AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #1 Skrevet 5. november 2020 Kan man fortsatt reise til Danmark? Leste at Sverige har stengt innreise. Anonymkode: a898e...4bb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 But why?? Det er jo bare å bestille et kit hjem, så kan du ta prøven hos fastlegen. Hvorfor i alle dager skulle du reise fysisk ned dit, og trosse alle anbefalinger om unødvendig reising, og måtte sitte i karantene? Anonymkode: ba32a...464 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: But why?? Det er jo bare å bestille et kit hjem, så kan du ta prøven hos fastlegen. Hvorfor i alle dager skulle du reise fysisk ned dit, og trosse alle anbefalinger om unødvendig reising, og måtte sitte i karantene? Anonymkode: ba32a...464 Trodde det var ulovlig å ta en slik test hos fastlegen. Men kanskje det er greit nå som lovene har endret seg? For da gjør jeg jo det selvfølgelig. Ts Anonymkode: a898e...4bb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Men hvor kan jeg bestille et slikt kit? Ts Anonymkode: a898e...4bb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Ultralydklinikken.dk, blant annet. De fleste leger tar testen.. Anonymkode: ba32a...464
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan man fortsatt reise til Danmark? Leste at Sverige har stengt innreise. Anonymkode: a898e...4bb Hvor leste du det? Sverige er et av få europeiske land som har hatt åpne grenser til Norge hele veien, og har det fortsatt. Ingen karantenekrav den veien heller - men du må i karantene når du kommer tilbake til Norge. Anonymkode: 848d6...73c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor leste du det? Sverige er et av få europeiske land som har hatt åpne grenser til Norge hele veien, og har det fortsatt. Ingen karantenekrav den veien heller - men du må i karantene når du kommer tilbake til Norge. Anonymkode: 848d6...73c Åja da misforstod jeg. Sjekket regjeringen.no. Men har lest feil tror jeg. Anonymkode: a898e...4bb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 Dette er nok den alenemoren som ønsker jeg ett til barn? Anonymkode: 5c395...098
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ultralydklinikken.dk, blant annet. De fleste leger tar testen.. Anonymkode: ba32a...464 Det er fortsatt ulovlig for norske fastleger å ta blodprøve til denne testen, så det du skriver har du ingen holdepunkter for. TS: Om du kjenner en sykepleier eller annet helsepersonell som kan ta blodprøven ville jeg bestilt kit. Jeg hadde ikke dette, så dro selv til København i oktober for å ta testen der. Helt uproblematisk. Anonymkode: fb41f...7e4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er fortsatt ulovlig for norske fastleger å ta blodprøve til denne testen, så det du skriver har du ingen holdepunkter for. TS: Om du kjenner en sykepleier eller annet helsepersonell som kan ta blodprøven ville jeg bestilt kit. Jeg hadde ikke dette, så dro selv til København i oktober for å ta testen der. Helt uproblematisk. Anonymkode: fb41f...7e4 Jeg fikk tatt det på fastlegekontoret mitt i august i år, null problem. Ville ringt og spurt om de kan hjelpe deg å ta blodprøver om du harmed egne glass. Anonymkode: 2a97c...ca8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 Jeg tok på fastlegekontoret i september Anonymkode: 1cabb...dc0
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fortsatt ulovlig for norske fastleger å ta blodprøve til denne testen, så det du skriver har du ingen holdepunkter for. TS: Om du kjenner en sykepleier eller annet helsepersonell som kan ta blodprøven ville jeg bestilt kit. Jeg hadde ikke dette, så dro selv til København i oktober for å ta testen der. Helt uproblematisk. Anonymkode: fb41f...7e4 Vær så snill å slutt og spre usanne rykter! Det er IKKE ulovlig, men de kan velge å si nei. Det er ikke straffbart etter 1 juli. Det er mange som tar disse nå, selv tar jeg gjennom et av helse bergen sine prøvesteder, og jeg er ikke i noe risikosone eller slikt. Anonymkode: 92866...73e 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/kvinneklinikken/er-du-gravid-na-kan-du-velge-tidlig-fosterdiagnostikk OUS har oppdatert sine nettsider om dette, men kan ikke se at helsedirektoratet eller FHI har endret sine tekster 🤔 De hadde frist på seg til 1. November så rart det ikke er nevnt noe om utsettelse eller liknende i norske medier. Anonymkode: fd028...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 Det er fortsatt lov å reise inn i Danmark som nordmann, og det er heller ikke karantene krav (jeg bor i Danmark). Anonymkode: a1440...47f 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fortsatt ulovlig for norske fastleger å ta blodprøve til denne testen, så det du skriver har du ingen holdepunkter for. TS: Om du kjenner en sykepleier eller annet helsepersonell som kan ta blodprøven ville jeg bestilt kit. Jeg hadde ikke dette, så dro selv til København i oktober for å ta testen der. Helt uproblematisk. Anonymkode: fb41f...7e4 Kjenner ingen helsepersonell 😕 Men nå som jeg leser at Sverige fortsatt har åpne grenser, så vurderer jeg bare å kjøre til nærmeste klinikk å ta testen. Ned og opp på samme dag. Kjørte du? Anonymkode: a898e...4bb
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er fortsatt lov å reise inn i Danmark som nordmann, og det er heller ikke karantene krav (jeg bor i Danmark). Anonymkode: a1440...47f Problemet er vel at det blir 10 dagers karantene når hun kommer hjem til Norge igjen..... Anonymkode: 5013a...036
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #17 Skrevet 6. november 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fortsatt ulovlig for norske fastleger å ta blodprøve til denne testen, så det du skriver har du ingen holdepunkter for. TS: Om du kjenner en sykepleier eller annet helsepersonell som kan ta blodprøven ville jeg bestilt kit. Jeg hadde ikke dette, så dro selv til København i oktober for å ta testen der. Helt uproblematisk. Anonymkode: fb41f...7e4 Nei, det er det ikke, og som jeg skrev, de fleste fastleger er villige til å ta den. De kan si nei, men det er ikke ulovlig å gjøre det, og de fleste sier altså ja. Anonymkode: ba32a...464
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #18 Skrevet 6. november 2020 Jeg bestilte Harmony NIPT test kit fra Sverige. Ringte legekontoret og spurte om de kunne ta blodprøve om jeg hadde med egne glass. Det var ikke noe problem, og de spurte ikke hva det var til (lurte bare på om det var noe spesielt tidspunkt jeg måtte ta den på om det var prøver ifht ernæring). Ringte FedEx da jeg kom hjem og de hentet samme dag. Alt gikk litt fort her da, så burde nok avtalt henting av prøven før jeg tok testen. Anonymkode: 5055a...cdd
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #19 Skrevet 7. november 2020 Skulle ikke dette starte opp i Norge i November?? Når er det skikkelig oppe og går? Tar jo 100 år............... Anonymkode: 6106b...67f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2020 #20 Skrevet 7. november 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle ikke dette starte opp i Norge i November?? Når er det skikkelig oppe og går? Tar jo 100 år............... Anonymkode: 6106b...67f Man er jo ikke akkurat kjent for å overholde frister i dette landet. Helsedirektoratet hadde frist til 1. november for å utarbeide retningslinjer, men vi har ikke hørt noe ennå. De kunne i det minste gått ut med en uttalelse om at de er forsinket. Vil tippe at våren kommer før vi er i gang med å tilby dette. Kan også drøye enda lenger. Anonymkode: 0f732...c36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå