vel egentlig på om det er noen som helst sannsynlighet for at femar fungerer dersom ikke klomifen gjør det. Blir helt psykisk drenert av dette opplegget. Anonymkode: 8881e...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. november 2020 #2 Del Skrevet 5. november 2020 Pergotime hadde null effekt på meg, mens letrozol ga meg EL. Nå gikk det riktignok noen år mellom disse forskjellige, og i mellomtiden har jeg fått metformin også. Men jeg har virkelig troen på at letrozol hjelper, også for deg. Les igjennom letrozoltråden her på forumet så får du høre om mange erfaringer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Del Skrevet 5. november 2020 Virker ganske vanlig å prøve femar selv hvis klomifen ikke har fungert. Mange har jo bivirkninger av klomifen og prøver femar istedet av den grunn. Mange må også prøve i langt flere enn én syklus, synes det er litt tidlig å si at det ikke funker og gi opp så fort. Har PCOS selv og lyktes med dobbel femar (singel dose gav ingen resultater). Har ikke prøvd klomifen da så kan ikke sammenligne direkte, ville bare si at det fra det jeg leser i PCOS-grupper så er det slett ikke uvanlig å ha bedre effekt av femar Anonymkode: 9ee12...8d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Del Skrevet 5. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker ganske vanlig å prøve femar selv hvis klomifen ikke har fungert. Mange har jo bivirkninger av klomifen og prøver femar istedet av den grunn. Mange må også prøve i langt flere enn én syklus, synes det er litt tidlig å si at det ikke funker og gi opp så fort. Har PCOS selv og lyktes med dobbel femar (singel dose gav ingen resultater). Har ikke prøvd klomifen da så kan ikke sammenligne direkte, ville bare si at det fra det jeg leser i PCOS-grupper så er det slett ikke uvanlig å ha bedre effekt av femar Anonymkode: 9ee12...8d4 Tusen takk for svar! Jeg kommer til å teste dobbeldose femar selv nå neste runde! Anonymkode: 8881e...68f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2020 #5 Del Skrevet 9. november 2020 Pergotime hadde null effekt, Letrozol likeså, gikk derfor direkte på lavdose FSH og fikk tilsammen tre barn (først ett, så tvillinger) på dette Fordelen med FSH er at det garantert fungerer, med Letrozol er suksessraten lavere men HVIS det funker er det jo en enklere behandling. Anonymkode: 1b0db...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamia23 Skrevet 10. november 2020 #6 Del Skrevet 10. november 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Pergotime hadde null effekt, Letrozol likeså, gikk derfor direkte på lavdose FSH og fikk tilsammen tre barn (først ett, så tvillinger) på dette Fordelen med FSH er at det garantert fungerer, med Letrozol er suksessraten lavere men HVIS det funker er det jo en enklere behandling. Anonymkode: 1b0db...489 Okei! Ja.. det blir evt løsningen for meg også dersom femar ikke fungerer. Jeg har masse egg og har el hver mnd- men en syklus som varierer fra 42-63 dager (pcos) som gjør det umulig å vite/teste kontinuerlig så derfor hjelp. hadde du mange bivirkninger av lavdose FSH? Er egentlig det jeg er mest bekymret for.. vil det gå over på bebis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #7 Del Skrevet 10. november 2020 49 minutter siden, miamia23 skrev: Okei! Ja.. det blir evt løsningen for meg også dersom femar ikke fungerer. Jeg har masse egg og har el hver mnd- men en syklus som varierer fra 42-63 dager (pcos) som gjør det umulig å vite/teste kontinuerlig så derfor hjelp. hadde du mange bivirkninger av lavdose FSH? Er egentlig det jeg er mest bekymret for.. vil det gå over på bebis? Ingen bivirkninger, den største ulempen for min del var prisen og det daglige sprøytestikket - det gjorde ikke spesielt vondt, men jeg er litt lat og liker at ting er enklest mulig så syntes det var litt stress😋 Hva mener du med «gå over» på babyen? Det forstår jeg ikke. Tenker du på om det er fosterskadelig? Da ville man jo aldri brukt det i fertilitetsbehandling. Dosene man får tilført tilsvarer jo det man produserer selv i en vanlig syklus, FSH er jo et vanlig kjønnshormon som vi lager masse av hele tiden. Anonymkode: 1b0db...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamia23 Skrevet 10. november 2020 #8 Del Skrevet 10. november 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen bivirkninger, den største ulempen for min del var prisen og det daglige sprøytestikket - det gjorde ikke spesielt vondt, men jeg er litt lat og liker at ting er enklest mulig så syntes det var litt stress😋 Hva mener du med «gå over» på babyen? Det forstår jeg ikke. Tenker du på om det er fosterskadelig? Da ville man jo aldri brukt det i fertilitetsbehandling. Dosene man får tilført tilsvarer jo det man produserer selv i en vanlig syklus, FSH er jo et vanlig kjønnshormon som vi lager masse av hele tiden. Anonymkode: 1b0db...489 Ouf! Prisen ass.. en burde fått muligheten til pakkepris🤣 jeg er lik som deg, liker heller ikke for mye styr særlig rundt noe som er litt kjipt i utgangspunktet. Gynekologen min mener jeg mååå gå på akupunktur og det er liksom to ganger i uken- sykt dyrt og sykt stress🙈 ja tenkte på om det kunne være skadelig med overstimulering for bebis evt- egentlig lurte jeg på hvor lenge hormonene blir i kroppen og om de går ut fort. Klomifen varer Jo en stund, mens femar går ut med engang. Men du har jo rett- man gir jo ingenting som kan skade bebis. Så deilig at du slapp unna de verste bivirkningene. Leste om ei som gikk opp 5(!) kg på en uke da hun startet med det😭😭😭😭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2020 #9 Del Skrevet 10. november 2020 17 minutter siden, miamia23 skrev: Ouf! Prisen ass.. en burde fått muligheten til pakkepris🤣 jeg er lik som deg, liker heller ikke for mye styr særlig rundt noe som er litt kjipt i utgangspunktet. Gynekologen min mener jeg mååå gå på akupunktur og det er liksom to ganger i uken- sykt dyrt og sykt stress🙈 ja tenkte på om det kunne være skadelig med overstimulering for bebis evt- egentlig lurte jeg på hvor lenge hormonene blir i kroppen og om de går ut fort. Klomifen varer Jo en stund, mens femar går ut med engang. Men du har jo rett- man gir jo ingenting som kan skade bebis. Så deilig at du slapp unna de verste bivirkningene. Leste om ei som gikk opp 5(!) kg på en uke da hun startet med det😭😭😭😭 Ja, heldigvis gikk det på første forsøk for oss begge gangene så vi slapp å ruinere oss (selv om det også hadde vært verdt det😅). Vi med PCOS er jo fryktelig lette å overstimulere når man gir FSH, og klinikken fulgte meg svært nøye når det nærmet seg EL. Jeg hadde ett modent egg og ett halvmodent da jeg satte Ovitrelle, og selv da var de litt i tvil om vi skulle fortsette forsøket eller konvertere til IVF med totalfrys nettopp pga risiko for overstimulering. Jeg valgte å gå videre med forsøket, men den virkelige risikoen for overstimulering er jo når man blir gravid, da graviditeten og HCG-produksjonen driver overstimuleringen videre. Da ble jeg selvfølgelig gravid med tvillinger, og fikk ganske alvorlig overstimulering til tross for bare 2 modne egg på UL😋 Overstimulering er imidlertid bare bra for babyen selv om det er kjipt for deg! Mindre risiko for SA grunnet masse bra babyhormoner i omløp☺️ Trengte ikke innleggelse, men måtte gå på Fragminsprøyter til uke 12 og deretter ble jeg friskmeldt. Angrer ikke😊 Anonymkode: 1b0db...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå